128:n vaihdelaatikot

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

128:n vaihdelaatikot

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Itsellähän on kasissa Delta/Ritmo 5v yhdellä alapuolisella vaihdetaakilla. Tuo on 1,6:n koneen perässä Tipon vauhtiksella ja 1,4 Unon startilla. Kasin oma startti ei tähän käynyt.

Tuossa hitusen kuitenkin vaivaa se, että välitykset on tosissaan piiitkät. Nelosella tuo kelaa jo liki 200 eikä matka-ajossakaan vitosta voi oikeastaan käyttää kun vasta 100 km/h alueella. Lyhyempikin loota siis menisi koneen luonteen huomioon ottaen.

Orkkis kasin 4v olisi talissa, mutta olikos tuo nyt pienemmällä kytkinkopalla ja vaatisi eri vauhtiksen tai ainakin startin kanssa kikkailua?

Ideaalinen olisi lyhyempi perä tuohon nykyiseen 5v:hen mutta moista ei tainnut oikein olla. Jossain X:ssä saattoi olla, mutta moisen löytäminen on lie hitusen haastavaa. Löytyykö noista 4-vaihteisista tuolla yhdellä alapuolisella vaihteensiirtotangolla olevaa mallia vauhtiksen kaveriksi käypäisellä kytkinkopalla ja lyhyemmällä perällä?
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128:n vaihdelaatikot

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Olihan mulla taulukkoa tallennettuna..

60/65 Ritmo 5 speed -78..-80 olisi vähän tiuhempi perä. Onko moisia edes Suomessa?

1300 Prisma olisi kanssa, mutta tässä lie vaihteensiirto eri. Ehkä kuitenkin rakennettavissa? Samaa kastia on 65 1300 Ritmo -80-> ja 1500 75/85 Ritmo -81 ->

1500 Delta 5 speed olisi kanssa mahdollinen.

Noissa olisi jo 3,765 perä nykyisen 3,588 sijaan. Nykyisellä lootalla @ 7000 rpm nelosella reilut 190 km/h ja vitosella jo 230 km/h.

Tosin tuolla lyhyemmälläkin perällä mentäisiin 180 ja 220 km/h. Vähän pienemmällä renkaalla olisi 165 ja 205 km/h mikä olisi jo jotenkin järkevä.

X:n 4,077 perällä menisi enää 155 ja 190 km/h tai nykyrenkain 165/205.

Kasin omalla laatikolla jäisi huiput tuohon 165..170 tienoille ja satasta mentäisiin reilut 4000 rpm taulussa. Vähän jo kovat kierrokset matka-ajoon :roll:
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 128:n vaihdelaatikot

Viesti Kirjoittaja wellu »

Paljonko Stefan kasi kiertää 80km/h ja 100km/h?

Haittaako tuo, jos "lentää matalalta" matkassa? Tokikaan ei ole race-välitykset, muttei ainakaan korvat valita. Kulutuksellekkin tekee hyvää, jos vain moottorin luonne sallii väännättämisen.
Minkä huollan, sen korjaan...
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128:n vaihdelaatikot

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Nelosella 80 noin 3000 rpm ja vitosella noin 2500, satanen noin 3600 nelosella tai noin 3000 vitosella.

Tuossa vajaassa 3000 on se raja missä kone on tyytyväinen. Vetää kyllä allekin eikä suuria protestoi, mutta vähän väkinäinen fiilis, ei ole sillä tavalla herkkä kun pitäisi.

Melu nyt on aika suhteellinen käsite. Tuplat pitää oman höpötyksensä eikä tuo kovin hiljainen ole muutenkaan. On se suht ok matkustaa vielä satasen alueella, mutta motarilla ei korvatulpat ole huono mukavuusvaruste.
Kulutus on aika yksi hailea tässä. Ajelen jotain noin 4 tkm vuodessa, niin litra sinne tai tänne ei paljoa kuluja heilauta, on sellaiset 60e vuositasolla. Ihan maltilla tuo ainetta nytkin nauttii vaikka kokoajan vähän rikkaalla matkaa meneekin.

Lyhyemmällä laatikolla tuo vaan heräisi eloon vähän eri lailla. En mitään superlyhyitä haekaan, mutta ihan hyvin riittäisi jos huiput vitosella olisi siellä 200 tienoilla. Silloin tuo vitonenkin putoaisi hyväksi käyttövaihteeksi liikenteessä.

Tai sitten on vain lisättävä vääntöä nykyvälityksin.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: 128:n vaihdelaatikot

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Luulisin että juuri X:n perävälityksiä on nykyään parhaiten saatavilla?

Tuosta käytetty:
https://www.midwest-bayless.com/Fiat-X1 ... 88-u8.aspx
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128:n vaihdelaatikot

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Ainoa vaan, että tuo on laippavetarilaatikkoon eikä siten käy tähän mikä itsellä on. Käypäinen olisi se vanhempi malli, eli onko sitten ennen -79 vai -80. Sama olisi kai myös diesel-Ritmossa. Muuten sitten noita ei kai löydykään.

Tuo 4,077 olisi kyllä sikäli hyvä, että silloin voisi käyttää 185/60R13 pyörää joita löytyy kivasti. 175/50 on kuitenkin aika pieni ja ovat huomattavasti kalliimpiakin. Mielestäni myös vanhassa autossa saisi olla vähän kumia renkaan ympärillä.

Jos jollain olisi käypäinen 4,077 välitys tai koko laatikko niin olisin kyllä kiinnostunut.

Edit. Eikun miten nämä nyt kaikki vakionopeusnivelet, tripodit ja laippavetarit oikein meneekään. Onko se kuitenkin juuri tuo -80 -> välitys mikä tähän vanhan Ritmon lootaan kävisi?
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: 128:n vaihdelaatikot

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Onko tuo uudemman Ritmon 5-vaihteinen sitten eri sukua kuin vanhemmat laippavetareilla olevat askit?

Luulin että tuo olisi sisuskaluiltaan sama kuin laippavetareilla olevat laatikot.

Simepower pitää listoillaan nelivaihteisten peräälityksiä, en ole kyllä sieltä koskaan mitään tilannut.

Mid-West Bayless myy muuten myös 4.48 perävälitystä nelivaihteiseen:
https://www.midwest-bayless.com/p-767-4 ... go-u8.aspx

Tosin 4.08 on halvempi:
https://www.midwest-bayless.com/p-769-4 ... go-u8.aspx
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
mikah
Viestit: 1071
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 128:n vaihdelaatikot

Viesti Kirjoittaja mikah »

Ippe kirjoitti:Onko tuo uudemman Ritmon 5-vaihteinen sitten eri sukua kuin vanhemmat laippavetareilla olevat askit?

Luulin että tuo olisi sisuskaluiltaan sama kuin laippavetareilla olevat laatikot.
Niin kun Stefa mainitsi, niin laippavetarillisen välitys ei käy tripoidi laatikkoon. Muuten ovat kyllä samaa sukua.
Lautaspyörän kiinnitys eri linjassa ja pultit eri jaolla. Mullakin olis yks 4,077 X:n välitys, mutta ei tosiaan käy.
Kyllä niitä tiuhempia 5v tripoidilaatikon välityksiä Kroatian miehillä on ollut myynnissä, kun ite just sitä harmitellut kun ei käy laipalliseen laatikkoon.

Kysäseppä tuolta: http://simefiatpower.tripod.com/parts_catalogue.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Fiat Stilo Abarth -02
Fiat Panda 1.4 8v Kit Car Projekti
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600 RX projekti
Lancia Delta r.A ex.KKK
Ritmo 130 TC Abarth r.A ex.Autonovo
Ritmo 105 TC r.F
Cinquecento Trofeo Kit Car
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128:n vaihdelaatikot

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tuolla Balkanin suunnalla on itsellä vähän kyselyä sisässä. Jos moisia löydän, niin kiinnostaisiko ketään muuta?
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
hkn
GFF
Viestit: 350
Liittynyt: 29.03.2008 20:41
Paikkakunta: Vilppula

Re: 128:n vaihdelaatikot

Viesti Kirjoittaja hkn »

vuosien mittaan olen kaksi 5v ritmon välitystä ostellut ja hyvin toimivat juuri tuolta suunnalta, olen tyytyväinen kauppoihin......
Vastaa Viestiin