Fiatin pikkumoottoreiden (Firet?) kytkinhaarukka

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Fiatin pikkumoottoreiden (Firet?) kytkinhaarukka

Viesti Kirjoittaja wellu »

Noniin, ajattelin avata tälle nyt ihan topicin, koska jossain vaiheessa tämän ongelman kohtaa myös joku muu, joten voipi olla helpompi löytää tästä tietoa.

Puhun nyt siis ainakin mk2 Punto/Bravx 1.2 moottoreiden yhteydessä esiintyvästä kytkinhaarukasta. Netin syövereiden mukaan samaa haarukkaaa (ja samaa ongelmaa) löytyy myös pandasta ja Grande Puntosta.

Ongelmahan tuossa siis on käpälän kuluminen ja lopulta nyrjähtäminen. Ensin kytkimen säätö vaeltaa kokoajan kauemmaksi ja kauemmaksi, kunnes lopulta ei enään irroita. Hyvällä tuurilla tuolloin vaihtoon menee vain kytkin, paineasetelma, painelaakeri ja haarukka. Huonolla tuurilla nyrjähtänyt käpälä tavoittaa paineasetelman jouset, vääntyy sinne väliin ja murtuu irti. Tällöin yleensä myös vaihdelaatikon kytkinkoppa hajoaa, näin kävi isälleni aikanaan Brava 80:n kanssa.

Pettänyt haarukka näyttää tältä (kuva googletettu):
Kuva

Löysin varaston syövereistä -02 Punton haarukan, joka on tarkoitus laittaa erään hajonneen 1.2 Bravon haarukan tilalle.

Tältä näyttää noin 0,5mm kulunut haarukka (ainevahvuus 3mm):
Kuva

Tältä painelaakerin "selkäpuoli":
Kuva


Viilaamalla ja hiomalla tuosta sai vielä kelvollisen, mutta samalla huomasin pintaan jääneen pieniä rosoja. Korroosiota, joka on mennyt syvemmälle kuin kuluma.
Voisikohan olla, että tuo haarukan kuluminen saa alkunsa juuri pistemäisestä pintakorroosiosta (ruostunut pinta ei kestä kulutusta kuin ehjä)? Mainitsemani Bravon haarukasta oli alunperin pettänyt vain toinen "piikki", toisen ollessa lähes ehjä (vääntyi paineasetelman väliin).

Tuossa vielä kuva, jossa näkyy tuo hiottuun pintaan jäänyt tumma alue (korroosio):
Kuva


Kysymys:
Mitä rasvaa tuohon painelaakerin selkään/haarukan vastepintoihin kannattaisi laittaa? Voiteluaineen pitäisi kiinnittyä hyvin, jotta pysyy tuossa tärinässä ja hujussa paikallaan. Sen pitäisi kestää pintapainetta hyvin, jotta kestää kytkinhaarukan ehkä 0,5-neliösentin alueella tapahtuvan painamisen ja olla tietenkin mahdollisimman voitelevaa/liukasta, ettei kuluminen ainakaan etene enempää.
Minkä huollan, sen korjaan...
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Fiatin pikkumoottoreiden (Firet?) kytkinhaarukka

Viesti Kirjoittaja stella »

Itse olen laittanut tuohon kytkinhaarukan/painelaakerin väliin joko kuparitahnaa, tai alumiinitahnaa....Ja olen myös laittanut näitä samoja rasvoja sen holkin päälle, jota pitkin painelaakeri liukuu...Ei paljoa, mutta vähäsen ;)
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Avatar
GreenThing
GFF
Viestit: 2604
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Fiatin pikkumoottoreiden (Firet?) kytkinhaarukka

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Kuparitahnaa meikäkin on laittanu.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiatin pikkumoottoreiden (Firet?) kytkinhaarukka

Viesti Kirjoittaja wellu »

Niin kuparitahnalla näyttäisi olevan ainakin lämpötila ja paineensieto aika hyvä (laadukkaalla siis), sitäkin löytyi varastosta purkillinen kun oikein penkoi. :D

Kuparitahnaa parempi taitaisi olla laadukas alumiinitahna ja parasta laadukas keraaminen tahna. Niillä ei ole niin korrosoivia vaikutuksia, kuin kuparilla, mutta toisaalta en ole vielä kuparitahnan takia syöpynyttä paikkaa autossa nähnyt.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiatin pikkumoottoreiden (Firet?) kytkinhaarukka

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Juota kovametallipalat siihen haarukkaan, niin loppuu kuluminen. :lol:
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiatin pikkumoottoreiden (Firet?) kytkinhaarukka

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Luigi kirjoitti:Juota kovametallipalat siihen haarukkaan, niin loppuu kuluminen. :lol:
Tai jos vaihtaa kytkimen ajoissa niin ei kulu.
Levy kun on ohut ja tuossa kun on viellä alkeelline ei säätyvä painelevy (asetelma) niin käyttö tulee kovin rskaaksi.
Asetelman simmaus hieman yli uudelle levylle niin ei varmasti kulu ja poljinkin on kevyt painaa.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiatin pikkumoottoreiden (Firet?) kytkinhaarukka

Viesti Kirjoittaja wellu »

Kuluu se edelleen, jos lähtölaukaus on se epäilemäni pintaruoste.

Käpälän kulma on niin jyrkkä, että "hieroo" väkisinkin poljettaessa, vaikka kuinka shimmailisi.

Ja kuinkas shimmaat esmes vakiossa?
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiatin pikkumoottoreiden (Firet?) kytkinhaarukka

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

wellu kirjoitti:Kuluu se edelleen, jos lähtölaukaus on se epäilemäni pintaruoste.

Käpälän kulma on niin jyrkkä, että "hieroo" väkisinkin poljettaessa, vaikka kuinka shimmailisi.

Ja kuinkas shimmaat esmes vakiossa?
limppu sorviin kii ja kehältä pinnasta pois 0.3-0.5
Zaigor
Viestit: 5
Liittynyt: 04.11.2017 16:23

Re: Fiatin pikkumoottoreiden (Firet?) kytkinhaarukka

Viesti Kirjoittaja Zaigor »

Morjes

Mistäköhän noita haarukoita mahtais voida ostaa?

Tossa tallin nurkalla on maannu hetken yks 55 Punto, josta kytkin on ollu päreinä. Tänään tipautin siitä laatikon pois ja huomasin, että tuo käpälä on mennyt täysin kappaleiksi. Koitin sitä hitsaamalla korjailla ja laittaa siihen uutta tavaraa, mutta eipä siitä oikeen mitään tullut. Eli uutta/käytettyä olisin vailla.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiatin pikkumoottoreiden (Firet?) kytkinhaarukka

Viesti Kirjoittaja wellu »

Käytettyjä pyörii täälläkin aika-ajoin. Ostoilmoitus tuossa "OSTETAAN/VAIHDETAAN VARAOSAT" -osioon, niin varmaan joku ottaa yhteyttä jossain vaiheessa.

Kokonaisen laatikon mukanakin tuo tulee yleensä, eli vaikka hajalle ajettu laatikko, niin voi saada halvalla käpälän.

Käytetty käpälä on sitten aina käytetty käpälä. Koskaan ei voi tietää avaamatta, miten pahasti pettänyt on sisuksissa. Tuo oma "uusi" käpäläni on 2002 vuotisesta puntosta, jolla halattiin mäntyä ja olihan siitäkin jo 0,5mm kulunut materiaalia pois.


Uusiakin saa, mutta kun itse kyselin niin googlen kautta löytämäni pari ulkolaista verkkokauppaa ei suostunut vastaamaan s-postikyselyyn toimituksesta suomeen. Ainakaan Jyväskylässä ei varaosamyyjiä/tukkureita moinen käpälä kiinnosta. Ebay on hyvä, sielläkin niitä on.

Joku kauppa, ei mitään käryä millainen:
https://www.shop4parts.co.uk/?name=stor ... lutch_Fork" onclick="window.open(this.href);return false;

Ebay:
https://www.ebay.co.uk/itm/CLUTCH-FORK- ... 1194766672" onclick="window.open(this.href);return false;

Googlettamalla "Fiat Punto Clutch Fork".

FiatEPERin mukaan on tuo käpälä jotenkin muuttunut vuosien varrella, koska tarjoaa eri osanumeroa. En tiedä sitten, onko akselin booritus tms. muuttunut, mutta ainakin 2002 punton hydr. kytkimen käpälä kävi tähän 1999 Bravoon vaijerikytkimellä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Zaigor
Viestit: 5
Liittynyt: 04.11.2017 16:23

Re: Fiatin pikkumoottoreiden (Firet?) kytkinhaarukka

Viesti Kirjoittaja Zaigor »

Vanha oli tosiaan niin kappaleina, että siitä ei enää nähnyt mimmonen se oli ollut.
Hain sitten Autokeskukselta 71 euron varaosan malliksi ja hitsuuttelin/takosin vanhan toimivaan kuosiin :lol:
71 euroa palautunee omaan taskuun lähipäivinä ;) Tommoseen muutaman satasen autoon en rupee hulluuksia tuhlaamaan.

Kuva
Kuva

Tuossa linkit jos kuvat ei näy:

https://aijaa.com/rzY2kU
https://aijaa.com/JNHSvI
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiatin pikkumoottoreiden (Firet?) kytkinhaarukka

Viesti Kirjoittaja wellu »

Noin tein minäkin ja ensimmäisestä startista lähtien piti painelaakeri ääntä, kun ei istunut haarukkaan kunnolla.

Haarukan kärjen täytyy kääntyä ns. "pallomaisesti" ja painelaakerin muovikynsien lukittua ja liukua siinä haarukassa.

Kesti se jotain xxtkm, mutta jälkikäteen v**uttaa kun ei voinut heti tehdä kunnolla. :lol:
Minkä huollan, sen korjaan...
Zaigor
Viestit: 5
Liittynyt: 04.11.2017 16:23

Re: Fiatin pikkumoottoreiden (Firet?) kytkinhaarukka

Viesti Kirjoittaja Zaigor »

Kyllä. Tein mallin mukaan lähes täsmälleen samanlaiset pallomaiset kärjet ja siinä se laakeri mukavasti liikkui lukittuneena. Huomenna selviää kunhan saan lootan paikalleen. Tänään ei menny jumalauta kirveelläkään.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiatin pikkumoottoreiden (Firet?) kytkinhaarukka

Viesti Kirjoittaja wellu »

Jos painelaakerin pienet muoviset kynnet lukittuvat tuohon haarukkaan ja se siinä kevyesti liikkuu, niin mahdollisuutta onnistumiseen on.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
75 ELX
Viestit: 424
Liittynyt: 12.05.2004 13:57
Paikkakunta: Vilppula

Re: Fiatin pikkumoottoreiden (Firet?) kytkinhaarukka

Viesti Kirjoittaja 75 ELX »

ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Vastaa Viestiin