Fiatin pikkumoottoreiden (Firet?) kytkinhaarukka
Lähetetty: 17.04.2018 18:48
Noniin, ajattelin avata tälle nyt ihan topicin, koska jossain vaiheessa tämän ongelman kohtaa myös joku muu, joten voipi olla helpompi löytää tästä tietoa.
Puhun nyt siis ainakin mk2 Punto/Bravx 1.2 moottoreiden yhteydessä esiintyvästä kytkinhaarukasta. Netin syövereiden mukaan samaa haarukkaaa (ja samaa ongelmaa) löytyy myös pandasta ja Grande Puntosta.
Ongelmahan tuossa siis on käpälän kuluminen ja lopulta nyrjähtäminen. Ensin kytkimen säätö vaeltaa kokoajan kauemmaksi ja kauemmaksi, kunnes lopulta ei enään irroita. Hyvällä tuurilla tuolloin vaihtoon menee vain kytkin, paineasetelma, painelaakeri ja haarukka. Huonolla tuurilla nyrjähtänyt käpälä tavoittaa paineasetelman jouset, vääntyy sinne väliin ja murtuu irti. Tällöin yleensä myös vaihdelaatikon kytkinkoppa hajoaa, näin kävi isälleni aikanaan Brava 80:n kanssa.
Pettänyt haarukka näyttää tältä (kuva googletettu):
Löysin varaston syövereistä -02 Punton haarukan, joka on tarkoitus laittaa erään hajonneen 1.2 Bravon haarukan tilalle.
Tältä näyttää noin 0,5mm kulunut haarukka (ainevahvuus 3mm):
Tältä painelaakerin "selkäpuoli":
Viilaamalla ja hiomalla tuosta sai vielä kelvollisen, mutta samalla huomasin pintaan jääneen pieniä rosoja. Korroosiota, joka on mennyt syvemmälle kuin kuluma.
Voisikohan olla, että tuo haarukan kuluminen saa alkunsa juuri pistemäisestä pintakorroosiosta (ruostunut pinta ei kestä kulutusta kuin ehjä)? Mainitsemani Bravon haarukasta oli alunperin pettänyt vain toinen "piikki", toisen ollessa lähes ehjä (vääntyi paineasetelman väliin).
Tuossa vielä kuva, jossa näkyy tuo hiottuun pintaan jäänyt tumma alue (korroosio):
Kysymys:
Mitä rasvaa tuohon painelaakerin selkään/haarukan vastepintoihin kannattaisi laittaa? Voiteluaineen pitäisi kiinnittyä hyvin, jotta pysyy tuossa tärinässä ja hujussa paikallaan. Sen pitäisi kestää pintapainetta hyvin, jotta kestää kytkinhaarukan ehkä 0,5-neliösentin alueella tapahtuvan painamisen ja olla tietenkin mahdollisimman voitelevaa/liukasta, ettei kuluminen ainakaan etene enempää.
Puhun nyt siis ainakin mk2 Punto/Bravx 1.2 moottoreiden yhteydessä esiintyvästä kytkinhaarukasta. Netin syövereiden mukaan samaa haarukkaaa (ja samaa ongelmaa) löytyy myös pandasta ja Grande Puntosta.
Ongelmahan tuossa siis on käpälän kuluminen ja lopulta nyrjähtäminen. Ensin kytkimen säätö vaeltaa kokoajan kauemmaksi ja kauemmaksi, kunnes lopulta ei enään irroita. Hyvällä tuurilla tuolloin vaihtoon menee vain kytkin, paineasetelma, painelaakeri ja haarukka. Huonolla tuurilla nyrjähtänyt käpälä tavoittaa paineasetelman jouset, vääntyy sinne väliin ja murtuu irti. Tällöin yleensä myös vaihdelaatikon kytkinkoppa hajoaa, näin kävi isälleni aikanaan Brava 80:n kanssa.
Pettänyt haarukka näyttää tältä (kuva googletettu):
Löysin varaston syövereistä -02 Punton haarukan, joka on tarkoitus laittaa erään hajonneen 1.2 Bravon haarukan tilalle.
Tältä näyttää noin 0,5mm kulunut haarukka (ainevahvuus 3mm):
Tältä painelaakerin "selkäpuoli":
Viilaamalla ja hiomalla tuosta sai vielä kelvollisen, mutta samalla huomasin pintaan jääneen pieniä rosoja. Korroosiota, joka on mennyt syvemmälle kuin kuluma.
Voisikohan olla, että tuo haarukan kuluminen saa alkunsa juuri pistemäisestä pintakorroosiosta (ruostunut pinta ei kestä kulutusta kuin ehjä)? Mainitsemani Bravon haarukasta oli alunperin pettänyt vain toinen "piikki", toisen ollessa lähes ehjä (vääntyi paineasetelman väliin).
Tuossa vielä kuva, jossa näkyy tuo hiottuun pintaan jäänyt tumma alue (korroosio):
Kysymys:
Mitä rasvaa tuohon painelaakerin selkään/haarukan vastepintoihin kannattaisi laittaa? Voiteluaineen pitäisi kiinnittyä hyvin, jotta pysyy tuossa tärinässä ja hujussa paikallaan. Sen pitäisi kestää pintapainetta hyvin, jotta kestää kytkinhaarukan ehkä 0,5-neliösentin alueella tapahtuvan painamisen ja olla tietenkin mahdollisimman voitelevaa/liukasta, ettei kuluminen ainakaan etene enempää.