Fiatin pikkumoottoreiden (Firet?) kytkinhaarukka

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.

Fiatin pikkumoottoreiden (Firet?) kytkinhaarukka

ViestiKirjoittaja wellu » 17.04.2018 18:48

Noniin, ajattelin avata tälle nyt ihan topicin, koska jossain vaiheessa tämän ongelman kohtaa myös joku muu, joten voipi olla helpompi löytää tästä tietoa.

Puhun nyt siis ainakin mk2 Punto/Bravx 1.2 moottoreiden yhteydessä esiintyvästä kytkinhaarukasta. Netin syövereiden mukaan samaa haarukkaaa (ja samaa ongelmaa) löytyy myös pandasta ja Grande Puntosta.

Ongelmahan tuossa siis on käpälän kuluminen ja lopulta nyrjähtäminen. Ensin kytkimen säätö vaeltaa kokoajan kauemmaksi ja kauemmaksi, kunnes lopulta ei enään irroita. Hyvällä tuurilla tuolloin vaihtoon menee vain kytkin, paineasetelma, painelaakeri ja haarukka. Huonolla tuurilla nyrjähtänyt käpälä tavoittaa paineasetelman jouset, vääntyy sinne väliin ja murtuu irti. Tällöin yleensä myös vaihdelaatikon kytkinkoppa hajoaa, näin kävi isälleni aikanaan Brava 80:n kanssa.

Pettänyt haarukka näyttää tältä (kuva googletettu):
Kuva

Löysin varaston syövereistä -02 Punton haarukan, joka on tarkoitus laittaa erään hajonneen 1.2 Bravon haarukan tilalle.

Tältä näyttää noin 0,5mm kulunut haarukka (ainevahvuus 3mm):
Kuva

Tältä painelaakerin "selkäpuoli":
Kuva


Viilaamalla ja hiomalla tuosta sai vielä kelvollisen, mutta samalla huomasin pintaan jääneen pieniä rosoja. Korroosiota, joka on mennyt syvemmälle kuin kuluma.
Voisikohan olla, että tuo haarukan kuluminen saa alkunsa juuri pistemäisestä pintakorroosiosta (ruostunut pinta ei kestä kulutusta kuin ehjä)? Mainitsemani Bravon haarukasta oli alunperin pettänyt vain toinen "piikki", toisen ollessa lähes ehjä (vääntyi paineasetelman väliin).

Tuossa vielä kuva, jossa näkyy tuo hiottuun pintaan jäänyt tumma alue (korroosio):
Kuva


Kysymys:
Mitä rasvaa tuohon painelaakerin selkään/haarukan vastepintoihin kannattaisi laittaa? Voiteluaineen pitäisi kiinnittyä hyvin, jotta pysyy tuossa tärinässä ja hujussa paikallaan. Sen pitäisi kestää pintapainetta hyvin, jotta kestää kytkinhaarukan ehkä 0,5-neliösentin alueella tapahtuvan painamisen ja olla tietenkin mahdollisimman voitelevaa/liukasta, ettei kuluminen ainakaan etene enempää.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3742
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiatin pikkumoottoreiden (Firet?) kytkinhaarukka

ViestiKirjoittaja stella » 17.04.2018 19:04

Itse olen laittanut tuohon kytkinhaarukan/painelaakerin väliin joko kuparitahnaa, tai alumiinitahnaa....Ja olen myös laittanut näitä samoja rasvoja sen holkin päälle, jota pitkin painelaakeri liukuu...Ei paljoa, mutta vähäsen ;)
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
stella
 
Viestit: 1197
Liittynyt: 06.12.2007 23:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Fiatin pikkumoottoreiden (Firet?) kytkinhaarukka

ViestiKirjoittaja GreenThing » 17.04.2018 19:27

Kuparitahnaa meikäkin on laittanu.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Avatar
GreenThing
GFF
 
Viestit: 2373
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Fiatin pikkumoottoreiden (Firet?) kytkinhaarukka

ViestiKirjoittaja wellu » 19.04.2018 09:32

Niin kuparitahnalla näyttäisi olevan ainakin lämpötila ja paineensieto aika hyvä (laadukkaalla siis), sitäkin löytyi varastosta purkillinen kun oikein penkoi. :D

Kuparitahnaa parempi taitaisi olla laadukas alumiinitahna ja parasta laadukas keraaminen tahna. Niillä ei ole niin korrosoivia vaikutuksia, kuin kuparilla, mutta toisaalta en ole vielä kuparitahnan takia syöpynyttä paikkaa autossa nähnyt.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3742
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiatin pikkumoottoreiden (Firet?) kytkinhaarukka

ViestiKirjoittaja Luigi » 19.04.2018 11:36

Juota kovametallipalat siihen haarukkaan, niin loppuu kuluminen. :lol:
Insinööri kysyy, ja luonto vastaa
Avatar
Luigi
 
Viestit: 7785
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiatin pikkumoottoreiden (Firet?) kytkinhaarukka

ViestiKirjoittaja Wesulius » 19.04.2018 16:50

Luigi kirjoitti:Juota kovametallipalat siihen haarukkaan, niin loppuu kuluminen. :lol:

Tai jos vaihtaa kytkimen ajoissa niin ei kulu.
Levy kun on ohut ja tuossa kun on viellä alkeelline ei säätyvä painelevy (asetelma) niin käyttö tulee kovin rskaaksi.
Asetelman simmaus hieman yli uudelle levylle niin ei varmasti kulu ja poljinkin on kevyt painaa.
Avatar
Wesulius
GFF
 
Viestit: 4546
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Fiatin pikkumoottoreiden (Firet?) kytkinhaarukka

ViestiKirjoittaja wellu » 19.04.2018 17:19

Kuluu se edelleen, jos lähtölaukaus on se epäilemäni pintaruoste.

Käpälän kulma on niin jyrkkä, että "hieroo" väkisinkin poljettaessa, vaikka kuinka shimmailisi.

Ja kuinkas shimmaat esmes vakiossa?
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3742
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiatin pikkumoottoreiden (Firet?) kytkinhaarukka

ViestiKirjoittaja Wesulius » 19.04.2018 23:06

wellu kirjoitti:Kuluu se edelleen, jos lähtölaukaus on se epäilemäni pintaruoste.

Käpälän kulma on niin jyrkkä, että "hieroo" väkisinkin poljettaessa, vaikka kuinka shimmailisi.

Ja kuinkas shimmaat esmes vakiossa?

limppu sorviin kii ja kehältä pinnasta pois 0.3-0.5
Avatar
Wesulius
GFF
 
Viestit: 4546
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Fiatin pikkumoottoreiden (Firet?) kytkinhaarukka

ViestiKirjoittaja Zaigor » 13.06.2018 00:59

Morjes

Mistäköhän noita haarukoita mahtais voida ostaa?

Tossa tallin nurkalla on maannu hetken yks 55 Punto, josta kytkin on ollu päreinä. Tänään tipautin siitä laatikon pois ja huomasin, että tuo käpälä on mennyt täysin kappaleiksi. Koitin sitä hitsaamalla korjailla ja laittaa siihen uutta tavaraa, mutta eipä siitä oikeen mitään tullut. Eli uutta/käytettyä olisin vailla.
Zaigor
 
Viestit: 5
Liittynyt: 04.11.2017 17:23

Re: Fiatin pikkumoottoreiden (Firet?) kytkinhaarukka

ViestiKirjoittaja wellu » 13.06.2018 10:56

Käytettyjä pyörii täälläkin aika-ajoin. Ostoilmoitus tuossa "OSTETAAN/VAIHDETAAN VARAOSAT" -osioon, niin varmaan joku ottaa yhteyttä jossain vaiheessa.

Kokonaisen laatikon mukanakin tuo tulee yleensä, eli vaikka hajalle ajettu laatikko, niin voi saada halvalla käpälän.

Käytetty käpälä on sitten aina käytetty käpälä. Koskaan ei voi tietää avaamatta, miten pahasti pettänyt on sisuksissa. Tuo oma "uusi" käpäläni on 2002 vuotisesta puntosta, jolla halattiin mäntyä ja olihan siitäkin jo 0,5mm kulunut materiaalia pois.


Uusiakin saa, mutta kun itse kyselin niin googlen kautta löytämäni pari ulkolaista verkkokauppaa ei suostunut vastaamaan s-postikyselyyn toimituksesta suomeen. Ainakaan Jyväskylässä ei varaosamyyjiä/tukkureita moinen käpälä kiinnosta. Ebay on hyvä, sielläkin niitä on.

Joku kauppa, ei mitään käryä millainen:
https://www.shop4parts.co.uk/?name=stor ... lutch_Fork

Ebay:
https://www.ebay.co.uk/itm/CLUTCH-FORK- ... 1194766672

Googlettamalla "Fiat Punto Clutch Fork".

FiatEPERin mukaan on tuo käpälä jotenkin muuttunut vuosien varrella, koska tarjoaa eri osanumeroa. En tiedä sitten, onko akselin booritus tms. muuttunut, mutta ainakin 2002 punton hydr. kytkimen käpälä kävi tähän 1999 Bravoon vaijerikytkimellä.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3742
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiatin pikkumoottoreiden (Firet?) kytkinhaarukka

ViestiKirjoittaja Zaigor » 14.06.2018 22:46

Vanha oli tosiaan niin kappaleina, että siitä ei enää nähnyt mimmonen se oli ollut.
Hain sitten Autokeskukselta 71 euron varaosan malliksi ja hitsuuttelin/takosin vanhan toimivaan kuosiin :lol:
71 euroa palautunee omaan taskuun lähipäivinä ;) Tommoseen muutaman satasen autoon en rupee hulluuksia tuhlaamaan.

Kuva
Kuva

Tuossa linkit jos kuvat ei näy:

https://aijaa.com/rzY2kU
https://aijaa.com/JNHSvI
Zaigor
 
Viestit: 5
Liittynyt: 04.11.2017 17:23

Re: Fiatin pikkumoottoreiden (Firet?) kytkinhaarukka

ViestiKirjoittaja wellu » 14.06.2018 22:57

Noin tein minäkin ja ensimmäisestä startista lähtien piti painelaakeri ääntä, kun ei istunut haarukkaan kunnolla.

Haarukan kärjen täytyy kääntyä ns. "pallomaisesti" ja painelaakerin muovikynsien lukittua ja liukua siinä haarukassa.

Kesti se jotain xxtkm, mutta jälkikäteen v**uttaa kun ei voinut heti tehdä kunnolla. :lol:
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3742
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiatin pikkumoottoreiden (Firet?) kytkinhaarukka

ViestiKirjoittaja Zaigor » 15.06.2018 03:10

Kyllä. Tein mallin mukaan lähes täsmälleen samanlaiset pallomaiset kärjet ja siinä se laakeri mukavasti liikkui lukittuneena. Huomenna selviää kunhan saan lootan paikalleen. Tänään ei menny jumalauta kirveelläkään.
Zaigor
 
Viestit: 5
Liittynyt: 04.11.2017 17:23

Re: Fiatin pikkumoottoreiden (Firet?) kytkinhaarukka

ViestiKirjoittaja wellu » 15.06.2018 07:16

Jos painelaakerin pienet muoviset kynnet lukittuvat tuohon haarukkaan ja se siinä kevyesti liikkuu, niin mahdollisuutta onnistumiseen on.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3742
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiatin pikkumoottoreiden (Firet?) kytkinhaarukka

ViestiKirjoittaja 75 ELX » 11.07.2018 18:58

Avatar
75 ELX
 
Viestit: 286
Liittynyt: 12.05.2004 13:57
Paikkakunta: Vilppula


Paluu Tekniikka ja virittäminen

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä

cron