Stilo 1.4 tehot kateissa, sytytyskatkoksia

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
vesa
Viestit: 9
Liittynyt: 15.04.2018 16:00

Stilo 1.4 tehot kateissa, sytytyskatkoksia

Viesti Kirjoittaja vesa »

Stilo 1,4 16V (70kW) on ollut pojalla käytössä ajelee sillä opiskelupaikkakunnalle reilun 100 km päähän. Auto on toiminut koko talven ihan kivasti kunnes nyt kadotti tehojaan eikä jaksa enää kulkea entiseen malliin. Tehot katosivat melko yhtäkkisesti ja nyt kiihtyy ja kulkee selvästi huonommin.

Korjaustoimenpiteinä alkuun vaihdettu tulpat ja sairaan paskanen ilmanputsari. (ei apua). puolien irroitus (1-kerrallaan) heikentää käyntiä selvästi.
Paikoillaan käy hyvin tyhjäkäyntiä mutta kun antaa kierroksia alkaa röpeltämään 4000 rpm kohdalla ja ei nouse siitä -> moottorin vikavalo syttyy kun laskee kaasun pois auto ei jaksa käydä vaan sammuu. Lähtee kuitenkin uudelleen käyntii käy nätisti tyhjäkäyntiä ja vikavalo ei pala.

Jättää muistiin vikakoodit 0300, 0301,0302,0304 Eli katkoksia on kaikissa pytyissä.

Olisko ideoita missä voisi olla vika?
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Stilo 1.4 tehot kateissa, sytytyskatkoksia

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Tarkentava kysymys. Eli oliko puolien irroittelun jälkeen poistettu vikakoodit ja käytetty moottoria uudelleen?
Puolien vikakoodien takia kysyn.

Mulla on tullut vastaa 1.4:nen hypänneellä jaolla. Vikakoodeja en muista mitä antoi.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
vesa
Viestit: 9
Liittynyt: 15.04.2018 16:00

Re: Stilo 1.4 tehot kateissa, sytytyskatkoksia

Viesti Kirjoittaja vesa »

Joo Olen poistanut vikakoodit useampaankin kertaan eri toimenpiteiden välillä.
Auto on nyt ollut minulla vuoden ja jakohihna on vaihdettu 1,5 vuotta sitten ajoa sen jälkeen on n. 15 000 km. Jonkin verran olen lukenut täältä juttuja tuosta jaon "hyppäämisestä" onko se stilossa yleistäkin?
Autolla on ajettu nyt n. 175 000 km.

Sen verran vielä, että aluksi ei ollut laitetta jolla olisi vikakoodit lukenut. Silloin tuli moottorikin pestyä tulppien vaihdon jälkeen-> sain vikakoodien lukulaitteen ja kun antoi koodin noista sytytyshäiriöistä niin irroittelin uudelleen ja kuivasin kunnolla. -> vikakoodit tulee silti. sitten nollasin koodit taas kun olin putsaillut maadotuskytkentöjä ja sulakkeiden pohjat ym. Ei auttanut sekään vaan koodit tulee aina uudelleen.

Antaako paremmat vehkeet tarkemmin tietoa vioista? Osaako kukaan suositella Lahden lähettyvillä pätevää korjaamoa ko. hommaan?
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Stilo 1.4 tehot kateissa, sytytyskatkoksia

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Hollolan kukonkoivussa: http://www.express-service.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
vesa
Viestit: 9
Liittynyt: 15.04.2018 16:00

Re: Stilo 1.4 tehot kateissa, sytytyskatkoksia

Viesti Kirjoittaja vesa »

Ei ollu korjaamolla aikaa ennen kuunloppua. Auto siis alkaa ropottamaan 4000 kierroksen kohdalla ja jos painaa kaasun vaan pohjaan niin sammuu hetken päästä. Lähtee kyllä käyntiin heti. Ajellut olen kun on ollut pakko. Kulkee niillä alakierroksilla ihan ok, mutta eihänse kiihdy mihinkään. Mopoautojen kanssa on tullut kiihdytyskisaa otettua, melkein oon pärjännytkin.

Putsasin kaasuläpän, muttei auttanut.

Antoi vikakoodit p0300, 0301, 0303 -> vaihdoin puolat 2ja 4 puolien 1 ja 3 kanssa nyt hävisi vikakoodit sytytyksestä, mutta toiminta silti sama.
Nyt ei siis jätä mitään vikakoodeja muistiin. Kokeilin lukea auton käydessä ja antoi p0105. Map anturikin on jo aijemmin putsattu olikin aika paskanen. Toiminta ei muutu vaikka irrottaa map anturin piuhan (paitsi, että moottorin vikavalo syttyy). Eli lieköhän tuo anturi sitten hajalla? Sopisko oireet siihen?
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Stilo 1.4 tehot kateissa, sytytyskatkoksia

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Tulee mieleen että voisikohan siltä ihan vaan loppua soppa. Halkeama tankissa pumpun ja läpivientikannen välisessä letkussa? Jos näissä on "perinteinen" rakenne. Mahtaako kontissa tai penkin alla olla luukkua josta pääsisi pumppuun käsiksi.

Tosin en ole kuullut Stilossa pumppuviasta, mutta kerrankos sitä..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Stilo 1.4 tehot kateissa, sytytyskatkoksia

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ai niin jos kehtaisi ajaa pidemmälle, niin Lempäälässä Autohuolto Helenius on kans Stilo-spesialisti.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
vesa
Viestit: 9
Liittynyt: 15.04.2018 16:00

Re: Stilo 1.4 tehot kateissa, sytytyskatkoksia

Viesti Kirjoittaja vesa »

No joo ton tarkistin lähes ensimmäisenä kun alkaahan sitä itse kukin köhii jos ei saa tarpeeks tärpättiä. Siis tarkistin et olisko pumpun sihti tukossa. Ei ollu sihti ja tankkikin oli tosi puhdas. Ainakin siel oli pumpun kehittämä paine putkessa, eikä ollu mitään vuotoja. Tarkemmin en sen toimintaa kyl saanu tarkistettuu.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Stilo 1.4 tehot kateissa, sytytyskatkoksia

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Niin se vuoto on monasti pumpun ja tankin kannen välissä haitariletkussa, jolloin ei näy ulos mutta hukkaa painetta.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
vesa
Viestit: 9
Liittynyt: 15.04.2018 16:00

Re: Stilo 1.4 tehot kateissa, sytytyskatkoksia

Viesti Kirjoittaja vesa »

Ai hitto. Mulla oli pumppu kyl irti ja silmämääräsesti sitä tutkin, mutten huomannu mitenkään tarkempaa tarkastusta niille letkuille tehdä. Ensimmäisenä oli mielessä toi bensansaanti, mutta ku ei oo painemittaria niin jäi vaan silmämääräseen tutkimiseen. Millä te muuten veivaatte auki sen pumpun kierrepannan?
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: Stilo 1.4 tehot kateissa, sytytyskatkoksia

Viesti Kirjoittaja uk350 »

vesa kirjoitti:Millä te muuten veivaatte auki sen pumpun kierrepannan?
vääntöä ja samalla naputtelee sopivasti vasaralla aukisuuntaan, ylimääräinen käsipari auttaa kummasti.

Vaihtasin tuon mapin ekana varsinkin jos se on antanut koodin siitä, eikös tuolle paineelle ole oma vikakoodinsa ja näkis sen paineen ainakin multiecuscannilla...
vesa
Viestit: 9
Liittynyt: 15.04.2018 16:00

Re: Stilo 1.4 tehot kateissa, sytytyskatkoksia

Viesti Kirjoittaja vesa »

Joo on se MAP-anturi jo tulossa joten taidan odotella sen. Mulla oli melkonen keksiminen, millä avaan sen pannan. Sit sain sen auki Renault meganen jarrukengällä ja putkitongeilla. Se jarrukenkä sopi just yli siitä pannasta vastakkaisiin kahteen hampaaseen ja keskeltä vääntöö putkitongeilla nii aukes.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Stilo 1.4 tehot kateissa, sytytyskatkoksia

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

MAP-anturin liitinviat on kaiketi tosi yleisiä firekoneisissa stiloissa. TIetääkseni ei ole aiheuttanut tällaisia käytösongelmia, mutta onhan se mahdollista että on isommin pois pelistä eikä vain pätki. Yksi tapaus oli, jossa esiintyi nykimistä, muissa antoi vaan vikakoodin. Siinä nykivässä ei auttanut liittimen fiksailu enää luotettavasti, mutta uus mappi korjasi ongelman. Edellinen oli kiinasta ostettu 8€ malli. Silti kyseessä oli liitinvika, eikä mappi itessään ollut rikki.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Stilo 1.4 tehot kateissa, sytytyskatkoksia

Viesti Kirjoittaja wellu »

Muistaakseni kuljettajan puolella on moottorin johtosarja, joka lähtee siitä ~sylinterikannen läheltä ja menee vaihteiston yli kohti rintapeltiä.

Se nippu on muutamassa 1.4:ssa ollut hinkkautunut, kun on tullut mystisiä käyntihäiriöitä. Yksi johtosarja sen suojakuoren sisältä kulahtanut.

Yhdessä 1.4:ssa oli omistaja päättänyt "tehhä itte ja säästää", oli katkaissut kaikki ne johtosarjan johdot, liittänyt erkkarilla karvat yhteen ja rulla jeesusteippiä päälle. Se auto lähti paaliin (uusi johtosarja + asennus Fiatin huoltoliikkeessä 1600€).
Minkä huollan, sen korjaan...
vesa
Viestit: 9
Liittynyt: 15.04.2018 16:00

Re: Stilo 1.4 tehot kateissa, sytytyskatkoksia

Viesti Kirjoittaja vesa »

Heh. tänä aamuna oli taas ohjelmaa ku piti lähtee stilolla töihin. Oli pakkasta ja stilo toimi vieläkin kehnommin ku sillä on ollu viimeaikoina tapana. Muutaman kilometrin ajelin edestakasin kodin lähistöllä, miettien et uskaltaako tällä töihin lähteä. Lämmettyään stilo alkoi toimia sen verran paremmin, et päätin uskaltautua muun liikenteen sekaan, kun en viittiny juostenkaan töihin lähteä. Ihan ok se matka lopulta meni, pitää vaan kytätä risteyksissä vähän isompi rako mihin uskaltaa lähteä. Kiihtyvyys on tosiaan sitä luokkaa, et Lahdesta jos olisin Helsinkiin menossa, niin Mäntsälän kohdalla saattas olla jo sata lasissa.

On se kurjaa olla yhtäaikaa sekä köyhä että hölmö. Yleensähän oon noi autoni saanu kuntoon ropattua mut jollei tälläkertaa se MAP-anturi vikaa korjaa, niin pitää luovuttaa stilo osaavampiin käsiin. Mulla ei oo ku motonetista hommattu T-40 lukija tohon vikakoodin lukuun. Sinänsä se on ihan hyvä vehje, oon sillä lukenu koodit useemmastakin sakemannista ja yhestä rellusta. Osas lukee stilostakin, mutta eihän se mitään syvällisempää dataa anna. Ostin hölmöyksissäni Wishiltä semmosen langattoman ELM 327 mokkulan, Ei sillä piraatti paskalla oo muuta tekoo ku et sillä voi heittää naapurin äijää, kun se tulee naureskeleen mun autoremonteille.

Oonkin nyt katellu uutta lukijaa, jolla saisin luettua koodit tietokoneella tai puhelimella. Googlesta hakemalla niitä tulee miljoona erilaista. Olisko jollakulla vinkata semmosta mikä toimis?
Vastaa Viestiin