1,5 xsän vauhtipyörä?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
hkn
GFF
Viestit: 350
Liittynyt: 29.03.2008 20:41
Paikkakunta: Vilppula

1,5 xsän vauhtipyörä?

Viesti Kirjoittaja hkn »

Moro! onko kellään tietoo 1,5 xsän vauhtipyörästä, mikä halkaisija ja mikä paino itsellä pitkään projektina ollut xsä työn alla ja ko:moottorista kun irrallaan ollut niin vauhtipyörä hukkunut ja tietäisi mitä etsii, käsittääkseni ei sama kuin 1,3 xsässä.....
TrooPerkele
GFF
Viestit: 1245
Liittynyt: 09.08.2005 10:27
Paikkakunta: Iisalmi

Re: 1,5 xsän vauhtipyörä?

Viesti Kirjoittaja TrooPerkele »

Soita tai laita mulle txt. Katon viimeistään vko loppuna.
040-9614741

Vesa
GFF 1738
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 1,5 xsän vauhtipyörä?

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Ellen vallan väärin muista niin noitakin oli kahdenlaisia, 180 ja 190mm kytkimen kitkapinnalla..
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 1,5 xsän vauhtipyörä?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Mun listojen mukaan 1,5 olisi aina 190mm kytkimellä, tonnikolmesataset 181mm levyllä
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
hkn
GFF
Viestit: 350
Liittynyt: 29.03.2008 20:41
Paikkakunta: Vilppula

Re: 1,5 xsän vauhtipyörä?

Viesti Kirjoittaja hkn »

xsän korjaus manuska kertoo kytkimen 181,5 mm ja 75 ritmo kauppaa samaa mut jos laittaa liian pienen vauhtipyörän niin startti haukkoo sit hutia..... on kyl toinen xsä talvisäilytyksessä mut ei viittis ottaa siitä laatikkoa pois sen takia mut jos Vesa kattot viikonloppuna niin soittelen sit sinulle....Hannu
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 1,5 xsän vauhtipyörä?

Viesti Kirjoittaja vvieri »

75-Ritmossa vm.82 oli saletisti 180 (tai siis 181) kitkapinta.
Ulkohalkaisija voi silti olla samanlainen mutta sehän on heleppo mitata.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
stella
Viestit: 2027
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: 1,5 xsän vauhtipyörä?

Viesti Kirjoittaja stella »

Oliskos 85 Ritmoissa/Regatoissa passaava vauhtipyörä, eli siis 1500-koneisissa.?....Muistelen,että oman Ritmon kasaus vaiheessa uusi kytkin oli just sen 190mm...
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: 1,5 xsän vauhtipyörä?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

vvieri kirjoitti:75-Ritmossa vm.82 oli saletisti 180 (tai siis 181) kitkapinta.
Ulkohalkaisija voi silti olla samanlainen mutta sehän on heleppo mitata.
Hmmmmm. mä taas voisin vannoa et mulla kun oli ritmo 75s niin siinä oli 190mm levy, kun meni vauhtikset sekaisin ja laitoin sen tb unskiin. Kaikki meni muuten hienosti , mut startatessa sitten ei napannutkaan hammaskehään, ja laskemalla selvi , ritmossa hampaita oli vähemmän, ja eikun vaihteistoo irti että saa oikeen vauhtiksen paikalleen.
75 vaihteistokin oli saman lainen ku tb unskin vain induktioanturin paikka puuttui, poralla se siihen syntyi ja toimi hienosti.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 1,5 xsän vauhtipyörä?

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tää -82 75CL oli jo erilaisella vaihteistolla kuin tbo, nivelet tripoidit.
Muistelen vaan katkerasti kun turhaan koitin etsiä mahdollisuutta saada isompaa kytkintä turborojektiin kun toi n. 180, kun varastossa oli sillon vain 128:n pyöriä ja tuon 1500:n oma.. :-D
Ja luistihan se niin hemmetisti kunnes tein tuplajousiasetelman. :-P
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: 1,5 xsän vauhtipyörä?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

vvieri kirjoitti:Tää -82 75CL oli jo erilaisella vaihteistolla kuin tbo, nivelet tripoidit.
Muistelen vaan katkerasti kun turhaan koitin etsiä mahdollisuutta saada isompaa kytkintä turborojektiin kun toi n. 180, kun varastossa oli sillon vain 128:n pyöriä ja tuon 1500:n oma.. :-D
Ja luistihan se niin hemmetisti kunnes tein tuplajousiasetelman. :-P
Se mun auto oli muistaakseni -78 ja mallihan taisi olla super.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 1,5 xsän vauhtipyörä?

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Joo pari -79:n vaihdelootaa oon joskus haalinut ja nää oli vakionopeusnivelillä kuten tbo. Näissä 1500 koneessa kansi vielä 12mm pinnapulteilla kuten vanhemmissa 128:n ja Äksyn koneissa..
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8811
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: 1,5 xsän vauhtipyörä?

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Eikös 75S Ritmo ollut 1.3 ja tuplakurkkusella kaasarilla?

Alkupään 75CL:ssä oli tosiaan tuo "laippavetarilaatikko" ja tää olis 1500cc ja 1-kurkkuisella kaahuttimella...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: 1,5 xsän vauhtipyörä?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

-HH- kirjoitti:Eikös 75S Ritmo ollut 1.3 ja tuplakurkkusella kaasarilla?

Alkupään 75CL:ssä oli tosiaan tuo "laippavetarilaatikko" ja tää olis 1500cc ja 1-kurkkuisella kaahuttimella...
Se mun auto ei olu cl vaan super 75 , kojetaulukin oli ihan erilainen ku cl mallissa.
Ja tosiaan 1 kurkkuinen kaasari ja kansi oli 12mm pinnapulteilla , eikä meinannu lähteä irti millään.
hkn
GFF
Viestit: 350
Liittynyt: 29.03.2008 20:41
Paikkakunta: Vilppula

Re: 1,5 xsän vauhtipyörä?

Viesti Kirjoittaja hkn »

Luokitus paperin mukaan 75 ritmo ollut 1,5 ja laippavetareilla....kyllähän xksyssä vakiona kestää toi 180 kytkin kun vain ton startin saa sopivan mut yritän etsiä alkuperästä 190 vauhtipyörää jos vain löytäisi ja 5v laatikko on näissä laippavetareilla ja 1,3 4v laatikko tripoideilla ja pyörän navat ei käy keskenään.....
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: 1,5 xsän vauhtipyörä?

Viesti Kirjoittaja Ippe »

1.3 murtsikan kytkin on 180mm ja 1.5 190mm, kuten tuossa jo tuli ilmi.

Mulle kulkeuteneissa 1.5 koneissa on kaikissa ollut 190mm kytkimelle sopiva vautipyörä, ei vielä ole tullut vastaan yhteensopivuusongelmaa äksän laatikon ja startin kanssa.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Vastaa Viestiin