Olen tuossa ollut hyvilläni siitä, että Bravossa ei valot syty off-asennossa ollenkaan kun auton käynnistää. Led-päivävalot tuli hankittua ja viimeistään kesäksi rakennan kytkennän niin, että päivävalot syttyy sytkävirran mukana ja sammuvat kun parkit laitetaan päälle.
Ainoa huono puoli on se, että mittaristo on pimeänä kun valot on päältä pois, vaikka näytöt mittaristossa ja radiossa ovat kirkkaimmillaan.
Mutta koska autossa on can-väylä, liekköhän foorumilla sellaista osaajaa tai tietoa mistä osaaja löytyisi joka osaisi rakentaa päivävaloille/huomiovaloille ohjainlaitteen?
Eli toiminta olisi sellainen, että se haistelisi väylästä parkkivaloille meneviä viestejä ja jos niitä ei olisi eli valokatkaisin olisi asennossa off, se sytyttäisi huomiovalot päälle, kunhan auto käy (laturi alkaa ladata) ja samalla antaisi mittarivaloille viestin, että mittarivalot toimisivat täydellä kirkkaudella.
Sitten kun laitetaan vähintään parkit päälle, päivävalot sammuisi ja mittarivalot toimisi normaalisti sillä kirkkaustasolla, mikä on valikosta asetettu.
Tai onkohan tuollaista ohjainlaitetta olemassa jo, ehkä sellanen on joka haistelee jännitetasoa kun lähivalot kytketään ja sitten osaa sammuttaa huomiovalot, mutta mittarivaloihinhan se ei koske.
Bravoon huomiovalot/päivävalot
Re: Bravoon huomiovalot/päivävalot
Tollasia ajovaloautomaattipurkkeja aikana ennen can väylää duunattiin eräässä oppilaitoksessa kurssimuotoisesti taannoin, haisteli latausjännitettä ja nappas releellä lyhkäset valot päälle kun laturi alkoi ladata. simppeli purkki mutta tuo mittarivalon ohjaus voi tuottaa harmaita hiuksia... äkikseltään ajateltuna vois toimia myös siten että kytkee päivävalon päälle kun lataa ja sammuttaa kun parkit päälle
En osaa sanoa onko valmiita kaupan hyllyssä, oisko näille laajempaa kiinostusta jos hommais erän näitä?
En osaa sanoa onko valmiita kaupan hyllyssä, oisko näille laajempaa kiinostusta jos hommais erän näitä?
Re: Bravoon huomiovalot/päivävalot
Nykyään tuollaista purkkia ei moni vaivaudu rakentamaan itse, koska sellainen tulee käytännössä kaikkien huomiovalosarjojen mukana. Ellei tule, niin Saksan eBaystä löytyy hakusanalla "R87 Modul".
Nuo purnukat mittaavat vain latausjännitettä ja antavat virtaa ulos, kun laturi toimii. Toinen karva kytketään lähivalojen johtoon, jotta purkki osaa pimentää huomiovalot kun lähivalot kytketään päälle.
Onko Bravon mittarivaloille oma ohjauksensa kori-ECUlta vai säätääkö mittaristo itse taustavaloa? Jos jälkimmäistä, niin homma menee astetta hankalammaksi. Periaatteessa tuollaisen CANiin juttelevan purkin tekeminen (tai puukottaminen valmiista raudasta) ei olisi kovin hämmästyttävä temppu, jos vain tarvittava CAN-sanoma on tiedossa. Tällaisesta tölkistä en ole kuitenkaan kuullut, joten kysyntä lienee melko olematonta. Nollasta lähtien tekemistä on kuitenkin kohtalaisesti.
Nuo purnukat mittaavat vain latausjännitettä ja antavat virtaa ulos, kun laturi toimii. Toinen karva kytketään lähivalojen johtoon, jotta purkki osaa pimentää huomiovalot kun lähivalot kytketään päälle.
Onko Bravon mittarivaloille oma ohjauksensa kori-ECUlta vai säätääkö mittaristo itse taustavaloa? Jos jälkimmäistä, niin homma menee astetta hankalammaksi. Periaatteessa tuollaisen CANiin juttelevan purkin tekeminen (tai puukottaminen valmiista raudasta) ei olisi kovin hämmästyttävä temppu, jos vain tarvittava CAN-sanoma on tiedossa. Tällaisesta tölkistä en ole kuitenkaan kuullut, joten kysyntä lienee melko olematonta. Nollasta lähtien tekemistä on kuitenkin kohtalaisesti.
Re: Bravoon huomiovalot/päivävalot
Saisikohan mittarivaloja ohjelmoitua olemaan aina päällä, kun virratkin on? Melkein ainoa helpohko tie ilman auton omien sähköjen puukottamista.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Bravoon huomiovalot/päivävalot
Multiecuscanillahan saa käskettyä mittarivalot esim 50% tai 100% kirkkauteen.
Tuli nyt mieleen, että Nissanilla ainakina Qashqaista saa testerillä ohjelmoitua automaattisesti off-asennossa syttyvät valot pois ja siihen oli olemassa jonkinlainen purkki joka sytytti sitten jälkiasenteiset päivävalot. Sekään ei muistaakseni can-väylään koskenut ja konetilan sulakerasialta otettiin parkkivalon johdosta sille herätettä.
Taidan rakentaa ihan tavallisen relekytkennän päivävaloille ja tyydyn siihen, että mittarivalot ei päivällä loista. Senkin näkee sitten kun kytkentä on tehty, mitä etuparkkien polttimorikkotunnistin kertoo kun toiselta parkilta otetaan releelle heräte.
Tuli nyt mieleen, että Nissanilla ainakina Qashqaista saa testerillä ohjelmoitua automaattisesti off-asennossa syttyvät valot pois ja siihen oli olemassa jonkinlainen purkki joka sytytti sitten jälkiasenteiset päivävalot. Sekään ei muistaakseni can-väylään koskenut ja konetilan sulakerasialta otettiin parkkivalon johdosta sille herätettä.
Taidan rakentaa ihan tavallisen relekytkennän päivävaloille ja tyydyn siihen, että mittarivalot ei päivällä loista. Senkin näkee sitten kun kytkentä on tehty, mitä etuparkkien polttimorikkotunnistin kertoo kun toiselta parkilta otetaan releelle heräte.
Re: Bravoon huomiovalot/päivävalot
Eikö tuo diagnostiikkaongelma kannattaisi välttää käyttämällä valmista ohjainpurkkia? Niissä on puolijohdekytkin, jonka ottamaa virta on niin mitätön ettei se laukaise diagnostiikkaa mitenkään.jarikin kirjoitti:Taidan rakentaa ihan tavallisen relekytkennän päivävaloille ja tyydyn siihen, että mittarivalot ei päivällä loista. Senkin näkee sitten kun kytkentä on tehty, mitä etuparkkien polttimorikkotunnistin kertoo kun toiselta parkilta otetaan releelle heräte.