Mikähän mahto tulla vaihdelaatikolle?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
kasvi
Viestit: 5
Liittynyt: 26.03.2018 08:38

Mikähän mahto tulla vaihdelaatikolle?

Viesti Kirjoittaja kasvi »

Tollanen 2004 Punto, ajettu 55000km. Hyppäsin aamulla autoon, vaihde kakkosella, keppi ei liiku mihinkään. Lähtee käyntiin, etteenpäinki kulki, mutta vaihdetta ei saa vaihdettua ollenkaan.. keppi on totaalisen jumissa. Mitään oireilua ei ollu, illalla ajoin parkkiin ja aamulla ei keppi inahdakkaan.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Mikähän mahto tulla vaihdelaatikolle?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ilmakaukalosta valu vettä vaihdevivuille ja jääty sinne.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Mikähän mahto tulla vaihdelaatikolle?

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Joko tää selvisi? :lol:
Bravo t-jet
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Mikähän mahto tulla vaihdelaatikolle?

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Sämpyä komppaan, kosteus muuttunut jääksi jossain sopivassa vaihteensiirron kohdassa; ei tarvitse olla kovin ihmeellinen määrä, jäätyminen liimaa yllättävän tehokkasti liikkuvia osia. Minulle kävi rouvan samanikäisellä vm -04 2b-sarjan Puntolla ihan samalla tavalla männä vuonna Koskenpäässä Lumipallorallissa. Varmaan joku kolmas ajovuoro, oltiin paremman puoliskon kanssa tulossa jo pois radalta, niin kakkosellehan tuo taisi jäädä, kun hidastettiin rannalle johtavassa risteyksessä oikealle kääntyessä. Keppi kuin hitsattuna paikallaan, ei mitään liikettä mihinkään suuntaan. Hissukseen siitä sitten mäelle, hetken tyhjäkäyntiä ja jo palasivat vaihteet! Olin kyllä jo ryömiä alle katsomaan, missä kiikastaa, mutta valistunut arvaus oli, että radalla pöllyttely oli johonkin lunta ahtanut sopivasti, joka muuttui vedeksi ja jäätyi. Mysteeriksi jäi, missä kohdassa, eikä ole tullut uudelleen sen koommin.
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
GreenThing
GFF
Viestit: 2604
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Mikähän mahto tulla vaihdelaatikolle?

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Justiinsa oli ihan vastaava vika meittin Puntossa. Viaksi paljastui eteen/taakse liikkeen vaijeri konehuoneen päästä.
Vaijerin päästä oli se liukuholkki lähtenyt irti (jäätynyt tai ruosteen jumittamana), eikä päästänyt vaijeria liikkumaan sisäänpäin.
Putsailin ja voitelin paikat, painoin holkin takas paikalleen liiman kera, ja rupes pelittämään.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Mikähän mahto tulla vaihdelaatikolle?

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Eilen kahdesti Punto 60 2b-sarjalaisen vaihdekeppi totaalisen jumiin ja rouva jäi kylille! Molemmissa syynä jäätyminen vaihteensiirtomekanismissa aivan vaihdelaatikon yläpuolella; paikka on alta täysin avoin. Vaihdekepiltä tuleee kaksi kaapelia, jotka päätyvät laatikossa olevien vipujen pieniin palloniveliin, ja molemmissa on ennen noita mainittuja palloniveliä vajaan parin sentin halkaisijaltaan olevat 5-10 cm pitkät suojakumihaitarit kaapelien puikkomaisen loppuosan päällä; ikään kuin ohjausvaihteessa, mutta minikoossa. Molemmat kumit olivat useammasta kohdasta riekaleina, joten alta roiskuva kosteus pääsee estoitta paikalle, tunkeutuu kaapelin ohjuriin ja pakkanen viimeistelee liimauksen; alimmainen oli ilmeisesti pahempi syntipukki. Parin päivän vesikelit ja päälle pakkanen tekivät tepposet, kun ajomatka ei ole kovin pitkä eikä konetila ehdi kunnolla lämmetä/kuivua; ekalla kerralla auttoi vajaan 10 min tyhjäkäynti parkkipaikalla,siitä ongelmitta kotiin. Toisella kerralla katsoin tilannetta sitten illemmalla muutama tunti edellisen jumin jälkeen, sama juttu, keppi kuin naulattuna ykkösellä. Nyt ehdin tutkia tarkemmin: kohdevoitelu ensin tuonne ongelmakohtaan tunkeutuvalla ohuella öljyllä ja samalla kepin voimalla liikuttelu (poika oli apumiehenä). Jälkimmäinen huoltotoimi herkisti systeemin ihan kesälukemiin, eikä nyt aamullakaan enää ongelmia, vaikka -12 pakkasta.

Kumit on korjailtava/suojattava kyllä jatkossa talvikelejä silmällä pitäen. Sattuisikohan joku keksimään hyvän vaihtokumiaihion jostain yleismallisesta, ei liene iso temppu napata kaapelin pää pallosta irti, riekaleet pois ja ujuttaa uusi kumi suojaksi?

Tuolla muuten on haasteltu samasta asiasta, hyvät kuvatkin:
https://www.fiatforum.com/punto-ii/1240 ... lem-3.html" onclick="window.open(this.href);return false;
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Vastaa Viestiin