Croman dieselöinti

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
kalliais
Viestit: 109
Liittynyt: 09.08.2012 11:11
Paikkakunta: Karkkila

Croman dieselöinti

Viesti Kirjoittaja kalliais »

Pari päivää sitten kävin ihastelemassa tuota ykkössarjan Cromaani -87 2.0 i.e ja mietin, että mitähän sille tekisi. Aluksi mietin jopa (museo)entisöintiä, mutta ei auto ihan niin hyvässä kunnossa ole. Auto on koriltaan oikein hyvässä kunnossa ja oikeastaan tekniikkakin toimii, mutta kun tuntuu että autoon sopisi 1.9 JTD uudemmasta autosta kuin nenä päähän. En ole päässyt ajatuksesta nyt irti. Onko ajatus ihan hölmö? Toivottavasti joku pystyy sanomaan jotain mikä saa mut luovuttamaan ajatuksesta :)
Fiatteja ja Alffoja
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Croman dieselöinti

Viesti Kirjoittaja wellu »

kalliais kirjoitti:Toivottavasti joku pystyy sanomaan jotain mikä saa mut luovuttamaan ajatuksesta :)
Dieselissä verot yms. haasteensa.

Oikein tehty etanolimotti urpoahtimella, niin alle 10l/100km ja tehoa sopivasti.
Minkä huollan, sen korjaan...
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Croman dieselöinti

Viesti Kirjoittaja VTO »

Eikös tuota Cromaa ole aikoinaan maailmalla myyty dieselinä, Theman olen nähnyt ja melko varmasti Cromankin. Auto on kuitenkin yli 30 v ja vaikka se ajossa pärjäisikin nykyautoille, niin remonttiin ja fiksailuun saa varautua. Käyttöautosta puhun siksi, että oletan dieselöinnin sitä merkitsevän.
Itse pitäisin originaalina kun koppa on hyvä. Ja miksei sitä vähitellen museokuntoon voisi rakennella. Eikös sellaista autoa, joka ei ole entisöity katsota hieman erilaisin perustein MR-tarkastuksessa?
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Croman dieselöinti

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Aika paljon vaihtelua tarkastajien kesken. Korupuheissa puhutaan siitä, ettei tarvitse olla uusi, mutta sitten tarkastuksessa on toinen sävel. Joillain tarkastajilla mikään alkuperäinen maalipinta konehuoneessakaan ei saa olla kulunut puhki, hilseillyt, ruostepilkulla tai pikkulommolla, varsinkaan uudemmassa tavallisessa autossa. Mutta voi sen sijaan olla maalattu pensselillä ja Miranolilla.

Cromastahan on se riemuikas 1,9 suoraruisku jota tämä omalla tavallaan kopioisi, "tavallisen" 2,5 dieselin lisäksi.

Toisaalta tutun pihalla lahoaa Thema 2,5 PRV6 moottorilla, sellainenkin Cromassa olisi mielenkiintoinen.

Toisaalta modulimoottoriperheestä löytyisi sopivia moottoreita jos jaksaa tehdä sähköjen kanssa työtä tai rakentaa oman ruiskuohjauksen. Kuten 2,0 20V 5-pyttyinen. Nuo sopisi kai suoraan nykyiseen vaihteistoon jos pituus passaa ja Cromassahan on tilaa hyvin.

Tehon lisäksi noissa moottorinvaihdoissa tulee helposti vastaan paino, jossa on tiukat rajat ja hankala saada isompaa läpi, jos ei ole sopivaa mallisarjan verrokkimallia. En tiedä onko näissäkin alettu kyselemään verrokeista tehtaan todistuksia joka ikisestä osasta, mikä on liki mahdotonta. Poikkeuslupa lienee silti mahdollinen.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Croman dieselöinti

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Onhan Cromassa ollut tehtaaltakin Alfan 2.5 V6:sta. Niitä on kohtalaisesti saatavilla pohjansa kadottaneista 156:sista.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Croman dieselöinti

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Jos dieseliä niin mä tunkisin 2,5dieseliä vastaavan , eli 2.8 jtd poxiin viriohjelma 175hv 420Nm niin sillähän se liikkuisikin mukavasti ja jos ducato menee maantiellä 8l ni aika pienellä luulis menevän croman.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Croman dieselöinti

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ainoo vaan että 1,9 saattanee käydä nykyiseen vaihteistoon? Eikös noissa ole edelleen "TC" pulttikiinnitysjako ?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Croman dieselöinti

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Sämpy kirjoitti:Ainoo vaan että 1,9 saattanee käydä nykyiseen vaihteistoon? Eikös noissa ole edelleen "TC" pulttikiinnitysjako ?
Bensakoneen vällärit ei välttis oo ihan kivat dieselissä.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Croman dieselöinti

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ei ehkä isopyöräisen pakettiautonkaan. Diesel-croman vaihteistoa tuskin Suomesta löytyy, kun ei Sofimia täällä myyty muutenkaan henkilöauton nokalla.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Croman dieselöinti

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Sämpy kirjoitti:Ei ehkä isopyöräisen pakettiautonkaan. Diesel-croman vaihteistoa tuskin Suomesta löytyy, kun ei Sofimia täällä myyty muutenkaan henkilöauton nokalla.
Juu ei pakunkaan oikeen käy ja ducatossa on muutenkin vaihdevälit päin P.tä
Helppo tuohon i.e.n vaihteistoon tosin vaihtaa pidempi perä niin alkaa sopimaan.
Tosin jos yhtään houkttaa niin 2.5td vaihteisto -> https://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Hae/Os ... -26926926/" onclick="window.open(this.href);return false;
kalliais
Viestit: 109
Liittynyt: 09.08.2012 11:11
Paikkakunta: Karkkila

Re: Croman dieselöinti

Viesti Kirjoittaja kalliais »

No oho! Onpa mielenkiintoista juttua täällä. Aivot raksuttaa ihan eri tavoin taas. Ehkä toivoin rohkaisua toiseen suuntaan, mutta aika mielenkiintoiselta ajatukselta 1.9 JTD ja theman vaihdelaatikko vaikuttaa. Autosta ei missään tapauksessa tule käyttöauto tms. vaan ihan toimiva viikonloppuauto. Vanha bensatekniikka ei mun mielestä vaan tässä autossa ole ihan se juttu... Toisaalta etanoli-turbo 20v tekniikka voisi olla myös huikea, mutta ehkä ei kuitenkaan mun Cromaan ;)
Fiatteja ja Alffoja
kalliais
Viestit: 109
Liittynyt: 09.08.2012 11:11
Paikkakunta: Karkkila

Re: Croman dieselöinti

Viesti Kirjoittaja kalliais »

Sopiiko tuo Theman laatikko 1.9 JTD:n jatkoksi ihan pulttaamalla vaan? Ja onko Theman laatikko samanlainen tangoilla toteuttu konstruktio kuin Croman oma? Olettaisin että on.
Fiatteja ja Alffoja
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Croman dieselöinti

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Se JTD pitäisi pulttaantua teoriassa siihen Croman nykyiseen laatikkon, ainakin vahvasti TwinCamin peruja edelleen tuo moottori ja oletan että kiinnitys on yhä sama. Tuo Theman aski kävisi, jos laittaa 2,5 tai 2,8 moottorin.

Näin varauksella sanottuna..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Croman dieselöinti

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Mä en ota kuin tuohon kulutukseen kantaa.
Jos dieseli on ilman saasteleitteita niin alle 5,5 litran sataselle pitäisi mennä vaikka vähän reippaammin ajaisi. Hiukkasloukussa on se huomioitava että jos jättää pois softaan on syytä tehdä muutos. Dieselin käry on infernaalinen koska ns jälkipoltto ruiskutuksessa.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Croman dieselöinti

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Toi 1.9 jtd voi olla haastava sähköiltään kun ajonesto on auton purkissa ja väylä tekniikkaa.
Ducatossa taas ei ole , siitä selviää pelkällä johtojen muokkaamisella, ja tuon ducaton edc 15 softakin on yksinkertaine vrt. 1.9 edc 16.
Eikä tuossa ducaton koneessa ole egr eikä dpf ainut hienuous on commonrail ja kauhja vääntö.

Siis mitään järkeä tälläisessä ei ole , mut harvemmin harastuksissa on muutenkaan ja työta on varmasti paljon, mut itselleni mekaaninen työ onnistuu helpommin kuin bittinikkarin.
Vastaa Viestiin