Croman dieselöinti
Croman dieselöinti
Pari päivää sitten kävin ihastelemassa tuota ykkössarjan Cromaani -87 2.0 i.e ja mietin, että mitähän sille tekisi. Aluksi mietin jopa (museo)entisöintiä, mutta ei auto ihan niin hyvässä kunnossa ole. Auto on koriltaan oikein hyvässä kunnossa ja oikeastaan tekniikkakin toimii, mutta kun tuntuu että autoon sopisi 1.9 JTD uudemmasta autosta kuin nenä päähän. En ole päässyt ajatuksesta nyt irti. Onko ajatus ihan hölmö? Toivottavasti joku pystyy sanomaan jotain mikä saa mut luovuttamaan ajatuksesta
Fiatteja ja Alffoja
Re: Croman dieselöinti
Dieselissä verot yms. haasteensa.kalliais kirjoitti:Toivottavasti joku pystyy sanomaan jotain mikä saa mut luovuttamaan ajatuksesta
Oikein tehty etanolimotti urpoahtimella, niin alle 10l/100km ja tehoa sopivasti.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Croman dieselöinti
Eikös tuota Cromaa ole aikoinaan maailmalla myyty dieselinä, Theman olen nähnyt ja melko varmasti Cromankin. Auto on kuitenkin yli 30 v ja vaikka se ajossa pärjäisikin nykyautoille, niin remonttiin ja fiksailuun saa varautua. Käyttöautosta puhun siksi, että oletan dieselöinnin sitä merkitsevän.
Itse pitäisin originaalina kun koppa on hyvä. Ja miksei sitä vähitellen museokuntoon voisi rakennella. Eikös sellaista autoa, joka ei ole entisöity katsota hieman erilaisin perustein MR-tarkastuksessa?
Itse pitäisin originaalina kun koppa on hyvä. Ja miksei sitä vähitellen museokuntoon voisi rakennella. Eikös sellaista autoa, joka ei ole entisöity katsota hieman erilaisin perustein MR-tarkastuksessa?
Re: Croman dieselöinti
Aika paljon vaihtelua tarkastajien kesken. Korupuheissa puhutaan siitä, ettei tarvitse olla uusi, mutta sitten tarkastuksessa on toinen sävel. Joillain tarkastajilla mikään alkuperäinen maalipinta konehuoneessakaan ei saa olla kulunut puhki, hilseillyt, ruostepilkulla tai pikkulommolla, varsinkaan uudemmassa tavallisessa autossa. Mutta voi sen sijaan olla maalattu pensselillä ja Miranolilla.
Cromastahan on se riemuikas 1,9 suoraruisku jota tämä omalla tavallaan kopioisi, "tavallisen" 2,5 dieselin lisäksi.
Toisaalta tutun pihalla lahoaa Thema 2,5 PRV6 moottorilla, sellainenkin Cromassa olisi mielenkiintoinen.
Toisaalta modulimoottoriperheestä löytyisi sopivia moottoreita jos jaksaa tehdä sähköjen kanssa työtä tai rakentaa oman ruiskuohjauksen. Kuten 2,0 20V 5-pyttyinen. Nuo sopisi kai suoraan nykyiseen vaihteistoon jos pituus passaa ja Cromassahan on tilaa hyvin.
Tehon lisäksi noissa moottorinvaihdoissa tulee helposti vastaan paino, jossa on tiukat rajat ja hankala saada isompaa läpi, jos ei ole sopivaa mallisarjan verrokkimallia. En tiedä onko näissäkin alettu kyselemään verrokeista tehtaan todistuksia joka ikisestä osasta, mikä on liki mahdotonta. Poikkeuslupa lienee silti mahdollinen.
Cromastahan on se riemuikas 1,9 suoraruisku jota tämä omalla tavallaan kopioisi, "tavallisen" 2,5 dieselin lisäksi.
Toisaalta tutun pihalla lahoaa Thema 2,5 PRV6 moottorilla, sellainenkin Cromassa olisi mielenkiintoinen.
Toisaalta modulimoottoriperheestä löytyisi sopivia moottoreita jos jaksaa tehdä sähköjen kanssa työtä tai rakentaa oman ruiskuohjauksen. Kuten 2,0 20V 5-pyttyinen. Nuo sopisi kai suoraan nykyiseen vaihteistoon jos pituus passaa ja Cromassahan on tilaa hyvin.
Tehon lisäksi noissa moottorinvaihdoissa tulee helposti vastaan paino, jossa on tiukat rajat ja hankala saada isompaa läpi, jos ei ole sopivaa mallisarjan verrokkimallia. En tiedä onko näissäkin alettu kyselemään verrokeista tehtaan todistuksia joka ikisestä osasta, mikä on liki mahdotonta. Poikkeuslupa lienee silti mahdollinen.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Croman dieselöinti
Onhan Cromassa ollut tehtaaltakin Alfan 2.5 V6:sta. Niitä on kohtalaisesti saatavilla pohjansa kadottaneista 156:sista.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Croman dieselöinti
Jos dieseliä niin mä tunkisin 2,5dieseliä vastaavan , eli 2.8 jtd poxiin viriohjelma 175hv 420Nm niin sillähän se liikkuisikin mukavasti ja jos ducato menee maantiellä 8l ni aika pienellä luulis menevän croman.
Re: Croman dieselöinti
Ainoo vaan että 1,9 saattanee käydä nykyiseen vaihteistoon? Eikös noissa ole edelleen "TC" pulttikiinnitysjako ?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Croman dieselöinti
Bensakoneen vällärit ei välttis oo ihan kivat dieselissä.Sämpy kirjoitti:Ainoo vaan että 1,9 saattanee käydä nykyiseen vaihteistoon? Eikös noissa ole edelleen "TC" pulttikiinnitysjako ?
Re: Croman dieselöinti
Ei ehkä isopyöräisen pakettiautonkaan. Diesel-croman vaihteistoa tuskin Suomesta löytyy, kun ei Sofimia täällä myyty muutenkaan henkilöauton nokalla.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Croman dieselöinti
Juu ei pakunkaan oikeen käy ja ducatossa on muutenkin vaihdevälit päin P.täSämpy kirjoitti:Ei ehkä isopyöräisen pakettiautonkaan. Diesel-croman vaihteistoa tuskin Suomesta löytyy, kun ei Sofimia täällä myyty muutenkaan henkilöauton nokalla.
Helppo tuohon i.e.n vaihteistoon tosin vaihtaa pidempi perä niin alkaa sopimaan.
Tosin jos yhtään houkttaa niin 2.5td vaihteisto -> https://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Hae/Os ... -26926926/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Croman dieselöinti
No oho! Onpa mielenkiintoista juttua täällä. Aivot raksuttaa ihan eri tavoin taas. Ehkä toivoin rohkaisua toiseen suuntaan, mutta aika mielenkiintoiselta ajatukselta 1.9 JTD ja theman vaihdelaatikko vaikuttaa. Autosta ei missään tapauksessa tule käyttöauto tms. vaan ihan toimiva viikonloppuauto. Vanha bensatekniikka ei mun mielestä vaan tässä autossa ole ihan se juttu... Toisaalta etanoli-turbo 20v tekniikka voisi olla myös huikea, mutta ehkä ei kuitenkaan mun Cromaan
Fiatteja ja Alffoja
Re: Croman dieselöinti
Sopiiko tuo Theman laatikko 1.9 JTD:n jatkoksi ihan pulttaamalla vaan? Ja onko Theman laatikko samanlainen tangoilla toteuttu konstruktio kuin Croman oma? Olettaisin että on.
Fiatteja ja Alffoja
Re: Croman dieselöinti
Se JTD pitäisi pulttaantua teoriassa siihen Croman nykyiseen laatikkon, ainakin vahvasti TwinCamin peruja edelleen tuo moottori ja oletan että kiinnitys on yhä sama. Tuo Theman aski kävisi, jos laittaa 2,5 tai 2,8 moottorin.
Näin varauksella sanottuna..
Näin varauksella sanottuna..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Croman dieselöinti
Mä en ota kuin tuohon kulutukseen kantaa.
Jos dieseli on ilman saasteleitteita niin alle 5,5 litran sataselle pitäisi mennä vaikka vähän reippaammin ajaisi. Hiukkasloukussa on se huomioitava että jos jättää pois softaan on syytä tehdä muutos. Dieselin käry on infernaalinen koska ns jälkipoltto ruiskutuksessa.
Jos dieseli on ilman saasteleitteita niin alle 5,5 litran sataselle pitäisi mennä vaikka vähän reippaammin ajaisi. Hiukkasloukussa on se huomioitava että jos jättää pois softaan on syytä tehdä muutos. Dieselin käry on infernaalinen koska ns jälkipoltto ruiskutuksessa.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Croman dieselöinti
Toi 1.9 jtd voi olla haastava sähköiltään kun ajonesto on auton purkissa ja väylä tekniikkaa.
Ducatossa taas ei ole , siitä selviää pelkällä johtojen muokkaamisella, ja tuon ducaton edc 15 softakin on yksinkertaine vrt. 1.9 edc 16.
Eikä tuossa ducaton koneessa ole egr eikä dpf ainut hienuous on commonrail ja kauhja vääntö.
Siis mitään järkeä tälläisessä ei ole , mut harvemmin harastuksissa on muutenkaan ja työta on varmasti paljon, mut itselleni mekaaninen työ onnistuu helpommin kuin bittinikkarin.
Ducatossa taas ei ole , siitä selviää pelkällä johtojen muokkaamisella, ja tuon ducaton edc 15 softakin on yksinkertaine vrt. 1.9 edc 16.
Eikä tuossa ducaton koneessa ole egr eikä dpf ainut hienuous on commonrail ja kauhja vääntö.
Siis mitään järkeä tälläisessä ei ole , mut harvemmin harastuksissa on muutenkaan ja työta on varmasti paljon, mut itselleni mekaaninen työ onnistuu helpommin kuin bittinikkarin.