Stilo 1.4 16v jako sekaisin?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
75 ELX
Viestit: 426
Liittynyt: 12.05.2004 13:57
Paikkakunta: Vilppula

Re: Stilo 1.4 16v jako sekaisin?

Viesti Kirjoittaja 75 ELX »

Pessal kirjoitti:Haha, onko suojan alla olevissa nokkien päissä samanlainen pulttikiinnitys ilman kiilaa, kuin nokan hihnapyörässä?
On
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Pessal
Viestit: 10
Liittynyt: 02.03.2018 17:50

Re: Stilo 1.4 16v jako sekaisin?

Viesti Kirjoittaja Pessal »

:shock:
Kiitos vinkistä!
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Stilo 1.4 16v jako sekaisin?

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Ei ole mitenkään arveluttavaa luottaa ilman kiilavarmistusta. On jokapäiväistä autohommissa. Mitä kyllä itsekin ihmettelen varsinkin jos liitos ei ole edes kartio.
Mä olen törmännyt jakopäihin jotka on täysin oikein kasattu ja silti hampaiden yli pompittu. Selitä siinä sitten aasiakkaalle että paska peli toi sun kärrys kaikki on kuten pitää.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Stilo 1.4 16v jako sekaisin?

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Joskus olen koulussa noita voimia laskeskellut ja itseasiassa se vaikka pultin tai kiilan leikkausvoima on hyvin pieni verrattuna pultin puristuksen kitkavoimaan. Kokeilkaa vaikka vauhtipyörän pultit jättää löysälle ja ampua kytkin ylös. Ne pultit lähtee samantien vaikka on kuinka 12.9:iä aika montakin. Sikäli ei sillä kiilalla tai sokalla ole muuta väliä kun helpottaa asennusta. Nykytekniikalla saadaan helpommin ja tarkemmin osat kohdilleen kun ei ole mitään kiiloja vaan erilliset ajoituspalikat. Vanhassa kaasarikoneessa ei muutama aste sinne tai tänne ollut niin justiinsa, mutta nykyvehkeissä nuo pitäisi olla aika kohdillaan. Kuitenkin jos mietitte, niin vaikka nokan ajoituksessa on aika monta muutakin muuttujaa kun hihnapyörän asento nokan päässä. Hitusen kun on toleranssia jokapuolella niin nokan ajoituskin on kiilalla vain vähän sinnepäin. Usein siinä on vielä klappiakin. Äkkiä noissa vanhoissa jo TDC-merkki heittää useita asteita ja samoin kansipahvien paksuudet on mitä on.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Luigi
Viestit: 9534
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Stilo 1.4 16v jako sekaisin?

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Jep, kiila ei kestä kuin asennuksen. Löysällä olevan pultin kanssa se antautuu hyvin nopeasti. Nämä kiilattomat hihnapyörät sopivat myös robottien työskentelyyn paljon paremmin, kuin kiilasysteemit, eli valmistuskustannukset pienenee. Mikään ongelmahan kiilattomuus ei ole kuin pikkupajoille ja kotimekaanikoille, joilla ei ole oikeanlaisia lukituspaloja.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Stilo 1.4 16v jako sekaisin?

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Ja mitähän tämä pikkupajoille käsite pitää sisällään?
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
wellu
Viestit: 6160
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Stilo 1.4 16v jako sekaisin?

Viesti Kirjoittaja wellu »

väisänen kirjoitti:Ja mitähän tämä pikkupajoille käsite pitää sisällään?
Niitä pajoja, joilla ei ole ollut tarvetta hankkia lukituspaloja, eikä toisaalta satunnaisen tarpeen vuoksi ole haluakaan. Toiset sitten lainaavat ko- palat jostain, toiset eivät tee.

Pentti Perusinsinööri vetää tussimerkit, ampuu kaikki pultit koneella ja kirjoittaa nettiin miten paska ko. auto on kun meni jako "ohjeiden mukaan" tehden. :roll:
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Stilo 1.4 16v jako sekaisin?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

No mulla ei ole lukituspaloja kovin moneen autoon, ehkä minua? Aika monta muutakin palikkaa alkaa nykyautoissa olemaan, joihin tarvitaan erikoistyökaluja. Mutta toisaalta koneremontteja tarvii tehdä paljon vähemmän, harvemmin enää edes venttiilinsäätöä.

Mun ratamirkussa tuli aikanaan pelattua kiilojen kanssa, eli etsittyä sellainen hihnapyörä jolla sai ajotusta trimmattua vajaalla hampaalla. Ihan noissa tehdastekosissa on tosi paljon heittoja, kun ovat eri vuosilta ja eri autoista. Ja jos kiila-aikaa kaipaa niin ei sitten avaa niitä pultteja vaan piirtää tussimerkit, useimmiten ihan toimivaa.

Sitä en ymmärrä, miksi joka moottoriin pitää keksiä ihan omat ajoitustyökalut. Voisi olla joku standardi, kun ei tää kumminkaan merkkihuoltoja suojele, mutta antaa isommille korjaamoille etulyöntiasemaa joilla on volyymiä hommailla työkaluja joka merkkiin.

Toisaalta kuka haluaa muutenkaan tehdä riskialttiita jakopäitä, kun varmempaa on tehdä perushuttua kuten jarruja ja alustaa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6160
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Stilo 1.4 16v jako sekaisin?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Sämpy kirjoitti:Ja jos kiila-aikaa kaipaa niin ei sitten avaa niitä pultteja vaan piirtää tussimerkit, useimmiten ihan toimivaa.
Pihalla seisoo Renault (K4M -moottorilla), jossa tuo ei ole mahdollista. Apulaitehihnapyörän poistaminen "vapauttaa" jakopään alarattaan.
Lohkon takana on tulppa, jonka tilalle tappi. Nokkien takapäähän lattalukitus. Tavallaan todella nopea tehdä, kun "ei tarvitse murehtia". Lopuksi voi jaon tarkastaa vaikka jakopää kasattuna (kampi tappia vasten ja pitäisi mennä latan paikalleen).

Muutoin kyllä niin idiootisti pakattu konehuone, että silläpä se tuolla pihalla seisoo...
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Stilo 1.4 16v jako sekaisin?

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Renut on kivoja. Saa yleensä tehdä koska kovin moni ei näihin suostu koskemaan. Ahtaita joo mutta niin on tekijäkin :lol:
Pikkasen taas ot :oops:
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8811
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Stilo 1.4 16v jako sekaisin?

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Renuista kun puhutaan niin jatketaan sen verta OT että millaiset työkalut/erityiskikat vaatii 1-Meganen 1.4 16v? Sellaiseen vissiin tarttis tehdä joskus jakopää.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
wellu
Viestit: 6160
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Stilo 1.4 16v jako sekaisin?

Viesti Kirjoittaja wellu »

-HH- kirjoitti:Renuista kun puhutaan niin jatketaan sen verta OT että millaiset työkalut/erityiskikat vaatii 1-Meganen 1.4 16v? Sellaiseen vissiin tarttis tehdä joskus jakopää.
Tuon ikäisessä 1.4:ssa on muistaakseni kiila alapäässä ja yläpäässä lattalukitus.

Tosin, moottorikoodin googlaamalla selviää varmaksi. Jossain vaiheessa nimittäin muuttui tuokin kiilattomaksi ja tuolloin on semmoinen "kolostettu" lattarauta nokkien takapäähän ja tappi lohkon takapuolelle. Alakerta pyöritetään tappia vasten (kampiakselin vastapaino ottaa siihen kiinni) ja asetetaan lattarauta. Sitten vain vaihtamaan.

Se tappi ei sitten kestä kunkkupultin vääntämistä kiinni... Ite ammuin koneella ensin pikkumomenttiin ettei lipsu --> tappi pois ja vauhtipyörän kehältä lukiten väänsin kunkkupultin momenttiin. Tuon jälkeen jaon tarkistus (pyöritellään varoen pari kierrosta, tappi paikalleen, tappia vasten, latan pitäisi mennä melko vaivatta paikoilleen).
Minkä huollan, sen korjaan...
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: Stilo 1.4 16v jako sekaisin?

Viesti Kirjoittaja uk350 »

Kunkkupulttia rellussa ei tartte remmin takia avata, tai sitten noissakin eroja. Ka lukitustyökalu on tollaanen simppeli 16v k koneissa, 8 venasissa erilainen. Kuva
ja paikka
Kuva
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Stilo 1.4 16v jako sekaisin?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Tuohan on aika killeri, että pyöritetäänkö tappia vasten vai onko sille kolo vastapainossa, jolloin paikka on ihan eri.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: Stilo 1.4 16v jako sekaisin?

Viesti Kirjoittaja uk350 »

limpun koneistettua pintaa vasten käännetään , en muista oliko koloa mutta kyllä se sinne hyvin stoppaa 0 asentoon.
Vastaa Viestiin