wellu kirjoitti:Sämpy kirjoitti:...kyläpajoille jotka korjaa vaan tojotaa ja foortia...
Focuksessakin muuttui jakopää jossain vuoden 2000 tietämillä kiilattomaksi. Tuli työkaverille aika yllätyksenä, kun oli kolmet jakopäät jo tehnyt joissa oli kiilat. Kuului pulttikoneen pärähdys, kilahdus (tippui alapyörä lattialle) ja kovaääninen suomenkielen sivistys-sana.
Mutta joo, OT on vahvana läsnä. Totta se on, että aikaa vieviä ovat jo pelkästään selvitystyön perusteella. Ittiä aina lohduttaa ajatella, että ihmisen keksimiä, robotin kasaamia. Eli täytyy vain pystyä ajattelemaan kuin ihminen ja toimimaan kuin robotti, niin homma on hanskassa. Kyllähän se tympäsee asiakkaalle kertoa, miksei työ ollut tehty ohjeaikaan (mikä merkataan laskuun), vaan remontti hieman niinsanotusti "venähti" jonkin mielenkiintoisen insinöörin aivotuksen vuoksi. Etenkin, jos työn on vastaanottanut semmoinen henkilö, joka ei ko. remontteja ole koskaan tehnyt...
Lisäksi näissä vähääkään tuoreemmissa moottoritekniikoissa alkaa tulemaan jo yksittäisten komponenttien hinta niin korkeaksi (vaikkapa VVT tai ihan vesipumppu), että pahimmassa tapauksessa joudut takuuna tekemään uusiksi komponentin X petettyä, omasta pussista.
Saatikka sitten, jos täytyy auton "älylle" kertoa, että tämmöinen ja tämmöinen huolto nyt tehty, testerillä joka on merkkikohtainen, niin siinähän sitten touhutaan.
Niin hän se alkaa olla , että varsinaisen huollon tekeminen kestää 25% kokonaisesta työajasta , sellasta leikkimistä testerien kanssa , alkaa tympäsee kun boschin testerikin kysyy joka kerta oletko varma ja oletko aivan varma , ,KYLLÄ kun sen joutuu joka kerta klikkaamaan ...
Kävipä sellainenkin pieni hauskuus , kun audi a5 2.0 tfsi n männänrengas remonttia tein , koneistaja sorvas rengas urat isommaksi ja uudet leveemmät renkaat tilalle niin lakkaa öljyn kulutus.
Mutta kun koneen sain nippuun ja käyntiin tuntui kaikki menevän liian hyvin , ei mitään vuotoja kone kävi nätisti ja kaikki toimi.
Sitte koe ajolle ja siitä se sitte alko pienet lisätyöt , osakaasulla 2000rpm koneesta kuului pieni naputus , lisää tai vähemmän kaasua loppui ja enempi kierroksia niin loppui.
Siinä meni muutama päivä miettiessä mikäs siinä voi olla kun ei se korjattavaksi tullessa naputtanut , sitte jossain kohtaa keksin ottaa imunokan vvti ohjauksen johdon irti ja koeajolla ääntä ei enää kuulunut.
Nyt oli selvää , että ääni liittyi venttiilin ajoitukseen , taas repisin sen verran auki , että sain jaon tarkastettua ja kyllä se se vaan paikallaan oli.
Sitte oli pakko tunkea kamera jokaiseen sylinteriin sisälle , näytti vähän sitlä , että 1 syl 2 imuventtiilin kolo männässä on hieman yhdestä reunasta kiillottunut.
Pakko sen ongelman on siinä olla , sitten venakoppa irti ja nokat pois nostimet ok , kunnes huomasin , että yksi imunokka-akselin nokka (1syl 2 venttiili) on hieman aikaisemmalla kuin muut.
No olotila oli helpottunut kun vika oli selvillä, toisaalta kun otin nokat pois jakoketjun kiristimen jousi kiristi kiristimen ääriasentoon , eli ketjua ei saa enää paikalleen ellei kiristintä purkaa ja paina tappi sisälle.
No se taas tarkoittaa sitä , että pitää saada moottorin jakokopan pelti pois , koska kiristin on kopan sisällä , eli taas koko auton keula piti purkaa , että saa hihnapyörän ja sen naamapellin pois joka liimataan paikalleen.
.
Tfsin nokka-akseli tehdään kiinassa tuolla se maksoi 126€ , asiaks ei halunnut tilata joten audi centteristä nokka 1020€ , niputin koneen ja nyt se toimii hienosti.
Syy miksi se venttiili alkoi ottaa kiinni, oli kun laitoin uuden jakoketjun , vanha oli venynyt nokkien välisellä matkalla mitattaessa 4mm , no olihan tuolla jo ajettu melkeen 90tkm.
Sellanen helvetin työmaa siitäkin sitten tuli.