OnPessal kirjoitti:Haha, onko suojan alla olevissa nokkien päissä samanlainen pulttikiinnitys ilman kiilaa, kuin nokan hihnapyörässä?
Stilo 1.4 16v jako sekaisin?
Re: Stilo 1.4 16v jako sekaisin?
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Re: Stilo 1.4 16v jako sekaisin?
Kiitos vinkistä!
Re: Stilo 1.4 16v jako sekaisin?
Ei ole mitenkään arveluttavaa luottaa ilman kiilavarmistusta. On jokapäiväistä autohommissa. Mitä kyllä itsekin ihmettelen varsinkin jos liitos ei ole edes kartio.
Mä olen törmännyt jakopäihin jotka on täysin oikein kasattu ja silti hampaiden yli pompittu. Selitä siinä sitten aasiakkaalle että paska peli toi sun kärrys kaikki on kuten pitää.
Mä olen törmännyt jakopäihin jotka on täysin oikein kasattu ja silti hampaiden yli pompittu. Selitä siinä sitten aasiakkaalle että paska peli toi sun kärrys kaikki on kuten pitää.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Stilo 1.4 16v jako sekaisin?
Joskus olen koulussa noita voimia laskeskellut ja itseasiassa se vaikka pultin tai kiilan leikkausvoima on hyvin pieni verrattuna pultin puristuksen kitkavoimaan. Kokeilkaa vaikka vauhtipyörän pultit jättää löysälle ja ampua kytkin ylös. Ne pultit lähtee samantien vaikka on kuinka 12.9:iä aika montakin. Sikäli ei sillä kiilalla tai sokalla ole muuta väliä kun helpottaa asennusta. Nykytekniikalla saadaan helpommin ja tarkemmin osat kohdilleen kun ei ole mitään kiiloja vaan erilliset ajoituspalikat. Vanhassa kaasarikoneessa ei muutama aste sinne tai tänne ollut niin justiinsa, mutta nykyvehkeissä nuo pitäisi olla aika kohdillaan. Kuitenkin jos mietitte, niin vaikka nokan ajoituksessa on aika monta muutakin muuttujaa kun hihnapyörän asento nokan päässä. Hitusen kun on toleranssia jokapuolella niin nokan ajoituskin on kiilalla vain vähän sinnepäin. Usein siinä on vielä klappiakin. Äkkiä noissa vanhoissa jo TDC-merkki heittää useita asteita ja samoin kansipahvien paksuudet on mitä on.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: Stilo 1.4 16v jako sekaisin?
Jep, kiila ei kestä kuin asennuksen. Löysällä olevan pultin kanssa se antautuu hyvin nopeasti. Nämä kiilattomat hihnapyörät sopivat myös robottien työskentelyyn paljon paremmin, kuin kiilasysteemit, eli valmistuskustannukset pienenee. Mikään ongelmahan kiilattomuus ei ole kuin pikkupajoille ja kotimekaanikoille, joilla ei ole oikeanlaisia lukituspaloja.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Stilo 1.4 16v jako sekaisin?
Ja mitähän tämä pikkupajoille käsite pitää sisällään?
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Stilo 1.4 16v jako sekaisin?
Niitä pajoja, joilla ei ole ollut tarvetta hankkia lukituspaloja, eikä toisaalta satunnaisen tarpeen vuoksi ole haluakaan. Toiset sitten lainaavat ko- palat jostain, toiset eivät tee.väisänen kirjoitti:Ja mitähän tämä pikkupajoille käsite pitää sisällään?
Pentti Perusinsinööri vetää tussimerkit, ampuu kaikki pultit koneella ja kirjoittaa nettiin miten paska ko. auto on kun meni jako "ohjeiden mukaan" tehden.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Stilo 1.4 16v jako sekaisin?
No mulla ei ole lukituspaloja kovin moneen autoon, ehkä minua? Aika monta muutakin palikkaa alkaa nykyautoissa olemaan, joihin tarvitaan erikoistyökaluja. Mutta toisaalta koneremontteja tarvii tehdä paljon vähemmän, harvemmin enää edes venttiilinsäätöä.
Mun ratamirkussa tuli aikanaan pelattua kiilojen kanssa, eli etsittyä sellainen hihnapyörä jolla sai ajotusta trimmattua vajaalla hampaalla. Ihan noissa tehdastekosissa on tosi paljon heittoja, kun ovat eri vuosilta ja eri autoista. Ja jos kiila-aikaa kaipaa niin ei sitten avaa niitä pultteja vaan piirtää tussimerkit, useimmiten ihan toimivaa.
Sitä en ymmärrä, miksi joka moottoriin pitää keksiä ihan omat ajoitustyökalut. Voisi olla joku standardi, kun ei tää kumminkaan merkkihuoltoja suojele, mutta antaa isommille korjaamoille etulyöntiasemaa joilla on volyymiä hommailla työkaluja joka merkkiin.
Toisaalta kuka haluaa muutenkaan tehdä riskialttiita jakopäitä, kun varmempaa on tehdä perushuttua kuten jarruja ja alustaa.
Mun ratamirkussa tuli aikanaan pelattua kiilojen kanssa, eli etsittyä sellainen hihnapyörä jolla sai ajotusta trimmattua vajaalla hampaalla. Ihan noissa tehdastekosissa on tosi paljon heittoja, kun ovat eri vuosilta ja eri autoista. Ja jos kiila-aikaa kaipaa niin ei sitten avaa niitä pultteja vaan piirtää tussimerkit, useimmiten ihan toimivaa.
Sitä en ymmärrä, miksi joka moottoriin pitää keksiä ihan omat ajoitustyökalut. Voisi olla joku standardi, kun ei tää kumminkaan merkkihuoltoja suojele, mutta antaa isommille korjaamoille etulyöntiasemaa joilla on volyymiä hommailla työkaluja joka merkkiin.
Toisaalta kuka haluaa muutenkaan tehdä riskialttiita jakopäitä, kun varmempaa on tehdä perushuttua kuten jarruja ja alustaa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Stilo 1.4 16v jako sekaisin?
Pihalla seisoo Renault (K4M -moottorilla), jossa tuo ei ole mahdollista. Apulaitehihnapyörän poistaminen "vapauttaa" jakopään alarattaan.Sämpy kirjoitti:Ja jos kiila-aikaa kaipaa niin ei sitten avaa niitä pultteja vaan piirtää tussimerkit, useimmiten ihan toimivaa.
Lohkon takana on tulppa, jonka tilalle tappi. Nokkien takapäähän lattalukitus. Tavallaan todella nopea tehdä, kun "ei tarvitse murehtia". Lopuksi voi jaon tarkastaa vaikka jakopää kasattuna (kampi tappia vasten ja pitäisi mennä latan paikalleen).
Muutoin kyllä niin idiootisti pakattu konehuone, että silläpä se tuolla pihalla seisoo...
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Stilo 1.4 16v jako sekaisin?
Renut on kivoja. Saa yleensä tehdä koska kovin moni ei näihin suostu koskemaan. Ahtaita joo mutta niin on tekijäkin
Pikkasen taas ot
Pikkasen taas ot
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Stilo 1.4 16v jako sekaisin?
Renuista kun puhutaan niin jatketaan sen verta OT että millaiset työkalut/erityiskikat vaatii 1-Meganen 1.4 16v? Sellaiseen vissiin tarttis tehdä joskus jakopää.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Re: Stilo 1.4 16v jako sekaisin?
Tuon ikäisessä 1.4:ssa on muistaakseni kiila alapäässä ja yläpäässä lattalukitus.-HH- kirjoitti:Renuista kun puhutaan niin jatketaan sen verta OT että millaiset työkalut/erityiskikat vaatii 1-Meganen 1.4 16v? Sellaiseen vissiin tarttis tehdä joskus jakopää.
Tosin, moottorikoodin googlaamalla selviää varmaksi. Jossain vaiheessa nimittäin muuttui tuokin kiilattomaksi ja tuolloin on semmoinen "kolostettu" lattarauta nokkien takapäähän ja tappi lohkon takapuolelle. Alakerta pyöritetään tappia vasten (kampiakselin vastapaino ottaa siihen kiinni) ja asetetaan lattarauta. Sitten vain vaihtamaan.
Se tappi ei sitten kestä kunkkupultin vääntämistä kiinni... Ite ammuin koneella ensin pikkumomenttiin ettei lipsu --> tappi pois ja vauhtipyörän kehältä lukiten väänsin kunkkupultin momenttiin. Tuon jälkeen jaon tarkistus (pyöritellään varoen pari kierrosta, tappi paikalleen, tappia vasten, latan pitäisi mennä melko vaivatta paikoilleen).
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Stilo 1.4 16v jako sekaisin?
Kunkkupulttia rellussa ei tartte remmin takia avata, tai sitten noissakin eroja. Ka lukitustyökalu on tollaanen simppeli 16v k koneissa, 8 venasissa erilainen.
ja paikka
ja paikka
Re: Stilo 1.4 16v jako sekaisin?
Tuohan on aika killeri, että pyöritetäänkö tappia vasten vai onko sille kolo vastapainossa, jolloin paikka on ihan eri.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Stilo 1.4 16v jako sekaisin?
limpun koneistettua pintaa vasten käännetään , en muista oliko koloa mutta kyllä se sinne hyvin stoppaa 0 asentoon.