Stilo 1.4 16v jako sekaisin?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Stilo 1.4 16v jako sekaisin?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Sämpy kirjoitti:Tuohan on aika killeri, että pyöritetäänkö tappia vasten vai onko sille kolo vastapainossa, jolloin paikka on ihan eri.
Niin on, mutta ainakin SKF, INA, Contitech ja Gates -jakopääsarjoissa on tullut hyvät kuvalliset ohjeet, joista on oikean menetelmän erottanut hienosti.

Mutta jos ei ohjetta ole/on epävarma, niin tänäpäivänä on meillä internet. Googleen vaikka nyt "Renault k4m timing belt quide" tai "k4m timing belt change" jne...
Vaikkei ymmärtäisi sanaakaan englantia, niin jostain tupsahtaa kuvat vastaan. ;)

Youtubessakin on todella moneen moottoriin isojakin huolto-/remonttivideoita "step-by-step" tyylillä, joka voi olla vaikkapa aloittelevalle harrastajalle hyvä tapa tutustua kohteeseen ennen tekemistä.
uk350 kirjoitti:limpun koneistettua pintaa vasten käännetään , en muista oliko koloa mutta kyllä se sinne hyvin stoppaa 0 asentoon.
Hmm, voi olla myös limpussa tuon tapin kohdalla koneistettu kolo. Eli pyöritetään limppua vasten, mutta tapin vastepinta on pikkuisen alempana kuin itse limpun reunan tasopinta. Tässä astuu sudenkuoppaan ainakin Renaultin koneen kanssa, jos yrittää "suoralla tapilla". Oikeanlainen lukitustappi on kierteen kohdalta paksumpi, kuin sieltä "sokeasta päästä", jolloin jää alakerran asento pieleen mikäli on vaikka pultti siellä tilalla.
Minkä huollan, sen korjaan...
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: Stilo 1.4 16v jako sekaisin?

Viesti Kirjoittaja uk350 »

Örps, siis tuo 16v myllyn tappihan vedetään kierteellä lohkoon kiinni niin pakkohan se on "lukita" ka mikäli tuo tapin mitta on oikea?

Jos nyt oikein pinnistelee muistia niin 16v oli ka limppuun koneistettu tasainen pinta ja 8v koneessa oli ka:ssa kolo ja ajoitustappi oli ilman kierrettä...

Edit. jäi vaivaan, piti tarkistaa eli menee suunnilleen näin:
E moottori, ei lukitustappeja, merkit rattaissa
K moottori (8v ja 16v), ka limpussa tasaiseksi koneistettu pinta
F moottori, ka limpussa kolo ajoitustapille
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Stilo 1.4 16v jako sekaisin?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Mun silmään tuossa kuvassa oli limpussa erikseen kolo tapille. Mutta ehkä tämä olis se "luotettava googletulos".

No eipä pysty-TC:n apuakselillekaan ole selkeitä ajoitusmerkkejä, vaikka sen asento on pitkäiskuisessa kriittinen. Joten aina näissä on täytynyt tietää asioita. Kunnon korjaamolla on tietty autodata ajan tasalla, toisin kuin tällaisella "nyrkkipajalla".

Jostain vaan se aika näittenkin selvittämiseen pitää repiä, kun eka renu tulee pajalle. Asiakas ei siitä luonnollisesti halua maksaa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Stilo 1.4 16v jako sekaisin?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Minä olen henkisesti jo luovuttanut uudempien vehkeiden kanssa. Ohjeajat ovat ihan pöljiä ja jos itse työ onkin yksinkertainen, niin kohteeseen käsiksi pääseminen on jo semmoinen työmaa että pahaa tekee.

Ei voi mitenkään olla, että autoasentaja vielä 10-15-20 vuoden päästä "tietää kaiken". Pakko mennä siihen, että on omat tekijät mekaanisille asioille (esim. jarrut ja alusta), omat moottorille ja omat sähköille. Noinhan se on periaatteessa nyttenkin, sillä erolla että sen "kaikkea" osaavan täytyy tehdä ja tietää kaikki.
Minkä huollan, sen korjaan...
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: Stilo 1.4 16v jako sekaisin?

Viesti Kirjoittaja uk350 »

Sämpy kirjoitti:Mun silmään tuossa kuvassa oli limpussa erikseen kolo tapille. Mutta ehkä tämä olis se "luotettava googletulos".

No eipä pysty-TC:n apuakselillekaan ole selkeitä ajoitusmerkkejä, vaikka sen asento on pitkäiskuisessa kriittinen. Joten aina näissä on täytynyt tietää asioita. Kunnon korjaamolla on tietty autodata ajan tasalla, toisin kuin tällaisella "nyrkkipajalla".

Jostain vaan se aika näittenkin selvittämiseen pitää repiä, kun eka renu tulee pajalle. Asiakas ei siitä luonnollisesti halua maksaa.
kuva lienee suuntaa antava ja ei ois mikään ihme jos ois sekasten kololla ja ei, vaan ei voi menna kovin pahasti pieleen kun kääntää aksilat "merkeille" ja kattoo onko koloa vai ei ennekun ottaa remmin pois...

Autodata kertoo 131 tc:n apuakselille jotta tarttis kääntää 34 astetta pystylinjasta oikeaan, siis klo 12 iltapäivää kohti. jos kerrot mallin ja moottori koodin niin voidaan tsekata tarkemmin.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Stilo 1.4 16v jako sekaisin?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Kuulostaa oikealta. On minulla tuosta miljoona kuvaa, mutta esimerkkinä kun niille kyläpajoille jotka korjaa vaan tojotaa ja foortia tuli aikanaan eka 2-litrainen fiat, niin pieleen meni, kun ei apuakselin asentoon tarvinnut reiluun 10 vuoteen kiinnittää huomiota, mitä TC oli ollut markkinoilla. Oli sille aina asento-ohje, mutta sillä ei ollut väliä ennen kuin tuli 90mm isku, kunhan vaan jakajan laittoi kohdilleen. Eli tässä tapauksessa käytännössä opittu tieto oli lopulta väärää.

Ohjeajatkin sentään kertoo suurinpiirtein mistä on kyse. Kun vaikka CR pumpun hihnanvaihto Rangeen on 28 tuntia ja alkaa "irrota moottori autosta", niin tietää varautua isompaan urakkaan..

En siis tarvitse tietoa tällä hetkellä sen enempää renusta kuin fiiatistakaan, mutta jonkinlaista yleishuoltoa kun tässä sivuhommana pyörittää niin nää on ihan oikeesti aikaavieviä asioita selvitellä jonkin yksittäistapauksen vuoksi, työkalujen hankkimisesta puhumattakaan.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Stilo 1.4 16v jako sekaisin?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Sämpy kirjoitti:...kyläpajoille jotka korjaa vaan tojotaa ja foortia...
Focuksessakin muuttui jakopää jossain vuoden 2000 tietämillä kiilattomaksi. Tuli työkaverille aika yllätyksenä, kun oli kolmet jakopäät jo tehnyt joissa oli kiilat. Kuului pulttikoneen pärähdys, kilahdus (tippui alapyörä lattialle) ja kovaääninen suomenkielen sivistys-sana. :mrgreen:

Mutta joo, OT on vahvana läsnä. Totta se on, että aikaa vieviä ovat jo pelkästään selvitystyön perusteella. Ittiä aina lohduttaa ajatella, että ihmisen keksimiä, robotin kasaamia. Eli täytyy vain pystyä ajattelemaan kuin ihminen ja toimimaan kuin robotti, niin homma on hanskassa. Kyllähän se tympäsee asiakkaalle kertoa, miksei työ ollut tehty ohjeaikaan (mikä merkataan laskuun), vaan remontti hieman niinsanotusti "venähti" jonkin mielenkiintoisen insinöörin aivotuksen vuoksi. Etenkin, jos työn on vastaanottanut semmoinen henkilö, joka ei ko. remontteja ole koskaan tehnyt... :roll: Lisäksi näissä vähääkään tuoreemmissa moottoritekniikoissa alkaa tulemaan jo yksittäisten komponenttien hinta niin korkeaksi (vaikkapa VVT tai ihan vesipumppu), että pahimmassa tapauksessa joudut takuuna tekemään uusiksi komponentin X petettyä, omasta pussista. :oops: Saatikka sitten, jos täytyy auton "älylle" kertoa, että tämmöinen ja tämmöinen huolto nyt tehty, testerillä joka on merkkikohtainen, niin siinähän sitten touhutaan. :roll:
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Stilo 1.4 16v jako sekaisin?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

wellu kirjoitti:
Sämpy kirjoitti:...kyläpajoille jotka korjaa vaan tojotaa ja foortia...
Focuksessakin muuttui jakopää jossain vuoden 2000 tietämillä kiilattomaksi. Tuli työkaverille aika yllätyksenä, kun oli kolmet jakopäät jo tehnyt joissa oli kiilat. Kuului pulttikoneen pärähdys, kilahdus (tippui alapyörä lattialle) ja kovaääninen suomenkielen sivistys-sana. :mrgreen:

Mutta joo, OT on vahvana läsnä. Totta se on, että aikaa vieviä ovat jo pelkästään selvitystyön perusteella. Ittiä aina lohduttaa ajatella, että ihmisen keksimiä, robotin kasaamia. Eli täytyy vain pystyä ajattelemaan kuin ihminen ja toimimaan kuin robotti, niin homma on hanskassa. Kyllähän se tympäsee asiakkaalle kertoa, miksei työ ollut tehty ohjeaikaan (mikä merkataan laskuun), vaan remontti hieman niinsanotusti "venähti" jonkin mielenkiintoisen insinöörin aivotuksen vuoksi. Etenkin, jos työn on vastaanottanut semmoinen henkilö, joka ei ko. remontteja ole koskaan tehnyt... :roll: Lisäksi näissä vähääkään tuoreemmissa moottoritekniikoissa alkaa tulemaan jo yksittäisten komponenttien hinta niin korkeaksi (vaikkapa VVT tai ihan vesipumppu), että pahimmassa tapauksessa joudut takuuna tekemään uusiksi komponentin X petettyä, omasta pussista. :oops: Saatikka sitten, jos täytyy auton "älylle" kertoa, että tämmöinen ja tämmöinen huolto nyt tehty, testerillä joka on merkkikohtainen, niin siinähän sitten touhutaan. :roll:
Niin hän se alkaa olla , että varsinaisen huollon tekeminen kestää 25% kokonaisesta työajasta , sellasta leikkimistä testerien kanssa , alkaa tympäsee kun boschin testerikin kysyy joka kerta oletko varma ja oletko aivan varma , ,KYLLÄ kun sen joutuu joka kerta klikkaamaan ...

Kävipä sellainenkin pieni hauskuus , kun audi a5 2.0 tfsi n männänrengas remonttia tein , koneistaja sorvas rengas urat isommaksi ja uudet leveemmät renkaat tilalle niin lakkaa öljyn kulutus.
Mutta kun koneen sain nippuun ja käyntiin tuntui kaikki menevän liian hyvin , ei mitään vuotoja kone kävi nätisti ja kaikki toimi.
Sitte koe ajolle ja siitä se sitte alko pienet lisätyöt , osakaasulla 2000rpm koneesta kuului pieni naputus , lisää tai vähemmän kaasua loppui ja enempi kierroksia niin loppui.
Siinä meni muutama päivä miettiessä mikäs siinä voi olla kun ei se korjattavaksi tullessa naputtanut , sitte jossain kohtaa keksin ottaa imunokan vvti ohjauksen johdon irti ja koeajolla ääntä ei enää kuulunut.
Nyt oli selvää , että ääni liittyi venttiilin ajoitukseen , taas repisin sen verran auki , että sain jaon tarkastettua ja kyllä se se vaan paikallaan oli.
Sitte oli pakko tunkea kamera jokaiseen sylinteriin sisälle , näytti vähän sitlä , että 1 syl 2 imuventtiilin kolo männässä on hieman yhdestä reunasta kiillottunut.
Pakko sen ongelman on siinä olla , sitten venakoppa irti ja nokat pois nostimet ok , kunnes huomasin , että yksi imunokka-akselin nokka (1syl 2 venttiili) on hieman aikaisemmalla kuin muut.
No olotila oli helpottunut kun vika oli selvillä, toisaalta kun otin nokat pois jakoketjun kiristimen jousi kiristi kiristimen ääriasentoon , eli ketjua ei saa enää paikalleen ellei kiristintä purkaa ja paina tappi sisälle.
No se taas tarkoittaa sitä , että pitää saada moottorin jakokopan pelti pois , koska kiristin on kopan sisällä , eli taas koko auton keula piti purkaa , että saa hihnapyörän ja sen naamapellin pois joka liimataan paikalleen. :cry: .
Tfsin nokka-akseli tehdään kiinassa tuolla se maksoi 126€ , asiaks ei halunnut tilata joten audi centteristä nokka 1020€ , niputin koneen ja nyt se toimii hienosti.
Syy miksi se venttiili alkoi ottaa kiinni, oli kun laitoin uuden jakoketjun , vanha oli venynyt nokkien välisellä matkalla mitattaessa 4mm , no olihan tuolla jo ajettu melkeen 90tkm.
Sellanen helvetin työmaa siitäkin sitten tuli.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Stilo 1.4 16v jako sekaisin?

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus että konetta avattaessa löytyy tehtaan jäljiltä virhe.
Asennusvirheitä, osat epäkuranttia, suunnitteluvirhe.
Siinä monasti kattellaan softasta ensin vikaa vaikka todellisuudessa moottori pitäisi nostella keulalta ja tarkistaa pala palalta. Itku siinä meinaa välillä tulla.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Stilo 1.4 16v jako sekaisin?

Viesti Kirjoittaja VTO »

Hieman lisää OT. 16V vinokoneessa, jossa tasapainoakselit, oli myös joku hihnapyörä, jossa oli merkki, mutta ei mitään vastamerkkiä. Laitoin samaan kohtaan ja hyvin toimi, mutta liittyykö tämä jotenkin aiemmin mainittuun "pitkäiskuisen koneen jakopäähän." Mikä sen tarkoitus on (arvaus: liittyy virranjakajaan) ja miten oikea asento määritetään? En muista manuaaleissa nähneeni mitään tietoa.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Stilo 1.4 16v jako sekaisin?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

VTO kirjoitti:Hieman lisää OT. 16V vinokoneessa, jossa tasapainoakselit, oli myös joku hihnapyörä, jossa oli merkki, mutta ei mitään vastamerkkiä. Laitoin samaan kohtaan ja hyvin toimi, mutta liittyykö tämä jotenkin aiemmin mainittuun "pitkäiskuisen koneen jakopäähän." Mikä sen tarkoitus on (arvaus: liittyy virranjakajaan) ja miten oikea asento määritetään? En muista manuaaleissa nähneeni mitään tietoa.
Tässä on kaikki tärkeät merkit.
Kuva
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Stilo 1.4 16v jako sekaisin?

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tuo 2l pysty-TC:n apuakselin ajoitus liittyy siihen, että apuakselilla oleva bensapumpun epäkesko ylttyy kampuran vastapainoon jos on sopivassa kohtaa. Vinokoneessa kun ei ole apuakselia, niin ei ole tuota vaaraa. Myös jos käyttää pystykoneessa sähköpumppua ja sorvaa apuakselilta epäkeskon pois, niin sitten on ihan sama miten sen laittaa. Pystykoneen apuakselihan siis käyttää öljypumppua, jakajaa ja bensapumppua. Vinokoneen öljypumppu on kampuran päässä.

Wesu ehti tuon apuakselien ajoituksen jo selventääkin. "Jakajahan" noissa on nokan päässä, niin sen ajoitusta on paha sössiä. Tasapainoakselien kanssa virheajoitus lie aiheuttaa vain suuremman tärinän. Helpollahan noista ne hihnat jää pois turvallisuussyistä.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Stilo 1.4 16v jako sekaisin?

Viesti Kirjoittaja VTO »

Kiitos selventävistä vastauksista vinokoneeseen liittyen. 16V koneessa kun ei ole jakajaa niin ei voi sitäkään sössiä.
Palaan vielä tuohon wesuliuksen Audi tfsi koneen remonttiin. Mistä ovat uudet männänrenkaat kotoisin? Ja vaihtuvatko kaikki vai vain öljyrenkaat?
Vastaavaan saattaa joutua puuttumaan, vaikka kuluttaa vasta litran öljyä kolmella tuhannella.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Stilo 1.4 16v jako sekaisin?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Kaikki renkaat vaihtuivat paksumpiin ja ne olivat 10v vanhemmasta vw koneesta tarkaa mallia en nyt muista , öljyrengas se ongelma on kun karstottuu tukkoon.
Tämä kulutti litran /1000km
Pessal
Viestit: 10
Liittynyt: 02.03.2018 17:50

Re: Stilo 1.4 16v jako sekaisin?

Viesti Kirjoittaja Pessal »

Palaan alkuperäiseen aiheeseen. Imupuolen venttiilit olivat ottaneet hieman osumaa.
Kuva
Vastaa Viestiin