Stilo JTD kolina konehuoneenpuolelta
Stilo JTD kolina konehuoneenpuolelta
En tiiä mistä ääntää pahasti, Kampiakselin hihnapyörä vaihettu, Moniurahihna otettu pois ja kuunneltu, aina vaan kolisee niin perskeleesti. Käytetty 3 korjaamolla ei kukaan niistä oo saanut selvillä mikä vaivaa.
Videoilla kuuluu ääni mutta todellisuudessa se on tosipaljon kovempi kuulee kauas asti ja sisällä tympii kun ääni on kova.
https://aijaa.com/HVtiqo ja https://aijaa.com/bjcGbl
Tarvis korjata ASAP tai menee seisontaan auto, olisko täällä jollain sattunut samanlaista vastaan?, et vois korjauttaa jossain.
Videoilla kuuluu ääni mutta todellisuudessa se on tosipaljon kovempi kuulee kauas asti ja sisällä tympii kun ääni on kova.
https://aijaa.com/HVtiqo ja https://aijaa.com/bjcGbl
Tarvis korjata ASAP tai menee seisontaan auto, olisko täällä jollain sattunut samanlaista vastaan?, et vois korjauttaa jossain.
Fiat Tempra 1.6 S I.E. -95. Fiat Tempra 1.6 S I.E. -94.
Re: Stilo JTD kolina konehuoneenpuolelta
Muuttuuko vaihde päällä/kytkintä painaessa?
Onko moottorin veto tallella, ei savuta tms...?
Vaihdelaatikko tuli ensimmäisenä mieleen, toisena pielessä oleva ruiskutus. Enempää ei kyllä tule mitenkään mieleen.
Onko moottorin veto tallella, ei savuta tms...?
Vaihdelaatikko tuli ensimmäisenä mieleen, toisena pielessä oleva ruiskutus. Enempää ei kyllä tule mitenkään mieleen.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Stilo JTD kolina konehuoneenpuolelta
Kytkintä painattessa tai vaihdepäällä ei muutu ääni tyhjäkäynnillä, ajaessa yli 1500 rpm ei kuulu enään kolinaa/räminää eikä muutakaan ns. poikkeavaa, 1000-1500rpm välissä välillä kolahtaa/rämähtää ilkeen kuuloisesti.
Vedot tallella, ei savuta, lähtee käyntiin hyvin (testattu 2kk sisällä -26asteesta, ilman esilämmitystä), ääni on pikku hiljaa alkanut nyt koveneen ja koveneen.
Todellisuudessa tuo ääni on niin kova että joka pajalla ovat sanoneet että jotain on pahasti pielessä on niin epänormaalia ääntä.
Vedot tallella, ei savuta, lähtee käyntiin hyvin (testattu 2kk sisällä -26asteesta, ilman esilämmitystä), ääni on pikku hiljaa alkanut nyt koveneen ja koveneen.
Todellisuudessa tuo ääni on niin kova että joka pajalla ovat sanoneet että jotain on pahasti pielessä on niin epänormaalia ääntä.
Fiat Tempra 1.6 S I.E. -95. Fiat Tempra 1.6 S I.E. -94.
Re: Stilo JTD kolina konehuoneenpuolelta
Heiluuko moottori tavallista enemmän? Täriseekö?
Periaatteessa pettänyt moottorin tuki voisi tuommoista ääntä päästää. Alakertavaurio epätodennäköinen, koska jos ääni on jatkunut pitkään, olisi se todennäköisesti jo realisoinut itsensä.
Periaatteessa pettänyt moottorin tuki voisi tuommoista ääntä päästää. Alakertavaurio epätodennäköinen, koska jos ääni on jatkunut pitkään, olisi se todennäköisesti jo realisoinut itsensä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Stilo JTD kolina konehuoneenpuolelta
Laturin remmin hetkeksi poistamalla saat sen takana olevat laakerit eliminoitua. Vesipumppukin osaa pitää melkoisen äänen vuotamatta. Samalla tulisi sitten muutkin jakopäässä olevat osat katsottua.
Jollakin tangolla tai stetoskoopilla kuuntelemalla voisi yrittää paikallistaa suuntaa, mistä ääni tulee.
Jollakin tangolla tai stetoskoopilla kuuntelemalla voisi yrittää paikallistaa suuntaa, mistä ääni tulee.
Re: Stilo JTD kolina konehuoneenpuolelta
En jaksanut alkaa aukomaan skriptejä että saisi videon rullaamaan, mutta on ilmeisesti selkeää ettei ääni tule vauhtipyörästä?
Kaikenlaiset ongelmat suutinpuolella aikaansaa myös kunnon kilkatusta.
Kaikenlaiset ongelmat suutinpuolella aikaansaa myös kunnon kilkatusta.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Stilo JTD kolina konehuoneenpuolelta
Hajonnut kaksoismassavauhtipyörä kyllä sopisi kuvaukseen...
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
-
- GFF
- Viestit: 1311
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: Stilo JTD kolina konehuoneenpuolelta
Multipla:ssa oli kymmenkunta vuotta sitten samantyylistä (8v 1,9 JTD), ja koska apuhihnan pyörä oli uusi, eikä mikään muu viitannut pahempaan vikaan, suuntautui mielenkiinto moottorin tukikumeihin (kuten Wellu tuossa edellä jo pohti). Kolmesta tukikumista jakopään puoleinen oli täysin sökö, vulkanointi oli kokonaan pettänyt, jolloin joko korvake itse tai kiinnityspultti otti tyhjäkäynnillä ja hyvin pienillä kierroksilla runkoon. Mitä kylmempi keli, sitä kauheampi kolkutus, ja tärinä erityisesti tyhjäkäynnillä oli pudottaa paikat hampaista. Pikkuisen kierroksia lisää, ja ääni sekä värinät täysin pois, eikä ajaessa normaalikierroksilla juuri huomannut mitään. Tilalle tuli hydraulinen versio, joka poisti ongelman oitis, joskin sen ominaisuutena on kovettuminen alle -22 asteen pakkasilla; vaimennus kyllä palaa heti takaisin, kun konetila lämpenee tuosta lämpimämmäksi. Tuo voisi siis olla yksi mahdollinen vikakohde. Pultti on tiukassa, muuten moottori hyvin tuettuna helppokin vaihtaa.
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Re: Stilo JTD kolina konehuoneenpuolelta
Akkutelineen alla oleva vaihteiston tuki kaput/kiinitys löystynyt (toivottavasti ei murtunut liitos laatikon päästä)tehostuu pakkasella kolina. Voi olla myös moottorin takana rintapellinpuolenen tuki revennyt. Paljonki kilometrejä? Onko auto seissyt pitkään pakkasessa? Ainakin puntoissa jäätyy nuo moottorin tukikumit ja vaatii pitkän ajolenkin että tokenevat jotenkin. Tietty myös kaksoismassavauhtipyörä kolissa.
Fiat 500L 1.4 95
- Fiatmaster
- Viestit: 329
- Liittynyt: 12.11.2006 21:30
- Paikkakunta: Alavus
Re: Stilo JTD kolina konehuoneenpuolelta
Taitaa olla kaksoismassa kaput. Se pitää kyllä aika ilkeän äänen epätasaisesti ja loppuu kierroksilla
-Fiat Croma Ti.e -92
-Fiat Fiorino -95
-Fiat Bravo HGT -97
-Fiat Punto 1.9TD -95
-Fiat 127 -74
-Fiat Punto HGT -00
-Fiat Uno 1.4 16v
VCDS, Multiecuscan, Autocom, webasto + muu korjauskalusto E-P
-Fiat Fiorino -95
-Fiat Bravo HGT -97
-Fiat Punto 1.9TD -95
-Fiat 127 -74
-Fiat Punto HGT -00
-Fiat Uno 1.4 16v
VCDS, Multiecuscan, Autocom, webasto + muu korjauskalusto E-P
Re: Stilo JTD kolina konehuoneenpuolelta
Mutta se useimmiten myös voimistuu, kun vapaalla painaa kytkinpolkimen pohjaan.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Stilo JTD kolina konehuoneenpuolelta
Onkos Stilossa tarkastusluukkua kytkinkopassa?
Yhden umpiväljän kaksoismassan jostain nissanista tms. japanin lelusta löysin ko. luukun kautta. Sai jonkin hetken miettiä, miten siitä luukun kautta sitä vauhtipyörän laatikon puolta heiluttelee, mutta jahka se onnistui, oli diagnoosi selvä (useita senttejä väljää ja tuttu metallinen klonksahdus).
Yhden umpiväljän kaksoismassan jostain nissanista tms. japanin lelusta löysin ko. luukun kautta. Sai jonkin hetken miettiä, miten siitä luukun kautta sitä vauhtipyörän laatikon puolta heiluttelee, mutta jahka se onnistui, oli diagnoosi selvä (useita senttejä väljää ja tuttu metallinen klonksahdus).
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Stilo JTD kolina konehuoneenpuolelta
Ei ole luukkua. Vaihteistohan tossa on Getrag, laatupeli.wellu kirjoitti:Onkos Stilossa tarkastusluukkua kytkinkopassa?
Yhden umpiväljän kaksoismassan jostain nissanista tms. japanin lelusta löysin ko. luukun kautta. Sai jonkin hetken miettiä, miten siitä luukun kautta sitä vauhtipyörän laatikon puolta heiluttelee, mutta jahka se onnistui, oli diagnoosi selvä (useita senttejä väljää ja tuttu metallinen klonksahdus).
Fiat 500L 1.4 95
Re: Stilo JTD kolina konehuoneenpuolelta
Mulla oli samainen Getrag, joka kolisi melko huolella, kun moottorin sammutti kytkin ylhäällä. Oli takuuauto ja maahantuoja kielsi toimenpiteet ennen poikimista. Ehdin myydä pois, ennen kuin näytti lopullisen taudinkuvan.
Re: Stilo JTD kolina konehuoneenpuolelta
Kiitoksia todella hyvistä neuvoista, vika paikallistui oikean vetoakselin "keskellä" olevaan "niveleen/laakeriin", oli todella hajoamispisteessä, oikea vetoakseli uusittiin kokonaisuutena, samalla tarkastettiin teidän neuvojen ansioista muutkin rakenteelliset mahdolliset viat mutta onneksi niitä ei löytynyt. Nyt käy todella nätisti ja ihan kuin eriauto ei uskoisi jollei ite oo kokenut, meteli on täysin kadonnut nyt sisätilatkin hiljaiset ajaessa.
Fiat Tempra 1.6 S I.E. -95. Fiat Tempra 1.6 S I.E. -94.