Stilo JTD kolina konehuoneenpuolelta

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
Eryo
Viestit: 116
Liittynyt: 18.11.2014 13:13
Paikkakunta: Oulu

Stilo JTD kolina konehuoneenpuolelta

Viesti Kirjoittaja Eryo »

En tiiä mistä ääntää pahasti, Kampiakselin hihnapyörä vaihettu, Moniurahihna otettu pois ja kuunneltu, aina vaan kolisee niin perskeleesti. Käytetty 3 korjaamolla ei kukaan niistä oo saanut selvillä mikä vaivaa.

Videoilla kuuluu ääni mutta todellisuudessa se on tosipaljon kovempi kuulee kauas asti ja sisällä tympii kun ääni on kova.

https://aijaa.com/HVtiqo ja https://aijaa.com/bjcGbl

Tarvis korjata ASAP tai menee seisontaan auto, olisko täällä jollain sattunut samanlaista vastaan?, et vois korjauttaa jossain.
Fiat Tempra 1.6 S I.E. -95. Fiat Tempra 1.6 S I.E. -94.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Stilo JTD kolina konehuoneenpuolelta

Viesti Kirjoittaja wellu »

Muuttuuko vaihde päällä/kytkintä painaessa?
Onko moottorin veto tallella, ei savuta tms...?

Vaihdelaatikko tuli ensimmäisenä mieleen, toisena pielessä oleva ruiskutus. Enempää ei kyllä tule mitenkään mieleen.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Eryo
Viestit: 116
Liittynyt: 18.11.2014 13:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Stilo JTD kolina konehuoneenpuolelta

Viesti Kirjoittaja Eryo »

Kytkintä painattessa tai vaihdepäällä ei muutu ääni tyhjäkäynnillä, ajaessa yli 1500 rpm ei kuulu enään kolinaa/räminää eikä muutakaan ns. poikkeavaa, 1000-1500rpm välissä välillä kolahtaa/rämähtää ilkeen kuuloisesti.

Vedot tallella, ei savuta, lähtee käyntiin hyvin (testattu 2kk sisällä -26asteesta, ilman esilämmitystä), ääni on pikku hiljaa alkanut nyt koveneen ja koveneen.

Todellisuudessa tuo ääni on niin kova että joka pajalla ovat sanoneet että jotain on pahasti pielessä on niin epänormaalia ääntä.
Fiat Tempra 1.6 S I.E. -95. Fiat Tempra 1.6 S I.E. -94.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Stilo JTD kolina konehuoneenpuolelta

Viesti Kirjoittaja wellu »

Heiluuko moottori tavallista enemmän? Täriseekö?

Periaatteessa pettänyt moottorin tuki voisi tuommoista ääntä päästää. Alakertavaurio epätodennäköinen, koska jos ääni on jatkunut pitkään, olisi se todennäköisesti jo realisoinut itsensä.
Minkä huollan, sen korjaan...
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Stilo JTD kolina konehuoneenpuolelta

Viesti Kirjoittaja VTO »

Laturin remmin hetkeksi poistamalla saat sen takana olevat laakerit eliminoitua. Vesipumppukin osaa pitää melkoisen äänen vuotamatta. Samalla tulisi sitten muutkin jakopäässä olevat osat katsottua.
Jollakin tangolla tai stetoskoopilla kuuntelemalla voisi yrittää paikallistaa suuntaa, mistä ääni tulee.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Stilo JTD kolina konehuoneenpuolelta

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

En jaksanut alkaa aukomaan skriptejä että saisi videon rullaamaan, mutta on ilmeisesti selkeää ettei ääni tule vauhtipyörästä?

Kaikenlaiset ongelmat suutinpuolella aikaansaa myös kunnon kilkatusta.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Stilo JTD kolina konehuoneenpuolelta

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Hajonnut kaksoismassavauhtipyörä kyllä sopisi kuvaukseen...
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Stilo JTD kolina konehuoneenpuolelta

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Multipla:ssa oli kymmenkunta vuotta sitten samantyylistä (8v 1,9 JTD), ja koska apuhihnan pyörä oli uusi, eikä mikään muu viitannut pahempaan vikaan, suuntautui mielenkiinto moottorin tukikumeihin (kuten Wellu tuossa edellä jo pohti). Kolmesta tukikumista jakopään puoleinen oli täysin sökö, vulkanointi oli kokonaan pettänyt, jolloin joko korvake itse tai kiinnityspultti otti tyhjäkäynnillä ja hyvin pienillä kierroksilla runkoon. Mitä kylmempi keli, sitä kauheampi kolkutus, ja tärinä erityisesti tyhjäkäynnillä oli pudottaa paikat hampaista. Pikkuisen kierroksia lisää, ja ääni sekä värinät täysin pois, eikä ajaessa normaalikierroksilla juuri huomannut mitään. Tilalle tuli hydraulinen versio, joka poisti ongelman oitis, joskin sen ominaisuutena on kovettuminen alle -22 asteen pakkasilla; vaimennus kyllä palaa heti takaisin, kun konetila lämpenee tuosta lämpimämmäksi. Tuo voisi siis olla yksi mahdollinen vikakohde. Pultti on tiukassa, muuten moottori hyvin tuettuna helppokin vaihtaa.
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
woimasavu
Viestit: 307
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: Stilo JTD kolina konehuoneenpuolelta

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

Akkutelineen alla oleva vaihteiston tuki kaput/kiinitys löystynyt (toivottavasti ei murtunut liitos laatikon päästä)tehostuu pakkasella kolina. Voi olla myös moottorin takana rintapellinpuolenen tuki revennyt. Paljonki kilometrejä? Onko auto seissyt pitkään pakkasessa? Ainakin puntoissa jäätyy nuo moottorin tukikumit ja vaatii pitkän ajolenkin että tokenevat jotenkin. Tietty myös kaksoismassavauhtipyörä kolissa.
Fiat 500L 1.4 95
Avatar
Fiatmaster
Viestit: 329
Liittynyt: 12.11.2006 21:30
Paikkakunta: Alavus

Re: Stilo JTD kolina konehuoneenpuolelta

Viesti Kirjoittaja Fiatmaster »

Taitaa olla kaksoismassa kaput. Se pitää kyllä aika ilkeän äänen epätasaisesti ja loppuu kierroksilla
-Fiat Croma Ti.e -92
-Fiat Fiorino -95
-Fiat Bravo HGT -97
-Fiat Punto 1.9TD -95
-Fiat 127 -74
-Fiat Punto HGT -00
-Fiat Uno 1.4 16v
VCDS, Multiecuscan, Autocom, webasto + muu korjauskalusto E-P
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Stilo JTD kolina konehuoneenpuolelta

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Mutta se useimmiten myös voimistuu, kun vapaalla painaa kytkinpolkimen pohjaan.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Stilo JTD kolina konehuoneenpuolelta

Viesti Kirjoittaja wellu »

Onkos Stilossa tarkastusluukkua kytkinkopassa?

Yhden umpiväljän kaksoismassan jostain nissanista tms. japanin lelusta löysin ko. luukun kautta. Sai jonkin hetken miettiä, miten siitä luukun kautta sitä vauhtipyörän laatikon puolta heiluttelee, mutta jahka se onnistui, oli diagnoosi selvä (useita senttejä väljää ja tuttu metallinen klonksahdus).
Minkä huollan, sen korjaan...
woimasavu
Viestit: 307
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: Stilo JTD kolina konehuoneenpuolelta

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

wellu kirjoitti:Onkos Stilossa tarkastusluukkua kytkinkopassa?

Yhden umpiväljän kaksoismassan jostain nissanista tms. japanin lelusta löysin ko. luukun kautta. Sai jonkin hetken miettiä, miten siitä luukun kautta sitä vauhtipyörän laatikon puolta heiluttelee, mutta jahka se onnistui, oli diagnoosi selvä (useita senttejä väljää ja tuttu metallinen klonksahdus).
Ei ole luukkua. Vaihteistohan tossa on Getrag, laatupeli.
Fiat 500L 1.4 95
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Stilo JTD kolina konehuoneenpuolelta

Viesti Kirjoittaja VTO »

Mulla oli samainen Getrag, joka kolisi melko huolella, kun moottorin sammutti kytkin ylhäällä. Oli takuuauto ja maahantuoja kielsi toimenpiteet ennen poikimista. Ehdin myydä pois, ennen kuin näytti lopullisen taudinkuvan.
Avatar
Eryo
Viestit: 116
Liittynyt: 18.11.2014 13:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Stilo JTD kolina konehuoneenpuolelta

Viesti Kirjoittaja Eryo »

Kiitoksia todella hyvistä neuvoista, vika paikallistui oikean vetoakselin "keskellä" olevaan "niveleen/laakeriin", oli todella hajoamispisteessä, oikea vetoakseli uusittiin kokonaisuutena, samalla tarkastettiin teidän neuvojen ansioista muutkin rakenteelliset mahdolliset viat mutta onneksi niitä ei löytynyt. Nyt käy todella nätisti ja ihan kuin eriauto ei uskoisi jollei ite oo kokenut, meteli on täysin kadonnut nyt sisätilatkin hiljaiset ajaessa.
Fiat Tempra 1.6 S I.E. -95. Fiat Tempra 1.6 S I.E. -94.
Vastaa Viestiin