Suurtehopuolat yms. huuhaa-sytkäosat.

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Suurtehopuolat yms. huuhaa-sytkäosat.

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Eli Villen viesti viittasi MSD bokseihin eikä käsiteltyyn MSD:n puolaan, jolla kuitenkin oli mitattavaa tehohyötyä ilman CDI:tä syystä, joka ei toistaiseksi ole avautunut?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Suurtehopuolat yms. huuhaa-sytkäosat.

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Joo, niinhän se viittasi. Anteeksi huolimattomuuteni.

Jos aatellaan mitä pelkällä puolalla voisi tehdä, niin voisi ajatella että jos rautasydän on isompi ja/tai paremmasta materiaalista valmistettu, niin sinne saadaan enemmän energiaa ennenkuin sydän kyllästyy - joko kasvaneen poikkipinnan tai maksimivuontiheyden kautta. Se kyllä vaatii automaattisesti sitten isomman piikkivirrankin ensiöön (virran arvo, johon se kasvaa ennenkuin päästetään kipinä irti) koska latausaika ei paljon voi kasvaa ja sytytyksen pääteasteen pitää pystyä tämä virta käsittelemään. Ensiöresistanssi voi siis olla pienempi, jotta virran nousunopeus saadaan tarpeeksi isoksi, ja se edellyttää myös hyvää ensiöpuolen kaapelointia ettei johdotusten resistansseihin huku tämäkin hyöty. Eli kyllä puolaan liittyvilläkin asioilla voidaan vaikuttaa asiaan, jos muu laitteisto on sitten ajantasalla.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Suurtehopuolat yms. huuhaa-sytkäosat.

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Kiitos tiedoista tässä on moni sytkäasia selkiytynyt. Ja voisi kuvitella että puolankin johtojen laadulla on vaikutusta latausnopeuteen ja myös korkeajännitepuolen jännitteen kasvuun.

Onko niin, että kärjettömässä sytkässä jos irrottaa tulpan johdon, niin puola yrittää päräyttää samat virrat sinne pääteasteeseen? Mutta onko se kuitenkin käämien mukaista pienjännitettä vai nouseeko takaisinpäinsuuntauksessa jännite.

Tosiaan kärjettömän puolalla ihan perusajossa kärjet kävi niin kuumina että laahain suli, kunnes kärjet eivät enää auenneet 20km ajon jälkeen.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
tare
Viestit: 478
Liittynyt: 25.06.2004 14:40

Re: Suurtehopuolat yms. huuhaa-sytkäosat.

Viesti Kirjoittaja tare »

Tällainen lasersytytystulppa on myös mielenkiintoinen värkki: https://www.tekniikkatalous.fi/innovaat ... 01909.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
GFF
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Suurtehopuolat yms. huuhaa-sytkäosat.

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tulpanjohdon irrottaminen on tosiaan viimeinen temppu... energia purkautuu aina jonnekin, tyypillisesti puolan sisältä kuuluu napsahdus.. Siellä toki voi olla kipinäväli tätä tarkoitusta varten jolla suojellaan sytytysjärjestelmää, en oo sahaillut kuitenkaan koskaan puolia auki niin en tiedä.

Sytytyspäätteelle tai kärkiin heijastuu aina peilijännite joka on suoraan verrannollinen puolan suurjännitepuolen jännitteeseen. Jos kipinäväli on iso tai tulpanjohtojen resistanssi suuri, niin pääteasteen antonastan jännitekin nousee isommaksi kipinän esiintymisen aikana. Tyypillisesti pääteasteet sietävät n. 500 voltin jännitteen. Omissa kokeiluissa Marellin epoksipuolalla tosin tämä jännite jäi vain jonnekin päälle 50 volttiin, kun puolan kaverina oli vain johdonpätkä ja sytytystulppa. Asiallinen sytytyspääte tietysti on suojattu ylijännitteeltä (varmaan aidot päätteet ainakin on) mutta suojakomponenttikaan ei loputtomasti kestä jos kipinä toistuvastu ammutaan suojaa vasten kun yhteys sytytystulppaan puuttuu...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Suurtehopuolat yms. huuhaa-sytkäosat.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Mainitaan vielä tännekkin...

Tilasin tuon MSD blaster 2 -puolan. Eilen yritin sitä asentaa, mutta tajusin puolanjohdon olevan vääränlainen, joten jouduin asentamaan vanhan puolan takaisin. Huomasin samalla, että puolan +/- napojen abiko-liittimet olivat hieman hapettuneet ja putsasin ne kirkkaaksi.
Tuntui tuon jälkeen menevän maantiellä kuin sukkasillaan...! Eli todennäköisesti jos ongelmaa on ollut, on se ollut niissä liittimissä.

Tänään hain motonetistä tarvike puolanjohdon ja vaihdoin sen MSD:n paikoilleen, samalla uudet tulpat. Ei mainittavaa muutosta, mutta mistä saisi oikeasti laadukkaita puolanjohtoja? Ongelma on se, että jakajan päädyssä on ns. "VW-type" pikkunastainen liitin ja puolassa käsittääkseni "DIN" -liitin (jossa johdon pää tulee holkin sisälle). Tuo motonetin tarvikejohto kävi kyllä paikoilleen, mutta kumihatut johtojen päissä niin paskalaatuista liukasta kumia, ettei saanut kuin väkivallalla menemään 1cm:n verran jakajan/puolan nastojen päälle. Ei varmasti tule pysymään... :evil:
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Suurtehopuolat yms. huuhaa-sytkäosat.

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Mä oon edelleen tehnyt omat puolan- ja tulpanjohdot Bilteman metritavarasta (kuparijohto) ja käyttänyt erillisiä häiriönpoistovastuksellisia hattuja tai sytytystulppia.
Vähän jäykkäähän tuo johto on, mutta eipä resistanssit vaeltele. Ainakin SAE-liittimen klipsut on tosin noissa vähän lapselliset joten oon juottanut kiinni.
Siis niissä, joihin uudet johdot pitää tehdä.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Suurtehopuolat yms. huuhaa-sytkäosat.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Biltema/motonet karsineet kamalasti näitä "tsi/tusina" johtoja.
Paikallisessa (jyväskylä) Biltemassa ei ollut ollenkaan ja motonetissäkin muutamia ihan sekaisin.

Toistaiseksi on tuo sininen yanmor pysynyt paikoillaan, mutta täytyy se vaihtaa. Muuta vikaa ei siinä ole, kuin hattujen luokattoman huono laatu. Tietysti varastoa kaivamalla voisi löytyä paremmat hatut johdon päihin, mikä ei välttämättä olisi huono vaihtoehto.

Kuka muistaa, kun vielä ~10 vuotta sitten motonetissäkin oli nuo tarvike-johdot haarukkahyllyissä siistissä järjestyksessä pituuden ja liitintyypin mukaan? Minä muistan, eipä ole tänäpäivänä. Lokerohyllyissä myttyisissä nipuissa, ihan sekaisin. Tuokin sininen Yanmor oli ainoa laatuaan, loput olivat merkittömiä muovijohtoja.

Kaverin isällä on autotallissaan 50m rulla tulpanjohtoa ja iso pyörillä liikuteltava pakki hattuja/liittimiä. Ajaa Locost-ratasarjaa ja aina konstruktiosta riippuen on johdot erilaisia. Kyllästyi ajelemiseen, osti johdot, liittimet ja kunnon työkalut johtojen tekemiseen, sekä tekee ite.
Minkä huollan, sen korjaan...
tare
Viestit: 478
Liittynyt: 25.06.2004 14:40

Re: Suurtehopuolat yms. huuhaa-sytkäosat.

Viesti Kirjoittaja tare »

Itse tein aikoinani moottoripyörään ja entisiin 127-, Ritmo- ja Regata-autoihin tulpanjohdot ja -hatut moottoripyöräkaupan osista. Käytin silikonisia osia. Niitä on vieläkin myynnissä: https://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja ... ja-johdot/" onclick="window.open(this.href);return false;

Cromaan veljeni hankki minulle jostain Bougicordin valmiit tulpanjohdot. Nekin olivat hyvät.

Moottoripyöräni on kaksitahtinen ja on erittäin kranttu tulpanhatuille! En ennen sitä tiennyt. Ihmettelin 1980 luvun alkupuolella asiaa. Kiihdyttäessä vaikka jostain 50 km/h nopeudesta maantie- tai moottoritienopeuteen veto loppui ja kone sammui. No tulpat olivat tietenkin kastuneet. Tulppa-avain ja paljon tulppia oli aina mukana. Ja tulppien vaihtokin sujui tiellä todella nopeasti "heittämällä". Kokeilin kaikenlaisia eri lämpöarvon tulppia, mutta ongelma jatkui.

Kerran taas jouduin pysähtymään ja heti viereen pysähtyi toinen motoristi. (Siiihen aikaan yleensä aina joku pysähtyi ja kysyi avun tarvetta). Juteltiin ongelmasta ja sain heti vinkin: Kannattaa vaihtaa nuo alkuperäiset ruskeat bakeliittiset Suzukin tulpanhatut silikonisiin. Ostin sitten kaksi erittäin kallista oranssin väristä tulpanhattua Stormilta ja asensin ne alkuperäisiin johtoihin. Ja kappas! Tulppien kastuminen loppui siihen. :D . Vaihdoin myöhemmin myös tulpanjohdot silikonisiin. Kun näin iso hyöty oli moottoripyörässä, niin kyseiset tulpanhatut johtoineen tulivat tietenkin myös autoihini. No Croman jälkeen on ollut konepellin alla mitä on ja en ole edes nähnyt koskaan moottorien muovikansien alle!
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
GFF
tare
Viestit: 478
Liittynyt: 25.06.2004 14:40

Re: Suurtehopuolat yms. huuhaa-sytkäosat.

Viesti Kirjoittaja tare »

Tein joskus erään Tekniikan Maailman lehden kytkennän. Se oli sellainen kipinäntehostuskytkentä perinteiseen virranjakajaan. En saanut sitä koskaan toimimaan Fiat Ritmossa. Auto ei vaan käynnistynyt. Ostin sitten Turun Hankkijalta Magneti Marellin Plex kärjettömän sytytysjärjestelmän. Siihen kuului muistaakseni virranjakajan paikalle suoraan sopiva kärjetön jakaja, uusi puola ja ecu. Ja sitten Ritmo kävi ja kukkui nätisti! Aito Abarthin putki ja spoileri tuli myöhemmin, kuten sisustus ja itsetehtyjä digimittareita.

Ritmo joutui sitten täydelliseen kansiremonttiin, kun venttiilit venyivät :o
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
GFF
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Suurtehopuolat yms. huuhaa-sytkäosat.

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Jaa, niitä sai lisävarusteenakin... Vauhtimalleissahan tuota Plexiä käytettiin. Aikalaisekseen varsinkin moderni ja tehokas järjestelmä.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Suurtehopuolat yms. huuhaa-sytkäosat.

Viesti Kirjoittaja wellu »

vvieri kirjoitti:Jaa, niitä sai lisävarusteenakin... Vauhtimalleissahan tuota Plexiä käytettiin. Aikalaisekseen varsinkin moderni ja tehokas järjestelmä.
Jota "alan piireissä" haukuttiin italialaiseksi hyppysähköksi.

Onhan se vaikea ollut ymmärtää moista älylaatikkoa, kun yleisin keksintö taisi vielä olla kärkijakaja. :roll:

Ensimmäisiä ohuita havaintoja; aamulla -2 lähti käyntiin kuin palmun alta ilman lämpöä. Ennen vaatinut aina sen 2-3 starttia.

Havainto: puolan johtoa ei saa mistään, koska "me myyään vaan hyllytavaraa", ei ole "tee se itse" tarpeita missään.
Minkä huollan, sen korjaan...
Coupelino
Viestit: 68
Liittynyt: 17.01.2017 14:59

Re: Suurtehopuolat yms. huuhaa-sytkäosat.

Viesti Kirjoittaja Coupelino »

Tässä on muuten ihan oikea huuhaavimpain:

https://jalopnik.com/the-fuelshark-wont ... 1479542390" onclick="window.open(this.href);return false;

Sytkärinplugiin laitettava sininen ledi joka tekee ihmeitä :lol:
eastfiatman
GFF
Viestit: 188
Liittynyt: 19.11.2004 11:04
Paikkakunta: IMATRA

Re: Suurtehopuolat yms. huuhaa-sytkäosat.

Viesti Kirjoittaja eastfiatman »

ainoat tee se itse sarjat joita viela myydään taitaa olla accelin sarjat us partsilta ..ei kun tilaamaan hintaa noin 50 eeroa etuna on saa toisen varalle eli sarjan hinnaksi jää 25 e
tosin puolan johtoa ei ole kuin yksi kappale :oops:
Vastaa Viestiin