Suurtehopuolat yms. huuhaa-sytkäosat.

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Suurtehopuolat yms. huuhaa-sytkäosat.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Tulipa mieleen iltana eräänä, pohtia sytytyspuolaa, joten ajattelin että voisi kait täälläkin olla tämmöinen topic?

Uudempien autojen tekniikka painottuu pääosin monipuola-järjestelmiin, joten jätetään ne nyt alkuun ainakin pois laskuista. Puhutaan ihan perinteisistä yhden puolan järjestelmistä, katkojan kärjillä tai ilman.

Mutta asiaan. Pitäisi hommata väärämerkkiseen käyttikseen uusi puola. Vanha on alkuperäinen, 27-vuotta vanha ja vajaa 500tkm ajettu, joten lienee jo aiheellista vaihtaa. Tekniikka aika lussu ~60hp/litra tuottava perinteinen nelonen ECU:n ohjaamalla puola/jakaja sytytyksellä, mutta polttoaineena etanoli (lisää läpilyöntiresistanssia).

Perinteinen sylinteripuola kyseessä, jota näkee vähän kaikissa vanhemmissa autoissa.

Alkuperäinen Bosch:n puola olisi ns. "varma valinta", mutta niin on kalliskin. Alle puoleen hintaan saa netistä ties minkä merkkistä ja mallista "suurtehopuolaa" kotiovelle kannettuna, jolla autosi teho nousee ainakin kuusituhatta höpösvoimaa.

Onko noissa yleensäkkään mitään perää? Mainospuheet on aina mainospuheita, mutta onko oikeasti luotettavaa, isomman tehon antavaa perinteistä puolaa saatavilla mistään? Mittaustuloksia ei oikein mistään selviä ja googlettamalla tulee joko myynti-ilmoituksia, tai juupaseipäs -väittelyitä.
Miettinyt MSD Master Balster 2 -puolaa, mutta jos senkin "suurteho" on lähinnä punaisen värinen kuori, saa jäädä hankkimatta. Bilteman suurtehopuola on kuulemma samantehoinen kuin kohteen vakio, mutta ei löydy oikein tietoa tuosta Bilteman puolasta. Eikä kukaan ole oikein kertonut kokemuksia moisesta...


Onko tämä minun hätäily ihan turhaa, vai onko täällä jotkut käyttäneet tai jopa havainneet jotain eroa tämmöisillä "tehopuolilla"? Minua lähinnä hirvittää kylmäkäynnistysten rikastus, johon tehokkaammalla puolalla on havaittuja vaikutuksia.
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Suurtehopuolat yms. huuhaa-sytkäosat.

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Pistetään pari perusasiaa, aika hatusta ja ulkomuistista enimmäkseen

kärjellinen sytytys, puola 8 ohmia
Kärjetön sytytys puola 4 ohmia

Eli kumminkin kärjetön kykenee 2x isompiin virtamääriin. Päälle vielä optimoitu latausaika. Jos laitat sellaisen puolan kärjelliseen, kärjet sulaa. Kokeiltu on.

Joten puolan virtamäärät riippuvat ohjauselektroniikasta. Jos tehopuolaa myydään kärjelliseen sopivana, ei se voi olla vastukseltaan lähelläkään sitä tasoa mitä kärjettömän puola, koska kärjet ei vaan pysty toimittamaan sitä virtaa. Joten mistä muualta sitä tehoa muka tulisi? No ei mistään. Mielestäni joskus mittasin Bilteman tms tehopuolan ja ensiökäämin ohmit oli samat mitä vakiossa.

Voiko sitten ensiö/toisiokäämien suhteessa olla eroa, vaikuttaako se toisiojännitteen kautta kipinään? Voisi luulla että tämä on melko optimoitu jo vakiopuolassa, koska kyseessä on kompromissi. Joissain tavallisiin järjestelmiin tarkoitetuissa tehopuolissa on 5-15% korkeampi ulostulojännite, mutta tämä on sitten hitaampi nousemaan ja virta tippuu. Riippuu varmaan melko paljon tapauksesta onko tuosta jollekin apua. Kärjellisessä melkein enempi vaikuttaa oikein säädetty dwell angle, että latausaika on riittävä.

Kärjettömissä tosiaan vakiosysteemit pystynee toimittamaan virtaa tuplaten kärjelliseen verrattuna. Lisäämällä elektroniikkaa päästään sitten parempiin tuloksiin. Mitään tietämättä olettaisin MSD laitteiden tekevän juuri näin, ehkä enempi virtaa, korkeampi ensiöjännite tai muuta vippasta. Joissain systeemeissä on jopa 200V syöttö puolan ensiöön, en tiedä missä. Eli pelkällä puolan vaihdolla ei puolan virta voi lisääntyä, vakio-ohjaimella. Pitäisi olla eri ohjainkin. Joten en ole koskaan uskonut pelkän korean MSD puolan lisäämisen autuuteen, eikä wanha MSD boksikaan varmaan paljoa enempää virtaa läpäissyt kuin tehtaan ehjä kärjetönkään. Noissa on toki parempi tärinän kesto ja muuta mekaanista kestoa ja jäähdytystä. Vasta nämä suurjännitesysteemit on oikeesti tehokkaampia vakioon verrattuna. Virallinen termi taitaa olla amplified ignition.

Näitten lisäksi jää sitten puolan eristys ja sisäisen rakenteen laatu, joka vaikuttaa kipinän laatuun. Samallakin virralla voi saada kovin erilaisen kipinän. Vakiokoneessa eroa tuskin huomaa, mutta tuossa sovelluksessa voisi kuvitella laatumerkkisen puolan kipinän olevan parempi ja tarkempi, vaikkei välttämättä paperilla tehokkaampi. Että tulee virta mahdollisimman lyhyen ja tasaisen ajan eikä rökellä epätasaisesti hitaasti nousten ja hiipuen. Kun mitataan millisekunneilla, tällaisetkin erot varmaan huomaa.

Ihan eri juttu on sitten aftermarket "multispark" systeemit, niistä en tiedä mitään.

Varmaan aika paljon voisi merkitä myös kunnon kaapelit ja kuparitulpat jne. Mutta jos tuollaiseen kärjettömään saa edes "tehopuolaa" niin se voi jopa vaikuttaa korkeamman jännitteen ansiosta. Tai sitten kompromissin vastapuoli pilaa entistä enemmän. Harmi jos tehdaspuola on kallis. Ja tosiaan jos tehopuola on kärjelliseen sopiva, unohda se.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Suurtehopuolat yms. huuhaa-sytkäosat.

Viesti Kirjoittaja wellu »

No esimerkiksi MSD Blaster 2 on käytetty samassa kokoonpanossa, turbolla. Kaveri on kyylännyt skoopilla kipinää tuhansia tunteja. Pitänee sille soittaa ja kysyä, näkyikö eroa uuden vakion ja MSD:n välillä.

Olen vain aina todella skeptinen kaiken mainonnan suhteen ilman mittaustuloksia. Lisäksi vielä kysymykseksi tulee loppujen sytkäosien kuormitus. Eniten pelottaa sytkäpääte, juurikin latausajasta tms. johtuen.

Tulpat ajattelin vaihtaa Denson Twin Tippeihin, niillä on ihan huomattu eroa. Puolaa vain miettii kun kyseessä on käyttöauto, niin mitään harakiri-virikalikkaa joka kestää puolet alkuperäisestä...


Mutta hyvää tietoa ja aina tärkeää. Minullekkin nämä meni ulkomuistista joskus aikanaan, mutta nyt kun 10-15 vuoteen ei ole tarvinnut puolaa tai kärkiä murehtia, on hiukan unohtunut.
Minkä huollan, sen korjaan...
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suurtehopuolat yms. huuhaa-sytkäosat.

Viesti Kirjoittaja VTO »

Käännän asian takaisin lähtöruutuun. Jos se alkuperäinen puola on toimiva, en menisi sitä vaihtamaan. Teoriassahan puola on kulumaton osa. Kuorien tai eristyksien hajoaminen sen sitten tuhoaa. Lienee yksimielistä, että nuo ´Bilteman yms myymät puolat eivät laadultaan ole alkuperäisen tasoa. Ts jos se jo 500tkm on kestänyt, niin miksi ei kestäisi toista 500 tkm lisää?
Matalaviritteinen moottori ei varmastikaan hyödy suuresta sytytysenergiasta käytännössä mitään. Sellaiset puolat, joissa on erillinen, startin ajaksi ohitettava etuvastus, tarjoavat varmasti paremman kipinän kylmällä ja huonolla akulla.
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Suurtehopuolat yms. huuhaa-sytkäosat.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Pahin piste onkin juuri kylmästartti ja sen jälkeinen kylmäkäynti. Kylmästartissa on tällähetkellä rikastus +300% originaaliin bensaan nähden ja vielä pitäisi rikastaa että tämähtää kovemmalla pakkasella tulille. Loppuu vain kipinästä potku ja kastelee tulpat.

Mutta tämä(kin) keskustelu vahvistaa sitä mutu-tuntumaa, että jos puolan vaihtaa, niin alkuperäinen puola. Siitäkin on olemassa tismalleen samassa konstruktiossa käytetty, hiukan tehokkaampi turbon puola. Onhan se toki kalliimpi kuin tuommoinen harakiri, mutta varmasti myös käyttövarmempi ja sytkäpäätteelle ystävällisempi (kun on suunniteltu toimimaan kyseisessä kokoonpanossa).
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Suurtehopuolat yms. huuhaa-sytkäosat.

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Olisiko mahdollista asentaa vastuksellinen puola? Startin heräte tuodaan suoraan puolalle diodilla startista erotettuna. Tai startin herätteen ohjaamalla releellä sytkäjännite ohi vastuksen.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Suurtehopuolat yms. huuhaa-sytkäosat.

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Mä oon käyttänyt jakajalla varustetuissa autoissani Marellin epoksieristeistä puolaa, sellaista joka löytyy monista 80- ja 90-luvun alun tuotteista esim. Digiplexin kaverina. Mielestäni hyvä peruspuola noin puolen ohmin ensiöresistanssilla. Kannattaa tarkistaa mikä alkuperäisessä on ja vertailla, niin näkee sopiiko kysyjän vol... autoon. :-)

Tähän muuhun keskusteluun täytyy huomauttaa, että itseasiassa kärjettömän puolan resistanssi on siis vieläkin pienempi kuin aiemmin mainittu, tyypillisesti se on 0,5...1 ohmia. Yleismittarilla näitä mittaillessa pitää ottaa jo mittajohtojen resistanssikin huomioon.

Noihin mainosargumentteihin vielä sen verran että sytytyspuola ei määrää antojännitettä, ellei sen toisiopiirissä (eli suurjännitepuolella) olevien komponenttien resistanssi ole niin suuri tai joku muu vika, niin että jännite rajoittuu puolassa tapahtuvan läpilyönnin kautta. Tämä ei missään nimessä ole haluttua ja on puolalle sekä sytkäpäätteelle jopa vaarallistakin.

Puolahan toimii nk. flyback-periaatteella eli ensiöpuolen transistorilla (tai kärjillä) ajetaan ensiökäämiin virtaa tietty aika (tyypillisesti 2-6 millisekuntia niissä järjestelmissä, joissa tätä voidaan kontrolloida), jolloin puolan rautasydämeen varautuu energiaa. Sitten kun transistori ohjataan ei-johtavaksi (tai kärjet aukeaa) niin energian on pakko purkautua jotain kautta - yleensä toisiopuoli tarjoaa siihen helpomman reitin. Vertailussa pitää ottaa huomioon puolan muuntosuhde eli toision ja ensiön kierrosmäärien suhde, joka on puolassa hyvin suuri. Puolan antojännite nousee mikrosekunneissa kunnes saavutetaan se jännite, jossa tulpan kipinäväli lyö läpi. Tämän jälkeen jännite rajoituu hyvin jyrkästi ja puolan energia purkautuu kyseisen valokaaren kautta käytännössä kokonaan.

Jos suurjännite(toisio)puolen resistanssit esimerkiksi huonojen tulpanjohtojen tai tulppien takia on liian suuret niin puolalla näkyvä jännite on paljon isompi ja suurin osa energiasta kuluu muualla kuin kipinän polttamiseen. Myös sytytyksen pääteaste näkee hillittömän korkeita jännitteitä mikä on ainakin joissain Puntoissa hajottanut päätteet jotka on ECU:n sisään integroidut.

Kärjellisen puolassa on pakko käyttää isoa resistanssia koska autossa voi olla kärjet kiinni ja virta päällä, ja virtaa pitää jollain silloin rajoittaa. Sitten jos systeemiin laittaa kärjettömään tarkoitetun puolan, käy kuten Sämpy tuossa varoitteli. Kärjillä latausajat on myös ihan liian pitkät varsinkin alhaisilla kierroksilla. Kärjellisen suurin puute onkin että latausaika lyhenee yläkierroksilla juuri kun sitävastoin tarvittaisiin enemmän energiaa.

Jos sytytysjärjestelmä on muuten kunnossa, niin kipinän energia loppuu kesken lähinnä sylinterissä olevan paineen takia. Paine kun nostaa tulpan läpilyöntijänniterajaa jolloin suurilla ahto- tai puristuspaineilla ei välttämättä kipinä enää jaksa hypätä, varsinkaan isoilla kierroksilla kun joudutaan usein rajoittamaan puolan latausaikaa, koska aika työtahtien välillä vain yksinkertaisesti loppuu kesken.
Eräs hyvä esimerkki viimeaikaisista puuhasteluista on eräs japanilaisvalmisteinen turboauto joka muuten kyllä on erinomainen virityskohde, mutta kipinäteho loppuu kesken alkuperäisistä puolista, ja ecu:n antamia ohjaussignaaleita on modifioitava, jotta voidaan käyttää muunlaisia tulpanhattupuolia.

Sytytyksen pääteasteellakin on asiaan vaikutusta, mitä lähemmäs nollaa jaksaa pääteaste puolan ensiön vetää niin sitä pienemmässä ajassa saadaan puolaan energiaa. Tyypillisissä sytkäpäätteissä (IGBT- tai BJT-transistori) tämä on voltin luokkaa, hyvällä mosfetilla pääsee nykyään jo 0,1 volttiinkin. Oon puuhannut omaa sytkäpäätettä koska kunnolliset 7-pinniset (Bosch, Marelli jne) joissa on kunnolliset suojauksetkin, alkaa käymään kalliiksi ja harvinaisiksi. Tarvikepäätteet taas kärähtelevät pienimmänkin ongelman takia. Kannattaa säilöä, jos wanhoja alkuperäisiä päätteitä siis tulee vastaan.

MSD:t ja muut suurjännitesysteemit toimivat niin että boksissa on hakkuriteholähde - vähän kuin pienijännitteisempänä autojen audiovahvistimissa - jolla sitten nostetaan jännite 200 - 500 volttiin. Sillä ei kuitenkaan ohjata puolaa suoraan vaan ladataan kondensaattori joka sitten puretaan puolan ensiökäämiin. Saadaan hyvin nopea ja tehokas kipinä ja näitä on aikaa ampua useitakin jolloin puhutaan multispark-systeemistä.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Suurtehopuolat yms. huuhaa-sytkäosat.

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

wellu kirjoitti:Pahin piste onkin juuri kylmästartti ja sen jälkeinen kylmäkäynti. Kylmästartissa on tällähetkellä rikastus +300% originaaliin bensaan nähden ja vielä pitäisi rikastaa että tämähtää kovemmalla pakkasella tulille. Loppuu vain kipinästä potku ja kastelee tulpat.

Mutta tämä(kin) keskustelu vahvistaa sitä mutu-tuntumaa, että jos puolan vaihtaa, niin alkuperäinen puola. Siitäkin on olemassa tismalleen samassa konstruktiossa käytetty, hiukan tehokkaampi turbon puola. Onhan se toki kalliimpi kuin tuommoinen harakiri, mutta varmasti myös käyttövarmempi ja sytkäpäätteelle ystävällisempi (kun on suunniteltu toimimaan kyseisessä kokoonpanossa).
Nyt on pakko kysyä onko tämä nyt se hienosti ja hyvin toimiva etanoliauto?
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Suurtehopuolat yms. huuhaa-sytkäosat.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Wesulius kirjoitti:
wellu kirjoitti:Pahin piste onkin juuri kylmästartti ja sen jälkeinen kylmäkäynti. Kylmästartissa on tällähetkellä rikastus +300% originaaliin bensaan nähden ja vielä pitäisi rikastaa että tämähtää kovemmalla pakkasella tulille. Loppuu vain kipinästä potku ja kastelee tulpat.

Mutta tämä(kin) keskustelu vahvistaa sitä mutu-tuntumaa, että jos puolan vaihtaa, niin alkuperäinen puola. Siitäkin on olemassa tismalleen samassa konstruktiossa käytetty, hiukan tehokkaampi turbon puola. Onhan se toki kalliimpi kuin tuommoinen harakiri, mutta varmasti myös käyttövarmempi ja sytkäpäätteelle ystävällisempi (kun on suunniteltu toimimaan kyseisessä kokoonpanossa).
Nyt on pakko kysyä onko tämä nyt se hienosti ja hyvin toimiva etanoliauto?
Hienosti ja hyvin toimivasta en tiedä, koska säädöt ovat edelleen kesken. :D Uusilla sytytyspuolen osilla parani mm. kylmäkäynnistys huomattavasti, mutta vieläkin oireet viittaavat kipinän tehottomuuteen ja ainoa "vanha osa" jäljellä silläpuolen on puola.
Sillä hiukan keskustelua herättelenkin, onko näissä tehopuolissa mitään järkeä.
Moottori ei ole paras mahdollinen tähän tarkoitukseen (Volvon vinokone, 4-cyl 2.3l 8V), fyysisen suunnittelunsa vuoksi. Palotila on malliltaan "munuainen", joka hitailla kierroksilla (startatessa) tekee tulpan ympärille todella rikkaan seospesäkkeen --> lähtee kyllä bensalla niin pitkään kuin kone pyörii, mutta etanolilla kastelee/hajoittaa herkästi tulpan, tai sitten kipinän teho ei riitä (epäilty oire minulla).

Kaverin vastaava toimii oikein hienosti, mutta sillä tosiaan Turbo ja on hieronut omaansa jo 7-8 vuotta.

Mitä olen tutuilta kysellyt ja internetistä koettanut etsiä, niin Saabien kanssa leikkivillä wiinamäen miehillä on samankaltaisia ongelmia ollut ja aika usein on vaihdettu kaikki sytkäpuolen romut puola mukaan lukien. Tosin, saabin moottori soveltuu paremmin näihin leikkeihin ja siellä on kokemustakin enemmän, jo ihan tehtaan puolesta.


Tulipa aamulla mieleeni, että "pakasteherneen" (Bravo 1.2 16V) kanssa ihmettelin pitkään pientä nypytystä sillointällöin kevyellä kaasulla ja ajoittaista kylmästartin "vastaan potkaisua". Ihan viimeisenä osana siihen autoon vaihdoin puolan (Bravossahan on jo hukkakipinäpuola, joka ampuu kahteen pyttyyn yhtäaikaa) ja eron huomasi ihan jo kesäkelillä. Alavääntö parani, käyntiinlähdöstä vaikea sanoa. Mutta tämä nyt siis bensalla.
Ja seuraavan omistajan mukaan ei ole enään "puutunut" koskaan kierroksilla, mitä teki minulla noin kerran viikkoon.

Offtopic: kieltämättä olisi etanolia kannattanut kokeilla Bravossakin. Muistaakseni 1.4:ssa FIREssä on 30% isommat suuttimet, ne kiinni ja kokeilua. Motronic on ruiskuna paljon sietävämpi, kuin nyt kohteena oleva LH-Jetronic.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Suurtehopuolat yms. huuhaa-sytkäosat.

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Noniin, etanolibensa tarvitsee sytkältä vielä enemmän paukkua kuin normaali bensa. 8-)
Suurjännitesytkällä (CDI) vois saada starttiin jo paukkuja, jos järjestelmä säilytetään perinteiseen virranjakajaan pohjautuvana.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Suurtehopuolat yms. huuhaa-sytkäosat.

Viesti Kirjoittaja wellu »

vvieri kirjoitti:Noniin, etanolibensa tarvitsee sytkältä vielä enemmän paukkua kuin normaali bensa. 8-)
Jep!

Kaveri saatu kiinni, soitti takaisin suoraan lentokentältä suomeen palattuaan. :mrgreen:
Skoopilla kyyläten verrannut Bosch:n vakiopuolan ja tuon mainitun MSD Blaster 2:n eroa ja sitä on MSD:n hyväksi. Paloaika noin kolminkertainen vakioon nähden ja läpilyönti myös kylmäkäynnistyksessä voimakas.
Ainoa miinus on, että jos sytkälaitteisto on joltain osin vähääkään vammautunut, löytää kuulemma kipinä helposti tiensä muualle. Yhden kerran hänellä alkoi maantiellä röpeltämään ahdoille mentäessä ja tutkiminen paljasti puolan johdon päädyn hajonneen (se "hattu" murentunut). Kipinä löyti sylinteriin tyhjäkäynnillä ja alipaineilla, vaikka eroa johdon ja jakajan kannen välissä oli sentti.

Eli voineen tuohon MSD:n tekeleeseen ainakin luottaa. Kiitos kaikille asiaa pohtineille, mukava foorumi tämä on juuri sen takia, että täällä halutaan avata/auttaa asioissa kuin asioissa. :thumb:
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Suurtehopuolat yms. huuhaa-sytkäosat.

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Joo, käsittääkseni nuo MSD:t perustuu kaikki CDI-sytytykseen eli kipinä on kaikissa tilanteissa kyllä hyvinkin voimakas. Kaverin turboahdettuun moottoripyörään joskus sellaisen kyhäilin, kun sitä ei yläkierroksilla ja ahdoilla saatu muuten millään käymään. Kipinäenergian loppumiselle tyypillinen oire on isommilla tehoilla alkava rökellys, pauke tai vajailla pytyillä käyminen...

Minkä tyyppistä mittaustapaa kaverisi oli käyttänyt - mitannut sopivan suuren jännitteenpudotusvastusjaon kautta jännitettä tulpalta, vai virtamuuntajan välityksellä virtaa tulpanjohdosta? Ihan vaan uteliaisuuttani kyselen.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Suurtehopuolat yms. huuhaa-sytkäosat.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Nyt en tarkkaa mittaustapaa tiedä, mutta oskiloskoopilla varmaan suoraan johdosta, puolalta ja VR-anturilta.

Voik toki kysäistä, mikäli kiinnostaa tietää. Olen itse tyystin unohtanut tarkemman tiedon.
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Suurtehopuolat yms. huuhaa-sytkäosat.

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Onko se blaster 2 pelkkä puola ja miten siinä on toteutettu cdi-systeemi noin käytännössä?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Suurtehopuolat yms. huuhaa-sytkäosat.

Viesti Kirjoittaja wellu »

vvieri kirjoitti:Minkä tyyppistä mittaustapaa kaverisi oli käyttänyt - mitannut sopivan suuren jännitteenpudotusvastusjaon kautta jännitettä tulpalta, vai virtamuuntajan välityksellä virtaa tulpanjohdosta? Ihan vaan uteliaisuuttani kyselen.
Aivan kuten muistelin, eli tulpan-/puolanjohdon päältä ja vr-anturia kyttäämällä on tätä sytkää ihmetelty kovin. Myös sytytys-yksikön ja sytkäpäätteen välistä keskustelua on ihmetelty.
Sämpy kirjoitti:Onko se blaster 2 pelkkä puola ja miten siinä on toteutettu cdi-systeemi noin käytännössä?
Blaster 2 on pelkkä puola, saatavilla joko etuvastuksen kanssa tai erikseen. Esimerkin tapauksessa korvaa alkuperäisen puolan.

Siis sytkäpäätteellä ohjataan puolan latautumista ja sytkäpäätettä ohjataan erillisellä ECU:lla (EZK116) tässä. Täten esim. sytytyksen ajoitus ei muutu, vaikka jakajaa kääntelisi (on lukittu paikoilleen), koska moottorinohjaus hoitaa sytytyksen säädön.
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin