Jakohihnan vaihdon jälkeen ei kierrä

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
woimasavu
Viestit: 307
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Jakohihnan vaihdon jälkeen ei kierrä

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

Nyt otti ohraleipä miehellä. Täällä kun on tietämystä kuitenkin asiasta vaikka automerkki on tälläkertaa eri, eli tapaus kia magentis 2.0crdi projekti. Vesipumppu vuosi nestettä ja uusin siihen jakopään kaikki kilkkeet. Mitään lukituksia en käyttänyt kun ei ole. Nokka akseli pääsi pari kertaa hieman liikkumaan vaihdon aikana mutta mielestäni käänsin manaten merkit kohilleen. Homman jälkeen ja ilmauksen, huomasin että automaatin ollessa P asennossa moottori kiertää vaivoin enään 5000rpm, kerää hiitaasti tonne asti. Koeajolla auto kuitenkin toimii mutta ei mielestäni juuri kierrä enään kuin ennen. yläkiekoikta puuttuu voima. Lisäksi pukkaa kunnolla mustaksi lumihangen pakoputken pään alla. Epäilys on nyt että nokka akselin jako heittää hampaalla eli on nyt ilmeisesti myöhäsellä?
Mitä mieltä arvon raati on asiasta? Moottori on perus 16v ja commonrail peli.
Viimeksi muokannut woimasavu, 03.02.2018 09:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fiat 500L 1.4 95
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Jakohihnan vaihdon jälkeen ei kierrä

Viesti Kirjoittaja wellu »

Jako pielessä.

Ei tarvitse tuommoisessa kummoisesti heittää, niin moottorinohjaus on ihan sekaisin.

Tarkasta nyt kuitenkin varuilta, ettei ole unohtunut mitään liittimitä tms. irti. Yhteen Sportageen tein huollon, jossa piti purkaa muoveja yms. juttuja edestä pois, niin unohtui "jokin" anturin jatkopiuhan liitin irti. Lähti vaivoin käymään, lykkäsi mustaa eikä oikein jaksanut mennä. 2.0 CRDI.

Tosin, eihän tiisselin kuulu juuri 5krpm enempää ottaakkaan.


Oma vahva MuTu tosin on, että jako on nyt pielessä, eikä auta kuin ottaa lukituspalat käyttöön ja tehdä uusiksi.
Minkä huollan, sen korjaan...
woimasavu
Viestit: 307
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: Jakohihnan vaihdon jälkeen ei kierrä

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

Joo tosta autosta on kilvet palautettu konttorille niin ei uskalla hirveesti ajella yleisellä tiellä kuin hakemalla siirtokilvet. Auto kuitenkin toimi hyvin ennen hihnnvaihtoa. Juuri purin muoveja sen verta että pääsin tarkastaan jaon ja mielestäni se on kohdillaan... paitsi että muistikuvani on vanhalla hihnalla käännettynä merkit kohillaan, mielestäni nokka akselin hammaspyörän merkki oli noin yhden hampaan ns. aikasemmalla kuin nyt. Muista ihmetelleeni asiaa silloin. Mystistä
Fiat 500L 1.4 95
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Jakohihnan vaihdon jälkeen ei kierrä

Viesti Kirjoittaja wellu »

Onko jakopään rattaat kartiolla? Onko hihnapyörän pulttia käytetty auki?

Testerihän osaisi kertoa paljon, mutta ainakaan uudempiin Kioihin ei mennä kuin merkin omalla testerillä. :(
Minkä huollan, sen korjaan...
woimasavu
Viestit: 307
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: Jakohihnan vaihdon jälkeen ei kierrä

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

wellu kirjoitti:Onko jakopään rattaat kartiolla? Onko hihnapyörän pulttia käytetty auki?

Testerihän osaisi kertoa paljon, mutta ainakaan uudempiin Kioihin ei mennä kuin merkin omalla testerillä. :(

https://kia.epcdata.ru/optima-magentis/ ... ni-20240B/" onclick="window.open(this.href);return false;

Näkyy kiilalla tuo nokkapyörä olevan. Lukitustyökaluja ei näköjään tuohon ole saatavilla. Jännä että auto käynnistyy hyvin ja käy nätisti.
Fiat 500L 1.4 95
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Jakohihnan vaihdon jälkeen ei kierrä

Viesti Kirjoittaja wellu »

No sitten ei ole kuin ne kaksi vaihtoehtoa:
- Jako pikkuisen pielessä
Tai
- Jokin johto/liitin irti.
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin