Fiat Bravo -99 80SX ja ongelmallinen käsijarru

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Fiat Bravo -99 80SX ja ongelmallinen käsijarru

Viesti Kirjoittaja wellu »

Terve.

Syyskuussa vaihdoin Bravoon uudet kengät taakse ja kehin ne, kuten olen aina kehinyt. Jarrusta tuli todella hyvä ja herkkä.

Meni noin viikko-kaksi, soitti auton käyttäjä, että takajarrut pamahtivat käsijarrua vetäessä, jonka jälkeen keppi oli aivan veltto. Nykyinen omistaja sitten kiri vaijerin "tappiin", jolloin jarru pitää vähän, muttei juur ollenkaan.

Noh, otin rumpua auki eilen ja totesin kaiken olevan ok. Löysäsin vaijerin ja kehin takajarrut pultinreijästä. Tuon jälkeen vielä koputtelin rumpua vasaralla ja kävin polkemassa jalkajarrua (jolloin kuului kehinnän rapsahtelu) ja tarkastin vielä kehinnän säädön pultinreijästä.

Tässävaiheessa rumpu pyöri aavistuksen nahkeasti, kuten kehityn rumpujarrun kuuluukin.

Vedin hiukan käsijarrusta, tuntui vastusta. Kokeilin, niin renkaat sai vielä nippanappa pyörimään käsin. Istahdin autoon ja nykäisin käsijarrusta, kuten auton ajaisi parkkiin. Kuului "KRPAM" ja keppi meni löysäksi.

Hyppäsin ulos ja katsoin pultinreijästä tilanteen. Kehintä oli minimissä ja vaijerin linkku kaukana kengän stopparista.


Tämän jälkeen toistin edellämainitut kehintätalkoot 4-5 kertaa ja joka kerralla sama juttu. Kun kahvasta vetää vähääkään voimakkaammin, kuuluu pam ja keppi on ihan löysä.

Kengissä oleva kehintä on tämän näköinen:
Kuva
Kengissä näkyvien "hammastettujen linkkujen" ja käsijarruvaijerin käyttölinkun välille tulee rauta, joka välittää vaijerivoiman toiselle kengälle ja osallistuu työntötankona jarrukenkien kehintään.


Kertokaa minulle, mitä en ymmärrä? Käsittääkseni noita kenkiä ei voi kasata edes osittain väärällepuolen autoa ja on jonkinverran tullut jarruja tehtyä ilman moisia mokia. Alkaa pikkuhiljaa verenpaine olemaan taivaissa, rummut on hyvät ja kengät vielä kuin uudet. Käsijarrumekanismi ei vain kestä asiallista vetoa, vaan kehintä luistaa.

Onko ainoa ratkaisu hitsata tuo perkeleen kehintä kiinni? Voiko olla jotain, mitä en ole tajunnut...?
Minkä huollan, sen korjaan...
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: Fiat Bravo -99 80SX ja ongelmallinen käsijarru

Viesti Kirjoittaja uk350 »

pikaseen tulee mieleen 1 sitikka jossa omistaja oli laittanut uudet kengät + vaijerit ja kirinyt kengät vaijerilla = vikalistassa oli hylky takajarruista. löysäsin vaijerit ja kattelin ettei säätöpalikat, joka samantyypinen kuin kuvassa, ole ihan oikein. muistelisin että jousi oli väärässä paikkaa ja mahdollisesti toinen tai oliko jopa molemmat hammastus osista väärinpäin.
toiminta oli jotakuinkin samaa luokkaa eli meisselillä kehimällä sai kengät liki mutta käytettäessä löysäsi.

mites tuossa se välitanko jos on kulunut voisko aiheuttaa löystymisen, jos vaikka painaa väärästä kohtaa säätöä / kenkää tms.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat Bravo -99 80SX ja ongelmallinen käsijarru

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Nois ei paine kässäriltä näytä runnovan hammastusta samalla lailla vastakarvaan kuin 131 kengissä:

Kuva

Näissä kässäri kiristää hammaskosketuksen, eli pienikin liike synnyttää painetta suoraan hampaita päin. Bravon vastaavissa näyttäisi tällaista vipuvoimaa tulevan paljon vähemmän, eli linkut on saranoitu vähän kummasti eikä tule sitä painetta samalla lailla vaan homma lepää enempi hammastuksen kitkan varassa. On vissiin sitten vielä herkempi linkkujen saranoinnin herkkyydelle. Aika työ alkaa noitten linkkujen hampaita viilaamaan terävämmiksi jollain pikkuviilalla..

Eli ei tule mieleen asentajan virhettä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat Bravo -99 80SX ja ongelmallinen käsijarru

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Pikaisella guugeloinnilla Punto mk2 on samankaltaisilla rojuilla, ja niissäkin ollut vähän ongelmaa kun räikkäsäätö ei toimi kunnolla, mutta ei mitään ylipääsemätöntä.

TIetty kuvasta voisi päätellä onko kaikki jouset oikein.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Bravo -99 80SX ja ongelmallinen käsijarru

Viesti Kirjoittaja wellu »

Sämpy kirjoitti:Pikaisella guugeloinnilla Punto mk2 on samankaltaisilla rojuilla, ja niissäkin ollut vähän ongelmaa kun räikkäsäätö ei toimi kunnolla, mutta ei mitään ylipääsemätöntä.

TIetty kuvasta voisi päätellä onko kaikki jouset oikein.
Jep, yhden mk2 Punton kanssa tappelin saman ongelman kanssa, LPR-brakes oli siinäkin ongelman lähde.

Jouset ja kasaus on samanlainen kuin ennen kenkien vaihtoa. Vanhoilla (ilmeisesti alkuperäisillä tai alkuperäis-varaosilla) toimi todella upeasti, uusilla sen pari päivää.

Ja tosiaan, mikään ei ole mennyt rikki, jouset ehjät ja kasaus tehty yhdelle puolen kerrallaan (näin teen aina siksi, ettei pääse unohtumaan järjestystä).


Taidan etsiä sen hitsauskoneen jostain ja tinata tuon limpun kiinteäksi toisiaan vasten. Jarruja en suosittele koskaan kenenkään hitsaamaan, mutta tuon linkun lukitus ei tässätapauksessa aiheuta muuta, kuin että jarrut toimii suunnitellusti. Tietenkin kuluessa kehintä jää kauas, mutta sama vika on nyttenkin...


ABS:ssa on sitten se mikrometriä muistuttava "rullamainen räikkä" ruossa kenkien välissä. Se on todella paljon varmatoimisempi.

Tietysti jos löytyisi jostain purku-puntosta ABS:sen säätötanko kenkien välille, niin silloin hakisi motonetistä ne halvimmat ABS:sen kurakengät, kehisi ne paikoilleen ja ajaisi hymyissä suin auton käyttöiän loppuun asti.

Kuukausi on aikaa.
Minkä huollan, sen korjaan...
4d60elx
Viestit: 444
Liittynyt: 12.09.2007 23:23
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Fiat Bravo -99 80SX ja ongelmallinen käsijarru

Viesti Kirjoittaja 4d60elx »

Itse olen Puntoissa ja Pandassa käyttänyt noita Mapcon ja Brembon tuotteita,ei ole ollut ongelmia.
-03 Chrysler Voyager 3.3 SE
-05 Fiat Panda 60
-95 Fiat Tempra 1.6 STW
-97 Fiat Coupe 2.0 20 V T
-88 Fiat Uno Tbo 4d
-89 Fiat Uno 60 S
-89 Laika Laserhome 57
-89 Lancia Y10
-89 Lancia Y10 Turbo
-02 Fiat Punto 60 elx
-02 Fiat Brava 1.6 elx
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Bravo -99 80SX ja ongelmallinen käsijarru

Viesti Kirjoittaja wellu »

4d60elx kirjoitti:Itse olen Puntoissa ja Pandassa käyttänyt noita Mapcon ja Brembon tuotteita,ei ole ollut ongelmia.
Olihan jompikumpi ABSiton? Ja kehintä ei ole luistanut?

Ymmärtäisin (ehkä), jos kehintä antaisi periksi kaksin käsin keppiä vetäessä. Mutta tämä luistaa tosiaan ihan pikkurillillä kiinni pitäen ja vetäen.
Minkä huollan, sen korjaan...
4d60elx
Viestit: 444
Liittynyt: 12.09.2007 23:23
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Fiat Bravo -99 80SX ja ongelmallinen käsijarru

Viesti Kirjoittaja 4d60elx »

Terve,Puntoissa ollu molempia sekä absilla että ilman,Pandassa vain absilla.Ei ole luistellu.
-03 Chrysler Voyager 3.3 SE
-05 Fiat Panda 60
-95 Fiat Tempra 1.6 STW
-97 Fiat Coupe 2.0 20 V T
-88 Fiat Uno Tbo 4d
-89 Fiat Uno 60 S
-89 Laika Laserhome 57
-89 Lancia Y10
-89 Lancia Y10 Turbo
-02 Fiat Punto 60 elx
-02 Fiat Brava 1.6 elx
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Fiat Bravo -99 80SX ja ongelmallinen käsijarru

Viesti Kirjoittaja VTO »

Jos nuo säätöromut tulee kenkien mukana, niin uudet tilalle. Kokeilu ei ainakaan ole kallis, vaikka parempaa laatua valitsee.
Kyllähän nuo joskus itsellään löystyy. Taitaa kaikki kohdalle sattuneet olla Puntoja, mutta sama mekanismi. Yleensä olen laittanut ilman rumpua
niin tiukalle, että rummun saa vielä paikalleen. Voi paremmin varmistaa, että "lukitus" on kohdillaan. Pultinreiästä kun ronkkii, ei oikein ole tuntoa.
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: Fiat Bravo -99 80SX ja ongelmallinen käsijarru

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Olikohan tässä samanmerkkiset laatupalat, kun oli vaimon bravossa.
Tuli kotiin ja sanoi että jarru on jotenkin outo ja vinkuu.

https://1drv.ms/f/s!AmVYHHVaBarBgYI_j-LX0KdEch0UGw" onclick="window.open(this.href);return false;

Ikinä en enää laita halpoja paloja, vaikka varaosamyyjä sanoisi vaikka mitä.
Tuolloin ei tosiaankaan ollut muita hyllyssä ja nuo menivät uusien levyjen kanssa paikoilleen.
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Bravo -99 80SX ja ongelmallinen käsijarru

Viesti Kirjoittaja wellu »

En tiedä.

Eilen oli isäukko lähtenyt asioilleen ja löysännyt vaijerin, jos vaikka itse kehisi.

Ja kehihän se, mitänyt jokaisella pysähdyksellä toistui "PAM" ja keppi veltoksi (kehintä luisti). :evil:
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin