Ducaton (1999) lukkojen ja avaimen siirto

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
swi
Viestit: 4
Liittynyt: 28.12.2017 22:48

Ducaton (1999) lukkojen ja avaimen siirto

Viesti Kirjoittaja swi »

Fiat Ducato 99 TD 2.8 Maxi, 2 kpl

Onnistuin kadottamaan avaimet(takaoveen oma avaimensa) kevyt kuorma-autooni. Minulla on 2 kpl Ducatoja, toinen tammikuussa ja toinen marraskuussa 1999 rekisteröity. Kummassakaan ei ole keskuslukitusta.

Kysymys: Voinko vaihtaa toisen (marraskuun) auton ajoneston ja lukot toiseen (tammikuun) autoon ilman että tarvitsee ohjelmoida mitään? Vai onko ajonesto muuallakin autossa kuin virtalukon yhteydessä? Uutta avainta tuskin saa helposti, sillä auton mukana tuli vain tuo yksi (se kadonnut) avain, ei koodilevyä tms. Rekisterinumeron perusteella tuskin saa uutta avainta vaikka ajonestonkin antaisi lukkosepälle?

"Kallis kadotus"
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Ducaton (1999) lukkojen ja avaimen siirto

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Tarvitset avaimen , ajoneston boxin rattiakselin läheltä ja toisen ruiskutus pumpulta.
Toinen vaihtoehto on ottaa pumpun päästä poxi pois ja syöttää sen alta /sisällä löytyvään solenoidiin virtaa suoraan virtalukolta.
Hämärä muistikuva , että sinne pumpulle tulee ajon eston johtoihin +15
swi
Viestit: 4
Liittynyt: 28.12.2017 22:48

Re: Ducaton (1999) lukkojen ja avaimen siirto

Viesti Kirjoittaja swi »

Eli periaatteessa tuo lukkojen, avaimen ja ajonestojen siirto autolta toiselle riittäisi?

Onko tietoa mitä uuden avaimen teko (kun ei ole kopiota) ja koodaus maksaisi?

Tai voiko sitä edes tehdä vanhaan lukkoon jos ei ole alkuperäistä avainta tai sen kopiota?
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Ducaton (1999) lukkojen ja avaimen siirto

Viesti Kirjoittaja Luigi »

On mahdollista maahantuojan kautta. Maksanee 200-300€.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
swi
Viestit: 4
Liittynyt: 28.12.2017 22:48

Re: Ducaton (1999) lukkojen ja avaimen siirto

Viesti Kirjoittaja swi »

Sain ilokseni selville että uuden avaimen voi teettää vaikka ei ole yhtään avainta jäljellä.
Ajonestoboksi irti ja joko koodikortti tai jokin lukkopesä mukaan. Hintaa tulee alle 200 € yhteensä.
(vain 25 € tuo avaimen jyrsimislisä lukkopesän tiedoista onkien, alle 175 yhteensä kaikkineen). Avaimeen saa joko vanhan koodin tai uuden, jos haluaa.

Avaimetautoon.fi

Merkkiliike ei suostunut antamaan koodia ilmaiseksi vaan vastasi: "Joko 30 € tai 60 € maksaa, en nyt muista kumpi."

Sain kyllä boksin kaikki 3 pulttia ja johtoliittimenkin irti vaikka hankalassa paikassa onkin kun ei yllä kädet - tai jos yltää niin ei näe. Mutta lisäksi siellä on vielä jokin muovinen liitos, jonka mekaniikkaa tai tarkoitusta en ymmärrä. Ihan kuin olisi tehty vain kiusaksi ettei irroitus onnistu turhan helposti. Pikkupeilillä olen yrittänyt kurkkia kiinnityksmekanismin taakse. Ei ainakaan virtajohtoja kulje. Leikkurilla saisi toki poikki...? :roll:

Ja kun kerta avaimen teko onnistuu noin helposti, kannattaa sarjoittaa se takaoven lukko samantien samaan avaimeen sopivaksi 8-) Kiitos avusta kaikille :)
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Ducaton (1999) lukkojen ja avaimen siirto

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Mallia tuntematta yleensä ajoneston antennina toimiva rinkula virtalukon ympärillä on kiinteällä johdolla kiinni boksissa. Tai näin olen antanut itselleni ymmärtää. Sitä antennin johtoa ei ainakaan parane katkaista.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: Ducaton (1999) lukkojen ja avaimen siirto

Viesti Kirjoittaja uk350 »

Oiskohan se ae boxi ihan tarkoituksella rosvoilta piilotettu, on liki kaikissa mahdollisimman hankalaan paikkaan pantu ja kaikenlaista peltiä tai muovia edessä....
swi
Viestit: 4
Liittynyt: 28.12.2017 22:48

Re: Ducaton (1999) lukkojen ja avaimen siirto

Viesti Kirjoittaja swi »

Sorry, unohtui päivittää tiedot...

Se boksi jota olin irrottamassa ei ollut oikea. En vieläkään tiedä mikä oli - se oikea löytyi ihan virtalukon vierestä. Helpompaa ei irroitus olisi voinut olla, vain yhdellä pultilla kiinni. (Kun taas se takaseinän laatikko oli 3 pultilla).

Mutta. Avainpesästäpä ei voinutkaan kaivertaa uutta avainta. Avainkortti olisi siis ollut ainoa vaihtoehto. Mutta sellaista ei tähän malliin ole - vaan koodiavain. Ja kun sitä ei ole, ei ole mahdollista tehdä vanhan avaimen kopiota ollenkaan.

Merkkiliike väitti että kukaan muu kuin he ei voi tehdä kopiota sirusta - tai uutta sirua. Kysymykseeni: Milläs he sitten elää jos tuo pitää paikkansa? ...ei tullut vastausta.

Kun olin merkkiliikkeessä käynyt... missä hinta-arvio uusille lukoille, avaimille, niiden asennukselle: 700 €(pelkkä koodikortti olisi muuten maksanut 90 €, jos sellainen olisi ollut!) ...niin avain löytyi autotallin äärimmäisestä nurkasta jonkin laatikon alta, kesärenkaan päältä. Ehti olla kadoksissa 3 viikkoa. Uudelleen koodattu boksi ja uusi siru saapuivat toissapäivänä. Tässä boksissa oli ollut 3 eri koodia eli 3 eri avainta myöskin. Yhden niistä he kirjoittivat päälle. Oli yksi mahdollisuus kolmesta että se olisi juuri tuolle avaimelle, joka oli nyt löytynyt.

Ilokseni vanha avain toimi edelleen ja auto käynnistyi. Melkein 4 viikkoa oli kulunut kun sen edellisen kerran olin käynnistänyt. Nyt voin siis teettää kopion tuosta löytyneestä avaimesta - ja minulla on uusi siru siihen. Hintaa tuli 102 € + sen uuden avainaihion hinta. 25 € se maksoi viimeksi suutarilla Pösölle kopiota tehdessäni.

Yksi mysteerio tuli kyllä lisää. Se lukkopesä jonka vein tuonne lukkofirmaan - vanha avain ei yhtäkkiä käänny siinä enää. Kun otin sen irti liukuovesta se toimi. Ei auta öljyn käyttö. Se ei liiku kumpaankaan suuntaan, ei enempää kuin 1 mm. Vaikea uskoa että olisivat vahingossa vaihtaneet jonkin toisen asiakkaan lukkopesään ja heillä olisi nyt 2 ihmettelevää asiakasta kun ei vanha avain toimikaan enää.

Pumpun luona olevaan ajonestoon ei kuulemma tarvitse koskea. Jos olisin vaihtanut toisen auton virtalukon ja ajonestoboksin, ne 2 olisivat siis riittäneet.

Kiitokset kaikille osallistujille! :)
Vastaa Viestiin