Sivu 2/3

Re: Iveco 2,8 Diesel sammui ajosta eikä edes yritä startata

Lähetetty: 20.12.2017 19:17
Kirjoittaja Joe Cool
Desmo kirjoitti:rungon välisen maajohdon vialta. Onko se tarkastettu kunnolla
Se saattaa näkyä mittarillakin ohmialueella
Kun mittasit startin herätteen mittasitko myös että startille tulevassa paksussa piuhassa on se akkujännite koko ajan?
Paljonko jännite akun napojen välillä on kun virrat ei oo päällä?
Kiitos, hyviä kysymyksiä. Tänään kävin iskemässä käynnistyskaapelin akun miinusnavan ja moottorin nostokorvakkeen väliin, mutta ei mitään vaikutusta, vaikka sitä heiluttelikin. Ei valojen kirkastumista tai mitään muutakaan reagointia. ABS ritisi samalla tavalla.

Ohmimittari näytti 0,002 ohmia samaan väliin, eli käytäännössä nollaa. En ole vielä sanaut kaiverttua akkua irti päästyäkseni miinusjohtoon rungon puolelta kliinni, mutta tuo kaapelikokeilu poistanee senkin oletuksen.

Akku näytti päivällä lataamatta 12,79 V, joten hyvin tuntuu latauksen pitävän. Laturin irrotuksesta oli noin 16 tuntia.

Nyt lähden Motonettiin katsomaan, onko siinä peruslukijassa oikean tyyppinen pistoke. Sitten lukemaan koodeja, jos onnistuu.

Jatkoa seuraa...

Re: Iveco 2,8 Diesel sammui ajosta eikä edes yritä startata

Lähetetty: 20.12.2017 19:34
Kirjoittaja Nipa
Mittaa vielä jännite startin akunkaapelin navalta ja moottorin rungosta startin aikana. Kertoo kaapelien/liitosten/akun kunnosta enemmän kuin ohmimittaus tai jännitemittaus ilman kuormaa.
Startin herätepiuhalle tuli sellainen 11,6V kun avainta käänsi.
Naksuiko solenoidi? Kyllähän sen pitäisi vetää jos jännitettä tulee.
Vahva kyllä huonoon akkuun/johdinliitoksiin.

Re: Iveco 2,8 Diesel sammui ajosta eikä edes yritä startata

Lähetetty: 20.12.2017 21:30
Kirjoittaja Desmo
Joo solenoidin pitäs kyllä kolahtaa kuuluvasti. Mutta solenoidin pettäminen tai startin hiilien loppuminen ei sammuta autoa ajosta.
Maadoituskaapelin huono liitos on useimmiten moottorin päässä oleva. Jos taas startille menevä paksu plussa on viallinen niin ei kyllä starttaa silloinkaan. Vedä apukaapeli myös siihen väliin eli akun plussasta startin syöttönapaan.

Re: Iveco 2,8 Diesel sammui ajosta eikä edes yritä startata

Lähetetty: 20.12.2017 21:42
Kirjoittaja Desmo
Sen abs yksikön ei kyllä pitäis ritistä. Paljonko näyttää akun napajännite silloin kun toi ritisee eli romahtaako?

Re: Iveco 2,8 Diesel sammui ajosta eikä edes yritä startata

Lähetetty: 21.12.2017 00:12
Kirjoittaja Joe Cool
Jeps, ei löytynyt Motonetista vikakoodinlukijaa tähän. Eli töpseli on sellainen iso pyöreä, ei scart-liittimen näköinen. Kävin taas kerran ropaamassa joka paikan läpi, otin toisesta käynnissä olevasta autosta apuvirtaakin ja maakaapeli moottorin runkoon, ei akulle. Ei ollut mitään vaikutusta mihinkään. Mitään ei tapahdu eikä apuakkuautokaan reagoiut mitenkään tyhjäkäynnillä. Eli ei romahda jännite startatessa eivätkä mittaukseni tukeneet sitä. Nyt olin taas yksi auton luona enkä päässyt mittaamaan startin päästä tilannetta starttausyrityksen aikana.

Pitäisi nyt jostain löytää Iveco/Fiat vikakoodinlukija.

Re: Iveco 2,8 Diesel sammui ajosta eikä edes yritä startata

Lähetetty: 21.12.2017 00:24
Kirjoittaja Joe Cool
Nyt siellä ulkomaan foorumilla se ecun ohjelmointiin joutunut kaveri valaisi asiaa lisää. Hänellä jäi mittariin avainvalo palamaan.

Tuossa se ei pala lainkaan, joten nyt seuraavaksi pitää selvitää, onko siitä lamppu palanut. Pitää päästä purkamaan kojelautaa lampun vaihtoon.

Jos avainvalo palaa, on turha etsiä vikaa muualta...

Re: Iveco 2,8 Diesel sammui ajosta eikä edes yritä startata

Lähetetty: 21.12.2017 07:40
Kirjoittaja Desmo
Jos startille tulee avainta kääntäessä starttiasentoon herätevirta ja muuten ei tule niin kyllä startin kuuluu pyöriä. Ei siinä ajonestot vaikuta mitään !

Re: Iveco 2,8 Diesel sammui ajosta eikä edes yritä startata

Lähetetty: 21.12.2017 07:43
Kirjoittaja Desmo
Yleensäkin ajonesto toimii siten että moottori starttaa ja käynnistyy sekunniksi jonka jälkeen sammuu jos ajonesto on päällä. Ei estä starttimoottorin toimintaa.

Re: Iveco 2,8 Diesel sammui ajosta eikä edes yritä startata

Lähetetty: 21.12.2017 10:20
Kirjoittaja Joe Cool
Tästä en tiedä mitään, mutta ne harvat ajonestot, joihin olen törmännyt, ovat toimineet niin, että virta tulee päälle, mutta käynnistys ei tee mitään :oops:

Yrintän nyt kuitenkin päästä niihin merkkivalihin käsiksi, niin saa senkin kohdan varmistettua.

Vikakoodien lukuun tarvitaan sitten sellainen "litteästä pyöreään" välipiuha 2000-2006 Ivecoissa, selvisi googlailemalla. Niitähän saa Kiinasta 4 USD, mutta kestää 1,5 kk :mrgreen: Euroopasta vähän nopeammin, mutta Suomesta ei nopeasti osunut silmin mistään.

Re: Iveco 2,8 Diesel sammui ajosta eikä edes yritä startata

Lähetetty: 21.12.2017 13:15
Kirjoittaja Desmo
Jos ajonesto estäisi starttimoottorin pyörimisen niin miksi kuitenkin heräte tulisi solenoidille?? Se startin solenoidi on ihan tyhmä yksinkertainen kela johon tulee plus ja miinus jolloin kela vetää ja yhdistää pääkoskettimet jotka pukkaa virran starttimoottorille. Ei niis oo kummassakaa mitään elektroniikkaa tai älyä.

Re: Iveco 2,8 Diesel sammui ajosta eikä edes yritä startata

Lähetetty: 22.12.2017 09:58
Kirjoittaja Sämpy
Juu kumma tapaus. Jos startti on hyvin näkösäl, niin ruuvimeisselillä saa yhdistettyä solenoidin liittimen startin plussanapaan ja pystyy testaamaan onko se tosiaan mykkä. Oikeestaan ainoo mikä selittäis sekä sammumisen että käynnistymättömyyden olis moottorin täydellinen erottuminen maapotenttiaalista tai moottorin kiinnileikkaus, mutta kumpikaan ei tunnu olevan kyseessä. Ehkä siinä on murphyn laki tehny 2 vikaa samaan aikaan. Vikaa startissa ja virtalukon pohjassa tms.

Mulla oli Temprassa 3 vikaa yhtä aikaa, jotka kaikki sytytti ruiskun vikavaloa autossa, jossa ei ole oikeestaan diagnostiikkaa. Oli siinäkin selvittämistä, päälle vielä viallisia uusia osia niin avot!

Re: Iveco 2,8 Diesel sammui ajosta eikä edes yritä startata

Lähetetty: 22.12.2017 12:40
Kirjoittaja Desmo
Joe Cool kirjoitti:Tästä en tiedä mitään, mutta ne harvat ajonestot, joihin olen törmännyt, ovat toimineet niin, että virta tulee päälle, mutta käynnistys ei tee mitään
No ainakin Alfa Romeon, Fiatin, Audin ja VW:n ajonestot joihin olen törmännyt toimivat just noin että antavat käynnistää mutta moottori sammuu heti hörähdettyään käyntiin. Starttimoottori pyörittää niin kauan kuin akussa riittää virtaa. Oletko kokeillut jo sitä varmasti ehjää ja toimivaa akkua tilalle? Jos akun molemmat kaapelit ovat täysin kunnossa niin todennäköisin vika on huono akku joka ei kestä kuormitusta.

Re: Iveco 2,8 Diesel sammui ajosta eikä edes yritä startata

Lähetetty: 22.12.2017 18:19
Kirjoittaja Sämpy
Tai sitten vaan virtalukon pohja/virtalukolle tuleva päävirtakaapeli paskana eikä syötä kunnolla jännitettä abseille tai startin solenoidille. Ajovalot saattaa olla releytetyt eikä niitten virta kierrä virtalukon kautta joten palavat normaalisti. Mutta ekana kokeilisin startin pyöritystä ottamalla herätteen siitä viereisestä isosta navasta, että onko startti tai akku oikeesti paskana ja se ensin kuntoon.

Re: Iveco 2,8 Diesel sammui ajosta eikä edes yritä startata

Lähetetty: 24.12.2017 01:07
Kirjoittaja Joe Cool
Sämpy kirjoitti:Tai sitten vaan virtalukon pohja/virtalukolle tuleva päävirtakaapeli paskana eikä syötä kunnolla jännitettä abseille tai startin solenoidille. Ajovalot saattaa olla releytetyt eikä niitten virta kierrä virtalukon kautta joten palavat normaalisti. Mutta ekana kokeilisin startin pyöritystä ottamalla herätteen siitä viereisestä isosta navasta, että onko startti tai akku oikeesti paskana ja se ensin kuntoon.
Joo, tuota perinteistä napojen yhdistämistä ajattelin itsekin testin vuoksi. Ovat aika hankalan kaukana (takavetorakenne) ja sijoitettuna eri tasoon niin, että ruuvarilla saa kipunoita helpommin aikaan, kun yhdistämisen:) Nyt en ole päässyt auton luo, pitää katsoa jos alakautta pääsisi starttiin helpommin käsiksi.

Re: Iveco 2,8 Diesel sammui ajosta eikä edes yritä startata

Lähetetty: 01.01.2018 16:03
Kirjoittaja Joe Cool
Eilen ehdin irrottaa startin. Se ei pyöri, vaikka nappaa kaapelin akulta suoraan solenoidin ohi plus-nastaan.

Hommaan uuden startin ja tulen kertomaan, mitä tapahtuu.

Outoa on, että juuri pari minuuttia ongelmattoman startin jälkeen kone sammuu liikennevaloihin. Ja starttimoottori on sökönä. Hammaskehällä ei näkynyt mitään väkivaltaisia jälkiä eikä startin hampaissakaan.