Iveco 2,8 Diesel sammui ajosta eikä edes yritä startata

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Joe Cool
Viestit: 13
Liittynyt: 18.12.2017 01:18

Iveco 2,8 Diesel sammui ajosta eikä edes yritä startata

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Tämä foorumi on varmaan lähintä sukua Ivecolle. Sama kone kaiketi, kun Ducaton 2,8 Diesel?

Kyseessä siis vm. 2001 380000 km ajettu auto, ollut minulla vajaat pari kuukautta ja 4000 ongelmatonta kilometriä. Kunnes eilen sammui liikennevaloihin hidastettaessa varoittelematta eikä edes yritä startata. Kaikki muu on OK eikä sulakkeistakaan löytynyt yhtään palannutta.

Akussa oli virtaa, mutta on ladattu täyteen varoiksi. Valot syttyvät normaalisti mittariin ja kun kääntää starttiasentoon, ajovalot sammuvat jo joitain releitä naksahtelee. Eli virtalukon pohjasta ainakin jotain tapahtuu.

Onko kellekään käynyt mitään samankaltaista ja mikä on ollut vika ja korjaus?
Desmo
Viestit: 84
Liittynyt: 13.03.2017 07:27
Paikkakunta: Joutseno

Re: Iveco 2,8 Diesel sammui ajosta eikä edes yritä startata

Viesti Kirjoittaja Desmo »

Jos starttimoottori ei pyöritä ollenkaan niin ensin tarkistus tuleeko solenoidin ohjauspiuhaan jännite kun starttaa. Jos tulee mutta starttimoottori ei inahdakaan niin startti irti ja pöydälle tutkimaan onko hiilet lopussa vai bendix paskana. Jos taas ei tuu herätettä niin vika löytynee virtalukon pohjasta, releistä tai johdotuksista. Ja ensin tietysti tarkistus että moottori ylipäätään pyörii. Ettei oo jumissa.
Desmo
Viestit: 84
Liittynyt: 13.03.2017 07:27
Paikkakunta: Joutseno

Re: Iveco 2,8 Diesel sammui ajosta eikä edes yritä startata

Viesti Kirjoittaja Desmo »

Jos se ajosta yhtäkkiä sammahti niin jakohihnavaurio tai pumppuvaurio tulee ensimmäisenä mieleen.
Desmo
Viestit: 84
Liittynyt: 13.03.2017 07:27
Paikkakunta: Joutseno

Re: Iveco 2,8 Diesel sammui ajosta eikä edes yritä startata

Viesti Kirjoittaja Desmo »

Lukaseppas ekaks tää
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?p=239751#p239751" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Iveco 2,8 Diesel sammui ajosta eikä edes yritä startata

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Itsellä kävi vastaava. Ei tosin kesken ajon sammunut, mutta ei inahtannutkaan startatessa.
Akun + kenkä oli viallinen.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Iveco 2,8 Diesel sammui ajosta eikä edes yritä startata

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Hiukan huolestuttavasti kuulostaa mekaaniselta vialta, kiinnileikkaus tai lievä jakopäävaurio sopisi oireisiin. Kannttaisi kokeilla pyörittää moottoria kampiakselin päästä että pyöriikö se lainkaan. Ja toinen mahdollisuus tosiaan akun päävirtakaapeli vika, joskus maajohdot hapettuu suojakuoren sisältä ja menee poikki. Akunkenkien putsauksen lisäksi akkukaapeleilla saa vedettyä väliaikaisen apujohdon akun miinuksesta suoraan moottorille.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Joe Cool
Viestit: 13
Liittynyt: 18.12.2017 01:18

Re: Iveco 2,8 Diesel sammui ajosta eikä edes yritä startata

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Kiitos kommenteista, tämähän on aktiivinen foorumi! En ehtinyt tänään auton luo tutkimaan lisää. Tuon Simpan tarinan luin eilen jo ennen kirjoittamistani. En siitä löytänyt niin paljon yhteistä, etten olisi ryhtynyt omaa juttuani ottamaan erilliseksi aiheeksi.

Muutama havainto lisää.
- Kokeiltiin heti ekaksi auton hinurin lavalta saatuamme, että 5 vaihteella työntämällä moottori pyöri. Kampiakselin päähän en ole vielä päässyt käsiksi.
- Jakohinha on ainakin tiukasti paikoillaan ja se on vaihdettu vajaat 60000 km sitten edellisen omistajan mukaan. Tämä kireus ei tietysti näytä mahdollisesti kadonneita hampaita
- Virtalukolta lähtee ainakin jotain eteenpäin, koska releitä naksuu ja ajovalot sammuvat normaalisti starttauksen ajaksi
- mitään virhevaloja ei syty mittaristoon
- kerran trippimittarin kohdalla vilahti Error OC1 tai jotain vastaavaa, mutta sitäkään en saanut toistumaan.
- akun kengät irrottelin ja rassailin puhtaaksi ja kiinnitin napakasti jo eilen. Kaapelin vääntely hapettumien etsimiseksi on tekemättä.

Jos diesel sammuu itsekseen, se on yleensä aina paha paikka.

Silti tuo tuntuu hieman oudolta, kun ei pyöräytä eikä edes yritä pyöräyttää starttia. Startin päässä piuhat ovat hyvin kiinni. En ole päässyt mittaamaan herätevirran käytöstä, kun olen ollut vain yksin auton luona. Pitää yrittää saada apulainen paikalle.

Aiemmin minulta on kolme kertaa diesel sammunut kalliisti itsekseen ja joka kerta startti on kuitenkin pyörittänyt. Nyt ei inahdakaan, joten enemmän tuntuisi kuitenkin sähköltä, kuin mekaaniselta?

Näin on käynyt aiemmin:
Muinoin Opelista lähti jakohihnasta hampaita ja kone oli sillä selvä, silti startti pyöritti tai ainakin pyörähti, muistelen.

Mersusta taas pumppu meni ihan muusiksi sisältä ja siltti Startti pyöritti hyvin.

Toisesta Opelista kone sammui aivan kuin tästä, mutta startti pyöritti aivan normaalisti. Siinä Boschin pumpun sähköpalikat kärähtivät.

Fiilis on sellainen, että joku "tolpan väli" sähköä on kadonnut, syöttö loppunut eikä starttikaan saa sähköä. Mutta onko tuossa autossa mitään sellaista relettä tai sulaketta, joka voisi tehdä moiset temput kertalaakista - lopettaa syötön ja startin?
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Iveco 2,8 Diesel sammui ajosta eikä edes yritä startata

Viesti Kirjoittaja wellu »

Onkos tässä ajonesto? Jos on, niin sen sulake voisi ehkä moista tehdä.

Vahva arvaus vain, ei mitään käryä itse laitteesta.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Iveco 2,8 Diesel sammui ajosta eikä edes yritä startata

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Mitäs se palanut huohotinlämmittimen sulake tekikään?
http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f ... 6&p=212358" onclick="window.open(this.href);return false;
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Joe Cool
Viestit: 13
Liittynyt: 18.12.2017 01:18

Re: Iveco 2,8 Diesel sammui ajosta eikä edes yritä startata

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Jatketaan raporttia. Tänään pääsin konehuoneeseen, kun sain apurin kääntämään virta-avaimesta. Startin herätepiuhalle tuli sellainen 11,6V kun avainta käänsi. Ei mitään eloa edelleenkään startilla muuten. Erilaisia naksuvia elementtejä vähän siellä täällä ja ensin tosiaan naksahteli enemmän ja muutaman startin jälkeen vähemmän.

Jonkinlainen erikoinen havainto oli, että kun virran pani päälle, ABS-murikasta kuului ritinää kuin se olisi ollut oikosessa tai joku piuha räpsinyt irti. Liittimet kuitenkin kiinni ja tosiaan sormissakin tuntui pieni särinä, kun piti murikan päällä kättä. Kun ABS-sulakkeen otti irti, ko. valot eivät syttyneet eikä ritinää kuulunut. Sulakse takaisin ja taas ritisi.

Ennen stoppia auto ehti vähän ruopia lumiselta pihatieltä lähtiessä ja luistonesto tms. tuli kai päälle. Ja sitten ekassa jarrutuksessa koko keksintö sammui - olisiko näillä mitään yhteistä nimittäjää? luistoneston aktivoituminen - jarrutus - sammuminen - ritinä ABS-murikasta.

Sitä huohotinta saati sen lämmitintä / sulaketta en löytänyt koko konehuoneesta, eli en varmaan osannut vaan katsoa.
Joe Cool
Viestit: 13
Liittynyt: 18.12.2017 01:18

Re: Iveco 2,8 Diesel sammui ajosta eikä edes yritä startata

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Katselin Motonetistä koodinlukijaa, toimisiko tämä perusmalli tuossa: http://www.motonet.fi/fi/tuote/493142/O ... asic-2001-" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuolla Englannin Iveco-foorumilla jollain oli käynyt sama juttu ja kuulemma keycode (ecu) piti ohjelmoida uusiksi. Onko tällaista käynyt täällä oikeanpuoleissa liikenteessä kellekään :mrgreen:

Missäs moinen juttu tehdään?
Avatar
Isola
Viestit: 250
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Iveco 2,8 Diesel sammui ajosta eikä edes yritä startata

Viesti Kirjoittaja Isola »

Onpa mystisen kuuloinen vika.

Jos startile tulee jännite ja moottori ei ole mekaanisesti jumissa (nämä molemmathan olet edellisten viestien perusteella testannut), niin pakkohan sen on pyörittää!

Kun startin herätejohtoon tulee jännite (11,6 V on ok, sitä akkua on kuitenkin jo kuormitettu) eikä startti pyöri, niin.... mites varsinainen startin kaapeli akulta? Pääsetkö mitenkään järkevästi mittaamaan jännitettä startin navalta käynnistysyrityksen aikana? Oletko käynyt läpi kaikki maadoitukset akun, korin ja moottorin väliltä? Jos yhtään epäilyttää, sinne voi viritellä kokeeksi lisämaadoituksia vaikka apukäynnistyskaapeleista.

Jännitteitä mitatessa tyypillinen tapahan on tuupata yleismittarin miinusjohto lähimpään korin pultinkantaan tms. tai akun napaan. Silloin mittari kuitenkin valehtelee suurten kuormien kuten juuri startin kanssa, koska kuorman maajohdossa tapahtuva jännitehäviö ei näy mittarissa. Maavikaa epäillessä pitäisi saada mitattua jännite startin navoista. Startin ja moottorin maajohtohan on yhteinen, joten sen vika selittäisi sekä sammumisen ajosta että käynnistymättömyyden.

ABS-yksikön rutina voisi selittyä liian matalaksi notkahtavalla jännitteellä, vaikka ei siltikään kuulosta kovin terveelltä. ABS on toimiessaan kohtalainen sähkörosvo, joten sen sulakkeen irrottaminen vianhaun ajaksi voisi olla hyvä idea.

Vikakoodien lukemiseen meinasin suositella vahvasti MultiEcuScania. Sillä pääsee käsiksi paitsi moottorin, myös ABS:n vikakoodeihin. Yllättäen Fiat Ducato 2.8 TDS:n kohdalla ei olekaan moottorin ECUa listattuna. Tuo taitaa olla sama kone kuin Ivecossasi? Silloin tuo Motonetin käsikapula saattaisi olla ihan passeli. Sen pitäisi kyllä pystyä lukemaan moottorin vikakoodit, mutta ABS-yksiköstä se ei varmasti ymmärrä mitään.
Desmo
Viestit: 84
Liittynyt: 13.03.2017 07:27
Paikkakunta: Joutseno

Re: Iveco 2,8 Diesel sammui ajosta eikä edes yritä startata

Viesti Kirjoittaja Desmo »

Samaa mieltä kuin isola että vaikuttas moottorin ja rungon välisen maajohdon vialta. Onko se tarkastettu kunnolla eli pultit molemmista päistä auki, ruosteet ja hapettumat pois, jotain puhdistavaa ja suojaavaa suihketta väliin ja liitokset kiinni. Se saattaa näkyä mittarillakin ohmialueella akun miinusnavan ja moottorin metalliosan väliltä mitatessa. Pitää näyttää nolla ohmia kun tuloksesta vähentää mittajohtojen resistanssin (jonka paremmat mittarit osaa tehdä itsekin). Jos tulos on useita ohmeja niin maadoituksessa vikaa. Kun mittasit startin herätteen mittasitko myös että startille tulevassa paksussa piuhassa on se akkujännite koko ajan? Paljonko jännite akun napojen välillä on kun virrat ei oo päällä?
Desmo
Viestit: 84
Liittynyt: 13.03.2017 07:27
Paikkakunta: Joutseno

Re: Iveco 2,8 Diesel sammui ajosta eikä edes yritä startata

Viesti Kirjoittaja Desmo »

Voi myös olla akku kaputt vaikka kuormittamattomana näyttäisikin jännitettä ja on "ladattu". Jos maadoitus on kunnossa niin koittaisin toisella, varmasti uudella akulla.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Iveco 2,8 Diesel sammui ajosta eikä edes yritä startata

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Sämpy kirjoitti:joskus maajohdot hapettuu suojakuoren sisältä ja menee poikki. Akunkenkien putsauksen lisäksi akkukaapeleilla saa vedettyä väliaikaisen apujohdon akun miinuksesta suoraan moottorille.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin