Iveco 2,8 Diesel sammui ajosta eikä edes yritä startata

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.

Re: Iveco 2,8 Diesel sammui ajosta eikä edes yritä startata

ViestiKirjoittaja wellu » 01.01.2018 17:23

Joe Cool kirjoitti:Eilen ehdin irrottaa startin. Se ei pyöri, vaikka nappaa kaapelin akulta suoraan solenoidin ohi plus-nastaan.

Hommaan uuden startin ja tulen kertomaan, mitä tapahtuu.

Outoa on, että juuri pari minuuttia ongelmattoman startin jälkeen kone sammuu liikennevaloihin. Ja starttimoottori on sökönä. Hammaskehällä ei näkynyt mitään väkivaltaisia jälkiä eikä startin hampaissakaan.

Solenoidi juminut päälle ja startti pyörinyt aikansa "sopivilla" ylikierroksilla, jonka jälkeen "tattis ja moro".

Avaa startti, voi olla hiilien pääty jännän näköinen. Viime viikolla yhden KIA:n mystistä sammumis/ei starttaa ollenkaan vikaa tutkin ja siinä oli käynyt noin. Lopulta oli startin ankkuri räjähtänyt palasiksi moottoritievauhdissa, pitänyt kovan pamauksen ja hammaspyörä lukinnut vauhtipyörän.
Kun kone oli pysähtynyt, pääsi hammaspyörä vetäytymään piiloon startin kehältä, jotenka moottori ei ollut jumissa.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3846
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Iveco 2,8 Diesel sammui ajosta eikä edes yritä startata

ViestiKirjoittaja Joe Cool » 02.01.2018 01:20

wellu kirjoitti:
Joe Cool kirjoitti:Eilen ehdin irrottaa startin. Se ei pyöri, vaikka nappaa kaapelin akulta suoraan solenoidin ohi plus-nastaan.

Hommaan uuden startin ja tulen kertomaan, mitä tapahtuu.

Outoa on, että juuri pari minuuttia ongelmattoman startin jälkeen kone sammuu liikennevaloihin. Ja starttimoottori on sökönä. Hammaskehällä ei näkynyt mitään väkivaltaisia jälkiä eikä startin hampaissakaan.

startti pyörinyt aikansa "sopivilla" ylikierroksilla
ankkuri räjähtänyt
hammaspyörä lukinnut vauhtipyörän.
Kun kone oli pysähtynyt, pääsi hammaspyörä vetäytymään piiloon startin kehältä, jotenka moottori ei ollut jumissa.
Voi hyvinkin olla, että olet oikeassa. Jotain tuollaista tuumin, että sen parin kolmen minuutin hiljaisen ajon jälkeen liikennevaloihin hidastettaessa jumittava startti voisi sammuttaa moottorin, kun lyö kytkimen pohjaan...?

Tässä kun en itse ollut ratissa eikä kuski osannut kovin paljoa analysoida tilannetta. Kuulemma kuin olisi veto hieman ehkä hävinnyt, mutta vaikea todeta valoihin hidastettaessa.

Ja sitten vaan sammui ilmeisesti kytkin pohjassa valoihin tullessa. Ainoa oire oli mahdollinen palaneen käry hetken aikaa, mutta siitäkään ei ollut varma.

En viitsi aukoa, vien sellaisenaan rasvoineen päivineen tiskille, jos pantiksi kelpaa ;) Ei sieltä mitään ole ainakaan ulos asti päässyt ;)
Joe Cool
 
Viestit: 13
Liittynyt: 18.12.2017 02:18

Re: Iveco 2,8 Diesel sammui ajosta eikä edes yritä startata

ViestiKirjoittaja Joe Cool » 04.01.2018 01:55

Käy ja kukkuu. Starttimoottorin vaihdon jälkeen käynnistyi normaalisti. Yllä olevat viimeisimmät arviot tapahtumasta lienevät oikeita.
Joe Cool
 
Viestit: 13
Liittynyt: 18.12.2017 02:18

Edellinen

Paluu Tekniikka ja virittäminen

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot]