Sivu 1/1

Penkinlämmittimen johdot

Lähetetty: 14.12.2017 14:38
Kirjoittaja Doblo08
Penkinlämmitin ei toimi Doblossa. Sulakkeet ovat kunnossa. Irroitin penkinlämmittimen kytkimen ja siihen tulevan liittimen. Liittimessä on neljä johtoa (musta, ruskea ja kaksi punaista) ja kytkimessä vastaavasti neljä ohutta piikkiä. Ruskean johdon piikki oli jostain syystä kärähtänyt ja katkennut. Vastaavaa kytkintä kun en löytänyt mistään, niin tarkoitus olisi laittaa tilalle sellainen on/off tarvikekytkin. Osaisiko joku kertoa mikä tuo ruskea johto on? Punaisiin johtoihin tulee virtaa ja musta on maa.

Re: Penkinlämmittimen johdot

Lähetetty: 14.12.2017 14:46
Kirjoittaja Nipa
Olisiko perstunnistin joka kytkee sähköt kun penkillä istutaan?

Re: Penkinlämmittimen johdot

Lähetetty: 14.12.2017 15:00
Kirjoittaja Doblo08
Penkissä on kyllä sellainen nystyrä...voisi olla sellainen perstunnistin? Mitenköhän sen saisi kytkettyä sellaiseen tavalliseen kytkimeen? Ei taida onnistua...

Re: Penkinlämmittimen johdot

Lähetetty: 14.12.2017 15:33
Kirjoittaja Isola
Seuraa vahvaa mutua, kun en ole tuollaista Fiatissa puukottanut.

Jos molempiin punaisiin tulee jatkuva +12 V ja musta on maa, niin eikö ruskean ole pakko olla lämmittimen kuuma pää? Kohtalaisesti virtaahan siitä on täytynyt kulkea jos on päässyt kärähtämään, ja se olisi tunnistimen johdossa aika poikkeuksellista. Ei toki mahdotonta.

Onko johtimien paksuuksissa eroa ja tuleeko molempiin punaisiin aina jännite, kun auto on käynnissä? Voisiko toinen (mahdollisesti ohuempi) olla kytkimen valaistukselle ja jännitteinen vain, kun ajovalot ovat päällä? Kytkinhän ei maata edes kaipaa muuhun kuin lampulle.

Re: Penkinlämmittimen johdot

Lähetetty: 14.12.2017 16:09
Kirjoittaja Doblo08
Molempiin punaisiin tulee jännite samalla lailla kun virta on päällä, ajovalot ei vaikuta siihen. Punaiset johdot ovat samanlaiset.

Re: Penkinlämmittimen johdot

Lähetetty: 14.12.2017 16:31
Kirjoittaja Isola
Johto voisi olla kahdennettu virrankeston takia, vaikka yleisesmpi ratkaisu olisi käyttää paksumpaa johdinta. Ehkä kytkimen liitin rajoittaa johtimen poikkipintaa tms.

Jos otat penkinlämmittimen sulakkeen pois, katoaako jännite molemmista johdoista? Silloin ne varmaan ovat rinnan, vaikka ei varmaksi vielä uskallakaan sanoa. Näkeekö mistään, mitkä johdot menevät penkin sisään ja mitkä korin puolelle? Onko siinä alkup. kytkimessä valaistusta tai merkkivaloa? Jotain tästä nimittäin nyt puuttuu, kun penkkiin pitäisi mennä kaksi johdinta, yksi tulla sulakkeelta ja yksi mennä runkomaahan.

Re: Penkinlämmittimen johdot

Lähetetty: 14.12.2017 16:35
Kirjoittaja woimasavu
Doblo08 kirjoitti:Penkissä on kyllä sellainen nystyrä...voisi olla sellainen perstunnistin? Mitenköhän sen saisi kytkettyä sellaiseen tavalliseen kytkimeen? Ei taida onnistua...

Se nystyrä on ptc vastus eli eräänlainen termostaatti ettei kuumene liikaa

Re: Penkinlämmittimen johdot

Lähetetty: 14.12.2017 17:02
Kirjoittaja Doblo08
Isola kirjoitti:Johto voisi olla kahdennettu virrankeston takia, vaikka yleisesmpi ratkaisu olisi käyttää paksumpaa johdinta. Ehkä kytkimen liitin rajoittaa johtimen poikkipintaa tms.

Jos otat penkinlämmittimen sulakkeen pois, katoaako jännite molemmista johdoista? Silloin ne varmaan ovat rinnan, vaikka ei varmaksi vielä uskallakaan sanoa. Näkeekö mistään, mitkä johdot menevät penkin sisään ja mitkä korin puolelle? Onko siinä alkup. kytkimessä valaistusta tai merkkivaloa? Jotain tästä nimittäin nyt puuttuu, kun penkkiin pitäisi mennä kaksi johdinta, yksi tulla sulakkeelta ja yksi mennä runkomaahan.
Otin sulakkeen irti, jolloin molemmista punaisista katosi jännite, eli ovat saman sulakkeen takana. Penkin alla olevan lattiaverhoilun läpi tulee teipattu ”paketti”, jossa on yksi punainen johto ja sitten se musta...no näinhän se tietysti on. Miten ne johdot menee siellä penkin alla että kytkimelle tulee noiden lisäksi vielä toinen punainen piuha ja se ruskea, niin sitä ei näe penkkiä irrottamatta :( Vanhassa kytkimessä oli valo.

Re: Penkinlämmittimen johdot

Lähetetty: 14.12.2017 21:52
Kirjoittaja Isola
Pitäisiköhän nyt joko tutkia kytkentä matkustajan penkistä tai sitten teurastaa se hajonnut kytkin ja selvittää sen sisäinen rakenne? Nyt nimittäin epäilyttää, että siellä on mahdollisesti jotain muutakin vikaa, mikä on sitten saattanut osaltaan johtaa tuon kontaktin kärtsähtämiseen.

Kytkentä olisi kyllä selitettävissä näistäkin havainnoista, mutta se vaatisi pari hiukan epätyypillistä suunnitteluratkaisua Fiatilta. Näin sokkona en kehottaisi kytkemään sen mukaan.

Olisiko iso homma irrottaa kytkin matkustajan penkistä ja mitata punaisten johtojen jännitteet sieltä? Epäilen nimittäin, että vain toiseen punaiseen pitäisi tulla jatkuva jännite. Jossain siellä penkin alla luulisi myös olevan penkin ja johtosarjan välisen liitoksen. Onhan Doblossakin se kytkin penkin sivussa niin kuin yleensäkin?

Re: Penkinlämmittimen johdot

Lähetetty: 15.12.2017 08:08
Kirjoittaja Doblo08
Juu, kytkin on siinä penkin kyljessä. Tämä on karvalakkimalli, eli apumiehen paikalla ei ole penkinlämmitintä :) Täytynee irrottaa se kuskin penkki ja katsoa alapuolelta miten ne johdot menee...ei ihan helpolta näyttänyt senkään irroitus :(

Re: Penkinlämmittimen johdot

Lähetetty: 15.12.2017 22:28
Kirjoittaja Isola
Ennen kuin rupeat koko penkkiä irrottamaan, niin koita nyt käsikopelolla hakea liitintä sieltä jostain penkin alta. Pakkohan siellä on olla liitin penkin ja korin johtosarjan välissä. Jos oikein käsitin, niin kytkimelle tulee vain yksi liitin?

Re: Penkinlämmittimen johdot

Lähetetty: 15.12.2017 23:40
Kirjoittaja Doblo08
Sieltä näkee vain ne kaksi johtoa jotka tulevat jostain korin sisältä...siinä on liitin, josta ne kaksi johtoa jatkavat penkin verhoilun sisälle. Verhoilu on niin tiukka ja väli ahdas, ettei sormet mahdu sinne ollenkaan. Sitten jostain toisesta kohtaa ilmestyy ne neljä johtoa jotka tulevat sitten siihen kytkimelle. Nyt näyttää siltä, että penkki pitää irrottaa...

Re: Penkinlämmittimen johdot

Lähetetty: 16.12.2017 14:18
Kirjoittaja Doblo08
Nonni, nyt on penkki irroitettu :) Yritän sanallisesti selittää mitä sieltä löytyi. Lattian läpi tulee siis kaksi johtoa (virta ja maa). Virta menee suoraan kytkimelle ja jakautuu jostain syystä kahdeksi johdoksi juuri ennen kytkintä. Lattian läpi tuleva maajohto menee suoraan selkänojassa olevaan liittimeen. Tästä selkänojassa olevasta liitimestä maajohto jakautuu sitten kytkimelle ja toinen maajohto menee selkänojan pehmusteiden sisään. Selkänojan sisältä tulee harmaa johto, joka menee samaisen selkänojan liittimen kautta istuinosassa olevaan liimattuun lätkään. Istuinosassa on sitten sellainen perstunnistin, josta menee johto istuinosassa olevaan toiseen liimattuun lätkään ja perstunnistimesta menee toinen johto kytkimelle.

Sitten sama kytkimeltä katsottuna: kytkimellä on siis kaksi punaista virtajohtoa, mitkä yhdistyvät samaan johtoon ja menevät suoraan sulakerasialle. Musta maajohto menee ensin selkänojassa olevaan liittimeen ja sieltä edelleen lattian läpi maadoitukseen. Kytkimen neljäs johto (ruskea) menee istuinosan perstunnistimeen ja siitä penkkiin liimattuun lätkään. Istuinosassa on sitten toinen liimattu lätkä, josta harmaa johto menee selkänojan liittimeen ja siitä edelleen selkänojan pehmusteisiin.

Sitten vielä selkänojan liittimestä katsottuna: musta maajohto lattian läpi maadoitukseen, toinen kytkimelle ja kolmas selkänojan pehmusteisiin. Harmaa johto selkänojan pehmusteisiin ja istuinosan liimattuun lätkään.

En tiedä saako tuosta selityksestä selvää, mutta jos saa ja jos joku vielä osaisi vääntää minulle rautalangasta miten tuon pitäisi toimia?

Re: Penkinlämmittimen johdot

Lähetetty: 16.12.2017 19:05
Kirjoittaja Isola
No niin, nyt selkenee.

Kytke uusi kytkin vain tylysti kytkemään punaiset ja ruskea yhteen. Mustaa maajohtoa tarvitset vain, jos uudessa kytkimessä on merkkilamppu.

Ymmärsin, että vain kytkimen kontakti oli kärähtänyt, mutta ruskea johto ehjä? Jos johdossakin on vauriota, leikkaa vioittunut osa kokonaan pois.

Se punainen johto haarautuu kahdeksi, koska kytkimen nastoihin ei voi kytkeä niin paksua johtoa kuin minkä penkinlämmittimen ottama virta vaatii. Noin joutuu joskus tekemään, koska kaikilla liittimillä on johtimien minimi- ja maksimipoikkipinta-alat, joihin sähkösuunnittelija joutuu keksimään ratkaisut. Ruskea johto kytkimeltä lämmitysvastukselle on niin lyhyt, että siinä on voitu käyttää ohuempaa johdinta ilman, että jännitehäviö kasvaa liikaa.

Re: Penkinlämmittimen johdot

Lähetetty: 18.12.2017 10:41
Kirjoittaja Doblo08
Nonni. Kytkin johdot tuolla lailla, mutta se aiheutti vain jonkun vikavalon syttymisen mittaristoon(?) penkinlämmitin ei toiminut. Kumma juttu kun ainakin virrat tuntuisivat menevän oikein. Sillä kytkimellä on siis oltava joku taika miten homman saisi pelittämään. Taitaa olla parasta yrittää etsiä alkuperäinen kytkin jostain maailmalta ja sitten yrittää uudelleen. Kiitos suuresti avusta Isola!