Sivu 1/2

Linea etupään kolina

Lähetetty: 05.12.2017 16:52
Kirjoittaja woimasavu
Kesällä vaihdoin iskarien yläpään laakerit sekä poikittaisen vakaajan tukitangot. Edelleen, tosin pelkkä vasen etukulma pitää ajoittain "klonk" äänen sopivan pienen kuopan jälkeen. Kunnon hidasteeseen kun ajaa ei ääntä. Klonk tulee siis ajoittain ja kuuluu hyvin ohjaamoon, ärsyttävää. Mitään välyksia ei tunnu missään kun tunkkaa auton ylös ja kokeilee renkaasta. Ei inssikään mitään löytänyt vaikka kehotin syynäämään asiaa tarkemmin. Itse vakaajatangon puslat silmämääräisesti ok. Ehrotuksia muut Linean omistajat?

Re: Linea etupään kolina

Lähetetty: 05.12.2017 18:25
Kirjoittaja Nipa
Jos katsuri ei vikaa löytänyt, vahva epäilys yläpään laakeriin. Tarkastuksessa paino lepää laakerin varassa, eikä välykset tunnu.
Kokeilitko renkaan ollessa ilmassa ylöspäin suuntautuvaa liikettä?

Re: Linea etupään kolina

Lähetetty: 06.12.2017 09:51
Kirjoittaja woimasavu
Nipa kirjoitti:Jos katsuri ei vikaa löytänyt, vahva epäilys yläpään laakeriin. Tarkastuksessa paino lepää laakerin varassa, eikä välykset tunnu.
Kokeilitko renkaan ollessa ilmassa ylöspäin suuntautuvaa liikettä?

Kyllä kokeilin eikä mitään välystä missään. Kääntölaakeri on nyt 6kk vanha ja jousta ei voi väärin tuohon asentaa. Mikähän kumma voi rikkoa noin nopeaa kääntölaakerin muu kuin huono laatu?

Re: Linea etupään kolina

Lähetetty: 06.12.2017 09:57
Kirjoittaja wellu
Jousen väärä asento periaatteessa. Ei istu kunnolla yläpäähän.

Kuuluiko kolina iskaritestissä/mainitsiko katsastaja mitään mistään kolinasta? Vakaajan koripuslat voi kolahdella esimerkiksi.

Tosin, nyt on pakkasta/sulaa/pakkasta/sulaa, niin voi olla jäätä jossain välissä joka kolahtelee.

Iskunvaimenninkin voi kolista, vaikka toimisikin kuten pitää.

Re: Linea etupään kolina

Lähetetty: 06.12.2017 11:02
Kirjoittaja woimasavu
Ei maininnut mitään inssi iskaritestissä. Pakkasella kolahtelu on vähäisempää. Mä alan kallistua tuohon iskarivikaan tai noihin vakaajatangon koripusliin.

Re: Linea etupään kolina

Lähetetty: 07.12.2017 18:13
Kirjoittaja fico
Lineaa ei ole, mutta Punto vuosimallia 2013 on. Eikös tuo alusta näissä melko samanlainen ole? Puntossa ääntä aiheutti "pohjaanlyöntikumi", tai uretaanistahan se on tehty. Vasemmalla edessä sen reikä oli sen verta väljempi, että sopivissa montuissa se pääsi pomppimaan pitkin iskarinvartta ylös alas lähes vapaasti. Oikealla puolella se on tiukempi ja pysyy ylhäällä niin kuin pitääkin. Pistin puutarhaletkun pätkän tilkkeeksi pohjauskumin reikään, jotta se istuisi tiukemmin iskarinvarren ympärillä. Kovin pitkäikäinen tämä "korjaus" ei ole ollut ja olen sen joutunut tekemään uudestaankin. Moisen takia en kuitenkaan viitti alkaa etutolppaa purkamaan tai viemään autoa korjaamolle. Pohjauskumin väljyys selviää seuraavasti: kurkkaa iskarin suojakumin alle, jos pohjauskumi on näkyvissä ns. alhaalla se on väljä ja pääsee liikkumaan joustoliikkeissä ylös alas. Ainakin tuo uretaaniversio pitää tällöin aikamoista ääntä. Jos suojakumin alla ei näy kuin iskarin varsi, niin silloin pohjauskumi on siellä varren yläpäässä ja luultavasti pysyykin siellä. Toivottavasti tästä sepustuksesta saa jotain selkoa!

Re: Linea etupään kolina

Lähetetty: 08.12.2017 09:22
Kirjoittaja woimasavu
Okei, mutta kyllä tuo ääni on sellasta vaimeaa metallin kolahdusta vastaavaa, en usko että iskarin pumpun ympärillä liikkuva kumipusla moista aiheuttaa. Toi on jännä siinä mielessä että kun kunnolla ajaa esim. korkean hidasteen yli ei kuulu mitään mutta loiva tasainen monttu kylläkin ja ei sekään aina. Voihan se olla että nuo Swagin tekemät yläpään kääntölaakerit eivät ole laadukasta tavaraa. Pitänee käyttää tolppa irti uudestaan.

Re: Linea etupään kolina

Lähetetty: 13.12.2017 20:18
Kirjoittaja woimasavu
Nyt kun on ollut lumi maassa lumiset tiet ei minkäänlaista kolahtelua ole enään esiintynyt..

Re: Linea etupään kolina

Lähetetty: 24.05.2023 18:35
Kirjoittaja mauricio
Palaan tähän aiheeseen.

Toissavuonna tilasin kääntölaakerit ja jätin vaihtamatta, mutta nyt kesäisin rattia kääntäessä on alkanut kolahtelu lisääntymään. Eli siis pitää vaihtaa nuo ennenkuin katkeaa jousi. Olipa hölmöä logiikkaa minulta jäädä odottamaan oireen pahenemista. Kuitenkin tuo mysteeriääni on talvirenkailla poissa.

Ei ole tuon vaihdosta kokemusta vielä. Ei liene kovin hankala homma. Jousipuristin on.

Re: Linea etupään kolina

Lähetetty: 24.05.2023 18:49
Kirjoittaja Sämpy
En tiedä Lineasta mutta Stilossa oli jotenkin tärkeää että kaikki on tarkassa linjassa kun laitetaan kasaan, vaikka osat näennäisen symmetrisiä olikin. Oliko siinä oikein reikä joka osassa mikä piti olla samalla kohdin. Ammattilaisetkin kai ryssii tuon usein Stilon kanssa. Tai näin täällä kerrottiin.

Re: Linea etupään kolina

Lähetetty: 27.05.2023 20:51
Kirjoittaja mauricio
No homma tyssäsi täysin akseliin jumittuneisiin pyyhkimen varsiin. Mutteri on irti, mutta jokin pitää kiinni. Ei auta irroitusöljy, eikä naputtelu. Kuumentaa ei oikein uskalla. Mutteri löysälle ja pihdillä, joo ei lähde.

Pittää hommata pieni ulosvetäjä, josko se sillä. Kotimekaanikko tekee ajan kanssa. :think:

Re: Linea etupään kolina

Lähetetty: 27.05.2023 21:41
Kirjoittaja Luigi
Tuohon on olemassa oma ulosvetimensäkin.

Re: Linea etupään kolina

Lähetetty: 28.05.2023 04:37
Kirjoittaja Sämpy
Kyllä noi on aina lähteneet kun aikansa hetkuttelee sopivalla otteella ihan käsin. Sama rattien kaa. Salaisuus on paljon toistoja puolelta toiselle.

Re: Linea etupään kolina

Lähetetty: 28.05.2023 09:54
Kirjoittaja mauricio
Irroitusöljy saa tehdä tehtävänsä ja ehkäpä se sitten irtoaa lopulta.

Kun noin tiukkaan hapettuu kiinni, ei noita ole koskaan irroitettu.

Taas huomaa miten puutteelliset valikoimat Halpahallissa ja Tokmannilla on autotuotteissa. Lähepä sitten tuassiisa bilttemmaan.

Re: Linea etupään kolina

Lähetetty: 28.05.2023 16:45
Kirjoittaja sedicivalvole1
Tämä on toimiva ulosvedin pyyhkimenvarsille
https://www.motonet.fi/fi/tuote/804051/ ... -ulosvedin