Fiat Ducato 2.8JTD käynnistys kiusaa...

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.

Fiat Ducato 2.8JTD käynnistys kiusaa...

ViestiKirjoittaja NallePuh » 29.10.2017 15:15

Ducato 2.8 JTD ajonestolla, vm 2000. Toiminut tähan asti moitteitta, mutta kuukausi sitten alkoi käynnistys kiukutella. Avaimesta käännettäessä joko lähtee komeasti käymään tai sitten avainta käännettäessa starttiasentoon, ei tapahdu yhtään mitään. Muutama kokeilu ja käynnistyy. Startti ja akku on uusittu toukokuussa.
Tuo riesan esiintyminen tihenee ja tihenee.. Vaiva paikallistettu virtalukon pohjaan. Relettä pohjan ja startin väliltä ei löydetty. Kuinka yleinen vaiva tuo on? Auto on asuntoauto ja seisoo talvella pitkiä jaksoja.
Sitten tuo virtalukonpohja... onko tietoa, saako pelkkää pohjaa mistään, vain onko todella ostettava koko virtalukko uusi, kuten Autokeskus väitti?
Kuulemma ajonestollisessa versiossa menee koko virtalukko uusiksi, jota on vaikea uskoa todeksi.
Starttinappi tulee, jos pelkkää pohjaa ei ole saatavana. Tähan liittyen, onko kukaan mitannut ducaton ottamaa herätevirran amppeerien määrää, jotta rele/sulake koko olisi helppo mitoittaa oikeaksi..
NallePuh
 
Viestit: 5
Liittynyt: 29.10.2017 14:53

Re: Fiat Ducato 2.8JTD käynnistys kiusaa...

ViestiKirjoittaja Sämpy » 29.10.2017 16:15

Monasti sen pelkän pohjan voi vaihtaa uudesta virtalukosta vanhaan, vaikka ei erikseen myytäisikään. Eli siis joko ottaa ajonestottomasta virtalukosta pelkän pohjan tai ääritapauksessa virittää ajonestottomaan virtalukkoon ajoneston antennirinkulan ja kaivaa avaimesta ajonestosirun ja istuttaa uuteen avaimeen. Tai sitten pistää ajoneston antennirinkulan ja vanhan avaimen sen sisälle kojelaudan alle jemmaan hoitamaan ajoneston virkaa.

Toki virtalukon johdotusten pitää passata, mutta muuten mikään ei estä laittamasta ajonestotonta virtalukkoa tilalle ja siirtämästä ajonestoantennia jonnekin muualle.

Muita vikakohtia voisi olla esim. liitokset akun miinusnavasta moottoriin. Ilmeisesti vikaa oli jo ennen startin vaihtoa?

Vanhempia virtalukon pohjia pystyi jopa niittaukset auki poraamalla putsaamaan ja virittämään uudestaan kasaan. Näistä en tiedä. Yleensä kun ottaa virtalukon ensin irti (yleensä jokin lukitusruuvi + nasta joka painuu alas vain avain tietyssä asennossa=) niin sen jälkeen saa sen pohjan irroitettua pitimestä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
 
Viestit: 6302
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Tuulos

Re: Fiat Ducato 2.8JTD käynnistys kiusaa...

ViestiKirjoittaja NallePuh » 29.10.2017 16:31

Vikaa ei ollut ennen startin vaihtoa. Startti oli vaan tullut tiensä päähän. Ikää 17v ja paljon seisontaa, on paljon ruostetta.
Maadoitukset on kaikki joko korjattu tai tehty uusiksi. Eli virta/maa kaapelit on ok. Tuohan on perushuoltoa fiatissa.
NallePuh
 
Viestit: 5
Liittynyt: 29.10.2017 14:53

Re: Fiat Ducato 2.8JTD käynnistys kiusaa...

ViestiKirjoittaja NallePuh » 29.10.2017 16:36

Onko tuo ajonestottoman mallin vl pohja sama kuin ajonestollisen? Tietääkö kukaan?
Virtalukko ja pohja setti Autokeskuksessa +200€. Toimitusaika 2 vko.
NallePuh
 
Viestit: 5
Liittynyt: 29.10.2017 14:53

Re: Fiat Ducato 2.8JTD käynnistys kiusaa...

ViestiKirjoittaja 75 ELX » 29.10.2017 18:16

Kuvien perusteella punto mk1, bravx, marea pohja voisi käydä
Avatar
75 ELX
 
Viestit: 287
Liittynyt: 12.05.2004 13:57
Paikkakunta: Vilppula

Re: Fiat Ducato 2.8JTD käynnistys kiusaa...

ViestiKirjoittaja Sämpy » 29.10.2017 19:49

Ja Motonetin listoilla on virtalukkoa ajonestottomaan 39,90€

Tuossa oli yks starttivikainen paku jonka juuri korjasin huoltamalla startin, joka oli vain likainen. En tarkoituksella uusinut starttia, koska alkuperäinen on varmasti osiltaan laadukkaampi kuin mikälie tarvikemalli. Olisiko tässäkin uudessa startissa huonosti toteutettu solenoidi joka haluaa överisti virtaa toimiakseen.

Jollei ole peräti 24V malli :?

Yksi ratkaisu olisi asentaa konehuoneeseen erillinen 40A rele jota ohjattaisiin virtalukkovirralla ja jonka syöttö tulisi suoraan akulta erillisen sulakkeen kautta. Olisi käyttäjäystävällisempi kuin starttinappi, jos virtalukon pohjassa olisi senverta eloa että saa tuon releen naksumaan, vaikkei virta riitäkään solenoidin käyttämiseen.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
 
Viestit: 6302
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Tuulos

Re: Fiat Ducato 2.8JTD käynnistys kiusaa...

ViestiKirjoittaja Sämpy » 29.10.2017 19:51

Niin joo silloin kun vika ilmenee, niin pysyykö mittariston merkkivalot normaalisti päällä, himmenevätkö vai sammuvatko kokonaan?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
 
Viestit: 6302
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Tuulos

Re: Fiat Ducato 2.8JTD käynnistys kiusaa...

ViestiKirjoittaja NallePuh » 29.10.2017 19:57

Startti on tehdas uusi Valeo, ei halpa brasilialainen mikälie vaihtostartti.
Merkkivalot palaa startatessa normaalisti, aina.
Motonetin virtalukonpohjaa saisi hakea 250km/suunta, ajamalla, muuten sen olisin jo tilannyt nähtävaksi. Ei saatavilla nettikaupassa.
Alkavalla viikolla laitan startille menevään herätejohtoon rinnalle pienen 12v merkkivalon ja volttimittarin, jotta näen, onko pohjassa mitään elämää, kun vika iskee.
Normi 12v rele haluaa herätinvirtaa luokkaa 100mA ja toivottavasti tuo tulisi pohjasta vielä ulos, niin välttäisi napin käytön.
NallePuh
 
Viestit: 5
Liittynyt: 29.10.2017 14:53

Re: Fiat Ducato 2.8JTD käynnistys kiusaa...

ViestiKirjoittaja NallePuh » 04.11.2017 20:37

Ei auttanut ohitusleikkaus, virtalukonpohja oli loppu. Uusi tilattu.
NallePuh
 
Viestit: 5
Liittynyt: 29.10.2017 14:53


Paluu Tekniikka ja virittäminen

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä