Punto 1.2 -01 ei starttaa

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
blab
Viestit: 3
Liittynyt: 23.10.2017 09:12

Punto 1.2 -01 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja blab »

Tulipa ensimmäiset yöpakkaset ja Punto päätti ettei enää maistu startata. Sähköt toimii normaalisti, mutta ei inahdakaan avainta kääntäessä. Kojetaulussa palaa akkuvalo, öljyvalo ja moottorin vikavalo. Ensitöiksi vaihdettiin akku, koska arveltiin sen hyytyneen, mutta ongelma ei sillä poistunut. Mäkistartilla auto sitten starttasi, mutta ongelma ei tietenkään sen mukana poistunut. Autojen tekninen tuntemus on itsellä melko heikkoa ja osaavat tutut eivät ole käsillä juuri, niin käännyn foorumin puoleen ennen kuin alan huoltoa kyselemään. Starttihan tuossa naksahtaa avainta kääntäessä, mutta joko olen melkoinen puusilmä tai en vain tunkenut päätäni tarpeeksi syvälle moottoriin, sillä itse starttimoottoria en osannut paikantaa. Enpä siis sitä päässyt naputtelemaan.

Onko vika mitä todennäköisimmin startissa vai olisiko jotain ensiapuja mitä kannattaisi vielä kokeilla? Lähinnä sellaisia joita pystyy ilman ihmeellisimpiä apuvälineitä kokeilamaan/analysoimaan. Onko se starttimoottori jossain piilossa vai onko vika meikäläisen havannoinnissa?
Kilpeero
Viestit: 270
Liittynyt: 17.08.2005 19:05
Paikkakunta: Helsinki

Re: Punto 1.2 -01 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja Kilpeero »

Hei.
Starttimoottori on siellä moottorin kyljessä , pyörittää hammastuksen avulla yleensä vauhtipyörää. Jos startin solenodi naksuu niin ainakin se saa virtaa eri asia on itse startti , joka voi olla viallinen . Mahdollisia vikapaikkoja ko laitteessa : hiilet loppu , laakerit jumissa , staattori niin likainen että ahdistaa pyöriä. Helppo yleensä vaihtaa , tai kunnostaa itse, tai kunnostuttaa. Bendix laitteen toimimattomuuden taas tietää yleensä siitä että kauhea vinkuna mutta mitään starttausta ei tapahdu.
Startti voipi olla piilossa putkien letkujen tai erilaisten suojuksien alla melko alhaalla moottoritilassa.
J.K.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Punto 1.2 -01 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Tuossa oli just starttivika omassa Fiiussa (ei punto) ja siinä oli starttimoottorin solenoiditila avoinna vauhtipyörätilaan ja sekä startin solenoidi että bendixin kierteet jumissa vuosien pölystä. Naksui vaan ja joskus satunnaisesti toimi. Putsauksen ja teflonrasvauksen jälkeen on taas pelannut hienosti.

Yhtä kaikki starttimoottori pitää joko huoltaa tai vaihtaa. Harva noita taitaa tosin enää korjailla, vaikka siinä säästääkin mukavasti.

Tosin yksi tarkastuskohde on vielä akun kaapeleiden, eritoten miinuskaapelin moottorin/auton korin puoleiset päät. Voi olla huono kontakti tai johto hapettunut eristeen sisältä liki poikki. Tätä voi diagnosoida myös laittamalla apukaapeleista toisen johdon akun miinuksesta suoraan moottoriin ja kokeilemalla startata.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Virtajo
Viestit: 111
Liittynyt: 29.05.2017 09:04

Re: Punto 1.2 -01 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja Virtajo »

Starttivikaa itekin epäilen,,itellä ois punton startti jossa mennyt solenoidi,,ei naksahda :D yhdistelemällä noista saisi yhden ehjän.
Startti on hankalassa paikassa moottorin takana näkymättömissä mutta kyllä tuolle mahtuu tosi tekijä alakautta taikka ronkkimalla etupuolelta peilin kanssa,mutta kyllä hankala homma on kun ei näe etupuolelta,alta näkee paremmin.Sinänsä irrotettavaa ei ole paljon....
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3372
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Punto 1.2 -01 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Ja ihan ensimmäiseksi kun alkaa starttia irroittamaan, niin akun miinuskaapeli irti.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
blab
Viestit: 3
Liittynyt: 23.10.2017 09:12

Re: Punto 1.2 -01 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja blab »

Tutulle huoltajalle mennöö auto kun sopuhintaan tuo vaihto onnistuu. Tietty pieni epäilys jos vika olisikin jossain muualla ja ettei taas tulisi turhaan osia vaihdeltua.
Avatar
wellu
Viestit: 6162
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Punto 1.2 -01 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja wellu »

Hapettunut/katkennut startin heräte...


Mutta kaikille "tuhoa se itse" (TSI = tee se itse) -miehille ja naisille tiedoksi, että jahka ne startin pultit saa avattua (löysättyä), niin 1/4 räikkäsarja hyvillä jatkoilla, joissa on päässä ns. "elämisvara" (antaa vääntää hiukan kulman taa), niin saa sen startin aika vaivatta irti. Sitten pystyyn kääntö ja johdot pois.

On vaikia kyllä. Ja kiinnittäessä ei ikinä ensimmäistä pulttia kiinni. Ensin kaikki kierteelle, sitten kiinni. :D
Minkä huollan, sen korjaan...
blab
Viestit: 3
Liittynyt: 23.10.2017 09:12

Re: Punto 1.2 -01 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja blab »

Starttihan tuosta vaihtui ja auto ilmeisesti käynnistyikin kunnolla sen jälkeen ainakin muutamaan otteeseen. Oli sitten kuitenkin jäänyt seuraavalle etapille taas jumiin kun startti oli vain nakuttanut käynnistyksen yhteydessä. Itse en ole auto päässyt kokeilemaan, mutta nakuttelun lomassa oli käynnistynyt kuitenkin. Nakutteleva startti ei ollut alkuperäinen ongelma niin nyt takuuna tuohon vaihdetaan vielä kerran se jos vika olisikin ollut tehdaskorjatussa startissa.

Virtalukon pohjaa on muutama henkilö, korjaaja mukaanlukien heittänyt ilmoille, mutta olen ymmärtänyt että ongelmat olisi erilaisia jos ongelma siellä olisi?
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Punto 1.2 -01 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Tuolla aiemmassa viestissä jo puhuin akun miinuskaapelin kunnosta. Joissain italoissa ollu tyypillistä että kaapeli hapettuu kuoren sisältä ja murtuu irti liitoksista.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin