Y10:n vauhtipyöränpulttimysteeri

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
lanciay10
GFF
Viestit: 989
Liittynyt: 17.07.2003 09:07
Paikkakunta: Laihia, pohojanmaa

Y10:n vauhtipyöränpulttimysteeri

Viesti Kirjoittaja lanciay10 »

Juu, tuli tuossa vaihdettua alle 100tkm ajetusta Ykästä otetut laatikko ja kone käyttöykään, kun siihen edellinen omistaja oli tunkenut nelilovisen askin. Fiksuna miehenä osteskelin uuden kytkinpaketin yms. ja kasailtiin mokoma tuossa vajaa pari viikkoa sitten. Heti nippuun laittamisen jälkeen etupäästä kuului hirveä klonkotus, ja tutkimisen jälkeen pyöränlaakerin vaihto korjasi asian, pikkujuttu. Laakerirempan jälkeen ajettu parisataa ongelmatonta kilsaa.

Mutta.. Tänään aamulla siirtelin vähän autoja tuossa pihalla, ja kun täräytin Yrjänän käyntiin, meinasin saada *askahalvauksen, kun koneessa oli sivuääni luokkaa lekalla lohkon kylkeen. Tutkin asiaa, eikä mitään sen kummempaa löytynyt. Erinäisten tarkistusten jälkeen nostettiin pannu laatikkoineen taas pois, ja laatikon irroituksen jälkeen todettiin, että asetelman jouset oli jotenkin oudosti. Tähän mennessä oli tullut kirottua motonetin kytkinpaketti jo monesti, ja nyt asia varmistui, tai sitten ei. Nimittäin syylliseksi paljastui itsekseen pakitellut vauhtipyörän pultti, joka osui kytkinlevyn keskiöön. Onni onnettomuudessa oli, että uusi kytkinpaketti on ehjä pikku naarmuja lukuunottamatta. Ylimääräisellä parin illan aherruksella siis selvittiin. Niitä vauhtipyörän pultteja ei siis oltu avattu missään vaiheessa, mutta yksi päätti silti lähteä omille teilleen, mystistä. No, seuraavalla kerralla tulee ehkä nekin tarkastettua..
Viimeksi muokannut lanciay10, 09.08.2004 22:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lanciat: Lybra 20v, Kappa 20vt sw, Y10 FIRE turbo ja sit vielä Abarth Punto Evo & Ducato & Ducati
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Ehkä vauhtipyörä on joskus ollut irti ja pultit on huonosti kiristetty. Hyvä tuuri oli siinä mielessä ettei koko vauhtipyörä irronnut kierroksilla! Sellainen osaa olla aika vaarallinen.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
lanciay10
GFF
Viestit: 989
Liittynyt: 17.07.2003 09:07
Paikkakunta: Laihia, pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja lanciay10 »

Näin varmaankin. Pikkasen hirvittää näin jälkikäteen, kun parit kerrat ohittelin tuossa kakkostiellä kolmosella lappu lattiassa. Mitäköhän olisikaan tapahtunut, jos mokoma vauhtipyörä olisi päättänyt silloin irrota.. Sinällään vaan ihme homma, että siitä olisi joskus ollut vauhtipyörä auki, kytkin kyllä oli aivan loppu ostettaessa (vanhan papan käyttöauto), mutta käsittääkseni tuo n. 94tkm. olisi ihan oikeasti se, mitä autolla on ajettu :roll:
Lanciat: Lybra 20v, Kappa 20vt sw, Y10 FIRE turbo ja sit vielä Abarth Punto Evo & Ducato & Ducati
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Jospa se faari on luistattanut niin apinan raivolla kytkintä että vauhtipyörä ja pultit on kuumentuneet ja sitä myötä löystyneet... :shock:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
HPE
Viestit: 87
Liittynyt: 08.07.2004 06:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja HPE »

lanciay10, kai käytit momenttiavainta kun laitoit lootan takaisin koneen kylkeen. Tuossa kohdassa oikealla momentilla on ihan oikeasti merkitystä, jos laatikon kiristää firekoneen kylkeen liian piukkaan niin vääntyy laitimmainen sylinteri soikeaksi, firen lohko on sen verran tarkkaan optimoitu ainevahvuuksiltaan. Kokeiltu on ja vahingon tapahduttua diagnoosi tuli ammattilaiselta joka koneen avattuaaan totesi jotakuinkin näin: "Ootsä itse vaihtanut tähän kytkimen? No sitähän mäkin, taisit vetää pultit niin tiukalle kuin saa? Näitä tapahtui alkuun Delta-autossakin aika usein."
Avatar
lanciay10
GFF
Viestit: 989
Liittynyt: 17.07.2003 09:07
Paikkakunta: Laihia, pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja lanciay10 »

Jep, momenttiin vedettiin. Olen kuullut onneksi varoittelua Firen heikkoudesta.
Lanciat: Lybra 20v, Kappa 20vt sw, Y10 FIRE turbo ja sit vielä Abarth Punto Evo & Ducato & Ducati
Bravo00
Viestit: 243
Liittynyt: 15.01.2004 18:09

Viesti Kirjoittaja Bravo00 »

HPE kirjoitti:lanciay10, kai käytit momenttiavainta kun laitoit lootan takaisin koneen kylkeen. Tuossa kohdassa oikealla momentilla on ihan oikeasti merkitystä, jos laatikon kiristää firekoneen kylkeen liian piukkaan niin vääntyy laitimmainen sylinteri soikeaksi, firen lohko on sen verran tarkkaan optimoitu ainevahvuuksiltaan. Kokeiltu on ja vahingon tapahduttua diagnoosi tuli ammattilaiselta joka koneen avattuaaan totesi jotakuinkin näin: "Ootsä itse vaihtanut tähän kytkimen? No sitähän mäkin, taisit vetää pultit niin tiukalle kuin saa? Näitä tapahtui alkuun Delta-autossakin aika usein."
Onko Bravon 1.2l sama juttu??? :shock: Voi olla tuloillaan semmone kytkin remppa...Mistäs sais tiedon noista momenteista ku ei suomenkielistä korjaus opasta taida olla???
Avatar
Tucho
Viestit: 128
Liittynyt: 07.07.2004 13:50

Viesti Kirjoittaja Tucho »

Bravo00 kirjoitti:
HPE kirjoitti:lanciay10, kai käytit momenttiavainta kun laitoit lootan takaisin koneen kylkeen. Tuossa kohdassa oikealla momentilla on ihan oikeasti merkitystä, jos laatikon kiristää firekoneen kylkeen liian piukkaan niin vääntyy laitimmainen sylinteri soikeaksi, firen lohko on sen verran tarkkaan optimoitu ainevahvuuksiltaan. Kokeiltu on ja vahingon tapahduttua diagnoosi tuli ammattilaiselta joka koneen avattuaaan totesi jotakuinkin näin: "Ootsä itse vaihtanut tähän kytkimen? No sitähän mäkin, taisit vetää pultit niin tiukalle kuin saa? Näitä tapahtui alkuun Delta-autossakin aika usein."
Onko Bravon 1.2l sama juttu??? :shock: Voi olla tuloillaan semmone kytkin remppa...Mistäs sais tiedon noista momenteista ku ei suomenkielistä korjaus opasta taida olla???
Kuulin että semmonen ohjelma kun autodata kertoo aika tarkkaan kaikkien autojen tärkeimmät momentit... Se sitten on eri asia mistä sen saa :)
http://www.alfamer.fi/naytatuote.asp?haku=H3572 korjausopaskin näyttää löytyvän...
dunaaja
GFF
Viestit: 1802
Liittynyt: 24.03.2004 23:48

Viesti Kirjoittaja dunaaja »

Jostain saa imuroitua autodatan nimittäin just atk heppu latas mun koneelle sen(älkää kysykö millä/miten!)oli jostain toista vuorokautta ladannut sitä itellee.Valtavan kokonen tiedosto mutta löytyy kyllä kaikki oleellinen ja vanhempiinkin.Minä en näistä vehkeistä ymmärrä kun ei mitään näkyvää liikkuvaa tai pyörivää ole eikä pärise.
Avatar
Tucho
Viestit: 128
Liittynyt: 07.07.2004 13:50

Viesti Kirjoittaja Tucho »

dunaaja kirjoitti:Jostain saa imuroitua autodatan nimittäin just atk heppu latas mun koneelle sen(älkää kysykö millä/miten!)oli jostain toista vuorokautta ladannut sitä itellee.Valtavan kokonen tiedosto mutta löytyy kyllä kaikki oleellinen ja vanhempiinkin.Minä en näistä vehkeistä ymmärrä kun ei mitään näkyvää liikkuvaa tai pyörivää ole eikä pärise.
Jep. Itekkin tiedän periaatteessa mistä mutta kun en pääse sitä hakemaan :( Se on lienee joku cd:n kokoinen se tiedosto, tai kahden, riippuu kai versiosta.
Nii, kertokaa vaan modet jos menee liian offtopiciksi :)
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Kytkimistä vielä. Olen vaihtanut tutun litraiseen swiftiin kaksi kytkintä nyt 30tkm:n sisään. Molemmissa sama vika, jousistetun levyn jouset poikki ja palaset kiilaantuvat vauhtipyörän ja levyn väliin eikä kytkin enää irrotakkaan lainkaan. Tällä kertaa jemmattiin kuitti levystä, tosin levyllä hintaa 20e mutta se periaate...
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
lanciay10
GFF
Viestit: 989
Liittynyt: 17.07.2003 09:07
Paikkakunta: Laihia, pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja lanciay10 »

Tosiaan voi ottaa aivoon tuollaisen 20e osan takia pistää auto osiksi, mutta sitähän se auton korjailu välillä on.

Omaan remppaan sai vielä vaihtaa uuden suojakumin vetariin. Auton jo pyörillään ollessa täytettäessä vaihteistoöljyä se valuikin suojakumista alas. Johonkin terävään osunut irroittaessa, ja revennyt mokoma.
Lanciat: Lybra 20v, Kappa 20vt sw, Y10 FIRE turbo ja sit vielä Abarth Punto Evo & Ducato & Ducati
Vastaa Viestiin