Y10:n vauhtipyöränpulttimysteeri
Y10:n vauhtipyöränpulttimysteeri
Juu, tuli tuossa vaihdettua alle 100tkm ajetusta Ykästä otetut laatikko ja kone käyttöykään, kun siihen edellinen omistaja oli tunkenut nelilovisen askin. Fiksuna miehenä osteskelin uuden kytkinpaketin yms. ja kasailtiin mokoma tuossa vajaa pari viikkoa sitten. Heti nippuun laittamisen jälkeen etupäästä kuului hirveä klonkotus, ja tutkimisen jälkeen pyöränlaakerin vaihto korjasi asian, pikkujuttu. Laakerirempan jälkeen ajettu parisataa ongelmatonta kilsaa.
Mutta.. Tänään aamulla siirtelin vähän autoja tuossa pihalla, ja kun täräytin Yrjänän käyntiin, meinasin saada *askahalvauksen, kun koneessa oli sivuääni luokkaa lekalla lohkon kylkeen. Tutkin asiaa, eikä mitään sen kummempaa löytynyt. Erinäisten tarkistusten jälkeen nostettiin pannu laatikkoineen taas pois, ja laatikon irroituksen jälkeen todettiin, että asetelman jouset oli jotenkin oudosti. Tähän mennessä oli tullut kirottua motonetin kytkinpaketti jo monesti, ja nyt asia varmistui, tai sitten ei. Nimittäin syylliseksi paljastui itsekseen pakitellut vauhtipyörän pultti, joka osui kytkinlevyn keskiöön. Onni onnettomuudessa oli, että uusi kytkinpaketti on ehjä pikku naarmuja lukuunottamatta. Ylimääräisellä parin illan aherruksella siis selvittiin. Niitä vauhtipyörän pultteja ei siis oltu avattu missään vaiheessa, mutta yksi päätti silti lähteä omille teilleen, mystistä. No, seuraavalla kerralla tulee ehkä nekin tarkastettua..
Mutta.. Tänään aamulla siirtelin vähän autoja tuossa pihalla, ja kun täräytin Yrjänän käyntiin, meinasin saada *askahalvauksen, kun koneessa oli sivuääni luokkaa lekalla lohkon kylkeen. Tutkin asiaa, eikä mitään sen kummempaa löytynyt. Erinäisten tarkistusten jälkeen nostettiin pannu laatikkoineen taas pois, ja laatikon irroituksen jälkeen todettiin, että asetelman jouset oli jotenkin oudosti. Tähän mennessä oli tullut kirottua motonetin kytkinpaketti jo monesti, ja nyt asia varmistui, tai sitten ei. Nimittäin syylliseksi paljastui itsekseen pakitellut vauhtipyörän pultti, joka osui kytkinlevyn keskiöön. Onni onnettomuudessa oli, että uusi kytkinpaketti on ehjä pikku naarmuja lukuunottamatta. Ylimääräisellä parin illan aherruksella siis selvittiin. Niitä vauhtipyörän pultteja ei siis oltu avattu missään vaiheessa, mutta yksi päätti silti lähteä omille teilleen, mystistä. No, seuraavalla kerralla tulee ehkä nekin tarkastettua..
Viimeksi muokannut lanciay10, 09.08.2004 22:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lanciat: Lybra 20v, Kappa 20vt sw, Y10 FIRE turbo ja sit vielä Abarth Punto Evo & Ducato & Ducati
Näin varmaankin. Pikkasen hirvittää näin jälkikäteen, kun parit kerrat ohittelin tuossa kakkostiellä kolmosella lappu lattiassa. Mitäköhän olisikaan tapahtunut, jos mokoma vauhtipyörä olisi päättänyt silloin irrota.. Sinällään vaan ihme homma, että siitä olisi joskus ollut vauhtipyörä auki, kytkin kyllä oli aivan loppu ostettaessa (vanhan papan käyttöauto), mutta käsittääkseni tuo n. 94tkm. olisi ihan oikeasti se, mitä autolla on ajettu
Lanciat: Lybra 20v, Kappa 20vt sw, Y10 FIRE turbo ja sit vielä Abarth Punto Evo & Ducato & Ducati
lanciay10, kai käytit momenttiavainta kun laitoit lootan takaisin koneen kylkeen. Tuossa kohdassa oikealla momentilla on ihan oikeasti merkitystä, jos laatikon kiristää firekoneen kylkeen liian piukkaan niin vääntyy laitimmainen sylinteri soikeaksi, firen lohko on sen verran tarkkaan optimoitu ainevahvuuksiltaan. Kokeiltu on ja vahingon tapahduttua diagnoosi tuli ammattilaiselta joka koneen avattuaaan totesi jotakuinkin näin: "Ootsä itse vaihtanut tähän kytkimen? No sitähän mäkin, taisit vetää pultit niin tiukalle kuin saa? Näitä tapahtui alkuun Delta-autossakin aika usein."
Onko Bravon 1.2l sama juttu??? Voi olla tuloillaan semmone kytkin remppa...Mistäs sais tiedon noista momenteista ku ei suomenkielistä korjaus opasta taida olla???HPE kirjoitti:lanciay10, kai käytit momenttiavainta kun laitoit lootan takaisin koneen kylkeen. Tuossa kohdassa oikealla momentilla on ihan oikeasti merkitystä, jos laatikon kiristää firekoneen kylkeen liian piukkaan niin vääntyy laitimmainen sylinteri soikeaksi, firen lohko on sen verran tarkkaan optimoitu ainevahvuuksiltaan. Kokeiltu on ja vahingon tapahduttua diagnoosi tuli ammattilaiselta joka koneen avattuaaan totesi jotakuinkin näin: "Ootsä itse vaihtanut tähän kytkimen? No sitähän mäkin, taisit vetää pultit niin tiukalle kuin saa? Näitä tapahtui alkuun Delta-autossakin aika usein."
Kuulin että semmonen ohjelma kun autodata kertoo aika tarkkaan kaikkien autojen tärkeimmät momentit... Se sitten on eri asia mistä sen saaBravo00 kirjoitti:Onko Bravon 1.2l sama juttu??? Voi olla tuloillaan semmone kytkin remppa...Mistäs sais tiedon noista momenteista ku ei suomenkielistä korjaus opasta taida olla???HPE kirjoitti:lanciay10, kai käytit momenttiavainta kun laitoit lootan takaisin koneen kylkeen. Tuossa kohdassa oikealla momentilla on ihan oikeasti merkitystä, jos laatikon kiristää firekoneen kylkeen liian piukkaan niin vääntyy laitimmainen sylinteri soikeaksi, firen lohko on sen verran tarkkaan optimoitu ainevahvuuksiltaan. Kokeiltu on ja vahingon tapahduttua diagnoosi tuli ammattilaiselta joka koneen avattuaaan totesi jotakuinkin näin: "Ootsä itse vaihtanut tähän kytkimen? No sitähän mäkin, taisit vetää pultit niin tiukalle kuin saa? Näitä tapahtui alkuun Delta-autossakin aika usein."
http://www.alfamer.fi/naytatuote.asp?haku=H3572 korjausopaskin näyttää löytyvän...
Jostain saa imuroitua autodatan nimittäin just atk heppu latas mun koneelle sen(älkää kysykö millä/miten!)oli jostain toista vuorokautta ladannut sitä itellee.Valtavan kokonen tiedosto mutta löytyy kyllä kaikki oleellinen ja vanhempiinkin.Minä en näistä vehkeistä ymmärrä kun ei mitään näkyvää liikkuvaa tai pyörivää ole eikä pärise.
Jep. Itekkin tiedän periaatteessa mistä mutta kun en pääse sitä hakemaan Se on lienee joku cd:n kokoinen se tiedosto, tai kahden, riippuu kai versiosta.dunaaja kirjoitti:Jostain saa imuroitua autodatan nimittäin just atk heppu latas mun koneelle sen(älkää kysykö millä/miten!)oli jostain toista vuorokautta ladannut sitä itellee.Valtavan kokonen tiedosto mutta löytyy kyllä kaikki oleellinen ja vanhempiinkin.Minä en näistä vehkeistä ymmärrä kun ei mitään näkyvää liikkuvaa tai pyörivää ole eikä pärise.
Nii, kertokaa vaan modet jos menee liian offtopiciksi
Kytkimistä vielä. Olen vaihtanut tutun litraiseen swiftiin kaksi kytkintä nyt 30tkm:n sisään. Molemmissa sama vika, jousistetun levyn jouset poikki ja palaset kiilaantuvat vauhtipyörän ja levyn väliin eikä kytkin enää irrotakkaan lainkaan. Tällä kertaa jemmattiin kuitti levystä, tosin levyllä hintaa 20e mutta se periaate...
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Tosiaan voi ottaa aivoon tuollaisen 20e osan takia pistää auto osiksi, mutta sitähän se auton korjailu välillä on.
Omaan remppaan sai vielä vaihtaa uuden suojakumin vetariin. Auton jo pyörillään ollessa täytettäessä vaihteistoöljyä se valuikin suojakumista alas. Johonkin terävään osunut irroittaessa, ja revennyt mokoma.
Omaan remppaan sai vielä vaihtaa uuden suojakumin vetariin. Auton jo pyörillään ollessa täytettäessä vaihteistoöljyä se valuikin suojakumista alas. Johonkin terävään osunut irroittaessa, ja revennyt mokoma.
Lanciat: Lybra 20v, Kappa 20vt sw, Y10 FIRE turbo ja sit vielä Abarth Punto Evo & Ducato & Ducati