Punto 1.2 8v moottorin öljyvuodot!
Punto 1.2 8v moottorin öljyvuodot!
Mistähän johtuu kun nämä moottorit tuntuu vuotavan herkästi öljyä?Samalla kun vaihtaa jakohihnan kannattaa stefa vaihtaa,Motonetissä punton kampiakselin stefa maksaa naurettavan vähän oisko tuo joku alta vitosen ollut!!Laatu osalla mielestäni alkiperäistä vastaava eli hyvä ja sopiva.
Mutta kun vaihdosta huolimatta vuoto jatkuu?Onko tuo moottorin huohottaminen kuluneena niin voimakas että aikaansaa öljyvuodot vai mistä johtui??Kellään kokemusta.
Mutta kun vaihdosta huolimatta vuoto jatkuu?Onko tuo moottorin huohottaminen kuluneena niin voimakas että aikaansaa öljyvuodot vai mistä johtui??Kellään kokemusta.
Re: Punto 1.2 8v moottorin öljyvuodot!
Venttiilikopan tiiviste ja jakaja/puolapaketin/nokka-akselin päädyn o-rengas noissa yleensä vuotaa. Sotkee tuommoisen pikkumoottorin todella tehokkaasti, ei paljoa öljyä tarvitse kuumana valua pitkin koneen kylkeä (desi riittää), niin koko moottori on rasvainen ja näyttää rujolta.
Huohotin on näissä varsin pieni ja tiukilla mutkilla oleva letku, joka lähtee venttiilikopasta ja menee kahdella 90° mutkalla putsarikotelon pohjaan kaasuläpän lähelle kiinni. Talvella voi lyhyillä ajomäärillä ja huonoilla öljyillä tehdä tuohon mutkien välille kylmälimahyhmän.
Huohotin on näissä varsin pieni ja tiukilla mutkilla oleva letku, joka lähtee venttiilikopasta ja menee kahdella 90° mutkalla putsarikotelon pohjaan kaasuläpän lähelle kiinni. Talvella voi lyhyillä ajomäärillä ja huonoilla öljyillä tehdä tuohon mutkien välille kylmälimahyhmän.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Punto 1.2 8v moottorin öljyvuodot!
Se venttiilikopan tiiviste yleensä vuotaa ja tarvikkeena ei saa pitävää, ellei koppaa vähän madalla.
Re: Punto 1.2 8v moottorin öljyvuodot!
Venttiilikopan sisällä on myös loiskepelti jossa mielestäni pieni reikä huohotusta varten.Huohotuspitken jäätyminen aina mahdollista ja sitten voi työntää stefoja ulos yms,, vahingollista.
Mitä olen katsastuskortteja katsellut usein mainitaan moottorin etuosa öljyinen korjauskehotus!
Mitä olen katsastuskortteja katsellut usein mainitaan moottorin etuosa öljyinen korjauskehotus!
Re: Punto 1.2 8v moottorin öljyvuodot!
Hei kaikille foorumilaisille. On kyllä ihmeellisen vaikea saada pysymään öljyt sisällä 140tkm ajetussa 8v. puntossa. Vaihdoin jouluna kytkimen, molemmat akselitiivisteet vaihteistoon ja vauhtipyörän taakse tulevan ison stefan. Vaihteistoöljy tuntuisi pysyvän sisällä ok. Moottoriöljy sen sijaan ei.
Vuotaa moottoriöljyä vähintään 1litra/1000km kytkinkopan alasuojapellin ja öljypohjan raosta suoraan pakoputkeen . Öljypohjan ovat vaihtaneet liikkeessä kesällä ja se näyttää kyllä olevan ihan reilulla määrällä liimaa paikallaan. Epäilyttää nyt voiko kampiakselin stefan saada niin huonosti paikalleen että alkaa heti vuotaa solkenaan vai onko öljypohjan kytkimen puoleinen reuna altis vuotamaan. Stefan naputin paikalleen vanhalla stefalla ja pienellä vasaralla varovaisesti.
Entä huohotusputki, saisiko sen tukkeentuminen moottorin työntämään öljyä ulos kytkinkopan tienoilta uuden stefankin läpi?
Ikävä homma irroittaa vaihteisto uudestaan varsinkin jos ongelma ei olekaan kytkinellon sisällä, vinkkejä kaivataan.
Vuotaa moottoriöljyä vähintään 1litra/1000km kytkinkopan alasuojapellin ja öljypohjan raosta suoraan pakoputkeen . Öljypohjan ovat vaihtaneet liikkeessä kesällä ja se näyttää kyllä olevan ihan reilulla määrällä liimaa paikallaan. Epäilyttää nyt voiko kampiakselin stefan saada niin huonosti paikalleen että alkaa heti vuotaa solkenaan vai onko öljypohjan kytkimen puoleinen reuna altis vuotamaan. Stefan naputin paikalleen vanhalla stefalla ja pienellä vasaralla varovaisesti.
Entä huohotusputki, saisiko sen tukkeentuminen moottorin työntämään öljyä ulos kytkinkopan tienoilta uuden stefankin läpi?
Ikävä homma irroittaa vaihteisto uudestaan varsinkin jos ongelma ei olekaan kytkinellon sisällä, vinkkejä kaivataan.
Re: Punto 1.2 8v moottorin öljyvuodot!
Kyllä huohottimen mahdollisesti tukkeentuessa öljyä tulisi ulos kerralla vähän isompi määrä... Jos sensijaan tiputtelee tasaisesti, niin kyllä siellä on jokin pahasti vialla kyseisen stefan kanssa. Mikäli stefaan on pyörimissuunta merkitty, niin onhan se oikeantyyppinen (eli vastapäivään, vauhtipyörän puolella)?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Punto 1.2 8v moottorin öljyvuodot!
Tuo Firen öljypohja on kampiakselin syvennyksen nurkista hieman suurpiirteinen ja niihin nurkkiin pitää laittaa tiivistemassaa oikein reilusti. Omassa tuo tuli opittua kantapään kautta, kun koneremontin jälkeen vuosi öljyä reilusti. Onneksi tuosta saa öljypohjan irti alakautta melko helposti, joten pohja irti, huolellinen puhdistus brake cleanerilla, uudet tiivistemassat, hetki odottelua ja pohja takaisin paikoilleen. Johan alkoi öljyt pysymään koneen sisällä
EDIT: niin, eihän tässä olekaan ollut öljypohja irti
EDIT: niin, eihän tässä olekaan ollut öljypohja irti
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Re: Punto 1.2 8v moottorin öljyvuodot!
Noniin auto on saanut vähän seistä sillävälin kun asentaja toipuu nöyryytyksestä. Ratkaisin oman ongelmani. Kampuran stefa oli lähtenyt pyörimään ulkokehältä akselin mukana niin että oli kiertynyt ulos sen verran kun mahtuu tulemaan. stefa lähti kahdella sormella irti. Näissä vanhoissa ja kuluneissa halpis autoissa voi tämmöistäkin tapahtua.
Ensi kerralla tallilla puhdistan stefan ja sen uran lohkossa bräkleenellä ja laitan maltillisesti mustaa maksimi öljunkesto tiivisteliimaa stefan ulkoreunaan. Annan kuivua päivän ja heitän sitten vasta takaisin kasaan. Sisähuulen öljysin kyllä viimeksi, mutta silti kävi näin... Ei oo aiemmin vastaavaa sattunut. Suosittelen liimaamaan vittumaisissa paikoissa olevat stefat kunnolla, säästyy työtunteja aika paljon kun sen älyää tehdä.
Kiitos kaikille vinkeistä.
ps. mistä saa vetarin sisäpään sokat helpoiten, toinen katkesi ja kasasin ilman sitä niin se vetarin stefa meni silpuksi kun akseli pääsi elämään liikaa. Fiatilta? Motonet myi pelkkää niveltä tai akselia.
Ensi kerralla tallilla puhdistan stefan ja sen uran lohkossa bräkleenellä ja laitan maltillisesti mustaa maksimi öljunkesto tiivisteliimaa stefan ulkoreunaan. Annan kuivua päivän ja heitän sitten vasta takaisin kasaan. Sisähuulen öljysin kyllä viimeksi, mutta silti kävi näin... Ei oo aiemmin vastaavaa sattunut. Suosittelen liimaamaan vittumaisissa paikoissa olevat stefat kunnolla, säästyy työtunteja aika paljon kun sen älyää tehdä.
Kiitos kaikille vinkeistä.
ps. mistä saa vetarin sisäpään sokat helpoiten, toinen katkesi ja kasasin ilman sitä niin se vetarin stefa meni silpuksi kun akseli pääsi elämään liikaa. Fiatilta? Motonet myi pelkkää niveltä tai akselia.
Re: Punto 1.2 8v moottorin öljyvuodot!
Niitä vetarin sokkia pitäisi olla varaosaliikkeissä, joskus jopa IKH:lla ollut. Nimeä moiselle en kyllä osaa sanoa, mutta usein tulee uuden nivelen mukana moinen. Eli autokorjaamoja/pajoja kyselemään.
Tarkistappas öljypohja, ettei ole painunut "lontolle" minkään pultin kohdalta? Kuvailemasi stefan pyörähtäminen kyllä kuulostaa siltä, ettei öljypohja purista stefaa ollenkaan. Tuo voisi johtua siitä, että joku on joskus kirinyt öljypohjan ihan liian tiukkaan, jolloin peltinen öljypohja menettää muotonsa.
Tarkistappas öljypohja, ettei ole painunut "lontolle" minkään pultin kohdalta? Kuvailemasi stefan pyörähtäminen kyllä kuulostaa siltä, ettei öljypohja purista stefaa ollenkaan. Tuo voisi johtua siitä, että joku on joskus kirinyt öljypohjan ihan liian tiukkaan, jolloin peltinen öljypohja menettää muotonsa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Punto 1.2 8v moottorin öljyvuodot!
Juu, kyllä stefan pitää pysyä paikallaan ilman liimailuja, tai sitten se ei pysy niiden kanssakaan. Olikohan varmasti oikeaa kokoa?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Punto 1.2 8v moottorin öljyvuodot!
Motonetin tiskillä uudestaan käydessäni sanoi että on kahta kokoa, otan molemmat mukaan ensi kerralla jos olisi käynyt niin.
Tosi hämyä. onko se tosiaan öljypohjaa johon stefan alareuna kohtaa, luulin että välissä on lohkon metallia. liikkeessä vaihtoivat öljypohjan kesällä.
Tän tästä saa kun kerrankin käyttää korjaamoa...
Tosi hämyä. onko se tosiaan öljypohjaa johon stefan alareuna kohtaa, luulin että välissä on lohkon metallia. liikkeessä vaihtoivat öljypohjan kesällä.
Tän tästä saa kun kerrankin käyttää korjaamoa...
Re: Punto 1.2 8v moottorin öljyvuodot!
Ulostyöntynyt stefa voi olla merkki että moottori huohottaa,ja työntää stefojau!os! Tai sitten jäätynyt talvella huohotinputket.
Re: Punto 1.2 8v moottorin öljyvuodot!
Vaihteisto takaisin kiinni autossa. Moottoriöljyvuodon syyksi selvisi n 8mm matkalta puuttuva liima öljypohjan kiinnityksessä kampiakselin stefan vieressä. Liimaa oli klöntti ulkopuolella, mutta sen vierestä meni rautalanka sisään öljytilaan ja sitä mahtui heiluttelemaankin aukossa. Hyvin oli liimattu korjaamolla . Täytin kolon lääkeruiskulla ja silikonilla ulkokautta, vuotaa enää hyvin vähän. Asiasta voisi reklamoida mutta kävi ilmi että tasauspyörästöstä on laakerit niin kuluneet että kuskin puolen vetaria saa heiluteltua reilusti sivusuunnassa. Vetarin sisämurikasta heiluttelun seurauksena vaihteistoöljyä suorastaan valuu uuden stefan ja akselin välistä. Ilmeesti 145tkm kohdalla tasauspyörästön päälaakerit on niin väljät että stefa ei enää pidä öljyjä sisällä akselin pyöriessä -> taitaa lähteä Punto autojen taivaaseen tai jollekin kahelille jos haluaa metsästää laatikoita muutenkin paljon elämää nähneeseen autoon. Toinenkin akseli heiluu mutta ei vuoda vielä ajossa, pikkutippa tuli kun kunnolla ravisti murikasta.
Ei kai tuohon mitään helppoa korjausta ole olemassa. Renkaan päästä akseleita ei saa vatkattua yhtään eli pyörän laakerit tuntuu ihan tiukoilta. Kertokaa ihmeessä jos asialle voi tehdä jotain mikä ei vaadi laatikon irroitusta tai vaihtoa. Siihen en aio enää ryhtyä.
Ei kai tuohon mitään helppoa korjausta ole olemassa. Renkaan päästä akseleita ei saa vatkattua yhtään eli pyörän laakerit tuntuu ihan tiukoilta. Kertokaa ihmeessä jos asialle voi tehdä jotain mikä ei vaadi laatikon irroitusta tai vaihtoa. Siihen en aio enää ryhtyä.
Re: Punto 1.2 8v moottorin öljyvuodot!
Laitoin muuten kampiakselin stefan tiivisteliimalla kiinni uudestaan puhdistettuani sen olinpaikan bräkleenellä. Se alkoi sentään pysyä paikallaan. Vähän laiha lohtu nyt.
Edit: mitä jos laittaisi vaihteistoon jotain moottoriöljyä tai muuta vähemmän juoksevaa tavaraa. Taitaa olla ajan hukkaa.
Edit: mitä jos laittaisi vaihteistoon jotain moottoriöljyä tai muuta vähemmän juoksevaa tavaraa. Taitaa olla ajan hukkaa.
Re: Punto 1.2 8v moottorin öljyvuodot!
Minä vähän luulen, että vetoakselin sisäkupin sokka puuttuu, eikä täten kuppi ole pohjassa tasauspyörästössä ---> heiluu.
Minkä huollan, sen korjaan...