Sivu 2/2

Re: Kipinä hukassa ynnä Tipo (vanha)/Uno 1,4 ie puolan johdo

Lähetetty: 19.11.2017 21:23
Kirjoittaja MultiplaJTDmies
Juttuahan tavallaan tässä yksinkertaistaa (?) se, että kyseessä on kaasutinversio eli ruiskutuksesta ei tarvitse välittää. Tipon 1,6 kaasarissa tämä sytytys kuitenkin on jo elektroninen. Tietysti voisi kokonaan tuo kierrosmittarin johtimen puolalta kytkeä pois, niin ainakin yksi kohde "maahäiriöön" olisi pois suljettu. Sämpy voipi olla oikeassa suunnassa, että "salamaa" on jossakin muualla, eikä puolalta koskaan katkea syttyboksin ohjauksesta huolimatta tämä.

Kuitenkin nyt näyttää siltä, että sieltä kammelta/vauhtipyörältä ei tule oikeaa tietoa eteenpäin, jotta Digiplex osaisi katkoa maata oikeaan aikaan, ja edelleen jotta puola tekisi suurjännitepiikin ja aiheuttaisi kipinän. Tuota pitää vielä tutkija lisää, sitä anturin ilmarakoa yms.. Villen ohjeen mukaan sieltä pitäisi se pieni vaihtojännite tosiaan löytyä, nyt siis pyöreää nollaa

Re: Kipinä hukassa ynnä Tipo (vanha)/Uno 1,4 ie puolan johdo

Lähetetty: 20.11.2017 06:25
Kirjoittaja Sämpy
Jos epätoivo alkaa vaikuttaa ylipääsemättömältä, mulla on kyl oskilloskooppi. Se on vaan vanha täysmanuaalinen ja aika monimutkainen käyttää. "Pari" nuppia enemmän kuin koulujen opetusmalleissa :D

Niin joo katoin vaan otsikosta että siellä lukee ie, mutta siinä puhuttiinkin Unskista.

Re: Kipinä hukassa ynnä Tipo (vanha)/Uno 1,4 ie puolan johdo

Lähetetty: 20.11.2017 08:41
Kirjoittaja Wesulius
Sämpy kirjoitti:Jos epätoivo alkaa vaikuttaa ylipääsemättömältä, mulla on kyl oskilloskooppi. Se on vaan vanha täysmanuaalinen ja aika monimutkainen käyttää. "Pari" nuppia enemmän kuin koulujen opetusmalleissa :D

Niin joo katoin vaan otsikosta että siellä lukee ie, mutta siinä puhuttiinkin Unskista.
Nii täähän tais olla tipo, mut aika samalla tavalla nuo sähköt noissa menne.

Re: Kipinä hukassa ynnä Tipo (vanha)/Uno 1,4 ie puolan johdo

Lähetetty: 20.11.2017 09:03
Kirjoittaja VTO
Tuskinpa ne kaikki 3 digiplexiä rikki on, mutta kohtalaisen hyvin on puola ja ohjausyksikkö viat paikallistuneet kylmäspraylla. Osa kylmäksi, niin käy aikansa ja sitten sammuu. Tuntuisi toimivan ihan käämi ja rautasydänkin rakenteissa, ainakin pappatunturin puolassa paljasti vian. Toisiopiirin resistanssi ei paljoakaan heittänyt uuden puolan arvosta, mutta silti kipinä katosi.

Re: Kipinä hukassa ynnä Tipo (vanha)/Uno 1,4 ie puolan johdo

Lähetetty: 20.11.2017 09:15
Kirjoittaja Stefa
Mulla oli joskus 15..20 vuotta sitten crossipyörässä kanssa mystinen vika. Lähti käyntiin, mutta rätki ja pätki. Läpihän se jostain löi. En kyllä enää muista mistä, mutta itse en tuota vikaa löytänyt vaan vanhemman veljen työkaveri tuon kaivoi esille. Ei ollut kuitenkaan mikään perus tulpanhattuvika. Nuo on joskus hämäriä kun ei oikein tiedä etsisikö vikaa polttoaine vai sytkäpuolelta.

Jos tähän tekisi pienen testijigin ja vaikka porakoneella pyörittäisi kiekkoa mitä anturi lukee? Hitsaa vaikka pari pulttia X:ksi. Noin olisi ainakin vähän helpompi tutkia signaaleja.

Re: Kipinä hukassa ynnä Tipo (vanha)/Uno 1,4 ie puolan johdo

Lähetetty: 20.11.2017 12:23
Kirjoittaja Luigi
MultiplaJTDmies kirjoitti:Sen sijaan nyt testasin W:n edellä kuvaaman jännitteen kampianturilta startin yhteydessä, ei jännitettä, sitä vähäistäkään
Suoraan anturilta, vai Digiplexin päästä? Jos jälkimmäisestä, niin pistä johdot anturin päästä yhteen, ja mittaa vastus Digiplexin liittimeltä. Pitäisi olla oikosulku. Samaan tapaan voisi olla paikallaan mitata muutkin johdot.

Onko anturia vasten olevan pyörän nököt puhdistettu? Sen jälkeen välyksen tarkastus.

Re: Kipinä hukassa ynnä Tipo (vanha)/Uno 1,4 ie puolan johdo

Lähetetty: 20.11.2017 17:57
Kirjoittaja MultiplaJTDmies
Mittaus suoraan anturilta, vielä siitä ihka uudesta, joka nyt on paikallaan. Sitä vauhtipyörän reunaa seuraavaksi pitää tarkastella, ruostettahan oli raskaasti myös siinä alkuperäisen anturin pienessä metallinipukassa, sama juttu ilmeisesti vauhtipyörässäkin. Ja tosiaan tuosta ilmaraosta jo pohdin tuossa aiemmin. Periksihän tässä ei ole tarkoitus ihan helpolla antaa, kun sentään on ihmisen tekemä vehjes........ Täytyy myös kaivella Tipon tehdasmanuaali esille, siinä on takuuvarmasti nämä välykset ja anturin asettelu oikein kuvan kanssa; jos ei muuta, niin omantunnon tueksi

Re: Kipinä hukassa ynnä Tipo (vanha)/Uno 1,4 ie puolan johdo

Lähetetty: 21.11.2017 22:47
Kirjoittaja VTO
Varmaankin myös virtalukolta tulee jonnekin jännite. Onko se tarkistettu. Voi olla vain yleismittarin näyttämä "haamu," joka häviää kun hieman kuormittaa.

Re: Kipinä hukassa ynnä Tipo (vanha)/Uno 1,4 ie puolan johdotus

Lähetetty: 26.05.2022 13:10
Kirjoittaja MultiplaJTDmies
Hiivattilainen sentään, oikein kirjaimellisesti "hiivatin" sytytyksen kanssa, tämä jo pari kesää sitten hallintaan saatu vaiva palasi! Viime kesänäkin auto kävi kuin ajatus, ja oli vaivatonta siirrellä kaikenlaisen pikkuremontin takia. Silloin ekalla kerralla vaivan syyksi paljastui mitä ilmeisimmin Digiplexille menevän liittimen johdotusten ongelmat, kun löytyi pari poikkipakoa ja auto hörähti boxia liikuttelemalla oitis käyntiin. Eli paluu lähtöruutuun: kipinä ei lähde puolalta eteenpäin, kokeiltu on useampaakin puolaa. Nyt kun CMS-viikonloppuna tarkasteltiin, taas, useammankin silmäparin kanssa tilannetta, niin kyllähän tuolta sähköosien suunnalta aikaamoinen johtovyyhti paljastui, niin Digiplexin ympäriltä kuin kojetaulun altakin. Tultiin tulokseen, että johdotukset on käytävä yks kerrallaan läpi ja palautettava mahdolliset apurivitykset alkuperäiseen tilaan, ajan kanssa. Jonkinlaiselta maadoitusvian tyyliseltä tuo tavallaan kuulosti edelliselläkin kerralla, kun puola saa koko ajan 12v ja koko ajan maan, mutta mikään ei "pelästytä" kipinää eteenpäin puolalta eli "maa ei katko". Se varmistettiin, että kampianturilta saatiin pieni katkova elonmerkki, joten siellä suunnalla vika tuskin on; anturihan uusittiin edelliselläkin kerralla (ilmarako toki mittaamatta vauhtipyörällä, vaatisi nosturipaikan lähemmäs pääsemiseksi). Ja tosiaan vaikka riuskasti pyörittää ja saa "kakkua", ei startin aikana Digiplexin pyörittely/ravistelu vaikka mihin kulmiin ja johtojen liikuttelu saanut mitään muutosta aikaiseksi. Tarkistettiin vielä kaikki sähköliittimetkin eli ei olleet irti.

Kesäilloiksi siis salapoliisityötä luvassa; täytynee ottaa sama asenne, kuin oli entisellä työkaverillani, joka oli puolestaan perehtynyt tietolaitteisiin. Kun tuli jokin takku, jossa me digiänkyrät olimme oitis jumissa, niin mies kääri hihat, veti tuolin lähemmäs pöytää, alkoi hillittömän naputtelun näppäimistöön,mutisten puoliääneen "ja mullehan ei serverit v...uile"! :lol: