Kipinä hukassa ynnä Tipo (vanha)/Uno 1,4 ie puolan johdotus

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.

Re: Kipinä hukassa ynnä Tipo (vanha)/Uno 1,4 ie puolan johdo

ViestiKirjoittaja MultiplaJTDmies » 19.11.2017 22:23

Juttuahan tavallaan tässä yksinkertaistaa (?) se, että kyseessä on kaasutinversio eli ruiskutuksesta ei tarvitse välittää. Tipon 1,6 kaasarissa tämä sytytys kuitenkin on jo elektroninen. Tietysti voisi kokonaan tuo kierrosmittarin johtimen puolalta kytkeä pois, niin ainakin yksi kohde "maahäiriöön" olisi pois suljettu. Sämpy voipi olla oikeassa suunnassa, että "salamaa" on jossakin muualla, eikä puolalta koskaan katkea syttyboksin ohjauksesta huolimatta tämä.

Kuitenkin nyt näyttää siltä, että sieltä kammelta/vauhtipyörältä ei tule oikeaa tietoa eteenpäin, jotta Digiplex osaisi katkoa maata oikeaan aikaan, ja edelleen jotta puola tekisi suurjännitepiikin ja aiheuttaisi kipinän. Tuota pitää vielä tutkija lisää, sitä anturin ilmarakoa yms.. Villen ohjeen mukaan sieltä pitäisi se pieni vaihtojännite tosiaan löytyä, nyt siis pyöreää nollaa
45 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Tipon ja Puntojen kanssa Multiplahan ynnä uuteen Ypsiloniin!
MultiplaJTDmies
GFF
 
Viestit: 455
Liittynyt: 22.01.2010 13:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Kipinä hukassa ynnä Tipo (vanha)/Uno 1,4 ie puolan johdo

ViestiKirjoittaja Sämpy » 20.11.2017 07:25

Jos epätoivo alkaa vaikuttaa ylipääsemättömältä, mulla on kyl oskilloskooppi. Se on vaan vanha täysmanuaalinen ja aika monimutkainen käyttää. "Pari" nuppia enemmän kuin koulujen opetusmalleissa :D

Niin joo katoin vaan otsikosta että siellä lukee ie, mutta siinä puhuttiinkin Unskista.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
 
Viestit: 6168
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Tuulos

Re: Kipinä hukassa ynnä Tipo (vanha)/Uno 1,4 ie puolan johdo

ViestiKirjoittaja Wesulius » 20.11.2017 09:41

Sämpy kirjoitti:Jos epätoivo alkaa vaikuttaa ylipääsemättömältä, mulla on kyl oskilloskooppi. Se on vaan vanha täysmanuaalinen ja aika monimutkainen käyttää. "Pari" nuppia enemmän kuin koulujen opetusmalleissa :D

Niin joo katoin vaan otsikosta että siellä lukee ie, mutta siinä puhuttiinkin Unskista.


Nii täähän tais olla tipo, mut aika samalla tavalla nuo sähköt noissa menne.
Avatar
Wesulius
GFF
 
Viestit: 4442
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Kipinä hukassa ynnä Tipo (vanha)/Uno 1,4 ie puolan johdo

ViestiKirjoittaja VTO » 20.11.2017 10:03

Tuskinpa ne kaikki 3 digiplexiä rikki on, mutta kohtalaisen hyvin on puola ja ohjausyksikkö viat paikallistuneet kylmäspraylla. Osa kylmäksi, niin käy aikansa ja sitten sammuu. Tuntuisi toimivan ihan käämi ja rautasydänkin rakenteissa, ainakin pappatunturin puolassa paljasti vian. Toisiopiirin resistanssi ei paljoakaan heittänyt uuden puolan arvosta, mutta silti kipinä katosi.
VTO
 
Viestit: 793
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kipinä hukassa ynnä Tipo (vanha)/Uno 1,4 ie puolan johdo

ViestiKirjoittaja Stefa » 20.11.2017 10:15

Mulla oli joskus 15..20 vuotta sitten crossipyörässä kanssa mystinen vika. Lähti käyntiin, mutta rätki ja pätki. Läpihän se jostain löi. En kyllä enää muista mistä, mutta itse en tuota vikaa löytänyt vaan vanhemman veljen työkaveri tuon kaivoi esille. Ei ollut kuitenkaan mikään perus tulpanhattuvika. Nuo on joskus hämäriä kun ei oikein tiedä etsisikö vikaa polttoaine vai sytkäpuolelta.

Jos tähän tekisi pienen testijigin ja vaikka porakoneella pyörittäisi kiekkoa mitä anturi lukee? Hitsaa vaikka pari pulttia X:ksi. Noin olisi ainakin vähän helpompi tutkia signaaleja.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
 
Viestit: 2406
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Kipinä hukassa ynnä Tipo (vanha)/Uno 1,4 ie puolan johdo

ViestiKirjoittaja Luigi » 20.11.2017 13:23

MultiplaJTDmies kirjoitti:Sen sijaan nyt testasin W:n edellä kuvaaman jännitteen kampianturilta startin yhteydessä, ei jännitettä, sitä vähäistäkään

Suoraan anturilta, vai Digiplexin päästä? Jos jälkimmäisestä, niin pistä johdot anturin päästä yhteen, ja mittaa vastus Digiplexin liittimeltä. Pitäisi olla oikosulku. Samaan tapaan voisi olla paikallaan mitata muutkin johdot.

Onko anturia vasten olevan pyörän nököt puhdistettu? Sen jälkeen välyksen tarkastus.
Insinööri kysyy, ja luonto vastaa
Avatar
Luigi
 
Viestit: 7710
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Kipinä hukassa ynnä Tipo (vanha)/Uno 1,4 ie puolan johdo

ViestiKirjoittaja MultiplaJTDmies » 20.11.2017 18:57

Mittaus suoraan anturilta, vielä siitä ihka uudesta, joka nyt on paikallaan. Sitä vauhtipyörän reunaa seuraavaksi pitää tarkastella, ruostettahan oli raskaasti myös siinä alkuperäisen anturin pienessä metallinipukassa, sama juttu ilmeisesti vauhtipyörässäkin. Ja tosiaan tuosta ilmaraosta jo pohdin tuossa aiemmin. Periksihän tässä ei ole tarkoitus ihan helpolla antaa, kun sentään on ihmisen tekemä vehjes........ Täytyy myös kaivella Tipon tehdasmanuaali esille, siinä on takuuvarmasti nämä välykset ja anturin asettelu oikein kuvan kanssa; jos ei muuta, niin omantunnon tueksi
45 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Tipon ja Puntojen kanssa Multiplahan ynnä uuteen Ypsiloniin!
MultiplaJTDmies
GFF
 
Viestit: 455
Liittynyt: 22.01.2010 13:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Kipinä hukassa ynnä Tipo (vanha)/Uno 1,4 ie puolan johdo

ViestiKirjoittaja VTO » 21.11.2017 23:47

Varmaankin myös virtalukolta tulee jonnekin jännite. Onko se tarkistettu. Voi olla vain yleismittarin näyttämä "haamu," joka häviää kun hieman kuormittaa.
VTO
 
Viestit: 793
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Edellinen

Paluu Tekniikka ja virittäminen

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä