Brava, kannentiivisteen vaihto

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Leifhackman
Viestit: 39
Liittynyt: 08.10.2016 16:54

Brava, kannentiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Leifhackman »

Nonniin. Alkaahan noita vikoja nyt kasaantua kun ikää alkaa tulla. Auto on leimattu etutukivarren vaihdon ja takajousen sisällä olevan rajoitinkumia pitävän pönikän hitsauksen jälkeen.

Nyt sitten taitaa olla kannentiiviste kaputt. Puputtaa vähän kaikilla kierroksilla eikä meinannut millään jaksaa mennä. Vedet olivat huvenneet ja auton perästä putken päästä tupruaa sankahkoa vaaleaa höyryä. Omituista kyllä, venttiilikopan öljyntäyttökorkkiin ei ole vaahtoa kertynyt. Tuon lisäksi vielä kattokin on alkanut vuotaa jostain, varmaan vuosia sitten tuulilasin vaihto on vuotamisen taustalla. Lämppärin kennokin taitaa tihruttaa, kun lämppärin päälle laittamalla ikkuna menee pahasti huuruun. Ja sitten vielä se takapyörän sitkutus vasemmalle kaartaessa. Rahaa ei olis kauheesta korjailla ja vielä vähemmän vaihtaa autoa. Mitähän tässä keksis, kun auto on melkeimpä välttämättömyys. Pystyisköhän tuollaisen kansipahvin vaihtamaan itte? Jotain männänasentopukkoja ja nokka-akselin lukitusruuvityökaluja kuulemma tarttisi kovasti. Mitkäköhän nuo on ees nimeltään suomeksi? Ja ilmeisesti kansi pitäisi käyttää jossain koneistamossa oikaistavana ennenkuin sitä takaisin kannattaa alkaa ruuvailemaan. Onkohan tuolla jotain tosi keljuja juttuja, minä kanssa isompi tenkkapoo olisi vastassa? Vai onko se vaan ruumiiillista työtä, mikä on tekemisestä ja viitsimisestä kiinni?
- Ei ne varmat kilometrit mitään, mutta se että välillä pääsee vähän rassaamaan. -
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Brava, kannentiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja wellu »

Millä moottorilla...?
Minkä huollan, sen korjaan...
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Brava, kannentiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Ihmisethän nuo on rakentaneet, joten miksei korjaaminenkin onnistuisi. Itsekin olen 1,6:een pahvin vaihtanut, tai oikeastaan koko kannen, mutta sama asiahan tuo. Ei kantta tarvitse välttämättä oikaista jos se on suora. Ei nuo ihan helpolla ropeleiksi mene. Esimerkiksi hiusviivaimella voi tutkia tuota suoruutta kun kansi on irti. Ajoitukset voi tietty laittaa omilla merkeillä. Esimerkiksi tuohon 1,6:een voi ritsata nokkien takapähään merkit tai onhan niitä ihan universaalejakin lukitsimia esimerkiksi nokka-akselien hihnapyörien väliin. Kun rauhassa tekee ja pitää ajatuksen mukana, niin kyllä moinen ihan tehtävissä on.

Jonkin verran moinen kansipoka kyllä maksaa väkisinkin. Uudet tiivisteet ja kannenpultit olisi hyvä laittaa.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Leifhackman
Viestit: 39
Liittynyt: 08.10.2016 16:54

Re: Brava, kannentiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Leifhackman »

wellu kirjoitti:Millä moottorilla...?
1.2 Eikös se oo 16V?

Mösjöö Haynesin kirjassa selostellaan noiden yläkuolokohdan tunnistimien rakentamista. Sytytystulpat särjetään ja porataan läpireikä ja siihen jotkut puikot pystyyn. Samaten on mitat ja piirrustukset niiden ruuvattavien nokka-akselien lukitusvempeleiden tekemiseen. Kait ne ainakin teoriassa jostain pulteista ja tapeista saisi värkkäiltyä. Äkkiä tulee mieleen, että sorvi olisi kyllä hyvä olla käsillä. Ja voisi sitä olla hyvä osata käyttääkin.
- Ei ne varmat kilometrit mitään, mutta se että välillä pääsee vähän rassaamaan. -
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Brava, kannentiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja wellu »

Leifhackman kirjoitti:
wellu kirjoitti:Millä moottorilla...?
1.2 Eikös se oo 16V?

Mösjöö Haynesin kirjassa selostellaan noiden yläkuolokohdan tunnistimien rakentamista. Sytytystulpat särjetään ja porataan läpireikä ja siihen jotkut puikot pystyyn. Samaten on mitat ja piirrustukset niiden ruuvattavien nokka-akselien lukitusvempeleiden tekemiseen. Kait ne ainakin teoriassa jostain pulteista ja tapeista saisi värkkäiltyä. Äkkiä tulee mieleen, että sorvi olisi kyllä hyvä olla käsillä. Ja voisi sitä olla hyvä osata käyttääkin.
Jep, lainaus omasta projektista:
Hommana ei sinällään paha. Pari tuntia meni irroittaessa, kun tuli hiukan mietiskeltyä ja ihmeteltyä kaikkea (mm. lukitusjuttua), sekä nosti pahimmoilleen kuumetta päiväksi:
- Akku irti
- Imusarjan "yläosa" irti, olikohan 5 vai 6 T30 -pulttia
- Imusarjan alaosa irti, olikohan 12mm pultteja taas jotain 6-8kpl
- Pakosarjan lämpöpelti, kolme 10mm:n pulttia
- Pakosarja irti, 6-8 12mm:n pulttia
- Pyörä pois
- Pyöräkotelon "jakopäämuovi" pois
- Jakokopat pois
- Moottorin ylätuki pois
- Moottorin jakomerkit kohdilleen ja omien merkkien teko (varmuuden vuoksi ainakin alapäähän, etupuolella vauhtipyörällä todella hyvä paikka merkata)
- Jakopään purku
- "Välikannen" pulttien tulppien poisto
- Välikannen pulttien aukaisu, merkkasin pahviin omat paikat ja tökin siihen pystyyn
- Välikansi pois, kerätään nostajat pitkin konehuonetta/lattiaa
- Kannen pulttien aukaisu, taas tökitään pahviin pystyyn
- Kansi pois

Sekä tietysti enempi ja vähempi erilaisia sähköliittimiä/alipaineletkuja/bensaletkuja irti. Hommana ei ollenkaan pahempi, jos vain rauhallisesti tekee ja miettii mitä tekee. Joissakin autoissa jo tulppien vaihto on vaikeampi työmaa.

Maanantaina koneistamolle. Venttiilit irti, kansi pesuun, venttiilien hionta, kanavien putsaus (karstasta), tason hionta. Juhannukseksi ajoon...
Ne lukitustapit sain lainattua Fiatin merkkikorjaamolta. Mukana tuli siis kaksi kierrettävää "tappia" nokkien lukitukseen ja kaksi kierrettävää "tankoa" mäntien tason tarkastukseen, mutta minusta kannattaa tehdä omat merkit.
Tai ehkä pakonokan voi lukita, mutta muutoin turhaa (nokkien välillä hammasvälitys, ei sekoa). Huolellisesti merkkaa nokkapyörän ja kampiakselin asennon moottori YKK:ssa (sylinteri 1 mitattu mäntä niin ylös kuin nousee).

Ei tosiaan ole vaikea. Ajatuksen kanssa rauhassa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Brava, kannentiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja wellu »

Ainiin. Hydrauliset venttiilivälyksen säätimet ("nostajat") kannattaa hieroa paksulla vaseliinilla välikanteen paikoilleen ennen välikannen asentamista, koska muutoin tipahtelevat pitkin konehuonetta.

Ja kansi/välikansi/kaikki on Ribe-pulteilla kiinni. Hylsyt ovat yksittäin kalliita, mutta Biltemassa on todella pätevä ja edullinen iso sarja Ribe-hylsyjä.
Minkä huollan, sen korjaan...
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: Brava, kannentiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja uk350 »

Nokan saa lukittua iha tavallisella pultilla tai vaikka kuusiokolo avaimen työntää sinne nokan koloon. samaten männän korkeutta voi "mittailla" suoraan siitä tulpanreiästä kahdella kierretangon pätkällä jossa mutterit kierretty samaan korkeuteen = osuvat venakopan tasolle.
tai sitten kuten wellu kertoi, tekee omat merkit...

Nostajat saa pysyyn paikallaan kun tekee pellistä L mallisen listan molemminpuolin koppaa. Huom, kun irroitat niin nostaa nokkapukin varovasti kun nostimet tippuu hietikkoon ilman tuota L peltiä, ts. koittaa tipautella ne siihen kannen päälle omille paikoilleen...
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Brava, kannentiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja wellu »

Kokeilin tuota "tappi reikään ja onnea" -lukitusmetodia terästangolla, pultilla ja kuusiokoloavaimella, eikä yhdelläkään menetelmällä tullut riittävän "jeti". Se lukitustappi kiilaa nokka-akselin tasan keskelle lukituskohtaa.
Minkä huollan, sen korjaan...
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: Brava, kannentiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja uk350 »

jep, mulla on noi oikeat pikkukoneen lukitustapit sun muut härvelit, mutta se kolo tarttee olla just kohallaan kun sen oikean lukkotapin sinne kiertää, viimes kun vaihdoin niin etin kuusiokololla oikeaa kohtaa ja huomasin etteipä se siinä heilu kun on sopivan kokoinen, en sitte sitä oikee tappia sinne ruuvannut ollenkaan....
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: Brava, kannentiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja uk350 »

Korjaa/tarkista myös samalla toi lämppärinkennon vuoto, sen takia on poltettu monta kansipahvia. Jos ei kenno vuoda niin siinä kennoon tulevan putkihässäkän alla on 0 renkaat tiivisteenä, monessa nämä vuotaa.
Ei oo paha homma oisko tunti pari, saa sieltä hanskalokeron alta hiplattua kohtuu helposti, en muista varmaksi oliko bravassa puhaltimen moottori edessä, jos on niin se pois...

siinä on myös airbagin boxi lämppärin alla joka ei tykkää jäähytysnesteestä.
Leifhackman
Viestit: 39
Liittynyt: 08.10.2016 16:54

Re: Brava, kannentiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Leifhackman »

Hra Haynes opastaa lämppärin kennon vaihdossa irrottelemaan ratin ja purkamaan koko kojelaudan. Jostain muistan iaiemmin myös lukeneeni, että hanskalokeron kautta pääsisi.
- Ei ne varmat kilometrit mitään, mutta se että välillä pääsee vähän rassaamaan. -
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Brava, kannentiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja wellu »

Leifhackman kirjoitti:Hra Haynes opastaa lämppärin kennon vaihdossa irrottelemaan ratin ja purkamaan koko kojelaudan. Jostain muistan iaiemmin myös lukeneeni, että hanskalokeron kautta pääsisi.
Herra Haynes asuu englannissa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin