Stilo 1.6 nokkien ajoituksen vaikutus
Stilo 1.6 nokkien ajoituksen vaikutus
Hei
Onko kukaan vaihtanut nokkien ajoitusta Stilosta? Tarkoituksella.. Omaani vaihdoin jakohihnan käyttäen lukitustyökaluja. Huomasin, että jakopäästä löytyi kolmet tussimerkit, ja ajoitukset oli astetolkulla pielessä. Ennen hihnan vaihtoa auto tuntui hyvin ylävireiseltä, jopa tehokkaalta. Nyt siitä tuli huomattavasti perheautomaisempi.
Tuuria vai ei, mutta nokkien välinen kulma oli pienempi, ja molemmat nokat oli aikaistettuna.
Onko kukaan vaihtanut nokkien ajoitusta Stilosta? Tarkoituksella.. Omaani vaihdoin jakohihnan käyttäen lukitustyökaluja. Huomasin, että jakopäästä löytyi kolmet tussimerkit, ja ajoitukset oli astetolkulla pielessä. Ennen hihnan vaihtoa auto tuntui hyvin ylävireiseltä, jopa tehokkaalta. Nyt siitä tuli huomattavasti perheautomaisempi.
Tuuria vai ei, mutta nokkien välinen kulma oli pienempi, ja molemmat nokat oli aikaistettuna.
Re: Stilo 1.6 nokkien ajoituksen vaikutus
Jos tämä on hiivatin moottorilla niin on syytä laittaa ajoitus todella liki tehdasta. Ei toimi hyvin muuten pienillä kieroksilla. Liikkeelle lähdettäessä sammuillee ja sen sellaista.
Toki jos naputtaa ecuun uudet polttoainekartat ja korjaa kaasuläpän avautumat niin erijuttu.
Toki jos naputtaa ecuun uudet polttoainekartat ja korjaa kaasuläpän avautumat niin erijuttu.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Stilo 1.6 nokkien ajoituksen vaikutus
Tuohon haluaisin itsekkin vastauksen. Nimittäin sama homma oli aikanaan seat cordoba 1.6 kanssa. Autossa tuli "tehopiikki" n.4000rpm korvilla ja kulki siitä eteenpäin hienosti, tosin vauhdista liikennevaloihin pysähdyttäessä meinas sammua kun kytkimen painoi pohjaan kun haki tyhjäkäynnin kohilleen. Tein sitten jakopäänrempan jossa totesin jaon olevan pielessä noin yhden hampaan verran. Rempan jälkeen sammumisongelmat katosivat sekä tämä selvästi tuntunut tehopiikki. Vääntö siirtyi siis laajemmalle kierroslukualueelle ja auto ei enään "rientänyt" ylemmillä kierroksilla kuten ennen. Katsastin auton tuon jälkeen hyvillä päästöarvoilla.
Fiat 500L 1.4 95
Re: Stilo 1.6 nokkien ajoituksen vaikutus
Map ruisku on paljon ronkelimpi vs maf ruisku.
Siksikin sähköisen kaasuläpän ei ole ajateltu sopeutuvan erilaisille nokan asennoille. Säästyy bensaa kun kypsyy huonoon joutokäyntiin ja alavääntöön ja käännättää nenät kohdilleen.
Map ruisku on tarkka ajoituksistaan. Ei mittaa moottoriin menevää ilmamäärää suoraan mistään joten mekaaniset osat on oltava kohdillaan.
Siksikin sähköisen kaasuläpän ei ole ajateltu sopeutuvan erilaisille nokan asennoille. Säästyy bensaa kun kypsyy huonoon joutokäyntiin ja alavääntöön ja käännättää nenät kohdilleen.
Map ruisku on tarkka ajoituksistaan. Ei mittaa moottoriin menevää ilmamäärää suoraan mistään joten mekaaniset osat on oltava kohdillaan.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Stilo 1.6 nokkien ajoituksen vaikutus
Niih...
1.2 16V Bravoon tein kansiremontin reipas vuosi sitten. Remontin yhteydessä käänsin nokkia aavistuksen myöhäiselle ja enempi overlappia (vai oliko että toista aikaiselle, toista myöhäiselle, en muista enään).
Eihän se alkuun toiminut ollenkaan, mutta resetoinnin ja "opetuksen" jälkeen löytyi tyhjäkäynti. "Virityksen" vaikutukset:
- koneesta tuli jopa entistä alaväännöttömämpi. Alle 1500rpm ei oikeastaan pystynyt lähtemään liikkeelle ja alle 2000rpm sai myös tietää mitä tekee, ettei sammu.
- 2000-4000rpm väli oli ns. "pöhisee ja murisee", mutta mitään ei tapahdu.
- 4500-6500rpm veti todella raikkaasti. Jaksoi mennä vitosvaihteen rajoittajaan maantiellä.
- Kulutus kaupungissa nousi noin litralla ja auto oli raivostuttava nytkyttää ruuhkassa.
- Kulutus maantiellä pysyi melkolailla samana. Oikeastaan "tasanopeudella" 80-100km/h kulutukseen tuli ehkä 0-0.5l lisää, mutta 130km/h tai yli nopeudet eivät juurikaan vaikuttaneet kilometrikohtaiseen kulutukseen
- Murisi niin bergeleesti ja jaksoi jauhaa kakkosella tyhjää
Eli: moottori sai todellakin kilpakonemaisen luonteen. Tosin, käyttöautossa tykkään että maksimiväännön ja tehon välinen pinta-alaintegraali on mahdollisimman iso. Tällöin kiihtyminen on nopeaa ja taloudellisuus kohdallaan. Parhaiten tässä pärjää sähkömoottori.
1.2 16V Bravoon tein kansiremontin reipas vuosi sitten. Remontin yhteydessä käänsin nokkia aavistuksen myöhäiselle ja enempi overlappia (vai oliko että toista aikaiselle, toista myöhäiselle, en muista enään).
Eihän se alkuun toiminut ollenkaan, mutta resetoinnin ja "opetuksen" jälkeen löytyi tyhjäkäynti. "Virityksen" vaikutukset:
- koneesta tuli jopa entistä alaväännöttömämpi. Alle 1500rpm ei oikeastaan pystynyt lähtemään liikkeelle ja alle 2000rpm sai myös tietää mitä tekee, ettei sammu.
- 2000-4000rpm väli oli ns. "pöhisee ja murisee", mutta mitään ei tapahdu.
- 4500-6500rpm veti todella raikkaasti. Jaksoi mennä vitosvaihteen rajoittajaan maantiellä.
- Kulutus kaupungissa nousi noin litralla ja auto oli raivostuttava nytkyttää ruuhkassa.
- Kulutus maantiellä pysyi melkolailla samana. Oikeastaan "tasanopeudella" 80-100km/h kulutukseen tuli ehkä 0-0.5l lisää, mutta 130km/h tai yli nopeudet eivät juurikaan vaikuttaneet kilometrikohtaiseen kulutukseen
- Murisi niin bergeleesti ja jaksoi jauhaa kakkosella tyhjää
Eli: moottori sai todellakin kilpakonemaisen luonteen. Tosin, käyttöautossa tykkään että maksimiväännön ja tehon välinen pinta-alaintegraali on mahdollisimman iso. Tällöin kiihtyminen on nopeaa ja taloudellisuus kohdallaan. Parhaiten tässä pärjää sähkömoottori.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Stilo 1.6 nokkien ajoituksen vaikutus
Vähän tuota sammuiluongelmaa liikkeellelähdössä ennen ajoitusten "alkuperäistämistä" oli, mutta pidin sitä normaalina ominaisuutena. Kun ei paremmasta ollut kokemusta. Tyhjäkäyntiä kävi kuitenkin ihan hyvin. Tosin remmin vaihdon jälkeen piti ohjelmoida uudestaan, että käy puhtaasti (about 760 rpm). Ei meikäläisen kaasaripelit kuitenkaan koskaan noin hyvin ole toimineet, joten sammuilu on suhteellista.
Onkos nuo muuttuva-ajoituksiset (1.8?) moottorit, että pakonokkaako siinä aikaistetaan vai mitä?
Onkos nuo muuttuva-ajoituksiset (1.8?) moottorit, että pakonokkaako siinä aikaistetaan vai mitä?
Re: Stilo 1.6 nokkien ajoituksen vaikutus
Imua noissa muuttuvissa käännetään. Tyhjäkäynnillä overlap pois jottei huuhtele läpi. Keskialueella taas enempi overlapille että vääntää, ja ylhäällä taas imun sulkeutuminen myöhemmäksi jotta jaksaa kiertää.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: Stilo 1.6 nokkien ajoituksen vaikutus
http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=39164" onclick="window.open(this.href);return false;
Kato tuolta miten nokkien 7 asteen myöhästys vaikutti pösön koneeseen.
Sytkärin kun korjaa vähän aikasemmalle (pökö 13 astetta) , niin on alhaallakin taas vääntöä.
Kato tuolta miten nokkien 7 asteen myöhästys vaikutti pösön koneeseen.
Sytkärin kun korjaa vähän aikasemmalle (pökö 13 astetta) , niin on alhaallakin taas vääntöä.