Tempra-probleemi...

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
acmn
Viestit: 127
Liittynyt: 21.01.2003 23:09
Paikkakunta: Tampere

Tempra-probleemi...

Viesti Kirjoittaja acmn »

Minulla on Tempra 1.6.ie.cat, vuosimallia -91. Siinä on moottorin ohjaussysteeminä Boschin Mono-Jetronics ja sytytystä ohjaamassa Marellin (?) Digiplex-boxi.
Osaako kukaan kertoa, mistä johtuu seuraava ongelma? Kun käynnistän autoa kylmänä, lähtee moottori käymään epätasaisesti, ikäänkuin kolmella pytyllä. Jonkin ajan kuluttua (minuutin about) käynti tasaantuu, eikä normaaliajossa sen jälkeen esiinny ongelmia. Tuon alkuvaiheen aikana tuntuu joskus myös bensiini tuoksahtavan. Mitään vuotoja ei konetilassa kuitenkaan näy. Kierroksia kone ottaa alusta alkaen yli 1000, mutta samalla kierrosmäärä vaeltelee epämääräisesti. Tilanteen tasaannuttua kierrosmäärä on 850.

Autoa käytettiin aikoinaan testerillä. Ilmoittivat löytäneensä ja korjanneensa pari kontaktivikaa. Ko. ongelma ei kuitenkaan
poistunut...
htm
Viestit: 1087
Liittynyt: 20.02.2003 12:46
Paikkakunta: Humina

Viesti Kirjoittaja htm »

Asiasta enempää tietämättä, voisiko minuutti olla aika kun
lambda lämpenee ja koneen säätö rupeaa tottelemaan
tuota anturia?
Eli jotakin vikaa olisi, mutta se on kuitenkin sen verran pientä, että
sen korjaaminen onnistuu tavallisella säätöalueella.
Meneekö muuten katsastuksessa päästöistä läpi?
Htm
acmn
Viestit: 127
Liittynyt: 21.01.2003 23:09
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja acmn »

Päästöarvoissa ei ole ollut mitään huomauttamista.
Outoa on se, että auto lähtee välillä (siis kylmänäkin)
käymään aivan normaalisti...
livello olio
Viestit: 1
Liittynyt: 17.03.2003 20:33

Viesti Kirjoittaja livello olio »

Kuulostaa aika tutulta, itselläni oli tuollainen yksipisteruiskullinen tempra ja samat oireet. Vikakin löytyi kun tarpeeksi purettiin. Siihen ruiskuun nimittäin menee aika monta sähköjohtonippua, joiden päässä on monipisteliittimet. Oli käynyt niin, että vuosien kuluessa moottorin heiluminen oli nytkytellyt sähköjohtoja irti näistä liittimistä ja ainakin kolme piuhaa oli irrallaan. Eipä ollutkaan ihme, ettei ruisku saanut oikeaa informaatioita. Korjauksen jälkeen nykiminen hävisi, tosin katalysaattori oli jo ehtinyt hajota vian takia...
acmn
Viestit: 127
Liittynyt: 21.01.2003 23:09
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja acmn »

"Siihen ruiskuun nimittäin menee aika monta sähköjohtonippua, joiden päässä on monipisteliittimet. Oli käynyt niin, että vuosien kuluessa moottorin heiluminen oli nytkytellyt sähköjohtoja irti näistä liittimistä ja ainakin kolme piuhaa oli irrallaan."

Mistään tuollaisesta ei ole kysymys. Asia on tsekattu moneen kertaan...
Vastaa Viestiin