täytyisi vaihtaa jakohihna, vesipumppu ja kiristin 1.4 16 stiloon. Toimiikohan tällainen ohje tuohon: http://www.fiatforum.com/punto-ii/59245 ... gines.html" onclick="window.open(this.href);return false;
tässä on työ tehty ilman erikoistyökaluja eli lukitaan moottorin pyöriminen vaihdon ajaksi sopivankokoisella tapilla ja kiristintä pyöritetään kärkipihdeillä.
Youtubessa on myös tallainen: https://www.youtube.com/watch?v=fxJjFLfVlPM" onclick="window.open(this.href);return false; ohjeistus.
Onnistuuko työ näillä ohjeilla myös stiloon?
Jakohihna 1.4 16v moottoriin
Re: Jakohihna 1.4 16v moottoriin
1.2 16v työkalut käy myös 1.4 16v. Kyllä se varmaan noinkin menee mutta tuo kampi/nokkapyörän hihnavälin "löysien" pois saaminen voi olla hankalaa jos nokkapyörää ei vapauteta kiristimen kiristämisen yhteydessä. Toki voisi ehkä yrittää kääntää varovasti kamuran pyörää yhden hampaan verran vastapäivään, uus hihna paikoilleen ja myötäpäivään sama takas jonka jälkeen kiristin tappiin,pyöräytetään konetta muutama kerta jonka jälkeen kiristin merkkeihin, uudet pyöritykset ja tarkistus. Viisaammat kertokoot omat niksinsä.
Fiat 500L 1.4 95
Re: Jakohihna 1.4 16v moottoriin
No joo tulipa tehtyä ideaan huolto. Mulla oli ennestään 8v ja 16v koneen ajoitustyökalut joista käytin kampuran lukituksen, pakonokan puoleisen lukituksen sekä 1&3 sylintereiden tulppien tilalle ajoitustapit. Nokkapyörää en katsonut olevan tarpeen löysätä koska uuden hihnsn pujoituksen kun aloitti kampuralta siirtyen vp kautta nokkapyörälle,sen sai mukavan kireälle tolleen, tosin apukäsi piti olla että puristaa hihnan kapuranpyörää vasten. Tossa ei välttis tarvi tuota kampuran lukitustyökalua kun oli nuo ajoitustapit tai sit toisinpäin pelkällä kampuran lukituksellakin pärjää mut pakonokan lukitus ehkä tärkein, on sen verran jämpti tuo kampiakseli tuossa asennossa ettei sitä oikeen vahingossa pääse liikuttelemaan uuden hihnan kanssa.
Fiat 500L 1.4 95