Bravan etutukivarren vai helan vaihto (?)
-
- Viestit: 39
- Liittynyt: 08.10.2016 16:54
Bravan etutukivarren vai helan vaihto (?)
Kävi sillä tavalla, että katsastusmies otti kielteisen linjan etuosasta jo vuosia kuuluneeseen kolinaan. Etutukivarren laakeroinnissa on kuulemma klappia taaemmassa laakeroinnissa ja se ei käy että semmoisella pelillä ajellaan. Jokunen vuosi sitten yksi katsastusmies sanoi, että "Joku siellä kolisee, mutta ei sieltä mitään vikaa löydy." Noh, nyt näemmä löytyi.
Sitä tässä aloin räknäilemään kun noita hintoja katselin, että jos auton alle kerran kömpii, niin kannattaako yhtä helaa alkaa vaihtamaan? Mitä kattelin, niin hela maksaa reilun kympin, mutta reilulla neljällä kympillä saa koko tukivarren, missä tulee helat mukana. Onko koko tukivarren vaihtaminen niin paljon isompi ohjelmanumero, että kannattaisi pelkkää yhtä helaa alkaa vaihtamaan? Onko siinä isompaa vänkäämistä tai venkslaamista jousen kanssa tms.? Haynesin kirjassa homma esitettiin aika suoraviivaisesti, pulttia auki ja kiinni ja Voila! Varoiteltiin vaan, että "balljoint separator tool" -nimistä työkalua voi tarvita.
Sitä tässä aloin räknäilemään kun noita hintoja katselin, että jos auton alle kerran kömpii, niin kannattaako yhtä helaa alkaa vaihtamaan? Mitä kattelin, niin hela maksaa reilun kympin, mutta reilulla neljällä kympillä saa koko tukivarren, missä tulee helat mukana. Onko koko tukivarren vaihtaminen niin paljon isompi ohjelmanumero, että kannattaisi pelkkää yhtä helaa alkaa vaihtamaan? Onko siinä isompaa vänkäämistä tai venkslaamista jousen kanssa tms.? Haynesin kirjassa homma esitettiin aika suoraviivaisesti, pulttia auki ja kiinni ja Voila! Varoiteltiin vaan, että "balljoint separator tool" -nimistä työkalua voi tarvita.
- Ei ne varmat kilometrit mitään, mutta se että välillä pääsee vähän rassaamaan. -
Re: Bravan etutukivarren vai helan vaihto (?)
Isompi työ vaihtaa pelkästään se hela. Eikä tule todennäköisesti kestämään kovin kauaa.
Suosittelen vaihtamaan koko tukivarren. On hiukan hankalahko, koska uusi tukivarsi on jäykkä vääntää paikoilleen, mutta tehtävissä.
Suosittelen vaihtamaan koko tukivarren. On hiukan hankalahko, koska uusi tukivarsi on jäykkä vääntää paikoilleen, mutta tehtävissä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Bravan etutukivarren vai helan vaihto (?)
Ei tuota ball joint separatoria tarvitse, olen lyönyt
vasaralla tukivarren siihen kohtaan, missä pallonivelen tappi menee läpi.
Videossa lyödään pallonivel irti kohdassa 3:40
https://www.youtube.com/watch?v=uru9BYxYIhw" onclick="window.open(this.href);return false;
vasaralla tukivarren siihen kohtaan, missä pallonivelen tappi menee läpi.
Videossa lyödään pallonivel irti kohdassa 3:40
https://www.youtube.com/watch?v=uru9BYxYIhw" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Bravan etutukivarren vai helan vaihto (?)
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 000019461/" onclick="window.open(this.href);return false; tämä on ihan hyvä olla työkalupakissa raidetangon päiden vaihtoon, mutta en tied. tarviiko tätä sitten tukivarren vaihdossa.
Re: Bravan etutukivarren vai helan vaihto (?)
Ei tarvitse noita, apurungossa on kahdella pultilla per pää ja kallistuksenvakaajasta mutteri irti.
Pallonivel on lukittu sivusta läpipultilla. Pultti pois ja taltalla/meisselillä hakkaa sitä väliä (halkaistu) vähän isommaksi ja tukivarsi tipahtaa pois muutaman vasaraniskun kanssa.
Mareaan on ollut helppo vaihtaa, bravaan on tarvinnut tunkata tukivarren alta että saa pultit paikkaansa.
Pallonivel on lukittu sivusta läpipultilla. Pultti pois ja taltalla/meisselillä hakkaa sitä väliä (halkaistu) vähän isommaksi ja tukivarsi tipahtaa pois muutaman vasaraniskun kanssa.
Mareaan on ollut helppo vaihtaa, bravaan on tarvinnut tunkata tukivarren alta että saa pultit paikkaansa.
-
- Viestit: 39
- Liittynyt: 08.10.2016 16:54
Re: Bravan etutukivarren vai helan vaihto (?)
Jousiko sitä uutta tukivartta vänkää, kun on kerran jäykkä vääntää paikoilleen, vai mikä siinä on? Auttaako, jos puristaa jousta lyttyyn jousenpuristimilla? Ja jousta vastaanko sitä tukivartta tarttee tunkata, että menee pultit kohdilleen. Eli ilmeisesti pannaan ensin muita kohtia kiinni, ja sitten tunkilla vedätetään tukivartta ylöspäin, että saadaan tukivarsi heloista kiinni apurunkoon ja kallistuksenvakaajan pultit paikalleen?
- Ei ne varmat kilometrit mitään, mutta se että välillä pääsee vähän rassaamaan. -
Re: Bravan etutukivarren vai helan vaihto (?)
Puslien pesät apurungossa on "tarkat". Vanha tukivarsi, jonka puslat ovat löystyneet/kääntyneet voi mennä paikoilleen helpostikkin. Uusi tukivarsi, jossa on jäykät puslat ja kiinnitykset vaakatasossa, ei välttämättä menekkään helposti paikoilleen.
Ainakin ne poterot kannattaa putsata kunnolla. Kallistuksen vaakaaja vänkää myös vastaan, muistaakseni taaemman puslan poteron yläpuolella vakaaja on aavistuksen tiellä.
Kannattaa vetoakselin keskipultti ottaa auki, työntää vetonivel navasta pois ja siirtää napa niin pitkälle sivulle kuin jarruletkut antaa periksi. Helpottaa hommaa hieman. Kun tukivarsi on saatu paikoileen ja pultattua kiinni apurunkoon, väännetään sitä rautakangella tms. alaspäin, jotta saadaan alapallo menemään napaan paikoilleen. Toki kannattaa samalla muistaa laittaa se vetoakseli takaisin paikoilleen.
Ainakin ne poterot kannattaa putsata kunnolla. Kallistuksen vaakaaja vänkää myös vastaan, muistaakseni taaemman puslan poteron yläpuolella vakaaja on aavistuksen tiellä.
Kannattaa vetoakselin keskipultti ottaa auki, työntää vetonivel navasta pois ja siirtää napa niin pitkälle sivulle kuin jarruletkut antaa periksi. Helpottaa hommaa hieman. Kun tukivarsi on saatu paikoileen ja pultattua kiinni apurunkoon, väännetään sitä rautakangella tms. alaspäin, jotta saadaan alapallo menemään napaan paikoilleen. Toki kannattaa samalla muistaa laittaa se vetoakseli takaisin paikoilleen.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Bravan etutukivarren vai helan vaihto (?)
Eikös iskarin irroitus ala olemaan helpompi vaihtoehto kuin akselin mutterin hakkaaminen ja rukoilu ettei se ole booreistaan ruostunut?
Isolla kolmileukasella ulosvetäjällä ja lekalla jouduin hakkaamaan omasta puol kierrosta kerrallaan kun vaihdoin laakerit.
Iskaria asentaessa saa vääntää tukivarresta alaspäin ja lykätä vain pultin kyljestä.
Isolla kolmileukasella ulosvetäjällä ja lekalla jouduin hakkaamaan omasta puol kierrosta kerrallaan kun vaihdoin laakerit.
Iskaria asentaessa saa vääntää tukivarresta alaspäin ja lykätä vain pultin kyljestä.