Suorasytytyksen ennakkokäyrät?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
131rally
Viestit: 813
Liittynyt: 10.01.2003 13:45
Viesti:

Suorasytytyksen ennakkokäyrät?

Viesti Kirjoittaja 131rally »

Koneen starttaaminen lähestyy hitaasti mutta varmasti. Onkin aika miettiä millaisen sytytyksen ennakko käyrästön/kartan väännän koneeseen. Ajattelin tehdä ihan kylmästi samanlaisen käyrän kaikille läppäasennoille ja nostan vain ennakkoa kohti normaalia aivan kuten tavallinen mekaaninen jakajakin tekee. Tällä varmaan saan jo sisäänajot suoritettua, mutta kuinka se pitäisi olla? Onko kellään suorasyttyjen käyrästöjä vakioautoihin? Esim kierrokset tapissa ja kaasupoljin nostetaan ylös, putoaako ennakko silloin nollille vai jääkö päälle?? Määreet jotka vaikuttavat boxissani ennakkoihin ovat vain kierrokset kuvaajalle X ja läppäasennot kuvaajalle Y. Imusarjan painetta ei tunnisteta tässä tapauksessa ollenkaan.
Marko

http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
artsi_fi
Viestit: 127
Liittynyt: 19.02.2003 01:05
Paikkakunta: Hyvinkää Metropol - Hakala district

Viesti Kirjoittaja artsi_fi »

Minulla on jossain kiintolevyn kätköissä huono skannaus (netistä kopsattu) erään ohjelmoitavan ruiskusytkän valmistajan peruskartasta.
Voin sen muutamassa päivässä kaivaa tuolta esille. Postaan sen tohon yllämainittuun sä.postiosoitteeseen.

Mikäs sytkä sinulla tulee, onko se joku itsekehitetty vai kallis kaupallisesti hankittavissa oleva yksikkö? Sehän nyt kuitenkin vaikuttaa olevan puhtaasti ihan oikea 3D kartalla oleva sytkä.
Avatar
131rally
Viestit: 813
Liittynyt: 10.01.2003 13:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 131rally »

Se on semmoinen kuin Link Plus boxi. Katso täältä lisää
http://www.link-electro.co.nz/ Suomessa aika harvinainen, tiedän vain yhden muun. Boxissa ei ole mitän ihmeellistä, vaan satuin saamaan sen edullisesti. Sytkä jota aion käyttää on Opel Astra/Kadet GSI suorasytytyspuolaan perustuva ns. wasted spark/hukatun kipinän sytytys. Sehän ei oikeastaan ole oikea suorasytytys koska siinä ammutaan kipinäpareja joista aina toinen menee "pakokanavaan". Tätä käyttää mm. Hestec. Tällä olisi voinut tehdä myös oikean suorasytkän neljällä puolalla, mutta siinä vaiheessa en tiennyt että sopivia puolia olisi saanut halvalla. Ruisku tulee olemaan sekventaali, eli polttoainetta suihkutetaan vain kun imuventtiili on auki. Tällä ei toki ole merkitystä isoilla kierroksilla, koska suutin on auki pidempään kuin venttiili.

Käyrä kiinnostaa kovasti, saisin vähän järkevämmän tuosta käyrästä heti kättelyssä. Huomaa muuten, että linkin sivuilta saa imuroitua oikean ohjelmiston tuohon boxiin, voit testailla toimintoja jos haluat. Käyttöliittymä on PALJON hienompi kuin esim. Hestecin tympeä dos pohjainen kökkö.
Marko

http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
artsi_fi
Viestit: 127
Liittynyt: 19.02.2003 01:05
Paikkakunta: Hyvinkää Metropol - Hakala district

Viesti Kirjoittaja artsi_fi »

Kävin Linkin sivulla. Siellä sanotaan Plus boksin voivan tulkita moottorin kuormaa 30kpa portain. Kaasun asentotunnistimesta (TPS) en nähnyt mainintaa että Linkki osaisi toimia vain ja ainoastaan sen varassa. Hyvä näin kuitenkin että se tepsin kanssa osaa toimia yksinään.

Kaikenlaisia weppisaitteja olen paljon kahlannut läpitte ohjelmoitavien boksien suhteen, lähinnä osaavien harrastajien helppifoorumeita jne...
Tässä yksi jenkkiläinen tuning-shoppi jolla on hyvää tietoa foorumissa sekä tech articles osastolla pääsivulla.

http://www.vishnutuning.com/welcome.htm

Oma harrasteautoni on kaasareilla ja mitä todennäköisimmin jollakin ohjelmoitavalla 3D sytkällä jossainvälissä tätä vuotta. (Siksi olen noita saitteja kahlannut ja lukenut nyt jo etukäteen.)
Eräs heppu tinaili itsekeksimänsä 3D sytkän kasaan, ja se toimii hienosti testipenkissä. Saas nähdä jos vaikka häneltä ota osat ja tinaan omani siitä. Kokemusta kaverilla on, se on jo noin vuoden ajellut itsekeksimällään ohjelmoitavalla ruiskulla.


-A.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Croftin kirjassa oli yhdessä moottoriesimerkissä suoraan kaasuläppäarvoja käyttävä ennakkotaulukko. Siitä vaan kopioimaan, eiköhän sillä ainakin koneen käyntiin saa. 8)

Tuota voi sitten nakutusanturia hyväksi käyttäen rukata sopivammaksi, ainakin jos aikaistaa sitä ensin muutamalla asteella. Paremman tuloksen saa dynossa ajamalla mutta kokonaisen 3D käppyrästön täyttämiseen saa penkissä ajaa toisenkin kilometrin. :shock:

Suorasytytyshän ei sinänsä muuta käppyrän vaatimuksia siihen verrattuna että sytytysjännite jaettaisiin jakajalla, eli pohjana voi käyttää aivan hyvin vaikka vakio Digiplexin käyriä korjaamomanuskasta, ainakin jos kone on lähellä vakiota.

Artsi_fi, laitatko sen käppyrän tulemaan minullekin.. sille varmaan ois käyttöä omassa TC koneessa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
artsi_fi
Viestit: 127
Liittynyt: 19.02.2003 01:05
Paikkakunta: Hyvinkää Metropol - Hakala district

Viesti Kirjoittaja artsi_fi »

Moikka

Molemmille teille lähetetty sytkäkartta. Ilmoitelkaa jos ei saavu jostain syystä perille.

Nakutusanturi näyttää olevan aika sokea ja kuuro loppujenlopuksi. Tästä ei omakohtaista kokemusta, yhden hyvän artikkelin tästä olen lukenut. Se on täällä:
http://www.autospeed.com/cms/article.html?&A=0348

tv: A.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Ihan totta, ei tuolla hyväkuuloista säätäjää korvaa.

Nykyisissä bokseissa vain on semmoisia näppäriä ominaisuuksia että käyrää saa 'ajettua' oikeanlaiseksi antamalla sen muutella käyrää moottorilta mittaamansa nakutustiedon perusteella. Nykyiset vakioautojen boksithan noin jo toimivatkin ja vieläpä sylinterikohtaisesti. Välttämättä nakutusrajasta päätelty ennakkokäyrä ei ole se paras mahdollinen, mutta kuitenkin parempi kuin mitä harrastaja koskaan jaksaisi testaamalla selvittää kymmenien dynoajosessioiden tai koeajojen perusteella. Noita eri kierrosluku-kuormitusastekombinaatioita on vaan niin paljon!
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
131rally
Viestit: 813
Liittynyt: 10.01.2003 13:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 131rally »

Paikka jossa aiemmin säädätin autoani käytti tällaista nakutustunnistinta dynolla: Nylonista paineilman tms. putkea n. 8mm ja kuulosuojaimet. Sitten putken pää kuulosuojaimen sisälle suoraan kyljestä läpi, ja toinen pää nokkapukkien väliin kannenpäälle. Tiedä sitten kuinka käytännössä toimi, mutta maineikas velho tällä alueella.

Mielenkiintoinen tuo ennakkokartta, minkähän takia isoilla kierroksilla ja kaasulhäällä ennakkoa on lisätty PALJON??

Link boxissa nakutustunnistus toimii näin; Läppäriin virta ja ohjelma auki, kone pyörimään ja ajellaan niin ettei se varmuudella nakuta, katsotaan nakutusmittarista koneen mekaaninen meteli, ja asetetaan nakutusrajaksi tuo + hieman lisää. Näin kuitataan normaalit moottorin äänet pois. Dynolla läppikseen voidaan valita analogiset näytöt joko koko ruutuun tai sitten alareunaan, näihin voidaan valita mitkä tahansa koneen seuraamat muuttujat katsottaviksi. Mittarit voidaan muokata mieleisiksi. Vissiin vaikka niin että viisari lähtee nousemaan vasta kun kynnys lähenee/ylitetään.
Marko

http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Avatar
karkin
Viestit: 956
Liittynyt: 29.01.2003 19:35
Paikkakunta: Loch Troll

Viesti Kirjoittaja karkin »

Tuo putki/kuulosuojain juttu toimii hyvin myös tuplien synkkaamisessa ja vaikka ilman kuulosuojaimiakin kun valikoi suoraan korvaan sopivan letkun :lol:
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Niksipirkkaan lisää keinoja - yllättävän hyvä keino on myös nyppiä tulpanjohtoja vuorotellen irti kakkos ja kolmospytystä ja verrata käynnin muutoksia, siis jos ei ole käytössä kunnollisia mittareita.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
artsi_fi
Viestit: 127
Liittynyt: 19.02.2003 01:05
Paikkakunta: Hyvinkää Metropol - Hakala district

Viesti Kirjoittaja artsi_fi »

Kiitokset erinomaisista kommenteista. Olen kuullut/lukenut ohjelmoitavista systeemeistä jotka osaavat auttaa säätäjää, mutta en ole sen lähemmin perehtynyt mitkä nimenomaiset mallit osaavat tehdä niin. Olen suoraan olettanut että joku Motec tai muu vastaava eliittituote niin tekee - ja hinta on sen mukainen.

Itse tulen säätämään sen ohjelmoitavan sytkäni itse. Tottakai jonkinlainen tarkistus-dynosessio tulee sitten muutaman viikon perästä jossa korjataan minun kootut mokat :)

Tuolla akustisella nakutteluanturilla ajattelin homman alunperin tehdä. Erittäin hieno systeemi tuo ylläkerrottu normitason moottorimelun tasonsäädön asetus ja mikä tahansa sen ylitys tarkoittaa nakutusta - erinomainen idea!
Täytyy pistää idea vetämään parille elektroniikkakaverille jos ne kerkeäisi ideoimaan jonkinlaisen yksinkertaisen vahvarin piezomikille, ja säädettävän liipaisutason josta 'hälytys' laukeaa.

Ajatuksia edellisen johdosta.
Mitenkähän tämän kanssa on - lisääntyyyköhän moottorin normaali mekastustaso paljonkin kierrosten noustessa? Jos näin on, niin eikös ylläolevan vahvistin/hälypiiri tulisi jakaa kahteen taikka kolmeen vyöhykkeeseen kautta kierrosalueen jotta virhehälytyksiltä vältytään.
(Ihan pelkkä oletus tämä että mekastus jossainmäärin lisääntyy kierrosten noustessa).
Kommentteja ?

Sytkäkartta jonka postasin.
Oman oletukseni mukaan isoilla kierroksilla kaasu kiinni oleva ennakko tulee olla miljoonaluokkaa koska seos on todella laiha, ja se tarvitsee palaakseen paljon aikaa. Jos kipinä tulee 'normaaliin' aikaan (eli noin vaikkapa 20º EYKK) niin se syttyy huonosti ja paukkuu pakoputkessa moottorijarrutuksessa.
Olisipahan F-cupissa katselijoilla puhumista kun tarkoituksella vetää sytkän muutaman asteen JYKK em. alueella, ja antaa koneen paukuttaa kunnolla suoran päässä. :)

Tuplien synkkaamisesta.
En aio luottaa muuhun kuin alipainemittarisettiin jonka olen hankkinut em. hommaa varten.
Onhan kaikille tuttua että vaikka molempien kaasareiden akselit ovat täydellisessä synkassa, voi silti virtaukset ja alipaineet kaasareissa olla pahassa epätasapainossa. Jos näin käy, on läppä liikkunut tehtaan asetuksesta akselilla. Se tulee itse keskittää uudelleen. (Omissa Dell'ortoissani oli läpät ihan sekasin. Kannattaa tsekata nämä aina kaikista kaasareista.)


-A.
Viimeksi muokannut artsi_fi, 18.03.2003 01:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
artsi_fi
Viestit: 127
Liittynyt: 19.02.2003 01:05
Paikkakunta: Hyvinkää Metropol - Hakala district

Viesti Kirjoittaja artsi_fi »

Lisää sytkäkarttaa. Tässä on turbokoneen kartta, että pidetään silmällä sitä missä menee vaparikartan ja ahtokartan raja. Näin ei mene vellit ja puurot sekasin.

http://hondata.com/techboostfuelandignition.html


-A.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Itse olen miettinyt nakutuksen tunnistusta seuraavanlaisella tavalla: etsitään lohkolle tyypillinen resonanssitaajuus vasaralla lohkon kylkeen kumauttamalla (älkää enää naurako, tällä tavalla monet auton korjausmanuskat käskee testaamaan nakutukseneston toiminnan!). Viritetään kaistanpäästösuodin tälle alueelle. Nyt suodin mittaa koko taajuuskaistalla olevan metelin ja toteaa nakutuksen ilmenevän silloin jos valitulla taajuuskaistalla on enemmän ääntä kuin mitä metelin yleistaso on.

Tuota pitää vielä kokeilla käytännössä ensi kesänä. Oma sytkä pitäisi olla tuolloin jo käytössä mutta nakutustunnistuksen saa sitten lisättyä softalla - liityntä anturille jo on.

Moottorin meteli tosiaan lisääntyy kierrosten mukana. Edellä mainitussa autospeedin artikkelissa on toinen taajuusalue jota varmaan kannattaa kokeilla suodinta viritellessä.

Lähdetietoja:
http://pw1.netcom.com/~bsundahl/knock/s ... Sounds.htm
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Dodanoin... vähän aihetta sivuten, jotain käppyröitä lähtökohdaksi ahdetun tai vaparin ennakoille löytyy Croman korjaamomanuskasta sivulta
http://www.angelfire.com/geek/cerij/repair_manuals.htm kohdasta 'ignition'.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin