Tappikoneen kannen kohdistusholkit?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Kesäautoilija
Viestit: 109
Liittynyt: 24.08.2011 17:28
Paikkakunta: Vantaa

Tappikoneen kannen kohdistusholkit?

Viesti Kirjoittaja Kesäautoilija »

133:n kansiremontti loppusuoralla ja olen funtsinut noita kohdistusholkkeja jotka mureni pois kantta irrotettaessa.
Nähtävästi siellä oli kahdessa kohdassa kannen pultin reikelissä sellaiset holkit. Siis siinä kannen ja lohkon välissä.
Onko ne aina sellaisia että hajoaa kantta pois otettaessa?
Mahtaako niitä löytyä jostain ihan virallisia varaosoia jostain vai pitääkö vain yrittää etsiä "jotain sopivia holkkeja" sinne tilalle?
Entä mitä jos vain jättää holkit tylysti pois sieltä. Tuleeko ongelmia?
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Tappikoneen kannen kohdistusholkit?

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Kyllähän nuo itselläkin sellaisia ovat olleet, että ehkä jäävät ehjiksi, ehkä eivät. Tosin jostain toisesta koneesta saa sitten ehjät hajonneen tilalle. Joskus taisin tehdä jostain sopivasta pienestä putkenpätkästäkin moisen. En kyllä tiedä mistä noita saisi ihan virallisia uusia.

Kyllähän nuo pitävät tiivisteen sekä kannen ja lohkon tarkasti oikeassa paikassa, että sikäli hyvä ne on olla. Tiedä sitten tulisiko suuria ongelmia jos niitä ei olisi. Kuitenkin pultitkin aika liki nuo keskittävät.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Kesäautoilija
Viestit: 109
Liittynyt: 24.08.2011 17:28
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tappikoneen kannen kohdistusholkit?

Viesti Kirjoittaja Kesäautoilija »

Pitänee etsiskellä jotain "putkenpätkiä" sinne.
Virtajo
Viestit: 111
Liittynyt: 29.05.2017 09:04

Re: Tappikoneen kannen kohdistusholkit?

Viesti Kirjoittaja Virtajo »

Onhan tuo mitta tarkka ettei jää kansi kantamaan,itellä oli viimeksi vain toinen holkki paikallaan toki se harmitti et toinen hävinnyt.Oiskos moottorikoneistamolla,ainakin puuhailevat näitten kanssa,,,
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Tappikoneen kannen kohdistusholkit?

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Liian pitkä se ei tosiaan saa olla. Pultitkin kannattaa ennen kasaamista käyttää lohkossa ja katsoa, että mahtuvat menemään riittävän syvälle.

Mulla on nytkin sohossa itsetehty holkki välissä. Tuo taisi olla jokin tasamillimitta ja hytikkaputkesta taisi löytyä vastaava mitta. Vai pitikö siitä nauhakoneella hitusen raapaista ulkopinnasta pois :roll: Ei enää muista tarkasti. Nuo hytikkaputket ovat hyvin tarkasti mitoissaan, joten niistä saa suht kivasti monasti holkkeja tehtyä. Jos on enempi ylikokoinen putki, niin uskaltaisin kyllä esimerkiksi ajaa yhdestä kohtaa tuon halki ja siten vähän supistaa. Kai onnistuisi vaikka ihan huonekaluputkestakin jos mitta osuu liki. Ei nuo kuitenkaan tarvitse ihan satasen tarkkuudella olla.

Moottorikoneistamo voisi kyllä tosiaan olla hyvä osoite moisia kysellä.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
AriJ
Viestit: 58
Liittynyt: 09.07.2017 00:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tappikoneen kannen kohdistusholkit?

Viesti Kirjoittaja AriJ »

Jos ei juuri tuohon koneeseen löydy, niin tuskin on kallista koneistamossa teettää uudet holkit. Itse joskus tallissa nyhersin jonkun pikkukikaleen kanssa ja sitten selvisi, että koneistamossa olisivat tehneet sen kympillä...
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: Tappikoneen kannen kohdistusholkit?

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Muistaakseni ostin deltasta aikoinaan tuommoiset.
Taisi maksaa 2 eskoa tsipale.
Vastaa Viestiin