Stilon käsijarru propleemit

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Stilon käsijarru propleemit

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Hei.

Nyt olisi siskon Stilo muuten valmis katsastuksen uusintanäyttöön, mutta en saa tehoa käsijarruun. Tuohon tehtiin saatanan kallis jarruremontti muutama vuosi sitten, jossa väitettiin uusitun satuloita yms.

Eilen tutkin asiaa, niin ollut ilmeisesti ongelmaa oikean käsijarruvaijerin tai satulan kanssa, kun oli nippusiteellä varmistettu ettei vaijeri pääse tippumaan pois. Ja oli vaijeri tiukattu niin tiukalle, ettei satula edes palautunut taka-asentoon. Mutta kun irrottelin vaijerin, se liikkui kevyesti ja samoin satula kun sitä pihdeillä siinä heiluttelin. Asensin sitten osat takaisin, löysäsin vaijerin säätömutteria pari kierrosta kunnes satulan kässärivipu oli rajoittimella ja koeajolle. Ensimmäiset muutama sata metriä toimi hienosti ja sai takapyörät lukkoon hiekkatiellä, mutta sitten sääti ilmeisesti itsensä ja taas alkoi kahva nousemaan ylös asti.

Painelin siinä jalkajarrua ja ajelin sekä eteen että taaksepäin ynnä kiristelin säätömutteria ajon aikana ja käytin aika reippaasti takajarrua että levyt putsaantuu (eivät olleet kovin ruosteiset).

Mutta enää tästä ei ollut apua. Kässärikahva nousee ylös asti, satuloiden vivut nousevat n. senti stoppareiltaan kun kässäri on ylhäällä ja teho riittää auton pitämiseen paikoillaan mutta enää ei takapyöriä saa lukkoon. Tuntuu siis samalta kuin ennenkin ja tämähän hylättiin katsastuksessa liian heikon käsijarrun takia.

Vaikuttaa samalta kuin Prisma, jonka saa leimattua vain, kun konttorin pihalla tiukkaa kässärin säätömutterin niin toimii just pari vetoa hyvin, kunnes automaattisäätö löysää homman liian löysälle.

Onko kukaan perehtynyt asiaan? Voisi vaihtaa käsijarruvaijerit, purkaa satulat ja varmistaa vipujen hyvä liikkuvuus, putsata levyt ja ehkä uusia palat, mutta ei se poista perusongelmaa eli että automaattisäätö menee liian löysälle tms. eikä kahvan liikerata riitä.

Lienee selvää että hermot menee. En olisi halunnut tätä autoa ylipäätään laittoon tässä kesäkiireiden aikaan, viimeyönä touhusin sen kanssa kahteen saakka, torstai-iltana pitäisi lähteä työkeikalle Ouluun ja Kemiin eikä nukkumattomuus helpota hommaa.

APUA!
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Stilon käsijarru propleemit

Viesti Kirjoittaja wellu »

Stilosta en mene vannomaan, mutta joskus joutunut noiden "levykässärien" kanssa tekemään niin, että käsin pyöritellyt satulan männän "liian ulos" ja asentanut paikoilleen. Koettanut hakea semmoisen kohdan, jossa rengasta käsin pyörittäessä laahaa, mutta kuitenkin pyörii.

Sitten leimalle. Pari viikkoa sitten työkaverin opelille tehtiin noin. Ei auttanut vaikka kuinka herkisteli ja voiteli kaikki paikat, löysäsi vaijeria jne. Meni läpi.
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Stilon käsijarru propleemit

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

No vähän noin tehtiin, mutta se toimi 5 nykäsyä ja sitten tilanne palasi ennalleen. Aika arpapeliä konttorin pihalla alkaa tiukkaamaan kässärin mutteria ja toivoa ettei mene liian tiukalle, jolloin jarrujen laahaus näkyy mittarilla ja siitäkin tulee hylsy.

pitää kai mennä purkaa palat ja satulat, hioa levyt ja koittaa kasata kaikki mahdollisimman herkästi toimiviksi. Onneksi on noi koe-kilvet niin jarrujen sisäänajo ei ole ongelma.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Stilon käsijarru propleemit

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ei ollu se "hyvä ja arvostettu" korjaamo osannut rasvata jarrupalojen päitä, oli aika jumissa ulommat palat. Hioin samalla levyt rälläkän lamellilaikalla puhtaiksi. Oikeaan asentoon säädettynä ei kässäri toiminut, mutta kolme kierrosta tiukkaamalla alkoi tehoa löytymään, kunhan palojen ja levyjen sisäänajo oli tehty. Ainoa vaan että taitaa siinä asennossa jo hiukan laahata, joten piti säätää takaisinpäin. Nyt saa hiekkatiellä toisen takapyörän lukkoon kun vetää kahvaa voimalla ihan tappiinsa. Pitää konttorin pihalla tiukata yks kierros ja palauttaa takaisin katsastuksen jälkeen, jos nyt menee edes leimalla läpi.

Mutta sellainen kuminauhamainen toi kahva on edelleen ja nousee ihan törkeesti. Toisaalta samankaltainen se on ollut kaikissa autoissa, joissa käsijarru on levyjarru.

Että sellainen jarrukorjaamo, tuskin olivat palojen sovitustyötäkään tehneet, piti vähän niitäkin muotoilla että sai hyvin liikkuvat. Käytän ite AT:n kiinnijuuttumisen estävää keraamista tahnaa, jota saa kätevässä painepakkauksessa jossa suuttimena pensseli. Pitäis varmaan viedä sinne korjaamollekin yks puteli. Niin pultit oli tietty kans kuivat ja jumissa.

Enää pitäis korjata takapöntön liitos, jonka "hyvä ja arvostettu" korjaamo asensi ilman tahnaa ja puhaltaa liitoksesta ihan valtoimenaan. Ehkä pitäis viedä niille vuorostaan pakoputken asennustahnaa motonetista, eivät varmaan ole kuulleet sellaisesta.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Re: Stilon käsijarru propleemit

Viesti Kirjoittaja am »

vian metsästys on autonkorjailussa haastavaa, mutta samalla ihan mielenkiintoista puuhaa. Käsijarrun löysyyttä lähtisin itse tutkimaan vaihe vaiheelta, jolloin jostain kohtaa aiheuttaja varmaan löytyy. Kahvasta eteenpäin nuo käsijarruvaijerit voivat olla jumissa suojaputkissaan. Tarkastaisin siten ensiksi, että käsijarruvaijerit irrotettuna satuloista liikkuu molemmilla puolilla samalla tavalla luistavasti. Jos jumittaa, helpointa vaihtaa koko vaijeri loppuosastaan jommallekummalle puolelle.

Tuo jarrupalojen päiden hiominen on hyvä juttu esim. joka renkaanvaihdon yhteydessä, kun palat on koko ajan roskien armoilla, niin ne vaan alkaa jumittamaan. Männän ulosotto on aika työläs, mutta sieltä pääsee näkemään käsijarrumekanismin toiminnan jarrusatulassa. Myös männän tiivisteet voivat päästää roskia jumittamaan mäntää.

Männän sisääntyöntö menee pyörittämällä ja painamalla. Kartalukijan puolella myötäpäivän, kuskinpuolella vastapäivään. Teen sen itse yleensä puristimella ja hohtimella vuorotellen. Pyöräytys, kiristys, pyöräytys. Biltemassa on myös työkalu tuohon, mutta se ei oikein toimi kunnolla, jos männän pää on kulunut. Männän lovi täytyy jättää vaaka-asentoon, että se osuu jarrupalassa olevaan tappiin. Myös koko satulan kiinnitys runkoonsa - kannattaa huomioida, että kumihaitarin päässä olevat "mutteri" osuu satulassa olevaan loveen tms. vaakatasossa.

Kun mäntää työntää satulan sisään, jarrunestekorkki auki konepellin alta. Tässä jotain jarrujuttuja.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Stilon käsijarru propleemit

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Sain läpi katsastuksessa, mutta epäilen että jokin kässärisysteemissä satulan sisällä on kulunut jolloin liike hukkuu tuonne. Lähtökohtaisesti saisi uusia sekä vaijerit että satulat jos haluaisi priimat, mutta ei tässä kun auto on menossa suoraan myyntiin. Persnettoa tulee joka tapauksessa, jos omille "talkoille" laskee hintaa. Niin, en koskaan edes halunnut tätä laittoon vaan koitin tolkuttaa että pistäkää vaihdossa jos siitä edes jotain saa. Ja tässä sitä ollaan. No tuntui tuo kässäri nyt tiukattuna toimivan iha ok, mutta varuiksi löysäsin yhden kierroksen ettei jarrut ainakaan laahaa. Tosiaan ilmeisesti satulan sisällä on "löysää" jolloin takastopparilta lähtiessään vivut eivät heti tee liikettä männille, vaikka sisäinen mäntien säätö tuntuisikin toimivan.

No nyt olisi 160tkm ajettu suoraan ajosta oleva perus 1,2 16V 5d stilo, jossa yli vuosi leimaa, kaikki laitteet toimii eikä piipittele vikavaloja. Ainoat miinukset ei ilmastointia, kauko-ohjattavaa keskuslukkoa ja vähän ruostetta toisessa etukaaressa sekä maali irronnut muutamasta paikkaa helmasta kun ei ole roiskeläppiä. Väri valkoinen penkit siniset. Ollut siis keski-ikäisellä siskollani puolet noista kilometreistä.

Uudehko akku, puolat ja sytytystulpat ja takapönttö sekä nyt uusi bosch map-anturi. Myös jarrulevyt uusittu muutama vuosi sitten ja ehkä myös etusatulat. hp 1200€. Laittelen ilmoitusta kun saan jynssättyä tuon parempaan kuvauskuntoon ja samalla menee nettiautoon ja toriin. Sisältä siisti, ei tupakoitu eikä kuljetettu koiria, lohkolämmitin, sisätilapistoke ja sisätilalämppäri kuuluu kauppaan.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin