Punto -04 ecu paskana?
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 03.07.2017 09:37
Punto -04 ecu paskana?
Potilas on siis vuosimallin 2004 Punto, mittarissa nyt 190tkm. Satunnaisia käyntihäiriöitä ollut, vikakoodeina 300 (random misfire) ja 351 (ignition coil #1). Näiden johdosta viime syksynä huollon yhteydessä uusin tulpat ja tulpanjohdot. Käyntihäiriöt jatkuivat talven yli ja nyt keväällä n. 3kk sitten vaihdoin vielä molemmat puolat. No ei auttanut sekään, vaan satunnaiset käyntihäiriöt jatkuivat tähän aamuun asti. Tänä aamuna toimi hyvin ensimmäiset 50 metriä, sen jälkeen tehot katosivat kokonaan ja alkoi nykimään kiihdytyksessä. Tyhjäkäynnillä kone tärisee kuin kuivausrumpu. Pari uusintastarttiakaan ei auttanut, vikakoodia 351 pukkaa heti.
Eli onkohan tuosta nyt sitten ECU pamahtanut lopullisesti, käsittääkseni jonkin sortin tyyppivika? Ja oisko vinkkiä miten tuon saa kohtuukustannuksin ehjättyä? Delta-autosta en viitsi edes kysyä...
Eli onkohan tuosta nyt sitten ECU pamahtanut lopullisesti, käsittääkseni jonkin sortin tyyppivika? Ja oisko vinkkiä miten tuon saa kohtuukustannuksin ehjättyä? Delta-autosta en viitsi edes kysyä...
Re: Punto -04 ecu paskana?
Onko ebay tuttu?Englannissa korjaavat noin sataan puntaan hiivatin ecun,,,kotimaisiakin korjaajia on mutta kalliimpia ovat,hyvä on esim.mtm huolto,iisalmi.
Googletyamaan vain ja ecua postiin!
Googletyamaan vain ja ecua postiin!
Re: Punto -04 ecu paskana?
Onko joku selvittänyt mitä noista hajoaa ja mitä noissa huolloissa on vaihdettu? Tai sitten vois kiinnostaa vähän mittailla tuollaista rikkinäistä boksia, ihan vaan uteliaisuudesta. Jos joltakulta saa vaikka pitkäaikaislainaan.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Punto -04 ecu paskana?
Tuli vaihdettua puntooni ecu ja nyt toimii.Vaihtotyö olikin siisti siinä ei kauaa mennyt.ecu,sulakerasia ja virtalukko.ovilukoissa meneekin enemmän aikaa mikäli ne vaihtaa.Itse päädyin ostamaan kokonaisen paaliauton jossa toimiva ecu,,nyt saan muitakin osia puntoon mikäli tarve.Mitään ajoneston transpondereja tai haistelijoita en vaihtanut,ei ole tarpeen!
Ainoa pieni ongelma mitrarilukema välkkyy,ilmeisesti mittaristo ei tunnista ecua,järkeilin että,välkkyminen joskus loppuu,ohjelmointilaotteistoa ei minulla ole.Tuotakin mietin mikä mittarilukema autoon tulee,mutta oma säilyi kun säilytin auton oman mittarin luovuttajaautossa kilometrejä on tuplat joten en halunnut sitä käyttää.Mittarilukema puntossa on siis mittaristossa,
Vinkkejä asennukseen!
Virtalukko:ratin muoveissa alla on kolo josta tekijämies saa painettua jousikuormitteisen virtalukon tapin pohjaan ja vedettyä lukon ulos minuutossa.Ei onnistu joten pura ratin muovit pois ja paina jousikuormitteinen tappi pohjaan ja käännä lukko käyntiasentoon ja vesä se ulos.
Sulakerasia.kiinni kolmella kuusiokoloruuvilla ja useita johtojen ryhmäliittimiä päällä ja sitten myös alapuolella,sokat samanlaisia kaikki,käännettävä lukitusvipua niin irtoaa.
Ecu kiinni parilla kuusiokoloruivilla ja ryhmäliiittimet sähköille,sokka vain käännettävä sivuun.
Alunperin ongelma oli vikakoodi joka ei poistunut ja autoa ei saanut katsastettua,auto kyllä kävi kaikilla pytyillä.Itse epäilen että vika sulakerasian pohjassa ehkä mieluummin kuin ecussa varsinaisesti.Minulle jäi siis ecupaketti joka voisi mennä vielä autossa jota ei katsastuksessa odb mitata!
Ainoa pieni ongelma mitrarilukema välkkyy,ilmeisesti mittaristo ei tunnista ecua,järkeilin että,välkkyminen joskus loppuu,ohjelmointilaotteistoa ei minulla ole.Tuotakin mietin mikä mittarilukema autoon tulee,mutta oma säilyi kun säilytin auton oman mittarin luovuttajaautossa kilometrejä on tuplat joten en halunnut sitä käyttää.Mittarilukema puntossa on siis mittaristossa,
Vinkkejä asennukseen!
Virtalukko:ratin muoveissa alla on kolo josta tekijämies saa painettua jousikuormitteisen virtalukon tapin pohjaan ja vedettyä lukon ulos minuutossa.Ei onnistu joten pura ratin muovit pois ja paina jousikuormitteinen tappi pohjaan ja käännä lukko käyntiasentoon ja vesä se ulos.
Sulakerasia.kiinni kolmella kuusiokoloruuvilla ja useita johtojen ryhmäliittimiä päällä ja sitten myös alapuolella,sokat samanlaisia kaikki,käännettävä lukitusvipua niin irtoaa.
Ecu kiinni parilla kuusiokoloruivilla ja ryhmäliiittimet sähköille,sokka vain käännettävä sivuun.
Alunperin ongelma oli vikakoodi joka ei poistunut ja autoa ei saanut katsastettua,auto kyllä kävi kaikilla pytyillä.Itse epäilen että vika sulakerasian pohjassa ehkä mieluummin kuin ecussa varsinaisesti.Minulle jäi siis ecupaketti joka voisi mennä vielä autossa jota ei katsastuksessa odb mitata!
Re: Punto -04 ecu paskana?
Onko kukaan selvitellyt, että säästäisikö puolien vaihto ECU-murheilta? Siis että puolat vaihdettaisiin jo ennen kuin mitään oireita on.
Re: Punto -04 ecu paskana?
Sytytyspuolen ongelmat tuon ECUn yleensä "tappaa". En nyt muista, oliko ihan joku maahantuojan ohje tms. vaiko jonkin harrastajatahon selvittelemä juttu.
Nyrkkisääntönä, pidetään tulpat ja niiden johdot kunnossa. Jos puolat oireilee/ovat halkeilleet, vaihdetaan yhtäaikaa molemmat
Nyrkkisääntönä, pidetään tulpat ja niiden johdot kunnossa. Jos puolat oireilee/ovat halkeilleet, vaihdetaan yhtäaikaa molemmat
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Punto -04 ecu paskana?
Pitkäksi venähtänyt tulppien vaihtovälihän kuormittaa puolia, eli puolia säästääkseen kannattaa tulpat vaihtaa ajallaan ja halpoja kun ovat, niin mikä ettei paljon suositeltua tiuhempaan.
Esim. motonetistä johtoja ja puolia saa ihan sopuhintaan. Onko niiden laadusta tietoa? Jos auto muuten käy pätkimättä, niin meneekö vaan huonompaan suuntaan, jos vaihtaa ehjiä käytettyjä osia Motonetin laatuun?
Esim. motonetistä johtoja ja puolia saa ihan sopuhintaan. Onko niiden laadusta tietoa? Jos auto muuten käy pätkimättä, niin meneekö vaan huonompaan suuntaan, jos vaihtaa ehjiä käytettyjä osia Motonetin laatuun?
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 03.07.2017 09:37
Re: Punto -04 ecu paskana?
Ottaen huomioon että tulpat, johdot ja puolat ei maksa paljon paskaakaan, ne kannattaa vaihtaa kun ensioireet (random misfire) ilmenee niin säilyy ecu ehjänä. Olisinpa älynnyt sen itsekin ajoissa. Motonet laatu riittää hyvin.
Mutta jos jollakulla käy vastaisuudessa samoin, niin löysin "uuden" (käytetty ja nollattu) ecun hajonneen tilalle UK ebaystä. Mallinumero IAW5AF.P3, hinta £55 + £10 posti, toimitus kesti 3 viikkoa (royal mail WTF).
http://www.ebay.co.uk/usr/ecu-car-service" onclick="window.open(this.href);return false;
Asennusohjeet, kopioitu myös tähän jos linkki joskus kuolee:
http://www.cartechelectronics.com/fiat-instructions/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mutta jos jollakulla käy vastaisuudessa samoin, niin löysin "uuden" (käytetty ja nollattu) ecun hajonneen tilalle UK ebaystä. Mallinumero IAW5AF.P3, hinta £55 + £10 posti, toimitus kesti 3 viikkoa (royal mail WTF).
http://www.ebay.co.uk/usr/ecu-car-service" onclick="window.open(this.href);return false;
Asennusohjeet, kopioitu myös tähän jos linkki joskus kuolee:
http://www.cartechelectronics.com/fiat-instructions/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nyt Punto taas kulkee!Fiat IAW Engine ECU Fitting Instructions
The main cause of this ECU failure is a faulty coil pack, hence a new coil pack must be fitted before the ECU is installed.
Once new coils pack has been fitted please proceed as follow:
Disconnect the battery
install the ECU
Reconnect the battery
Put ignition ON for 1 minute
Put ignition OFF for 1 minute
Start the vehicle
After this procedure leave the engine idling for at least 5 minutes, and if the engine management light is flashing then adaptation is required, which can be carried out as follow:
Leave the engine running on idle until it reaches working temperature (over 80 °C), hence wait until the cooling fan come ON at least once.
Rev up the engine at 5000RPM for 2 seconds
Release accelerator and allow engine to idle for 2 seconds
Rev up for the second time at 5000RPM for 2 seconds
Release accelerator and allow engine to idle for 2 seconds
Rev up for the third time at 5000RPM for 2 seconds
Release accelerator and allow engine to idle
After the above procedure the engine management light should extinguish.
Re: Punto -04 ecu paskana?
Onko 1.2 8v:ssä ollut monenlaisia puolia vai onko kaikki samanlaisia?
Re: Punto -04 ecu paskana?
Puolavian, huonon tulpanjohdon tai tulpan aiheuttamana sytytyksen pääteasteen (boksin sisällä tässä) näkemä jännitepiikki kasvaa ja kun se ylittää päätetransistorin jännitteensiedon, niin kikkale menee rikki. Siksi mielellään tuollaista boksia vilkaisisin että näkisi, ovatko transistorit vaihdettavissa.
Jotkin boksit ovat toteutuksena keraamilevylle kasattuja hybridejä, niiden korjailu on haasteellisempaa.
Jotkin boksit ovat toteutuksena keraamilevylle kasattuja hybridejä, niiden korjailu on haasteellisempaa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Punto -04 ecu paskana?
Ainakin Mikkelin suunnalla (muistaakseni) on yksi boksirassaaja joka kotonaan korjailee bokseja.
Sieltä löytyi korjattu ECU joka lähetettiin ~200€ hintaan jahka rikkimennyt annettiin "panttina".
Sieltä löytyi korjattu ECU joka lähetettiin ~200€ hintaan jahka rikkimennyt annettiin "panttina".
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Punto -04 ecu paskana?
Niin toki kun siitä luodaan uusi korjattu.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Punto -04 ecu paskana?
Juujuu, mutta sitä siis lähinnä mietin, etten usko vian olevan kovin kummoinen, mikäli omaa kunnolliset tinailuvehkeet ja taidon.vvieri kirjoitti:Niin toki kun siitä luodaan uusi korjattu.
Olen kuullut kahden ECUn hajoavan korjauskelvottomaksi. Eli suomeksi jokin piirilevyn komponentti irtisanoutunut huolella tuhoten piirilevyn.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Punto -04 ecu paskana?
Niinpä, siksi kiinnostaisi asiaa joskus vilkaista... lähipiirissä ei noita ecuja ole mennyt. On toki mutsilta ajosta jäänyt Punto nyt makaamassa, se pitäisi kuntoon laittaa, mutta siinäkin taitaa olla sytkäpuoli ehjänä.
Joissain myöhäisemmän 2000-luvun kamppeista sitten löytyy hybriditekniikalla keraamille toteutettuja bokseja, joissa ei siis piirilevyä ole lainkaan. Ne onkin hankalampia korjata.
Joissain myöhäisemmän 2000-luvun kamppeista sitten löytyy hybriditekniikalla keraamille toteutettuja bokseja, joissa ei siis piirilevyä ole lainkaan. Ne onkin hankalampia korjata.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Punto -04 ecu paskana?
Tervehdys. Ostin käymättömän -04 Punton jossa oli tyypilliset ecu vaivan vikakoodit, en nyt muista mitkä ne oli. Tilasin briteistä virginoidun boxin ja laitoin paikalleen. Ei käynnisty, antaa koodit
P0201, P0202, P0203, P0204 ja P0351, P0352. Eli kaikki suuttimet, signal low ja molemmat puolapaketit, signal low. Ex omistaja vaihtanut puolat, minä vaihdoin nyt ecun. Ehdotuksia?
EDIT. Vika löytyi, boxin sulake f17, 10A konehuoneen rasiassa palanut. Etummaiselle puolalle menevät johdot hankaantuneet puhki->syy? Nyt käy.
P0201, P0202, P0203, P0204 ja P0351, P0352. Eli kaikki suuttimet, signal low ja molemmat puolapaketit, signal low. Ex omistaja vaihtanut puolat, minä vaihdoin nyt ecun. Ehdotuksia?
EDIT. Vika löytyi, boxin sulake f17, 10A konehuoneen rasiassa palanut. Etummaiselle puolalle menevät johdot hankaantuneet puhki->syy? Nyt käy.
Jyrki
Punto -04 ja -06. Pojilla...
Punto -04 ja -06. Pojilla...