126 ongelma

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
seppä
Viestit: 749
Liittynyt: 19.03.2003 16:31
Paikkakunta: Koria

126 ongelma

Viesti Kirjoittaja seppä »

Vaihdoin omaan 126:een unon 32 Weberin kaasarin. Ongelma siis on että täyskaasulla korkeilla kierroksilla (melko lähellä max.kierroksia) alkaa kone pätkimään ihan kuin olisi kierrosten rajoitin. Muuten vetää hyvin vaikka on kaasu pohjassa. Paikallaan kaasupohjassa tekee kanssa samaa et ois kun ois kierrosten rajoitin.

Mietinyt että voisiko johtu jos koho säädetty liian alas et loppuu vain kaasarilta polttoaine kun kierrokset nousee tarpeekis suureksi.
Orkkis kaasuttimella ei tätä ongelmaa ole. Niin ja kaasari on putsattu ja korjaus sarja laitettu ennen kun sen asensin. Seostakin kokeiltu erin laisia säätöjä ja ei vaikutusta. Sytkä laitettu lampun kanssa kohilleen ja tässähän on kärjetön sytytys.
Fiat Stilo 95 mw -06
Fiat Ritmo 70 -83
Fiat 126 -74
Avatar
seppä
Viestit: 749
Liittynyt: 19.03.2003 16:31
Paikkakunta: Koria

Re: 126 ongelma

Viesti Kirjoittaja seppä »

Tänään testailin lisää. Ilman ilmanputsarin letkuja pelaa huvin. Siis sillain et kaasarin päällä ei ole mitään. :roll:
Mitääköhän sit vaan rakennella jotenkin isompi putsarin systeemi tuohon vaik tilaa ei ole yläpeltiin kuin 4cm...
Fiat Stilo 95 mw -06
Fiat Ritmo 70 -83
Fiat 126 -74
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8342
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 126 ongelma

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Siltähän se kuulostaa. Ei saa vapaavirtaussuodatinta porattua kätsysti hattuhyllyn läpi takaikkunalle? :D
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Eejii
Viestit: 784
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: 126 ongelma

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Sämpy kirjoitti:Siltähän se kuulostaa. Ei saa vapaavirtaussuodatinta porattua kätsysti hattuhyllyn läpi takaikkunalle? :D
Tai vanha kunnon mopoaikojen sukkahousuniksi, eli pala sukkahousua kuminauhalla ilmanputsarin tilalle...

Mutta joo, semmoisesta mustan vaahtomuovin näköisestä suodatinmateriaalista kokeilin joskus Seiskaan tehdä ilmanputsaria. Hengittää hyvin ja likakin jäi putsariin. Pitää olla vaan suodatinkäyttöön tarkoitettua kamaa eikä mitään patjavaahtomuovia. Kiinnitys vain tuotti hiukan ongelmia, niin menin helpoimman kautta ja laitoin oikean suodattimen.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 126 ongelma

Viesti Kirjoittaja wellu »

Siis kaasuttimesta yläpeltiin 4cm? Aika nihkeältähän tuo kuulostaa...

Mutta jos "suodatintötterö" on matala, lisää sen tilavuutta kasvattamalla halkaisijaa. Saattaa auttaa, en tiedä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
bambino
GFF
Viestit: 405
Liittynyt: 22.08.2006 11:36
Paikkakunta: Suolahti

Re: 126 ongelma

Viesti Kirjoittaja bambino »

Toimisiko tuo niin, että käytät nykyisen tekemäsi lähdön kaasuttimesta (olen nähnyt siitä kuvan fiat 500 clubin ryhmässä)
ja liität siihen vapaavirtaus suodattimen alkuperäisen tilalle?
Fiat 126 1975
Fiat 500 Nuova 1963
"Huvipuistolaite" reunion
500L 1,4
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 126 ongelma

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Ei mullakaan kasissa ollut kun noin 40 mm tilaa kaasarista peltiin ja hyvin se silti hengitti. Dynossa ei eroa putsarilla tai ilman. Joku Suzukin elementti taisi olla. Enempi kuulostaisi joltain resonanssiongelmalta jos on jokin putkiviritys kaasarille. Tai sitten juurikin jokin tärinä. Jokunen kuva olisi ihan kiva.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
seppä
Viestit: 749
Liittynyt: 19.03.2003 16:31
Paikkakunta: Koria

Re: 126 ongelma

Viesti Kirjoittaja seppä »

Toimisiko tuo niin, että käytät nykyisen tekemäsi lähdön kaasuttimesta (olen nähnyt siitä kuvan fiat 500 clubin ryhmässä)
ja liität siihen vapaavirtaus suodattimen alkuperäisen tilalle?
Ei toimi silleenkään. Koska ahistaa vaikka on se pelkkä 126 vakioputki kiinni siis sillain että ei ole siellä suodatin päässä kiinni. Koitettava rakentaa joku matala ja leveä kotelo kaasarin päälle ja siitä palksumpi putki orkkis suodatin koteloon ja sinne vaikka sit vapaavirtaus suodatin.

Putki hässäkkä mikä siinä nyt on ihan vakio 126 ilman oton systeemi ainoastaan kaasarin päälle tehty erinlainen liitos kuin vakio kaasarissa.
Kuva
Fiat Stilo 95 mw -06
Fiat Ritmo 70 -83
Fiat 126 -74
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: 126 ongelma

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Niin kävikö tuo nyt laihalla vai liian paksulla seoksella.
Ei sen putkivirityksen tarvitse ahdistaa, se voi hengittää paremminkin kuin ilman putkea. Jos sopivan pituinen juuri tälle kierroslukualueelle.
Avatar
seppä
Viestit: 749
Liittynyt: 19.03.2003 16:31
Paikkakunta: Koria

Re: 126 ongelma

Viesti Kirjoittaja seppä »

Seoksista ei hirveest hajua kun ei ole mittaria millä mitata. Tulpat hyvän väriset ainekin. Ja vetää kyl hyvin. Tua putki tosiaan ahistaa korkeilla kierroksilla. Täytyy rakennella vähän parempi kotelo tuohon kaasarin päälle ja laittaa vähän paksumpaa putkea suodattimella
Fiat Stilo 95 mw -06
Fiat Ritmo 70 -83
Fiat 126 -74
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8342
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 126 ongelma

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ehkei putken koko mutta aika kulma tuossa on, mikä törmäyttää ilmavirran. Jos sais saman hoidettua jouhevammalla mutkalla voisi nykyisen putken halkaisija olla ihan riittävä. Välttämättä leveä purkki kaasuttimen ympärillä ei ole ratkaisu jos sen pohja tulee kaasuttimen yläreunan tasolle suorana (originaaleissa taittuu yleensä jouhevasti kurkkua kohden), vaan tosiaan ilman jouheva kulku kurkkuun.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin