Ducato 2.8 vm 99 vaihteen silmään saaminen jäykkää

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Klapaucius
Viestit: 58
Liittynyt: 24.05.2014 13:02

Ducato 2.8 vm 99 vaihteen silmään saaminen jäykkää

Viesti Kirjoittaja Klapaucius »

Otsikon mukainen ongelma. Varsinkin ykkösen ja kakkosen silmään saaminen haastavaa koneen käydessä. Kun motti ei pyöri menevät vaihteet silmään helposti.
Autosta on (ilmeisesti) vaihdettu kytkin hiljattain.
Joidenkin ohjeiden mukaan ongelmaa saisi helpotettua ihan kytkinvaijeria kiristämällä. Suunnittelin sen huomenna aamulla tekeväni mutta mietin että onko asiassa muitakin puolia? Tarvitseeko tehdä mitään muita säätöjä vaiko vain vaijerista turhat löysät pois ja kovaa ajoa?
Tämä siis olettaen että vaijerin kiristys helpottaa eli että ongelmana on ettei kytkin päästä.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ducato 2.8 vm 99 vaihteen silmään saaminen jäykkää

Viesti Kirjoittaja VTO »

Taitaa olla vetävä kytkin noissa, mutta kai niidenkin vaijeri säädettävä on. Vaijerin kiristäminen saattaa vaikuttaa myös kytkinpolkimen korkeuteen, joten siihen pitää kiinnittää huomiota. Väärä öljylaatu voi myös jäykistää vaihteen siirtoa melkoisestikin. Taisi tosin olla noissa suositus aikoinaan GL5, joka sinänsä olisi tehokas vaihteen valinnan jäykistäjä, mutta jos se kerran laatikkoon kuuluu, niin katso ettei öljy ole "jotain kuraa."
Klapaucius
Viestit: 58
Liittynyt: 24.05.2014 13:02

Re: Ducato 2.8 vm 99 vaihteen silmään saaminen jäykkää

Viesti Kirjoittaja Klapaucius »

Laatikkoöljy on vaihdettu hiljattain, jokin comma, mitä tuo paikallinen AD suositteli...
Vaijerista on nyt kuitenkin säädetty eikä ongelmaa enää ole. Jostain painelaakerin rasituksesta jollain muutta foorumilla puheltiin. Mietin että mitenkä sen kytkinpoökimen sitten saa takaisin normiasentoon mikäli se kovin muuttuu ja tietenkin että onko väliä jos se on hämmentävässä asennossa jos tekniikka muuten pelaa ja kuskilla homma toimii?
Klapaucius
Viestit: 58
Liittynyt: 24.05.2014 13:02

Re: Ducato 2.8 vm 99 vaihteen silmään saaminen jäykkää

Viesti Kirjoittaja Klapaucius »

Ja ongelma palasi. Kaikenlisäksi pitää olla keikkahommissa Hämeenlinnassa. Kiristin vaijeria eilen uudestaan kun ajelimme keskustassa ruokapaikkaa etsimässä, oli pakko. Tänään sitten auto jäi hotellin parkkipaikalle kun kytkinvaijeria sanoi aamulla naps!
Mietin jo eilen että nyt ei kaikki ole ok koska tuntui ettei vaijerin kiristys pultti olleet löystyneet.

Mikäköhän laatikossa mahtaa olla vika? Yritän tänään kaivaa esiin uuden vaijerin täältä jostain mutta jokinhan tuolla mättää. Ideoita mikä? Kotiin olisi hyvä nimittäin päästä, ja maanantaina uudelle työmaalle :D
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Ducato 2.8 vm 99 vaihteen silmään saaminen jäykkää

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Taitaa vika olla kytkimessä.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Klapaucius
Viestit: 58
Liittynyt: 24.05.2014 13:02

Re: Ducato 2.8 vm 99 vaihteen silmään saaminen jäykkää

Viesti Kirjoittaja Klapaucius »

Juujuu. Ja ovatkohan tällaiset kytkinviat mitenkään järkevästi korjattavissa? Ei ainakaan pika-aikataululla :'(
Klapaucius
Viestit: 58
Liittynyt: 24.05.2014 13:02

Re: Ducato 2.8 vm 99 vaihteen silmään saaminen jäykkää

Viesti Kirjoittaja Klapaucius »

Uusi kytkinvaijeri on asennettu joten hyvällä mäihällä pääsen kotiin matkalta. Laatikon päässä oleva vipu on järkyttävän jäykkä, on aina ollut ja olen sitä aikaisemmin ihmetellyt. Mahtaakohan olla niin että sitä pitäisi auton alla möllötellessä pystyä liikuttelemaan? Nyt nimittäin se ei hievahdakkaan ainakaan omilla makarooneilla. Ja mikäli vivun ei kuulu olla noin jäykkä nii mistä voisi olla oire tuo.
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: Ducato 2.8 vm 99 vaihteen silmään saaminen jäykkää

Viesti Kirjoittaja uk350 »

Kyllä se kytkin vipstaaki laatikossa on sen verran jäykkä ettei sitä käsivoimin väännetä...
Klapaucius
Viestit: 58
Liittynyt: 24.05.2014 13:02

Re: Ducato 2.8 vm 99 vaihteen silmään saaminen jäykkää

Viesti Kirjoittaja Klapaucius »

Nyt kun uusi vaijeri on paikoillaan on sitä joutunut jo kertaalleen kiristämään. Mietin että siinä lienee jotain väljää jota ajetaan pois. Nyt meinaa taas olla sama juttu, ykkönen ja kakkonen on hankala saada silmään. Samoin pakki. Muissa vaihteissa olen asian päätellyt että pyörivät senverta samaa vauhtia sisään ja ulos ettei ongelma siksi ole niin paha.

Toivottavasti ei ole lodjussa vikaa :/
Desmo
Viestit: 84
Liittynyt: 13.03.2017 07:27
Paikkakunta: Joutseno

Re: Ducato 2.8 vm 99 vaihteen silmään saaminen jäykkää

Viesti Kirjoittaja Desmo »

Miten se lodjuvika aiheuttaisi kytkinvaijerin katkeamisen?? Vaijeri on katkennut vanhuuttaan. Siksi vaati ensin säätöä koska yleensä ennen katkeamistaan viruu vähän ja sit vasta napsahtaa. Käyttövivun kuuluukin olla niin jäykkä että vaatii kunnon pihtejä kääntämiseen. Sormin ei käännä.

Lähetetty minun C6903 laitteesta Tapatalkilla
Desmo
Viestit: 84
Liittynyt: 13.03.2017 07:27
Paikkakunta: Joutseno

Re: Ducato 2.8 vm 99 vaihteen silmään saaminen jäykkää

Viesti Kirjoittaja Desmo »

Toinen mahdollisuus siihen miksi kaipaa säätöä myös uudella vaijerilla ois se, että irrotuslaakeri alkaa tulla paineasetelman jousista läpi. Tämän tekee jos irrotuslaakeri ei pyöri kunnolla tai on väärin asennettu.

Lähetetty minun C6903 laitteesta Tapatalkilla
Klapaucius
Viestit: 58
Liittynyt: 24.05.2014 13:02

Re: Ducato 2.8 vm 99 vaihteen silmään saaminen jäykkää

Viesti Kirjoittaja Klapaucius »

Eihän tässä äkkiseltään voikaan keksiä miten se aski voisi vaijerin katkaista koska itsehän en ole koskaan avattua laatikkoa nähnyt.

Mainittakoon nyt kuitenkin että vaijeria olen jokusen kerran joutunut kiristämään. Nyt tuntuu taasen ettei kytkin päästä, eli kiristyshommia. Mistä sitten mahtaa johtua, pelkästä asettumisesta vaiko jotain dramaattisempaa? Aika näyttää...
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Ducato 2.8 vm 99 vaihteen silmään saaminen jäykkää

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Ei se aski sitä katkaisekaan , vaan loppuun kulunut kytkin.
Seuraavaksi jos ei vaijeri uudestaan katkea , katkeaa kytkin poljin joka on muovia ja sitten murtuu haarukka.


Uuden levyn kun pistää ja samalla asetelman ja laakerin ni taas toimii hienosti.
Ducaton vetävässä kytkimessä on vielä sellanenkin vika , että kykimessä saisi olla hieman enemmän esijännitystä , 0.5mm pois asetelman ja vauhtiksen välistä niin pelaa paaljon paremmin ja pitääkin enemmän.
Klapaucius
Viestit: 58
Liittynyt: 24.05.2014 13:02

Re: Ducato 2.8 vm 99 vaihteen silmään saaminen jäykkää

Viesti Kirjoittaja Klapaucius »

Keskustelu ajautuu sinällänsä ikävään suuntaan että tarvitsisi kytkimiä ruveta vaihtamaan.
Nyt nimittäin taas on haastavaa saada vaihde silmään kun se perskule ei päästä.

Onkos kenelläkään arviota siitä kuinka kauan noin menisi kytkimen sielunelämää tutkailuun ja mahdollisten kuluneiden/särkyneiden osien ehjäämiseen? Jos nyt oletetaan että en ole koskaan laatikkoa irrottanut, ja siten en myöskään kytkimen sielunelämään tutustunut. Yhdellä naapurilla olisi hallissaan nosturi mikä oletettavasti olisi ns. Hyvä Olla.

Sent from my TA-1053 using Tapatalk
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Ducato 2.8 vm 99 vaihteen silmään saaminen jäykkää

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Klapaucius kirjoitti:Keskustelu ajautuu sinällänsä ikävään suuntaan että tarvitsisi kytkimiä ruveta vaihtamaan.
Nyt nimittäin taas on haastavaa saada vaihde silmään kun se perskule ei päästä.

Onkos kenelläkään arviota siitä kuinka kauan noin menisi kytkimen sielunelämää tutkailuun ja mahdollisten kuluneiden/särkyneiden osien ehjäämiseen? Jos nyt oletetaan että en ole koskaan laatikkoa irrottanut, ja siten en myöskään kytkimen sielunelämään tutustunut. Yhdellä naapurilla olisi hallissaan nosturi mikä oletettavasti olisi ns. Hyvä Olla.

Sent from my TA-1053 using Tapatalk
Kyllä tuo pitäisi harrastelijalt päivässä vaihtua.
Toki kannattaa varautua , että on tehokas mutteripyssy ja iso hylsä napamutteria varten.
Apurunko kannattaa ottaa kokonaan pois edestä , niin saa laatikon paljon helpommin paikalleen.
Samalla tietysti kannattaa vaihtaa ne vaihteisto öljyt.
Vastaa Viestiin