Hei.
Tuossa mietiskelin seiskaan uusia ovenlukkoja etsiskellessäni, että kun ei noissa vanhoissakaan oo mitään muuta vikaa kun että ei ole avaimia, saisikohan noita jotenkin sarjoitettua uudelle avaimelle? Onko kenelläkään kokemuksia tälläisestä?
Satakakseiskan lukkojen sarjoitus uudelle avaimelle
Satakakseiskan lukkojen sarjoitus uudelle avaimelle
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
-
- GFF
- Viestit: 1311
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: Satakakseiskan lukkojen sarjoitus uudelle avaimelle
Onnistuu kyllä! Seiskan lukkopesä on melko yksinkertainen, mutta jos avainta ei ole tallessa, ehjän pesän kanssa kannattaa marssia kokeneen avainlukkosepän pakeille; pelkkä ns. avainsuutari ei ehkä riitä, jos ei ole laitteistoa, jossa pesää pääsee tulkitsemaan. Löytynee isommista kaupungeista kyllä, ja muistelen, että ainakin Mikkelistä ja Helsingin Kalliosta löytyvät todelliset lukkoekspertit, jos tulee suuria vaikeuksia.
Olen itsekin onnistunut "kannibalisoimalla" tekemään hyvät ja samanlaiset lukot, kun oli iso läjä vanhoja lukkoja käsillä purkamosta: se sylinteri, minkä mukaan muut sarjoittaa (=hyvä avain on tallella) varovasti auki poistamalla omegan muotoinen jousisokka sylinterin päästä, haitat (niissä on numero/kirjain) oikeassa järjestyksessä muistiin ja nämä takaisin huolella. Sitten muut pesät auki, niistä hakemalla samanlaiset haitat, näiden sijoittaminen sitten ´"koodattavaan" pesään ja näin on käytössäsi kätevästi samalla avaimella toimivat lukot. Sylintereissä on haitoissa pienen pienet jouset, joiden kanssa kannattaa olla huolellinen, mutta ne eivät kuitenkaan pomppaa sieltä mitenkään silmille; tehtävänä on vaan painaa haittaa avainta vasten. Kokeneella lukkosepällä on myös kattavat avainaihiokirjat, minunkin mk1 "seiskani" virta-avain löytyi SEAT-aihioiden alta, joka tietysti ei ole sinänsä yllätys. Ihan hiuksen hieno ero oli aihiossa italiassa valmistettuun lukkoon verrattuna, mutta ovilukoissa taisi olla ihan identtinen koodaus. Ja takakontissa on sitten aivan omansa, mutta kun oli noita sylintereitä, niin viilailin sinne passelin sovituksen ovilukkojen kanssa; onpahan vähemmän avaimia.....
Olen itsekin onnistunut "kannibalisoimalla" tekemään hyvät ja samanlaiset lukot, kun oli iso läjä vanhoja lukkoja käsillä purkamosta: se sylinteri, minkä mukaan muut sarjoittaa (=hyvä avain on tallella) varovasti auki poistamalla omegan muotoinen jousisokka sylinterin päästä, haitat (niissä on numero/kirjain) oikeassa järjestyksessä muistiin ja nämä takaisin huolella. Sitten muut pesät auki, niistä hakemalla samanlaiset haitat, näiden sijoittaminen sitten ´"koodattavaan" pesään ja näin on käytössäsi kätevästi samalla avaimella toimivat lukot. Sylintereissä on haitoissa pienen pienet jouset, joiden kanssa kannattaa olla huolellinen, mutta ne eivät kuitenkaan pomppaa sieltä mitenkään silmille; tehtävänä on vaan painaa haittaa avainta vasten. Kokeneella lukkosepällä on myös kattavat avainaihiokirjat, minunkin mk1 "seiskani" virta-avain löytyi SEAT-aihioiden alta, joka tietysti ei ole sinänsä yllätys. Ihan hiuksen hieno ero oli aihiossa italiassa valmistettuun lukkoon verrattuna, mutta ovilukoissa taisi olla ihan identtinen koodaus. Ja takakontissa on sitten aivan omansa, mutta kun oli noita sylintereitä, niin viilailin sinne passelin sovituksen ovilukkojen kanssa; onpahan vähemmän avaimia.....
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Re: Satakakseiskan lukkojen sarjoitus uudelle avaimelle
Muistelen samankaltaista haittojen kanssa askartelua joskus suorittaneeni 128 lukkojen kanssa kuten edellä. Pikakonstihan on, että työnnetään joku avain irtonaiseen lukkopesään, ja vedetään ylöstulevat haitat sileäksi.
Re: Satakakseiskan lukkojen sarjoitus uudelle avaimelle
Tosiaan jos lukkoja on useampi ja tykkää näpertelystä, kannattaa purkaa ja sarjoittaa lukot itse.
Aikanaan kaverin kanssa sarjoitettiin yhden auton takakontin lukko niin, että me molemmat päästiin omien autojen avaimilla sinne tarvittaessa, mutta muut avaimet eivät käyneet. Suurin työ oli hapettumien poisto haitoista ja jousista, mutta kunnolla putsattuna ja voideltuna lukko toimi höyhenen kevyesti jopa talvella.
Aikanaan kaverin kanssa sarjoitettiin yhden auton takakontin lukko niin, että me molemmat päästiin omien autojen avaimilla sinne tarvittaessa, mutta muut avaimet eivät käyneet. Suurin työ oli hapettumien poisto haitoista ja jousista, mutta kunnolla putsattuna ja voideltuna lukko toimi höyhenen kevyesti jopa talvella.
Minkä huollan, sen korjaan...