Satakakseiskan lukkojen sarjoitus uudelle avaimelle

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1495
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Satakakseiskan lukkojen sarjoitus uudelle avaimelle

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Hei.

Tuossa mietiskelin seiskaan uusia ovenlukkoja etsiskellessäni, että kun ei noissa vanhoissakaan oo mitään muuta vikaa kun että ei ole avaimia, saisikohan noita jotenkin sarjoitettua uudelle avaimelle? Onko kenelläkään kokemuksia tälläisestä? :?
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1311
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Satakakseiskan lukkojen sarjoitus uudelle avaimelle

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Onnistuu kyllä! Seiskan lukkopesä on melko yksinkertainen, mutta jos avainta ei ole tallessa, ehjän pesän kanssa kannattaa marssia kokeneen avainlukkosepän pakeille; pelkkä ns. avainsuutari ei ehkä riitä, jos ei ole laitteistoa, jossa pesää pääsee tulkitsemaan. Löytynee isommista kaupungeista kyllä, ja muistelen, että ainakin Mikkelistä ja Helsingin Kalliosta löytyvät todelliset lukkoekspertit, jos tulee suuria vaikeuksia.

Olen itsekin onnistunut "kannibalisoimalla" tekemään hyvät ja samanlaiset lukot, kun oli iso läjä vanhoja lukkoja käsillä purkamosta: se sylinteri, minkä mukaan muut sarjoittaa (=hyvä avain on tallella) varovasti auki poistamalla omegan muotoinen jousisokka sylinterin päästä, haitat (niissä on numero/kirjain) oikeassa järjestyksessä muistiin ja nämä takaisin huolella. Sitten muut pesät auki, niistä hakemalla samanlaiset haitat, näiden sijoittaminen sitten ´"koodattavaan" pesään ja näin on käytössäsi kätevästi samalla avaimella toimivat lukot. Sylintereissä on haitoissa pienen pienet jouset, joiden kanssa kannattaa olla huolellinen, mutta ne eivät kuitenkaan pomppaa sieltä mitenkään silmille; tehtävänä on vaan painaa haittaa avainta vasten. Kokeneella lukkosepällä on myös kattavat avainaihiokirjat, minunkin mk1 "seiskani" virta-avain löytyi SEAT-aihioiden alta, joka tietysti ei ole sinänsä yllätys. Ihan hiuksen hieno ero oli aihiossa italiassa valmistettuun lukkoon verrattuna, mutta ovilukoissa taisi olla ihan identtinen koodaus. Ja takakontissa on sitten aivan omansa, mutta kun oli noita sylintereitä, niin viilailin sinne passelin sovituksen ovilukkojen kanssa; onpahan vähemmän avaimia.....
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
jkedino
Viestit: 366
Liittynyt: 18.11.2008 17:33
Paikkakunta: Pielavesi

Re: Satakakseiskan lukkojen sarjoitus uudelle avaimelle

Viesti Kirjoittaja jkedino »

Muistelen samankaltaista haittojen kanssa askartelua joskus suorittaneeni 128 lukkojen kanssa kuten edellä. Pikakonstihan on, että työnnetään joku avain irtonaiseen lukkopesään, ja vedetään ylöstulevat haitat sileäksi.
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Satakakseiskan lukkojen sarjoitus uudelle avaimelle

Viesti Kirjoittaja wellu »

Tosiaan jos lukkoja on useampi ja tykkää näpertelystä, kannattaa purkaa ja sarjoittaa lukot itse.

Aikanaan kaverin kanssa sarjoitettiin yhden auton takakontin lukko niin, että me molemmat päästiin omien autojen avaimilla sinne tarvittaessa, mutta muut avaimet eivät käyneet. Suurin työ oli hapettumien poisto haitoista ja jousista, mutta kunnolla putsattuna ja voideltuna lukko toimi höyhenen kevyesti jopa talvella.
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin