Bensaa öljyn seassa
-
- Viestit: 51
- Liittynyt: 16.12.2016 16:18
Bensaa öljyn seassa
Fiat 127:n öljyn sekaan valui saman verran bensaa kuin siellä oli öljyä. Mikä voisi olla syy?
Re: Bensaa öljyn seassa
Bensapumpun kalvo rikki.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
-
- Viestit: 51
- Liittynyt: 16.12.2016 16:18
Re: Bensaa öljyn seassa
Arvioisin ongelman aiheutuvan joko:
1. liian rikas seos
2. bensapumppu falskaa
3. ryyppy päällä ja käy siksi rikkaalla
4. kaasarin neulaventtiili vuotaa ja päästää avonaisesta venttiilistä sylinteriin
kakkosvaihtoehto on minusta pois kun on uusi pumppu; myös kaasariin on vaihdettu tiivisteet, neulaventtiili ym
1. liian rikas seos
2. bensapumppu falskaa
3. ryyppy päällä ja käy siksi rikkaalla
4. kaasarin neulaventtiili vuotaa ja päästää avonaisesta venttiilistä sylinteriin
kakkosvaihtoehto on minusta pois kun on uusi pumppu; myös kaasariin on vaihdettu tiivisteet, neulaventtiili ym
Re: Bensaa öljyn seassa
Eikä ole ollut parkissa jyrkässä mäessä nokka alaspäin? Saa olla melko jyrkkä mäki kun tankki on lattian alla, 131:ssä tuota onn sattunut että neulaventtiilin kautta yön aikana moottori täyteen bensaa, mutta niissä onkin tankki paljon ylempänä.
Ehkä se bensapumppukin kannattaa vielä tutkia, jos oli susi jo syntyessään. Olisi kovin looginen paikka ongelmalle. Oletko mitenkään mitannut bensankulutusta onko sitä mennyt kovin paljon? Seos saa olla todella rikas että öljy likaantuisi huomattavasti.
Ehkä se bensapumppukin kannattaa vielä tutkia, jos oli susi jo syntyessään. Olisi kovin looginen paikka ongelmalle. Oletko mitenkään mitannut bensankulutusta onko sitä mennyt kovin paljon? Seos saa olla todella rikas että öljy likaantuisi huomattavasti.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Bensaa öljyn seassa
Jotta öljyn määrä lisääntyisi bensalla liian rikkaan seoksen vuoksi, saa seos olla todellakin "ääliöpaksulla" ja pirusti kylmästartteja, ennenkuin havaittavaa muutosta.
Näissä on "ihan normaali oire" edm. oire rikkoutuneelle bensapumpulle, tarkista se nyt ensiksi kuitenkin.
Tietävemmät: oliko näihin useampaa pumppua tarjolla? Jostain mieleni syövereistä tuli mieleen tilanne, jossa uuden pumpun kalvo olisi rikkoutunut liian pitkän tapin vuoksi (vai jumiutuiko pumppu vain, en muista). Omasta 127:sta otin mekaanisen pumpun pois käytöstä juuri edm. ongelmien vuoksi ja asensin bilteman "sähköisen siirtopumpun" 15,99€.
Näissä on "ihan normaali oire" edm. oire rikkoutuneelle bensapumpulle, tarkista se nyt ensiksi kuitenkin.
Tietävemmät: oliko näihin useampaa pumppua tarjolla? Jostain mieleni syövereistä tuli mieleen tilanne, jossa uuden pumpun kalvo olisi rikkoutunut liian pitkän tapin vuoksi (vai jumiutuiko pumppu vain, en muista). Omasta 127:sta otin mekaanisen pumpun pois käytöstä juuri edm. ongelmien vuoksi ja asensin bilteman "sähköisen siirtopumpun" 15,99€.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Bensaa öljyn seassa
Ei ainakaan minulla ole tiedossa, että pumppuja olisi erilaisia. Joskin yleinen vika on, että tangon liike ei sovi pumpun geometriaan, yleensä niinpäin että pumppu ei saa tarpeeksi liikettä.
Jos ed. omistaja on jättänyt tuosta syystä jo muovipalan alta tiivisteet pois ja mahdollisesti vielä madaltanut muovipalaa, niin voip olla että liikettä on jopa liikaa.
Tämähän pitää testata niin, että kierretään moottoria kunnes pumpun käyttötanko on uloimmillaan, sitten painellaan pumppua paikoilleen ja tunnustellaan käsin minkälainen liike pumpulle tulee tässä maksimiasennossa. Samalla testillä tietenkin näkee vuotaako pumppu jostain.
Periaatteessa samankaltaista pumppua löytyy esim. 850:stä, en tiedä onko niissä erilaisi liikeratoja, jolloin pumppuja vaihtelemalla voisi liikerata olla pielessä. Koska sama pumppuhan noissa ei ole, vaikka joku voi sellaista kaupatakin.
Yleensä muistaakseni lepoasennossa pumpun vipu on suht lähellä pumpun kiinnityspinnan tasoa, ehkä pari milliä ylikin. Näin ulkomuistista.
Jos ed. omistaja on jättänyt tuosta syystä jo muovipalan alta tiivisteet pois ja mahdollisesti vielä madaltanut muovipalaa, niin voip olla että liikettä on jopa liikaa.
Tämähän pitää testata niin, että kierretään moottoria kunnes pumpun käyttötanko on uloimmillaan, sitten painellaan pumppua paikoilleen ja tunnustellaan käsin minkälainen liike pumpulle tulee tässä maksimiasennossa. Samalla testillä tietenkin näkee vuotaako pumppu jostain.
Periaatteessa samankaltaista pumppua löytyy esim. 850:stä, en tiedä onko niissä erilaisi liikeratoja, jolloin pumppuja vaihtelemalla voisi liikerata olla pielessä. Koska sama pumppuhan noissa ei ole, vaikka joku voi sellaista kaupatakin.
Yleensä muistaakseni lepoasennossa pumpun vipu on suht lähellä pumpun kiinnityspinnan tasoa, ehkä pari milliä ylikin. Näin ulkomuistista.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
-
- Viestit: 51
- Liittynyt: 16.12.2016 16:18
Re: Bensaa öljyn seassa
Tässäpä on se erikoinen piirre, että bensatankki on sijoitettu moottorin yläpuolelle ja siinä on hana jonka voi sulkea, mitään ei voi valua kun kone ei ole käynnissä.
Täytyypä tutkia tuota vipua ja sen pituutta
Täytyypä tutkia tuota vipua ja sen pituutta
-
- Viestit: 51
- Liittynyt: 16.12.2016 16:18
Re: Bensaa öljyn seassa
Kohdetta tutkittu:irrotin bensapumpun joka ostettu Motonetistä nimeltään Sofabex. Hana aukinaisena pitkän aikaa mitään ei valunut vapaassa virtauksessa.
Puikko 89 mm pitkä, ja nousee pinnan yläpuolelle 4 mm max kierroksen yhteydessä. Minulla on kaksi muuta fiatin puikkoa jotka molemmat 89 mm.
Käynnistyy helposti ja käy mutta kun sammuttaa ja kone on kuuma eipä lähdekään uudestaan käyntiin. Kaasarina weber icev 32
Puikko 89 mm pitkä, ja nousee pinnan yläpuolelle 4 mm max kierroksen yhteydessä. Minulla on kaksi muuta fiatin puikkoa jotka molemmat 89 mm.
Käynnistyy helposti ja käy mutta kun sammuttaa ja kone on kuuma eipä lähdekään uudestaan käyntiin. Kaasarina weber icev 32
Re: Bensaa öljyn seassa
Mulla oli paljon käynnistysongelmia omassa seiskassa. Veikkaan että siinä vika oli sytkäpuolella, kokonaisvaltaisesti heikko sytkä ja kuumeneminen vain pahensi tilannetta ehkä puolan osalta tai sitten jakajan väljyyden takia tms. Kylmänä sitten lähti aina. Hyvällä sytkällä pienet kaasutinongelmatkaan ei pitäisi vaikuttaa käynnistymiseen. Luonnollisesti heikot puristukset vaikuttaa. Ei voi olla moottorityypin ominaisuus, kun jotkut on toimineet kuin kello jopa huonoksi haukutulla kaasuttimella. Harmi etten koskaan kerennyt kunnolla perehtyä tuohon seiskaan ja sen käyntiinlähtemättömyyteen. Voi olla että siinä oli starttivikaakin kun eritoten 15min-0,5t seisonnan jälkeen ei lähtenyt käyntiin. Startti/hiilet jotenkin jumissa->imee paljon virtaa->ei riitä jännitettä sytkäpuolalle. Mutta kumminkin startti pyöritti. Yksi selkeä tuohon viittaava oire oli se, että kun lopetti starttauksen niin juuri silloin saattoi hörähtää, kun puola sai vähän enemmän jännitettä.
Ilmeisesti on poissuljettu vaihtoehto että se tankin hana vois pitemmän ajan kuluessa tihkuttaa bensaa moottoriin?
Ilmeisesti on poissuljettu vaihtoehto että se tankin hana vois pitemmän ajan kuluessa tihkuttaa bensaa moottoriin?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
-
- Viestit: 51
- Liittynyt: 16.12.2016 16:18
Re: Bensaa öljyn seassa
Sytkän osat on uusittu, puola on uusi,laturi on uusi
-
- Viestit: 51
- Liittynyt: 16.12.2016 16:18
Re: Bensaa öljyn seassa
Ja kyllä se bensan tihkuminenkin on täysin mahdotonta, vaikka hana falskaisi, koska sen pitää nousta bensapumpun läpi ylöspäin kaasuttimeen