Brava -> jarrupalat -> eri jarrujärjestelmät (*!#X^¨~&%¤)

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Leifhackman
Viestit: 39
Liittynyt: 08.10.2016 16:54

Brava -> jarrupalat -> eri jarrujärjestelmät (*!#X^¨~&%¤)

Viesti Kirjoittaja Leifhackman »

Kauniin sateista kesäpäivää kaikille!

Meinasin Bravaan vaihtaa jarrupalat ja levyt eteen. Palojen ostamisen kanssa on sellaista ongelmaa, että samaan autoon nuo järjestelmät ja synsteemit ehdottelevat kolmenkin eri jarrujärjestelmän (valmistajan?) vehkeisiin sopivia paloja. Nämä järjestelmät ovat nimeltänsä:
1) ATE
2) TEVES
3) PERROT

Niin tarvike- kuin merkkikaupassakin pelottelivat, että samanakin vuonna voi olla käytetty vaikka näiden kaikienkin valmistajien jarruja ja että ei voi tietää käyvätkö eri järjestelmiin tehdyt palat ristiin. Kuvista päätellen melkeimpä väittäisin, että käyvät, mutta eihän se tietenkään mitenkään varmaa ole. Silmällä katsoen kuvasta näyttävät identtisiltä ja mitoissa on eroa millin kymmenyksiä.

Mutta kysymys jos ei muuten niin periaatteen vuoksi: Mistä *!~}\$¤$£@:stä sitä ihminen voi tietää, minkä valmistajan järjestelmä siinä omassa vaunussa on? Ei kuulemma näy merkkikaupan synsteemeistä.
- Ei ne varmat kilometrit mitään, mutta se että välillä pääsee vähän rassaamaan. -
Avatar
75 ELX
Viestit: 430
Liittynyt: 12.05.2004 13:57
Paikkakunta: Vilppula

Re: Brava -> jarrupalat -> eri jarrujärjestelmät (*!#X^¨~&%¤

Viesti Kirjoittaja 75 ELX »

Yleensä
1.2, 1.4, 1.6 = 257x12 levyt ja 151x52 palat
1.8 = 257x20 levyt ja 156x52 palat
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8342
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Brava -> jarrupalat -> eri jarrujärjestelmät (*!#X^¨~&%¤

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ate on selvä siinä kiinnityspultit toimii myös liukutappeina ja ovat suojakannen alla, mutta mitä teves ja Perrot ovat? Mä oon taas tippunu kelkasta
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
75 ELX
Viestit: 430
Liittynyt: 12.05.2004 13:57
Paikkakunta: Vilppula

Re: Brava -> jarrupalat -> eri jarrujärjestelmät (*!#X^¨~&%¤

Viesti Kirjoittaja 75 ELX »

Ate = teves
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Leifhackman
Viestit: 39
Liittynyt: 08.10.2016 16:54

Re: Brava -> jarrupalat -> eri jarrujärjestelmät (*!#X^¨~&%¤

Viesti Kirjoittaja Leifhackman »

Kuvien perusteella näyttäis olevan samanlaisia nuo kaikki. Vaan mene ja tiedä. Tilasin halavimmat, oli vat nämä Perrotit. Katotaan miten äijän käy. Voi olla, että ennen Jussia ei vielä tule kilkkeet postiin :)
- Ei ne varmat kilometrit mitään, mutta se että välillä pääsee vähän rassaamaan. -
Leifhackman
Viestit: 39
Liittynyt: 08.10.2016 16:54

Re: Brava -> jarrupalat -> eri jarrujärjestelmät (*!#X^¨~&%¤

Viesti Kirjoittaja Leifhackman »

Minkähän kokoiset on nuo likutappien/kiinnityspulttien kannat, käsittääkseni kuusiokolot?

Heitän arvauksen: kasi oli liian iso, kutonen liian pieni:
Seon seiska!

Kunhan ei vaan olis joku ikioma Fiat-koko tyyliin 6,85.
- Ei ne varmat kilometrit mitään, mutta se että välillä pääsee vähän rassaamaan. -
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8342
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Brava -> jarrupalat -> eri jarrujärjestelmät (*!#X^¨~&%¤

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Se on 7mm vissiin kaikissa Ate-jarruissa merkistä riippumatta. Ainakin niissä mitä tullut vastaan. Kannattaa ostaa pitkä 7mm avain 1/2" vääntiöön istutettuna että saa isolla räikällä vääntää, noi on joskus tiukassa. Tosin oon mä aukassu 1/4" räikkään liitetyllä ruuvauskärjelläkin jonkun..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Leifhackman
Viestit: 39
Liittynyt: 08.10.2016 16:54

Re: Brava -> jarrupalat -> eri jarrujärjestelmät (*!#X^¨~&%¤

Viesti Kirjoittaja Leifhackman »

Vahvistetaan tuo 7mm. Kerrankin joku asia meni puolittaisella arvauksella ekalla oikein.
- Ei ne varmat kilometrit mitään, mutta se että välillä pääsee vähän rassaamaan. -
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8342
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Brava -> jarrupalat -> eri jarrujärjestelmät (*!#X^¨~&%¤

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Niin perinteisesti Fiateissa oli AINA standardipultteja, M6, M8, M10, M12 ja kannat 10/13/17/19mm jne. Ehkä ainoa poikkeus oli öljytulpan 12mm kuusiokolo, joka on ollut kai 50 vuotta mutta tuntuu silti tulevan yllätyksenä. Toki nykyään sen käyttö on kai vähentynyt?

Ranskalaisissa sitten törmäsi M7 kokoihin ja muuhun eksoottiseen. Noitakin pultteja olen saanut paikallisesta ruuvimarketista.

Mutta tämän jälkeen materiaalikulujenkin säästämiseksi kantoja on pienennetty vähän kaikilla merkeillä, joten voivat olla pultin paksuudesta riippumatta ihan mitä vaan.

Jossain vaiheessa Italialaiset pisti sitten pelimerkit torxin sijaan ribe-kantaan. Tämä on sitten levinnyt vähän vaihtelevasti, tulevaisuutta on aina vähän vaikea ennustaa. Ranskalaisissa ainakin on käänteistä torxia eli E-kantaa, Ribestä ei kai ole käänteistä versiota? Ja tosiaan tuo 7mm tulee sitten jarruvalmistajan kautta, nykyään kun tehtaat tekee itse entistä vähemmän itse osia tai edes suunnittelua, niin osatoimittajilta tulee myös kokoonpanohelat ja sitten voi olla vierekkäin ties mitä kantoja.

Mutta onneksi on Biltema, josta saa halvalla kattavia erikoiskanta väänninsarjoja. Toista oli 50-luvulla kun tuumapuolellakin oli erilaisia nousuja Britti vrs. jenkki ja pulttikauppoja oli..no joo..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Leifhackman
Viestit: 39
Liittynyt: 08.10.2016 16:54

Re: Brava -> jarrupalat -> eri jarrujärjestelmät (*!#X^¨~&%¤

Viesti Kirjoittaja Leifhackman »

Palataan sen verran vielä tähän aiheeseen, että mikään tuon levyn- ja palanvaihtosavotassa ei varsinaisesti ollut mitenkään epätavallisen tiukassa. Kaikista tiukat olivat pyörän pultit, muut lähtivät irti ilman hampaiden kiristelyjä, irvistelyjä tai jatkovarsia ihan sivistyneen oloisesti. Jaa! Kyllähän minä vasaralla annoin varrelle vauhtia, kun ei oikein ollut sillälailla tilaa vääntää kunnolla, eikä toisaalta viittinyt käsivarsi- tai rystysihottumaa tietentahtoen hommata, jos avain lipsahtaa.

Ne pyörän ohjuritappimutterit taisivat muuten olla 12 mm. Ja jotenkin pehmeän oloista tavaraa, suosittelen piiiiitkää hylsyä.


Ja vielä: tilasin levyt, palat ja tärinänvaimenninjouset molemmille puolille netistä osoitteesta http://www.autovaraosat24.fi" onclick="window.open(this.href);return false;. Tulivat saksanmaalta Berliinistä ja koko paketti maksoi toimituksineen alveineen 54,75 €.
- Ei ne varmat kilometrit mitään, mutta se että välillä pääsee vähän rassaamaan. -
Vastaa Viestiin