TC moottori ja 1592cm3

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

TC moottori ja 1592cm3

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Höp.

Tässä pohdiskelin kun ei ole lähdeaineistoa käsillä, että olikos tuo 80 porauksinen kone nyt se ABO moottori? Tuli about 72 samoihin aikoihin kun 132 ja oli 132:ssa "kakkoskorisen" loppuun ehkä 1977 ? Sekä käytettiin saman aikakauden 124:ssa ja Lancia Betoissa?

Tuolla VVierin TC sivuilla tuo 1592 moottori yhdistettiin 1438 ja 1608 kanssa, mutta eikös tuossa ole alakerta yhteinen uudempien 84 porauksellisten kanssa eli sama kampi kuin vaikka 1800TC? Joten sikäli ei ole sukua vanhemmille paitsi poraus. Joten on tuhdit sylinterin seinämät?

Ja olikos tuossa sitten ne isot alakerran laakerit kuten 1800, joka oli isoin moottori 70-luvun alkupuolella?

Tulikos 84 porauksinen 1,6 litrainen joskus 76-77 tai sinnepäin, siis 1585cm3. Siinä on kai pienemmät alakerran kaulat kuin 1800/2000. Ainakin Mirafioreissa oli vaan noita uudempia 1600 koneita ja 2-litrainen tuli niihin siis 78, mutta 132:seen vissiin vuotta aiemmin. Mahdollisesti samalla kun korimalli uudistui.

Öljypohjia on siis kolmenlaisia. 1438 ja 1608, joissa takanurkat tasaisen pyöreät.

1800 ja vissiin 1592, joissa toinen takanurkka viisto.

2000 ja 1585, joissa lisäksi pulttilinja tekee koukkauksen pidemmän iskun takia.

Mutuilua, olikos jollain heittää ihan faktaa..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: TC moottori ja 1592cm3

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tuon lohkossa lukee juurikin se 132AB0. Se on hyvin yhteneväinen 1756cc koneen kanssa omaten ainoastaan pienemmän porauksen. 1:n ja 4:n palotilat jo epäsymmetrisesti eli siinä mielessä poikkevat vanhemmista 1438cc ja 1608cc moottoreista.

Kyllä se noin menee laakerikokojen osaltakin kuin sanoit... laakerikoot on 1592, 1756 ja 1995 -kuutioisissa moottoreissa samat, mutta 1585:ssä pienemmät kiertokangen laakerit. Öljysprayreiät kiertokangissa tosin on erilailla vanhemmissa koneissa joten laakerit siksi erilaisia.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
2105
Viestit: 96
Liittynyt: 21.10.2015 12:46
Paikkakunta: Oulu

Re: TC moottori ja 1592cm3

Viesti Kirjoittaja 2105 »

Jokkisporukka puhuu jostain vääräkätisistä koneista. Ilmeisesti näissä imu ja pakokanavat jotenkin "väärällä" puolella?
127 -78
128SC -73
600 -74
Stalin -86 2,0TC
Taunus Coupe -74 V8
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: TC moottori ja 1592cm3

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Joo, etuvetojen koneita jotka tulivat vuoden 85 hujakoilla. Vinokoneiksikin täällä kutsuttu kun alkujaan 20 astetta eteenpäin kenallaan. Pakosarja näissä jakopäästä katsottuna oikealla.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: TC moottori ja 1592cm3

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Onko muuten käsitystä miten ne reiät meni? Nykyään tarjotaan esimerkiksi Bravan 1,6 16V laakereita 125:n 1608 koneeseen, periaatteessa paksuuserot on jotain satkuja ja viralliset laakerikatalogitkin antaa esim. 124:lle kahta eri laakeria, joista toinen kattaa nelkun lisäksi myös kaikki Ritmo Sohcit ja Bravan, toinen sitten 124/131 tönärikoneet ja vanhemman TC:n ynnä 1585 TC:n, mutta molempien väitetään sopivan 1438 ja 1608.

Olikohan noissa 1592-1756-1995 koneissakin niitä erilaisia öljyreikiä. Jossain on kopio koivusen kataloogista, mutta tuskin sitä kovin helpolla löytyy. Kun siis puhutaan pystykoneista.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: TC moottori ja 1592cm3

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Muisten että aikoinaan 90-luvulla kommentti ole että ota malli mukaan että saa oikeilla reijillä olevat laakerit. Mutta eikö ole niin että vanhemmissa (eli ainakin 1592:ssa) on ne epäsymmetriset, siitä miten ne muuttui ei itsellä ole sen parempaa tietoa. Mutta vanhoista moottoriosakirjoisrta noita kannattaa zoomailla.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
viatmies
Viestit: 286
Liittynyt: 11.10.2005 09:16
Paikkakunta: varsinaista suomea

Re: TC moottori ja 1592cm3

Viesti Kirjoittaja viatmies »

Ja vanhemmat 1,8 TC on epäsymmetrisellä öljyreijillä. Jotenkin sellainen oletus jäänyt päähän että ne koneet jotka ovat irroitettavalla alumiinisella laturin korvalla olisivat offset öljyreijillä, kiertokangessa.
mites ne kampiakselit meni? niissäkin oli jotain tako ja valu teräksisiä mutkarautoja, ja sen eron pystyi näkemään silmällä. Leveä muotinvalu jälki kampiakselissa oli takoterästä??
Vastaa Viestiin