80-luvun vaihdelaatikkoon öljyt
80-luvun vaihdelaatikkoon öljyt
Potilaana Äksy. Siis 5-vaihteinen X1/9 1500cc 1980.
Pientä krohinaa kuuluu nopeasti vaihdettaessa. Nykyiset öljyt mallia eimitäänhajua. Mitäs raati suosittelee?
Vai onko laatikko vain rauhallisiin vaihtoihin tehty? Eikä se ykkönenkään aina ensiyrittämällä onnistu, lienekö keski-ikäisen vaivoja?
Pientä krohinaa kuuluu nopeasti vaihdettaessa. Nykyiset öljyt mallia eimitäänhajua. Mitäs raati suosittelee?
Vai onko laatikko vain rauhallisiin vaihtoihin tehty? Eikä se ykkönenkään aina ensiyrittämällä onnistu, lienekö keski-ikäisen vaivoja?
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: 80-luvun vaihdelaatikkoon öljyt
Jaa-a, jotain RedLinea voisi kokeilla, kuten MT-90. Periaatteessa kai MT-85 ja MTL voisi myös sopia. Kaikillahan noikaan ei ole toimineet ja oli joku GL-2 öljykin joka sekään ei ole täysin toiminut, joten alhainen GL luku ei aina ole avain onneen synkkien kanssa? Mutta pääsääntö nyt on ettei mitään GL-5 tai peräöljyä laita, liian liukasta. Kun on perä samassa niin en suosittelis ATF:ää, kardaanivetoisiin se on ok, vaan tosiaan "etuvetolaatikkoon" jotain laadukasta GL-4 öljyä.
Ritmoni laatikkoon, joka lienee vastaava, oli ed. omistaja laittanut moottoriöljyt että synkat toimisi paremmin. No ei toimineet, laitoin perus GL-4 tilalle eikä muuttunut paremmaksi tai huonommaksi. Ei vissiin mahdottoman hyvä loota vanhemmiten? Ja jos lisäaineet on pilanneet synkkarenkaat niin ei kai ne siitä tokene enää.
Ite kun laitan kaikkialle vaan Teboilin perus öljyjä tokmannilta niin ei oo tullu liiemmin vertailtua. Olis ainakin halpa kokeilu, jos ei tiedä mitä siellä nyt on, perus GL-4 mineraalipohjaisena.
Ritmoni laatikkoon, joka lienee vastaava, oli ed. omistaja laittanut moottoriöljyt että synkat toimisi paremmin. No ei toimineet, laitoin perus GL-4 tilalle eikä muuttunut paremmaksi tai huonommaksi. Ei vissiin mahdottoman hyvä loota vanhemmiten? Ja jos lisäaineet on pilanneet synkkarenkaat niin ei kai ne siitä tokene enää.
Ite kun laitan kaikkialle vaan Teboilin perus öljyjä tokmannilta niin ei oo tullu liiemmin vertailtua. Olis ainakin halpa kokeilu, jos ei tiedä mitä siellä nyt on, perus GL-4 mineraalipohjaisena.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: 80-luvun vaihdelaatikkoon öljyt
Tutelan zc90 on se oikea öljy. Tosin esmes omassa Ritmossa on käytetty myös synteettistä GL-4, sekä mineraalina ja kaikki on toimineet hyvin. Toki talvella mineraali ei ole oikea valinta... Onhan siihen askiin toki synkkarenkaita joskus tullut uusittuakin, voi vaikuttaa kanssa asiaan.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Re: 80-luvun vaihdelaatikkoon öljyt
80-luvun katalogit tarjoavat noihin 127 ja Ritmo mallisiin laatikoihin ATF.a itse käytin niisså juuri automaattiööljyä, eikä murheita esiintynyt.
Re: 80-luvun vaihdelaatikkoon öljyt
Hyvä tietää. Sehän on justiinsa perävälitys etuvetoaskeissa joka on kovilla, jonka osalta itseä epäilyttää ilman parempaa tietoa tuota suositella, ehkä heikomman pintapaineen keston takia. Tai se toki riippuu siitä, kuinka leveä ratas on perään satuttu tekemään, voihan se olla paljon pienemmälläkin pintapaineella kuin vaikkapa 5-vaihteen ratas. Aika hyvin ne Italiassa on osanneet perustekniikan suunnitella, eli ratasrikkoja näihin harvemmin tulee ja laakeritkin kestää yleensä auton eliniän. Enkä ole kuullut ristitapinkaan katkeamisista vanhemmissa Italialaisissa lootissa. Toista se on ollut vaikkapa VW:llä....
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: 80-luvun vaihdelaatikkoon öljyt
Etuvetojen lootista toki lujemmalla perä on pitkittäismoottorisissa, kun siellä on hypoidivälitys. Ei näissä poikittaismoottorisissa niin pahoin.
Äksyn loota on periaatteessa hyvin samanlainen kuin Ritmon, liekö synkat niissä sitten huonommassa kunnossa tyypillisesti urheilullisemman ajotavan takia... Kunnossa ollessaan nopeatkin vaihteenvaihdot onnistuvat kyllä eli lootan ominaisuus tuo ei ole.
Äksyn loota on periaatteessa hyvin samanlainen kuin Ritmon, liekö synkat niissä sitten huonommassa kunnossa tyypillisesti urheilullisemman ajotavan takia... Kunnossa ollessaan nopeatkin vaihteenvaihdot onnistuvat kyllä eli lootan ominaisuus tuo ei ole.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: 80-luvun vaihdelaatikkoon öljyt
15w-50 moottoriöljyä, Castrol GTX 15W-50 tarkemmin. Tärkeää noissa on se ettei käytä EP-lisäineistettua öljyä, sillä synkrointi ei pelaa lisäaineen kanssa. Porsche-tyyppiset synkroinintirenkaat eivät tykkäävät huonoa noista lisäaineista.
Äksyssä on välitykset sen verran tiuhat, että kolmoselle vaihtoja tulee todella paljon, joten kolmosen synkka on yleensä kulunut. Kolmosen ja nelosen synkat ovat hieman herkkiä nopeille vaihdoille ja liialla yrittämisellä renkaasta tulee tanko, tässä kuva 3/4 synkkarenkaasta: .
1- ja 2-vaiheilla on eri tyyppiset synkat kuin muilla vaihteilla.
Redlinen nesteitä monet ovat käyttäneet noissa mutta ne ovat nin kalliita, että ensin kannattaa huoltaa aski ja laittaa uudet tiivisteet
Äksyssä on välitykset sen verran tiuhat, että kolmoselle vaihtoja tulee todella paljon, joten kolmosen synkka on yleensä kulunut. Kolmosen ja nelosen synkat ovat hieman herkkiä nopeille vaihdoille ja liialla yrittämisellä renkaasta tulee tanko, tässä kuva 3/4 synkkarenkaasta: .
1- ja 2-vaiheilla on eri tyyppiset synkat kuin muilla vaihteilla.
Redlinen nesteitä monet ovat käyttäneet noissa mutta ne ovat nin kalliita, että ensin kannattaa huoltaa aski ja laittaa uudet tiivisteet
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76