Poriseva Punto

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Virtajo
Viestit: 111
Liittynyt: 29.05.2017 09:04

Poriseva Punto

Viesti Kirjoittaja Virtajo »

Punton jäähdyttäjässä porisee kuin papupadassa!Taitaa olla kannentiiviste,muuten käynti melko siistiä.Nyt kun sain kannen irti vain ykköspytty karstatsta puhdas.Kysymys lähinnä kuuluu millainen riski että kansi on halki ja missä halkeama olisi,lähinnä tuo ykköspytyn ympäristö sitten.Ei ainakaan venttiilien välissä halkeamaa näy.
Uusi kannentiiviste paikalle ja menoksi,,20e se maksanee?kone siis 1.2 8 tappinen vm 2000
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Poriseva Punto

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Harvemmin noista on kansia tainnut mennä halki. Sen sijaan kansipahvin pettäminen ei ole ihan hirmu harvinaista. Sikäli uutta pahvia vaan ja ajoa. Ei ehkä kannata ihan halvinta pahvia sinne laittaa, vaan jokin ihan merkkituote tai OE. Itse en osaa sanoa mikä moiseen on hyvä pahvi.

Tietty kannattaa katsoa, että pinnat on puhtaat ja suorat jne. Olikos Puntossa vain kannentiivisteen vaihtovalo lämpömittarin sijaan? Vesikierto kannattaa myös kurkata. Vesipumpuista on joskus esimerkiksi ropeli irronnut jos on laitettu kehno pumppu. Tuolloin ei tietty vesi kierrä kunnolla ja pahvi on kovilla vaikkei välttämättä se ylilämpövalo sytykään. Sikäli saattaa olla järkeä samalla tehdä jakopää jollei ole suht hiljan tehty. Ei kuitenkaan ole kovin ihmeellinen temppu moiseen. Jos kansi on pois, niin saisiko vesikanavan kautta meisselillä ropelin jumitettua ja koitettua, että se on oikeasti kiinni akselilla? Jos on, eikä välystä tai äännä, niin sitten antaisin vanhan olla.

Itsekin mk1 75 Puntoon kansipahvin vaihtaneena.. Ei onneksi ole tosiaan kovin ihme temppu tuohon vaihtaa. Olikohan venyvät pultit jo näissä, joten mahdollisesti myös ne kannattaa uusia. Eivät ole kuitenkaan ihme kuluerä. Ei enää muista kun tuon jälkeen on jo aika paljon bensaa palanut.

Taannoin mulla meni harmaasta Corollasta pahvi kun syyläri oli hapero. Kesällä kärry perässä ylämäkeen kapasiteetti loppui ja veti lämmöt ylös huomaamatta. Siinä vaiheessa huomasin kun yksi pytty putosi pois pelistä. Tuo kävi hyvin nopeasti. Normiajossa ei kuitenkaan oireillut mitään.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Virtajo
Viestit: 111
Liittynyt: 29.05.2017 09:04

Re: Poriseva Punto

Viesti Kirjoittaja Virtajo »

No autoon vaihdettu pahvi jo kerran aiemmin janyt pahvilla memty 120 000 eli yli olettaman eli sadantuhannen?
Vesipumpulla ja kiristimellä ajettu noin 20 000,,,noitten ajattelin vielä olevan kelppoja tosiaan tuo siipihomma kyllä aiheellinen tarkistaa.flekti toimii.selvää syytä ei keittämiseen ole,onko tuon pahvin ikä vain rajallinen?Ilman sen ihmeellisempää vikaa jonka havaita.paisarissahan alkoi kuplia heti paineen vaikutuksesta mahdollisesti varsinaista keitttämistä ei aina tapahdu,toki vedet ulos heittää kun painetta tulee riittävästi.
Jakohihna on kooltaan mutten todellakion heppoinen toki kantsii se vaihtaa kun ei se kalliskaan ole.:-)
Homma tosiaan melko simppeli muttaei ihan parkkipaikkaremontti kuitenkaan ja irroteltavaa on melko paljon pakosarjanpulttejayms jotka voivat katketa tai olla jumissa ja lisätä ajantarvetta.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Poriseva Punto

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Jotkuthan noista kestää pitkäänkin ja toiset ei. Tiedä sitten mistä johtuu. Onhan noista ollut niitä juttuja lohkon vääntymisistäkin jne. Tosin jos aina satkun menee, niin en käyttöautoon hirveitä muuta tekisi kun vaihtaisin sen pahvin. Tietty jos linjarin käyttää lohkon päällä, niin siitähän tuon lohkon tilan näkee. Täysin suoraa en ole ikinä plaanaamattomana nähnyt, että rakotulkilla voi arpoa kuinka ropeli se on.

Kyllä tuo 75 Punto tuli parkkiksella tehtyä. Sarjoja en irroittanut vaan nostin kannen sarjoineen päivineen pois. Toki pakoputki piti irroittaa ja tuo lähti ilman katkenneita pultteja. Kävi siinä silloin jokunen ohikulkija ihmettelemässä auton vieressä olevaa kantta kun kuitenkin Tampereella oltiin :D

Jumipultteja vaan rauhassa öljyn kanssa ja edes takas jos saa heilumaan. Ruosteet kierteen näkyvältä osalta jo ennalta pois jne.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Poriseva Punto

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Mulla on sellainen käsitys, että huonoilla nesteillä (pahvin metalliosat ruosteessa), nakutuksella ja ylikuumentamisella on moni Firen pahvi hajotettu. 1.1-litraiset on olleet herkempiä nakuttamaan, ja perusmalleista puuttuu lämpömittari, mikä yhdessä herkästi hajoavan flektin anturin kanssa tekee tehtävänsä. Vaimon 75:ssa oli vajaat 200tkm ajettuna vielä alkuperäinen pahvi, eikä siinä ollut vuodosta mitään merkkejä.

8v:n jakohihna ei ole kummoinen mutta kestää eli on riittävä, ja hajoaminenkaan ei riko mitään.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Poriseva Punto

Viesti Kirjoittaja wellu »

Firemoottorin pahvi pettää yleensä aina ykkösestä tai nelosesta lohkon "nurkassa" olevaan vesikanavaan. Mikäli kansi halkeaa, halkeaa joko pyttyjen väliltä tai edm. nurkkapaikasta.

Halkeamat harvinaisia, muttei tavattomia.

Oikaiset kannen ja huolellisesti putsaat lohkon tason. Elringin tiiviste tuli ainakin viimeksi liiman kanssa (kannentiiviste oli kääritty elmuun ja tiivisteen pinnassa oli liima) ja on pitänyt 1.2/16V firemoottorissa jo 35tkm, vaikka lohko ja kansi oli pahasti syöpyneet 1-sylinterin vesikanavan ympäriltä.

Myös kannenpulttien kierteet lohkossa kannattaa puhdistaa ylihuolellisesti. Todennäköisin syy vakiomoottorin kannentiivistevauriolle heti remontin jälkeen on, että on joku pulteista "pohjannut" eikä täten momentissaan.
Minkä huollan, sen korjaan...
Virtajo
Viestit: 111
Liittynyt: 29.05.2017 09:04

Re: Poriseva Punto

Viesti Kirjoittaja Virtajo »

Juu,,siitä se on vuotanut ykkösen vesikanavasta,tiivisteen metallirengas on ehjä mutta vuotojälkeä näkyvissä.Nelosessa myös tiiviste jonkin verran kärsinyt.Kai tuon keittäminenkin on voinut aiheuttaa..
Suunnityelin nostaa kannen imu ja pakosarjoineen pois mutta ei pakosarja mahdu kattimötikkä ln iso ja putki on käyrä,imusarja mahtuu nousemaan kannen kanssa tässä mallissa.
Momentteja voisii joku laittaa ja järjestystäkiristykseen.
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: Poriseva Punto

Viesti Kirjoittaja uk350 »

20nm
30nm
90 astetta
90 astetta

putsaa pultinreiät kannessa ja pultinkierteet hyvin jne...

kirijärkkä, 78 jakopäänpuoli
8 6 2 5 10
7 3 1 4 9
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Poriseva Punto

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Ja muistetaan sitten jäähdytysjärjestelmän ilmaaminen niitä muoviruuveja lämmityslaitteen letkulähtöjen lähellä aukomalla, ettei mee remppa heti hukkaan... :roll:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Virtajo
Viestit: 111
Liittynyt: 29.05.2017 09:04

Re: Poriseva Punto

Viesti Kirjoittaja Virtajo »

Juu,,se ilmaus on tosiaankin tarpeen,iso määrä ilmaa suhisi pois ilmaisruuvia avatessa.Homma vaikuttaisi menneen ihan putkeen,punto kehrää nyt kuin unelma ja vajailla käynti on muisto vain.
Pitempi koeajo onvielä tekemättä mutta varsinaista syytä tiivistevauriolle ei ole löytynyt!Vesi kiertää ja ylävesiletku lämpiää termarin jälkeen.
Väitän että pahville tuli vain ikä täyteen,olisiko tuollainen outo ajatus?Toki nesteet on voinut olla vähissä kun ei tuo paisarikaan ole kovin helppsti havainnoitava puntossa.
Kaikki osathan on motonetissä halppja puntoon kuin saippua ja valikoimaa löytyy.Alkuperäinen kansipahvi on autossakestänyt vain 50 000km joten en menisi vannomaan sen orggislaadun nimeen,laadukas tarvike voi olla parempikin valinta.Anyway motonetin tarviketiiviste kelpasi itselle mainiosti...
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Poriseva Punto

Viesti Kirjoittaja wellu »

Jos tiivisteessä on näkynyt jälkiä, niin eiköhän se ole kuumaksi päässyt. Onkos tässä lämpömittaria? Jos ei, niin se punavalo syttyy kun alkaa meno jo hyytymään (tiedän kokemuksesta).
Minkä huollan, sen korjaan...
Virtajo
Viestit: 111
Liittynyt: 29.05.2017 09:04

Re: Poriseva Punto

Viesti Kirjoittaja Virtajo »

Pelkkä varoitusvalo lämmöille.Siksi ooskin hyvä jollain diagnoosilaitteella katsoa käyntilämmöt moottorista.Onko kukaan ostanut läppäriin kaapelia ja ladannut kannettavaan ohjelmaa,,kait tollasen fiatiinkin saisi kun moneen merkkiin saa.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Poriseva Punto

Viesti Kirjoittaja wellu »

On monikin, Multi Ecu Scan mm...

http://fiatforum.fi/viewtopic.php?f=2&t=36647" onclick="window.open(this.href);return false;
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin